hij rijdt na afstellen nog steeds niet lekker!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

be-rt

hij rijdt na afstellen nog steeds niet lekker!

Bericht door be-rt »

Ik heb mijn motor net terug na een tweede afstelbeurt bij de dealer, de vorige was een grote beurt en omdat ik net na de grote beurt (3 dagen later) een andere uitlaat er onder gegooid had, en hij bij de eerste grotere rit waardeloos reed bij lage toeren wilde ik hem weer goed hebben rijden.
In de veronderstelling dat het door de uitlaat kwam, belde ik naar de dealer die mij vertelde dat dat heel goed mogelijk zou kunnen zijn. Maar bij het ophalen van mijn fiets kreeg ik te horen dat de gaskabel verlopen was en dat er geen goede synchroniteit zou zijn waardoor er een bokkerig rijden kon zijn.
Toen ik hem vertelde dat mijn fiets net een maand of wat eerder bij hun geweest was en dat die daarvoor gewoon heel goed reed op lage toeren, kreeg ik te horen dat dit heel goed mogelijk en gewoon was.....ik stond echt er van te kijken, op 54duizend grote beurt op 57 duidend weer afstellen!!! En nu nog steeds niet lekker rijden.....
Moet ik nou weer terug gaan? twee keer afstellen en nog niks wijzer, sterker nog hij rijd nog niet zoals van voor de grote beurt! En dit voor een BMW dealer....
Ben ik nou verplicht om dan toch maar naar dynojet te gaan? Wel veeeel duurder..
O ja ik woon in de regio rotterdam, wie wwet in zuid-holland een heel goed afstel adres?????

bert
carpe diem op de moto
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

Tovami Dynojet center in Goes, bij Ruud Frederickx.

Hoewel deze mss niet wil tunen omdat de motor eerst in orde moet gezet zijn, standaard moet hij ook goed lopen he.
Zeker dat het een mengsel-probleem is?
be-rt

Bericht door be-rt »

Ben net terug van een heen en weer ritje zwolle, soms op de lage toeren (3000/3500) 70/80km/pu, derde/vierde versnelling, was erg veel inhouden en schokkend rijden, bij het gas even los laten en weer gas geven is er een inhouden. De monteur had de gaskabel bijgestelt en de uitstoot aangepast..hij noemde het de puntjes op de i zetten...

Allemaal erg vervelend, dit alles was er niet maar nu wel. Morgen langs mijn dealer, ging er heen om er beter van te worden maar het tegendeel is waar gebleken.

Hopelijk komt er een betere oplossing, want dit vind ik niks..

Ik kreeg van iemand al een goed afstel adres via pm, als er nog meer mensen een heel goed adres hebben????? Of tips zijn ook welkom.

gr
bert
carpe diem op de moto
be-rt

Bericht door be-rt »

nou het lijkt wel een monoloog dit onderwerp, zal wel niet zo interesant zijn denk ik, maar goed ik heb ook anders ervaren hier...fijne reacties gehad.
ik breng mijn fiets zaterdag voor de derde keer nu ter afstellen....alleen nu wel met meer lading want ik ben not amused..zien wat het gaat doen.
wil weer lekker rijden en me niet in een rodeo wanen.

gr
bert
carpe diem op de moto
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

hopelijk is het nu in orde

geef wel een goede uitleg aan de afsteller wat er juist verkeerd is
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
naftje

Bericht door naftje »

Just an idea - het lijkt wel of ie onvoldoende benzine krijgt. Dan zou het wel eens kunnen dat ie ergens valse lucht zuigt in het brandstofcircuit.
But it's only an idea!!
groetjes, JP
webtech

Bericht door webtech »

Heb je dat ding bij breeman gebracht? Ga anders met dat ding naar houtrust den haanf.
Breeman kon ut ook niet, houtrust wel
be-rt

Bericht door be-rt »

Zo net terug van de dealer...

