Motorrijders vragen een nummerplaat

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Motorrijders vragen een nummerplaat

Bericht door asterix »

Waar blijven ze het halen.

Motorrijders vragen een nummerplaat
za 17/03/07 - De "Motorcycle Action Group" heeft vandaag een bezoek gebracht aan het Vlaams parlement. De motorrijders hebben gedebateerd met de parlementsleden.
(foto VRT) De meeste partijen zijn ervoor gewonnen om motorrijders een nummerplaat te geven. Dat kan de problemen met verzekeringen oplossen.

De motorrijders zeiden te betreuren dat er dit jaar geen campagne komt om automobilisten bewust
Koppel!!
Berichten: 3777
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Euh, nu volg 'k toch niemeer zulle :shock: :?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Asterix, zet de rest van dat bericht er ook eens bij aub.
leest wat gemakkelijker.
De MAG is helemaal mijn ding niet,
dus ben ik zeer benieuwd welke onzin ze nu weer willen
uitbrengen :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Zwam
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 sep 2006, 13:29

Re: Motorrijders vragen een nummerplaat

Bericht door Zwam »

asterix schreef:Waar blijven ze het halen.

Motorrijders vragen een nummerplaat
za 17/03/07 - De "Motorcycle Action Group" heeft vandaag een bezoek gebracht aan het Vlaams parlement. De motorrijders hebben gedebateerd met de parlementsleden.
(foto VRT) De meeste partijen zijn ervoor gewonnen om motorrijders een nummerplaat te geven. Dat kan de problemen met verzekeringen oplossen.

De motorrijders zeiden te betreuren dat er dit jaar geen campagne komt om automobilisten bewust
Ben geen MAG fan, maar de waarhyeid heeft ook z'n rechten.
Men streeft ernaar om BROMFIETSEN van een nummerplaat te voorzien.
En dat kan ik alleen maar toejuichen, want veel van die jonge sloebers op hun opgedreven fietsjes veroorzaken ongevallen, vluchten en blijven ongestraft omdat ze niet kunnen geïdentificeerd worden.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Das al heel wat duidelijker.
En inderdaad, die BROMfietsen zouden beter
een nummerplaat dragen. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

kwas ook niet mee eerst...


Zelfs op teletekst werd gewag gemaakt van motorfietsen.

en tja... die brommerkes zullen inderdaad goed zijn met een nummerplaatje erbij.

Blijkbaar is de nieuwe mode om alles weer in voege te brengen wat 20 jaar geleden werd afgeschaft... : dieseltaks, bromfietsplaten, straks nog fietsplaten en de sterren op de jas voor rokers...

lang leve de vervlogen tijden... back to retro
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door sprint »

JH. schreef:
lang leve de vervlogen tijden... back to retro
Dan kom ik nog eens met mijn oldtimers buiten :mrgreen:
Marnix.

Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Ook nummerplaat voor bromfietsen?


BRUSSEL - Als het van de Motorcycle Action Group (MAG) Belgium afhangt, zouden bromfietsers klasse A en B een echte nummerplaat moeten krijgen. Dat zou een eerste stap zijn om de aansprakelijkheidsproblemen voor bromfietsers op te lossen. Het is een van de aandachtspunten die de MAG naar voren schuift in haar eisenbundel voor de komende federale verkiezingen. De groep legt die eisenbundel ook op tafel tijdens een politiek debat dat de organisatie zaterdag in het Vlaams Parlement organiseert.

Momenteel is het nog niet mogelijk om bromfietsen klasse A (tot 25 km/u) en B (tot 45 km/u) bij snelheidscontroles te identificeren. Volgens Erwin Steegmans leidt de huidige regeling ook tot verzekeringsproblemen. ,,Een motorfiets die te snel kan rijden, is per definitie niet verzekerd. En dat kan bij ongevallen grote problemen geven. Een systeem met nummerplaten zou een eerste stap betekenen naar controles van rijdende bromfietsen in plaats van controles op hoe hard een bromfiets kan rijden'', aldus Steegmans.


