Daar dient een GS toch niet voor hé...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Pete
Contacteer:

Daar dient een GS toch niet voor hé...

Bericht door Pete »

Dat doet nu pijn zie, een GSke zo afbeulen. Daar moeten brokken van komen. Wil ook niet weten wat dit doet voor uw motor en, cardan, etc...

http://www.youtube.com/watch?v=1goE0QmW7dk

Foei! :evil:
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

die heeft allesinds geen probleem met zijn remblokken :shock:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
tuur

Bericht door tuur »

schone occasie uit Duitsland !! weinig km 1e eigenaar …..
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Kan er in ieder geval goed met rijden 8)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik zie geen probleem, hij kan boven gemiddeld sturen (heb je dat halve draaitje gezien?) en hij oefent op een lege weg. Die motor is een _gebruiks_ voorwerp, het uiteindelijke doel is motorrijden. Ik ga liever met deze persoon rijden als met die 68 man die bij STAM waren (Wim weet waar ik het over heb) :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Leuk.
Oeps Pete vergeten te zeggen, die gaat in laatste instantie ook mee op reis! ;)

Stoffel
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Nee, ik heb het van horen zeggen (Wim) en aangezien die niet als overdrijver/leugenaar overkomt ben ik erg geschokt door het gebeurde :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Dwars

Bericht door Dwars »

J-P schreef:Nee, ik heb het van horen zeggen (Wim) en aangezien die niet als overdrijver/leugenaar overkomt ben ik erg geschokt door het gebeurde :wink:
nu maak je mij iig en anderen wellicht hier nieuwsgierig :lol: VERTEL??? :roll:
I am not a complete idiot, some parts are missing
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dat laat ik aan Wim over maar het had iets te maken met onzin verteld door de instructeur en het niveau van de medecursisten...
J-P

-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik ben die screening gaan volgen en was over een aantal zaken verbaasd. Allereerst over het niveau van de meeste cursisten. Dat was over het algemeen "zwak" te noemen.

Velen slaagden er niet in relatief eenvoudige oefeningen uit te voeren, het traag rijden ( 12 seconden over 10 meter ) was er maar eentje van.

Tweede verbazing zat bij de noodstopprocedure. Ik heb het aangeleerd om bij een noodstop enkel de voorrem progressief aan te trekken, wat steeds een bevredigend resultaat gaf. De instructeur wist me te zeggen dat dit niet de juiste procedure was.

Volgens hem is dit de juiste :

- Kort en hevig de achterrem intrappen
- Tijdens het lossen van de achterrem progressief de voorrem aanleggen

Ik heb dit geprobeerd tijdens de training met uitgeschakelde ABS en de remweg was korter dan anders, doch wanneer ik dit vandaag ben gaan herhalen op een afgesloten terrein rem ik even kort door op mijn "normale" manier te remmen. Mogelijkerwijze klopt hun theorie op motoren met een klassieke vering/voorvork, doch voor BMW modellen met een paralever/duolever systeem zie ik er absoluut geen voordeel in, in tegendeel zelfs.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Wat ik gister al zei tegen je over die noodstop: gelul van de bovenste plank. Kort en hevig remmen met de achterrem levert je op motoren zonder ABS een blokkerend achterwiel op (vertel me namelijk niet dat je bij een noodstop ook nog kan doseren, het is namelijk een NOODstop). De beste vertraging vindt (bij de meeste motoren (shoppers zijn een iets ander verhaal)plaats door de voorrem (dynamische aslastverplaatsing) en die is ook nog eens het best te doseren. Door eerst met je achterrem te remmen en dan met je voorrem zorgt ervoor dat je kostbare meters verliest. Daarbij zal een blokkerend achterwiel bij relatief ongeoefende rijders resulteren in het lossen van de voorrem; als je ergens niet op wil knallen is dat niet handig. Gewoon concentreren op voorrem en dosering.

Met motoren met ABS is is er maar 1 noodstop en dat is vol in de ankers, in ieder geval met voorrem (achterrem zal door het ABS weinig uitmaken maar elke rem extra is er 1.).

Best is natuurlijk een noodstop te vermijden, maar dat lijkt me logisch. Alleen tussen willen en kunnen ligt vaak nog wat...

Op het GS-forum is deze discussie ook gevoerd:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=18104
J-P

Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ik begrijp wel ergens vanwaar die uitleg van de Stam-instructeur komt, helaas klinkt het op die manier wel als de klok weten hangen maar de klepel niet :wink: .
Theoretisch gezien kan je idd voordeel halen uit het AANLEGGEN (niet hard instampen) van een achterrem bij een noodstop. Maar dan wel gelijktijdig met het intrekken van de voorrem, niet ervoor.
Het aanleggen van de achterrem (is dus gewoon de voet erop leggen)zorgt ervoor dat de achterkant in de veren getrokken wordt waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen. Dit resulteert in een stabielere motorfiets bij een noodstop. Een beetje het principe van achterrem=stabiliserende rem dus.