Kon me niet helpen, hij vertelde dat het heel goed kon dat de uitlaat de boosdoener is, inderdaad wat al eerder werd gezegd is dat het lijkt of hij niet de goede mengverhouding kan vinden.hij raad mij aan om een chip te zetten bij een goede afsteller.

Ik bellen, komen er naast het plaatsen van een chip, nog meer (duurdere?) opties naar boven, iets van een rapid bike systeem, power commander en het eigen product van dynojet....ik weet het even niet, wie weet hier meer van?

En waar?

help?

bert
carpe diem op de moto
johns
Contacteer:

Bericht door johns »

Ik kan nergens vinden om wat voor motor het gaat. Als het een 1150 is kun je een keer het goudgele relai (of eigenlijk is het niet meer dan een draadbrug) uit de zekeringkast trekken.

Als het goed is gaat ie dan wat rijker staan. Als ie dan wel beter loopt dan krijgt ie simpelweg te weinig benzine. Ze staan toch al arm afgesteld, dus met een andere uitlaat zit het er dik in dat hij écht te weinig krijgt.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
be-rt

Bericht door be-rt »

een r1100rt
carpe diem op de moto
Bart Bever

steek eerst die originele uitlaat er eens terug onder...
en als de uitlaat de boosdoener is, moet je gaan chippen.
en beter ineens een deftige luchtfilter steken ook dan want je chippie moet toch nog geschreven worden.
Kostprijs incl. dynorun +/- 350 euro.

Rapidbike: voordeel, bakje neem je mee naar je volgende motor mits je enkel een ander kabelboompje moet kopen (70 euro).
mapping wordt haarfijn gemaakt op elk toerental.
Voordeel tov een powercommander, de rapidbike is elektrisch afgeschermd en is dus overdraagbaar. Kostprijs is iets minder.. reken maar 750 euro. (testrun voor-na, maken mapping, module+kabelboom, luchtfilter).

Powercommander; kostprijs +/- 600 euro

Hoe dan ook, afhankelijk van je budget.. eenmaal op de bank gezet en de juiste mapping ingeladen krijg je echt een volledig nieuwe motor terug in de plaats.

Laat weten hoe dit hier afloopt he..

edit... wat ook kan is met een speciaal tooltje de benzinedruk opvoeren. ze knijpen eigelijk een putje in de regelaar waardoor er meer inspuiting is.
be-rt

Bericht door be-rt »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg....hier heb ik wat aan..

Zal eens kijken of het me lukt...vind het eigenlijk maar niks die oude uitlaat er weer onder.....je hebt gelijk hoor, maar is meer mijn gevoel. en wat betreft die prijsverschillen....hier in rotterdam/barendrecht ben ik met chip en afstellen rond de 400 kwijt, in limburg dat rapidbike spul 470....echt belachelijk grote prijsverschillen....

Had ik het allemaal vooraf geweten...dan weet ik het niet hoor...maar leuk ziet tie er wel uit dat wel.
Afbeelding

Weet iemand een redelijk goedkoop en toch wel oke adres in nederland?
carpe diem op de moto
Bart Bever

als er voor die 470 euro een mapping wordt gemaakt op maat zou k er toch niet teveel over twijfelen eigelijk..

en die originele terugplaatsen is om te checken dat de uitlaat wel degelijk de boosdoener is.

greetz!
S-tijn

Bericht door S-tijn »

Wat bedoel je eigenlijk met een nieuwe uitlaat ? Enkel de demper, of ook de katalysator-vervanger ? Welk merk ?
Ik denk dat je het probleem elders moet gaan zoeken. Ik kan bijna niet geloven dat dit de ooraak van je probleem is, maw. ik denk dat je teleurgesteld gaat terugkomen van de testbank... .