KDD (Belga)16/03/2007
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koppel!!
Berichten: 3777
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO
IRON GONZO schreef:Ook nummerplaat voor bromfietsen?


BRUSSEL - Als het van de Motorcycle Action Group (MAG) Belgium afhangt, zouden bromfietsers klasse A en B een echte nummerplaat moeten krijgen. Dat zou een eerste stap zijn om de aansprakelijkheidsproblemen voor bromfietsers op te lossen. Het is een van de aandachtspunten die de MAG naar voren schuift in haar eisenbundel voor de komende federale verkiezingen. De groep legt die eisenbundel ook op tafel tijdens een politiek debat dat de organisatie zaterdag in het Vlaams Parlement organiseert.

Momenteel is het nog niet mogelijk om bromfietsen klasse A (tot 25 km/u) en B (tot 45 km/u) bij snelheidscontroles te identificeren. Volgens Erwin Steegmans leidt de huidige regeling ook tot verzekeringsproblemen. ,,Een motorfiets die te snel kan rijden, is per definitie niet verzekerd. En dat kan bij ongevallen grote problemen geven. Een systeem met nummerplaten zou een eerste stap betekenen naar controles van rijdende bromfietsen in plaats van controles op hoe hard een bromfiets kan rijden'', aldus Steegmans.


KDD (Belga)16/03/2007
kweet absoluut niet wie diene Erwin Steegmans is, maar als dat de woordvoerder moet zijn vind ik 't uitermate triest dat hij zelfs de juiste bewoording niet kan/wil gebruiken :!:
Een MOTORfiets die te snel rijdt kan een boete krijgen voor te snel rijden, en daarmee basta!
Een BROMfiets die te snel rijdt, wordt niet meer aanzien als BROMfiets, maar wel als MOTORfiets, waardoor hij direct in de illegaliteit terecht komt, ttz. géén PVGnummer als MOTORfiets, géén verzekering als MOTORfiets, géén inschrijving als MOTORfiets en hoogswaarschijnlijk heeft de jonge bestuurder ook niet de leeftijd en het rijbewijs om een MOTORfiets te besturen.
Er is dus wel degelijk een héél groot verschil in de bewoording BROMfiets tov. MOTORfiets, daarom dat ik 't bijzonder lullig vind dat iemand die weet dat hij letterlijk gequote wordt niet meer op z'n tellen past :roll:

Grtz, Philip!

P.S: Trouwens, iemand de beelden op tv gezien inzake dit artikel, weer een mooi voorbeeld hoe een bepaalde groep met een verfoeid imago kan blijven zitten, en zichzelf blijft afvragen hoe :?
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Peter Bosman
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 jul 2006, 08:28
Locatie: Nederland

Bericht door Peter Bosman »

In Nederland hebben bromfietsen en snorfietsen (max 25 km/h) sinds 1 oktober ook een kentekenplaat.
Voordeel is, dat voor het verkrijgen van een kenteken alle fietsen met hulpmotor gekeurd moesten worden via een door een door de overheid aangewezen wijze...... papieren, uitvoering enz.
Hierbij is/zijn de illegale (gestolen) brom,- en snorfiets niet goedgekeurd wegens het ontbreken van de wettelijke papieren.
En dus uit het verkeer gehaald, zonder plaat mogen deze niet meer op de openbare weg rijden.
Niet gekeurde brom,- en snorfietsen zijn hierdoor tevens onverkoopbaar geworden.
Dat was een goede bijkomstigheid, maar voor de overheid is het ook fijn om bestuurders van deze voertuigen nu op kenteken te kunnen beboeten, bijvoorbeeld bij overtredingen zoals flitspalen of op afstand als de bestuurder er vandoor gaat na een ongeval of overtreding.
Tevens kan men kan nu duidelijker zien (aan de hand van de kleur) of het een bromfiets (gele plaat) of een snorfiets is (blauwe plaat).
Doe niet of elke bocht de laatste is, er komt hierna vast nog wel een volgende
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