Maar dan moet je wel benadrukken dat het een theoretische benadering is. De praktijk is idd volle aandacht naar de voorrem omwille van alle redenen die al opgesomd zijn (bij motoren zonder ABS dus).

Ach, er zit zelfs discussie in het punt waarop de koppeling moet getrokken worden bij een noodstop.
Nil volentibus arduum
naftje

Bericht door naftje »

Oefening baart kunst ... zei de oude man :wink:
vlieger
Contacteer:

Bericht door vlieger »

heb verleden jaar ook nog een screening gevolgd met mijnen oude GS en was inderdaad ook verbaast over het niveau van vele anderen :shock: ik heb 50 pony's bij en die komen der aan met 150 en kunnen niet tussen 2 kegeltjes doorrijden!
de noodremprocedure heb ik niet mee kunnen doen aangezien mijne GS net voor de remproef in brand vloog :oops:
2 dingen zijn oneindig: het universum en de domheid der mensen, en van het eerste ben ik niet eens zeker!! (Einstein)
R80GS Matzwart!
Used, Abused, Trashed and Crashed!!!!
spoorman

Bericht door spoorman »

vlieger schreef:heb verleden jaar ook nog een screening gevolgd met mijnen oude GS en was inderdaad ook verbaast over het niveau van vele anderen :shock: ik heb 50 pony's bij en die komen der aan met 150 en kunnen niet tussen 2 kegeltjes doorrijden!
de noodremprocedure heb ik niet mee kunnen doen aangezien mijne GS net voor de remproef in brand vloog :oops:
is het niet de bedoeling als men naar zo een screening gaat om te zien hoever je al staat op gebied van motorijden om dan eventueel je zwakke punten bij te schafen,ik vind het spijtig dat sommige personen kritiek hebben op het zwakke niveau van andere :cry: ,als iedereen perfect met de moto kan rijden dan moeten er geen screenings meer zijn en ook geen cursussen voor motobeheersing enz...
desertfreak
Contacteer:

Bericht door desertfreak »

respect 8)
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

spoorman schreef:is het niet de bedoeling als men naar zo een screening gaat om te zien hoever je al staat op gebied van motorijden om dan eventueel je zwakke punten bij te schafen,ik vind het spijtig dat sommige personen kritiek hebben op het zwakke niveau van andere :cry: ,als iedereen perfect met de moto kan rijden dan moeten er geen screenings meer zijn en ook geen cursussen voor motobeheersing enz...
Mijn beste, dat soort screenings zouden niet nodig zijn als iedereen bij jullie z`n motorrijbewijs op een volwaardige manier zou gehaald hebben en niet gratis bij het B-rijbewijs... Het is niet mijn bedoeling om laatdunkend over het niveau te praten, ik vind het gewoon ernstig dat je op die manier uberhaubt de weg op mag :( Het positieve eruithalend: de mensen voelen in ieder geval wel dat ze iets aan hun nveau moeten doen.
J-P

-Wim-

Bericht door -Wim- »

spoorman schreef:
vlieger schreef:heb verleden jaar ook nog een screening gevolgd met mijnen oude GS en was inderdaad ook verbaast over het niveau van vele anderen :shock: ik heb 50 pony's bij en die komen der aan met 150 en kunnen niet tussen 2 kegeltjes doorrijden!
is het niet de bedoeling als men naar zo een screening gaat om te zien hoever je al staat op gebied van motorijden om dan eventueel je zwakke punten bij te schafen,ik vind het spijtig dat sommige personen kritiek hebben op het zwakke niveau van andere :cry: ,als iedereen perfect met de moto kan rijden dan moeten er geen screenings meer zijn en ook geen cursussen voor motobeheersing enz...

Heb je daar echt een screening voor nodig? Oefeningen als tussen de paaltjes draaien, een bocht maken van 180° zonder je voet te zetten zijn voor mij toch wel essentiële zaken die je zou moeten kunnen. Voor mij moet je geen ballerina zijn op de motor, geen wheelies of stoppies kunnen maken maar op een veilige en snelle manier op de openbare weg kunnen draaien is in mijn boek wel een must.

Het is in elk geval lovenswaardig dat deze mensen zich opgeven voor deze screenings, alleen zou men dan ook de adviezen die daar gegeven worden moeten uitvoeren.

Wat me ook opviel was dat er bijzonder weinig samenhorigheid was in onze groep. Tijdens het remmaneuver ging er iemand onderuit met zijn motor. Buiten mij was er niemand die afstapte en ging kijken of er hulp nodig was. Iedereen was aan het wachten tot de piste teug vrij was zodat ze zelf het remmaneuver konden testen.