- R1100S, mét Laser-potten én chippie !!! -
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
be-rt

Bericht door be-rt »

ik ga deze week eerst een luchtfilter aanschaffen, zelf monteren moet volgens mijn beschrijving wel te doen zijn, daarna heeeeel misschien een chip plaatsen, weet alleen nog niet welke.

bedankt voor al jullie reacties..

gr
bert

ps ik houd jullie op de hoogte.
carpe diem op de moto
johns
Contacteer:

Bericht door johns »

Met een ander luchtfilter gaat ie waarschijnlijk nog armer lopen.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
Frank_S

Bericht door Frank_S »

Is de benzinedrukregelaar al eens vervangen of zit er nog de af-fabriek versie in ?
mecapuet

Bericht door mecapuet »

bert,
Weet je of die lambdasonde bij Boonstra terug geplaats is in de laseruitlaat?
frederik

Bericht door frederik »

@be-rt,

Een eerst tip,

Als je via een forum geholpen wil worden, begin dan eens duidelijk bij het begin te vermelden om welke brommer het juist gaat. km stand bouwjaar en bijzondere technische eigenschappen. Een r11xxrt, met of zonder cat of misschien een twin spark.

Als het mijn oude rt zou zijn, dan zou ik eens beginnen met de kleppen juist te zetten, de benzinefilter te vervangen (kan verstopt zijn en nog nooit vervangen worden), minstens eens de alternatorriem bekijken op beschad. (kwestie van binnen een maand of twee daarmee niet in panne te staan) en waarom niet, nieuwe bougies erin draaien, en dan syncroniseren. Dan ga je in ieder geval al weten waaraan het niet scheelt !

Maar het is dan ook niet mijn rt !
be-rt

Bericht door be-rt »

nou ik dacht dat ik dat al ergens geschreven had....maar hier issie;
het gaat om een r1100rt uit 1999, heeft geen kat en is voor zover ik weet helemaal standaard op de uitlaat na.
de uitlaat is een laser.
km stand is 57d maar heeft een grote beurt gehad op 55d....daarna nog een afstelbeurt....en nu rijd hij nog niet lekker.

de klachten zijn; in zijn 2 rijdend rond 2500 schokkend en inhoudend.
in zijn 3 ook rond de 2500 met een gangetje van pak 'm beet 60? zwaar inhouden, schokkend en soms gepaard gaan met een soort klappen in het blok..
in zijn 4 of 5 weinig toeren lage snelheid....hetzelfde schokken en inhouden....nou moet ik zeggen dat als ik de choke erop houd het iets minder heftig is allemaal...dus inderdaad te weinig benzine?
komend weekend gaat er iemand naar kijken of het toch wel af te stellen is, dan maar iets minder zuinig ofzo als tie maar goed rijd!!! ben bezig met een k&n filter of zo iets te zoeken, hopelijk lukt me dit voor het weekend dan kunnen we dat ook gelijk meenemen met afstellen...
als dit allemaal niet mag baten dan maar een chip erin, en als het dan nog niet goed is........dan staat er straks toch een laser uitlaat te koop aangeboden...dan maar geen pittig geluid, maar zover is het nog lang niet...
overigens gaat de persoon die mij wil helpen ook de uitlaat meer modificeren...er zal vermoedelijk een voordemper tussen gelast worden...is het geluid bij opentrekken minder had en vooral minder scherp.
dus al met al is er hoop....u zal op de haagte gehouden worden...
gr bert
carpe diem op de moto
frederik

Bericht door frederik »

Hou je voorlopig aan het bmw origineel tuig tot de motor terug mooi draait. ik bedoel daarmee, geen verbouwingen (andere uitlaat).

Dan pas veranderen. Je zal er anders nog moeilijker aan uit geraken.

Gooi er eens een andere benzinefilter in (10-15 euro), dan weet je dat de blok genoeg benzine krijgt. kleppenherstellen en gooi er andere bougies (2x10 euro ?) in. Dat kost de wereld niet. De kans is dan al héél groot dat de rt al geheel anders draait.

Groeten en hou ons op de hoogte.