Harald schreef:Das al heel wat duidelijker.
En inderdaad, die BROMfietsen zouden beter
een nummerplaat dragen. :wink:
ik weet niet meerop welke zender, maar zag een tijdje terug de engelse verkeerspolitie (zijn documentaire erover)
er was een achtervolging van een bromfiets, met nrpl, de bromfiets kon wegvluchten tussen enkele paaltjes, wel het commentaar van de politieman was dat ze er verder niks mee kondendoen, de nummerplaten voor bromfietsen zijn er blijkbaar niet opgenomen in een database.
als ze hetzelfde systeem hier gaan toepassen.

in mijn jonge jaren nog een boete gehad om zonder helm te rijden, zonder te zijn tegengehouden.
de agent had mijn bromfiets nadien zien staan en de gegevens van het kleine plakske opgeschreven, en een schoon papierke naar huis gezonden
john lt
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 jan 2005, 20:11
Locatie: hasselt

Bericht door john lt »

hey
als je iemand moet of wil (ver)beoordelen afgaande op
zijn kledij of uiterlijk :shock: :shock:
trouwens iedereen mocht daar naar toe gaan,
dan had je de kans om met je merkkledij op de eerste rij te staan :wink:
en wat betreft MAG,iedereen heeft de mond vol hoe het zou moeten
maar er is dan ook niemand die het voortouw neemt, behalve als er
ergens iets wordt ondernomen zijn de meeste direkt daar met kritiek :cry:
Wees blij dat er iets of iemand iets probeert te doen om het belang van
de motorrijder te behartigen,anders kun je ook lid worden,en kan je
ook jouw mening verdedigen :wink:
groetjes johny
bmw forever
Wie je bent is belangrijker,dan wat je hebt
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

akkoord John Lt, maar wat heeft het geven van een nummerplaat aan brommerkes a en b voor nut voor de motorrijder?

Wat brengt de oplossing met zich mee?

ronde punten zijn onveilig
vangrails zijn onveilig
rioolputtekes liggen steeds in de bocht
riooldeksel liggen in het midden van de rijweg

en dan maar vergaderen over een nummerplaat voor brommerkes....
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Bericht door Vanguard »

john lt schreef:hey
als je iemand moet of wil (ver)beoordelen afgaande op
zijn kledij of uiterlijk :shock: :shock:
trouwens iedereen mocht daar naar toe gaan,
dan had je de kans om met je merkkledij op de eerste rij te staan :wink:
en wat betreft MAG,iedereen heeft de mond vol hoe het zou moeten
maar er is dan ook niemand die het voortouw neemt, behalve als er
ergens iets wordt ondernomen zijn de meeste direkt daar met kritiek :cry:
Wees blij dat er iets of iemand iets probeert te doen om het belang van
de motorrijder te behartigen,anders kun je ook lid worden,en kan je
ook jouw mening verdedigen :wink:
groetjes johny
Groot gelijk John, kritiek geven is gemakkelijker als er iets aan doen.
Groetjes
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
colingoes
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 feb 2005, 19:51
Woonplaats: Manneksenvere
Locatie: West Vlaanderen

Bericht door colingoes »

john groot gelijk
jh ook aan deze punten wordt gewerkt
alleen soms zien we dat niet altijd

groetjes
colin
john lt
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 jan 2005, 20:11
Locatie: hasselt

Bericht door john lt »