Uiteraard heeft een screening zijn nut. Advies over je houding, kijktechniek en dergelijke hebben zeker zijn nut, doch als men de proeven die we deden lieten meetellen voor het behalen/behouden van je rijbewijs was het merendeel gebuisd. Op enkele uitzonderingen na kreeg iedereen het advies de basiscursus te volgen. Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen dat ook gaan doen...

Just my 2 cts.

Wim
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

-Wim- schreef:Op enkele uitzonderingen na kreeg iedereen het advies de basiscursus te volgen. Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen dat ook gaan doen...
Er zouden veel meer mensen die basiscursus gaan volgen als ze iets goedkoper was. 150 € en je bent minstens met 4 of het gaat niet door. Das totaal 600 € en daar moet alleen die instructeur van betaald worden :shock:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Tja,

Daar ga ik me niet over uitspreken. Dat moet ieder voor zich uitmaken.
Voor de ene is die €150 een bagatel, voor de andere is dat een pak geld.

Wie ben ik om iemand anders zijn rekening te maken. Uiteindelijk zit er wel iets meer aan vast dan enkel de vergoeding van die instructeur.

Anderzijds dien je je conclusies te trekken uit een dergelijke screening. Als je een negatieve score krijgt is er toch wel wat aan de hand. Als je je eigen veiligheid, en ook die van anderen kan verhogen door deel te nemen aan een dergelijke cursus is dat voor mij een verantwoorde uitgave.

Ondanks ik als een van de enige niet werd doorverwezen naar de basistraining, vindt ik dat ik nog veel kan bijleren. Als ik zag welke beoordelingen de cursisten zichzelf gaven voor en na de screening zijn ze toch wel héél snel tevreden van zichzelf.

Voor mij staan er voor dit jaar nog twee cursussen op het programma, waarvan de eerste binnen enkele weken.

Maar zoals ik reeds eerder zei, moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Nog niet zo heel lang geleden heb ik de VRO (Verhoogde Rijvaardigheids Opleiding) van de KNMV gedaan en ik kan alleen maar beamen wat J-P schrijft. Er werd ons geleerd je alleen te concentreren op je voorrem bij het oefenen van het maken van een noodstop. Ik weet niet hoeveel van jullie al eens een echte noodstop hebben moeten maken, maar neem van mij aan dat je remt voor je leven en ik ben dan niet zo koelbloedig om dan met een slepende achterrem bij te remmen (was blij met mijn abs). Verder ben ik van mening dat door herhaalde training en oefening een bepaalde vaardigheid een gewoonte / reflex gaat worden. En dat is handig, want in een noodsituatie handel je reflexmatig. En als van die reflex mijn of andermans leven kan afhangen heb ik daar wel wat tijd en geld voor over.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

BiemeRT schreef:
-Wim- schreef:Op enkele uitzonderingen na kreeg iedereen het advies de basiscursus te volgen. Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen dat ook gaan doen...
Er zouden veel meer mensen die basiscursus gaan volgen als ze iets goedkoper was. 150 € en je bent minstens met 4 of het gaat niet door. Das totaal 600 € en daar moet alleen die instructeur van betaald worden :shock:
Nog meer onzin!
- men spendeert honderden zoniet duizenden euros aan het opleuken van de motor, alle accessoires moeten erop, kijk eens hoe goed ik het heb en van al die patserij. Duur pak, alles erop en eraan. Maar de eigen vaardigheden behoeven ook investering, pats daar liever mee. Een simpel geval van prioriteiten kennen. Ik doe persoonlijk elk jaar extra cursussen, die betaal ik zelf, al dan niet gesubsidieerd door de KNMV maar mijn baas betaalt in ieder geval niet mee. Ik investeer in mijn vaardigheden!

- probleem met de meeste motards is dat ze zichzelf goed genoeg vinden! "Ik ben nog nooit gevallen", "ik ben al 20 jaar schadevrij"... kun je je afvragen hoe dat komt: omdat men zelf zo goed is of omdat de wereld om ons heen rekening met ons houdt of misschien hebben we wel gewoon veel geluk...

- Van het cursusgeld wordt in nederland ook nog het terrein betaald wat gebruikt wordt om te oefenen, zoals het politiecircuit in Lelystad.

Ik SCHIJT echt op het gejeremineer over de cursusgelden. Jullie kunnen nota bene met opleidingscheques zowat gratuit een cursus doen maar nee, het moet echt zo goed als gratis zijn. Wie mij goed kent weet dat ik totaal niet commercieel denk maar ik zou het bijna gaan doen als ik dat gejammer lees.

Wat is nou verdomme 150 euro op je eigen veiligheid???
J-P

moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Wat is nou verdomme 150 euro op je eigen veiligheid???
Hear, hear!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Hoi J-P,

Ik wou het niet zo cru stellen ( omdat ik wist dat jij dat voor mij zou doen :wink: ), maar je hebt overschot van gelijk.

Mvg,

Wim
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik hou ook van jou, Wim :wink:
J-P

Plaats reactie