Frederik
andrevh

Bericht door andrevh »

nog een mogelijk mankement kunnen de injectoren zijn
mijn 1100 GS heeft daar ook al twee maal last van gehad( inhouden,schokken,bij optrekken op één cilinder draaien
indien men bij het onderhoud het benzinefilter vervangen heeft, is er misschien een kleine onreinheid in het brandstofcircuit gekomen en vertopt af en toe een injector

wat ik dan heb gedaan:

injector uitbouwen, 12 v op injector zetten zo dat deze open gaat staan,
met perslucht doorblazen, terug monteren en terug perfect draaien zonder
schokken

je kan het misschien ook eens proberen het is maar een klein werkje

groetjes

andré
johns
Contacteer:

Bericht door johns »

Het lijkt met toch stug dat zaken als vervuiling zo ineens zoveel effect kunnen hebben. Als ik het goed begrijp begonnen de problemen direct na het monteren van de nieuwe uitlaat en dus niet na de grote beurt die ervoor was uitgevoerd?

Een meer open uitlaat geeft minder tegendruk en dat kan een negatief effect op het gedrag bij lage toeren hebben.

Als het al een 1100 zonder katalysator was, dan heeft ie een co2 schroef. Na het plaatsen van een nieuwe uitlaat zou die in ieder geval gesteld moeten zijn en zeker na het opnieuw laten afstellen.

Dan zijn de bougies ook nog een mogelijkheid. Misschien is ie nóg armer gaan lopen, ondanks een eventuele co2 afstelling. Hoe armer, hoe gevoeliger de boxers worden voor goede bougies. De standaard bosch voor de 1100 is niet echt top. Draai er een bosch fr6dp-1 in of een champion RC9YC in. Ik heb een lijstje op m'n website staan met ervaringen: http://www.yavin4.nl/motor/?content=parts

Als de cat gedemonteerd is tijdens het plaatsen van de nieuwe uitlaat dan is inderdaad een tussendemper een optie, of dus toch een andere chip.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
be-rt

Bericht door be-rt »

ik heb en had geen kat, ook heb ik niet veel kunnen rijden tussen de grote beurt en de montage van de uitlaat.
dus ik weet niet of het slechte rijden nou komt van de uitlaat of de slechte afstelling..maar ik ga uit van de uitlaat. en dat er minder tegendruk is wil ik samen met een behulpzame mederijder een voordemper plaatsen om iets meer tegen druk te creeren plus een wat aangenamer geluid bij het meer opentrekken.
daarnaast komt er een andere lucht filter en vermoedelijk een chip...maar ik begreep de persoon die me gaat helpen dat er achter het kapje aan de opbokhendel kant een afstelschroefje zit, omdat ik geen kat had. dus wie weet maakt dit ook nog wat uit.
als ik mijn choke open laat staan bij het rijden rijd hij wat beter merk ik.

nou dit was weer de update..

g
bert
carpe diem op de moto
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Een goede vriend van mij (en toevallig ook nog een Nederlander) verving op zijn R1100R zonder kat de standaard uitlaat door een open pijp. Met of zonder silencer (db-killer) er in is er nauwelijks verschil te merken tegenover de standaardconfiguratie. Gasrespons is iets sneller (of lijkt zo), en een supersound natuurlijk.
Met mijn R850R (ook zonder kat) heb ik in het verleden hetzelfde gedaan, en ook daar geen enkele aanpassing moeten doen, hij reed net zo lekker als voorheen.
Ik zou dus zeker geen extra demper laten bijlassen, hooguit een db-killer laten plaatsen, zodat ie iets geknepen wordt. Zou dan weer iets beter zijn voor het koppel onderin, het toerengebied waar je nu problemen hebt. En zoals reeds aangehaald, zet de oude demper eens terug. Volgens mij is er iets anders fout dan de uitlaatwissel. Allerlei testen hebben reeds uitgewezen dat je geen halve pk kan winnen met al die gadgets op onze vierkleppers, soms zelfs een klein verlies in bepaalde regionen, maar echt slechter draaien doet ie er ook niet van.
Ga dus eens voor al de goedkope tips die je hierboven al kreeg, laat hem eens syncroniseren, maar geef zeker geen 400 tot 600 euro uit voor high-tech toverspul. Het zal in een klein hoekje zitten...
Plaats reactie