@ JH
dat is juist,zelf zie ik het nut er niet van in,
maar MAG is er niet alleen voor de motorrijder,ze zijn er ook voor
de brommer gebruikers,wat betreft de riooldeksels,en de ronde punten
en andere zaken daar is men al lang met bezig,maar voor dat men in dit land iemand of iets in beweging krijgt :shock:
Dan is men al eventjes zoet, daar komt dan nog bij dat degene die
het zogezegd zou moeten weten of kunnen hier meestal geen bal van begrijpt, zie de snelheidsbeperking in de Kennedey tunnel,dit was al een
doodgeboren kalf,de snelheidsbeperking bij smog :?
Nu vraagt men aan de parketten om niet te streng te zijn,
begrijppe wie kan,zelf ben ik werkzaam in de wegenbouw,je mag eens
meekomen en je ogen de kost geven,zelfs bij nieuwe ontwerpen waar
gewezen wordt op zeer onveilige situaties VOOR de uitvoering der werken
krijg je er niets aan veranderdt,heb het al meermaals meegemaakt,
hoe kun je dan verlangen dat een organisatie dit allemaal gedaan krijgt
als er van hogerhand geen interesse is?
Als de verkozenen des volk,zoals ze graag genoemd worden
het geen bal uitmaakt , behalve in komkommertijd en verkiezingstijd
hoe krijg je dan iets gedaan??
Nu zijn er een tijd al gemeenten die het motorcharter ondertekenen
dwz. dat ze bij aanleg of wegenwerken aandacht hebben om
motoronveilige zaken weg te laten uit het ontwerp,maar eer dat dit algemene regel is zullen er nog velen den asfalt kussen :wink:
groetjes johny
bmw forever
Wie je bent is belangrijker,dan wat je hebt
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

JH. schreef:akkoord John Lt, maar wat heeft het geven van een nummerplaat aan brommerkes a en b voor nut voor de motorrijder?

Wat brengt de oplossing met zich mee?

ronde punten zijn onveilig
vangrails zijn onveilig
rioolputtekes liggen steeds in de bocht
riooldeksel liggen in het midden van de rijweg

en dan maar vergaderen over een nummerplaat voor brommerkes....
*efkes advocaat van den duivel spelen*

Wat is er nog onveilig aan ronde punten ? Iedereen kent ze ondertussen toch ? Iedereen weet toch waar de gevaren zitten ?
Wat is het probleem met die rioolputtekes ? Kijk vooruit, zie ze liggen, pas uw bochtenlijn aan. Of rij er gewoon ontspannen over zonder u erop te fixeren al ware het bodemloze putten met landmijnen errond...
Dan verzet uwe moto zich een beetje als ge'r over rijdt, so what ?
't Zelfde met de riooldeksels op de rijbaan...zie ze er rij ernaast.
Een bocht met vangrails die open zijn onderaan ? Misschien het moment om de snelheid aan te passen en deze bocht ff niet met de voetsteunen tegen de grond te nemen...

Die nummerplaatdiscussie staat los van de directe behoeftes van motorrijders maar is minstens even belangrijk. Verkeersopvoeding (en bijhorende vaststelling van overtredingen mèt beboeting) van een leeftijdsgroep die zich doorgaans in het verkeer begeeft aan een "laissez faire laissez passer" houding vind ik helemaal geen nutteloze dingen om over te vergaderen.
Nil volentibus arduum
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Raketman schreef: *efkes advocaat van den duivel spelen*

Wat is er nog onveilig aan ronde punten ? Iedereen kent ze ondertussen toch ? Iedereen weet toch waar de gevaren zitten ?
Wat is het probleem met die rioolputtekes ? Kijk vooruit, zie ze liggen, pas uw bochtenlijn aan. Of rij er gewoon ontspannen over zonder u erop te fixeren al ware het bodemloze putten met landmijnen errond...
Dan verzet uwe moto zich een beetje als ge'r over rijdt, so what ?
't Zelfde met de riooldeksels op de rijbaan...zie ze er rij ernaast.
Een bocht met vangrails die open zijn onderaan ? Misschien het moment om de snelheid aan te passen en deze bocht ff niet met de voetsteunen tegen de grond te nemen...

Die nummerplaatdiscussie staat los van de directe behoeftes van motorrijders maar is minstens even belangrijk. Verkeersopvoeding (en bijhorende vaststelling van overtredingen mèt beboeting) van een leeftijdsgroep die zich doorgaans in het verkeer begeeft aan een "laissez faire laissez passer" houding vind ik helemaal geen nutteloze dingen om over te vergaderen.
Een mooie en zéér juiste samenvatting :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
colingoes
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 feb 2005, 19:51
Woonplaats: Manneksenvere
Locatie: West Vlaanderen

Bericht door colingoes »

MAG geeft ook lessen in verkeersveiligheid in scholen
en nog veel meer

groetjes
colin
eiRTee
Berichten: 649
Lid geworden op: 26 dec 2005, 09:54
Woonplaats: Aalst
Locatie: nevest Oilsjt

Bericht door eiRTee »

mmmh, iedereen die met z'n trike gezien?
echt een goed voorbeeld en goed in beeld

Ons imago is al direct x punten de grond in geboord....
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Schalkseruiter® schreef:waarom?? opdat ie even met zijn voorwiel omhoog ging??
Of omdat hij zijn monster niet te baaz is :roll:
Stress omdat de camera daar staat :roll:
enz.......
Ah ja de "MAG alles" groep :roll:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
WilBikeRT
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:38
Locatie: Wommelgem

Bericht door WilBikeRT »

Even terug ON TOPIC?

Sorry mannen, ik ben ook niet steeds met alles akkoord voor wat deze organisatie staat en ben geen MAG-aanhanger, maar… ik wil ieder wel zijn plaatsje in deze wereld gunnen.

Weet dat wij geregeerd worden door banken en verzekeringsmaatschappijen ondersteunt door lappepoppen welke wij regeringsleden noemen. Wees blij dat de jongens van MAG deze ondankbare job willen doen, of kan je het zelf beter ? Geen kaas van gegeten of hebben jullie geen tijd vrij ? Uitvluchten zijn er genoeg. Zij die alles altijd direct maar afschieten zijn dikwijls ook degenen welke je nooit zelf eens initiatief ziet nemen, dikwijls negatieve kritieken spuien zonder zelf een alternatief voor te kunnen stellen. Met het inrichten van clubritten is dit ook zo, de meeste kritiek van zij die nooit ergens te bespeuren zijn om zelf eens iets te doen. Vraag maar eens hoe zij hun rit inrichten en het gesprek is onmiddellijk afgelopen, triest… en maar negatief zijn…

Ik zou mijn vrije dagen niet zo willen opofferen zoals die jongens dat voor ONS doen. Tussen alle koren is er kaf, maar hoe dikwijls is het plaatje niet ruiger dan de inborst. Is dit dan zo ook niet bij ons forumpubliek, kijk eens naar jezelf. Die mooie dure motorvest met BMW-logo maakt van jezelf niet een prettig mens, dit doe je wel zelf.

Vooraleer de aanval in te zetten lees eerst de officiële teksten zonder tussen de regels iets te willen ontwaren wat misschien niet bedoeld wordt. Men spreekt hier over bromfietsen wat mijns inziens vele jaren te laat komt. Breek niet af wat goed bedoeld is zonder zelf te weten waarover je spreekt en wees blij dat de positieve elementen waarvoor MAG staat ook voor jou gelden. Bedenk ook dat ze wellicht op slome vergaderingen werden besproken en misschien wel afgedwongen werden door een vrijwilliger die op dat ogenblik ook liever in het zonnetje met zijn motorfiets de Ardennen zou verkennen.

En tot slot, dit geldt ook voor onze werkende clubleden ; onze moderatoren, bestuursleden, onthaalmedewerkers, inrichters en helpende eega’s en motorvrienden. Moesten we deze vrijwilligers niet hebben konden jullie je negatiefjes op een briefje schrijven en eindeloos zelf lezen tot je er depressief van zou worden. Terwijl je nog maar eens een toertje deed zonder roadboek, GPS-file of reisbestemming kon je eens lekker dromen over hoe het zou kunnen zijn met een echte motorclub, misschien konden we ze BMW-MC-Vlaanderen noemen om zo maar eens wat te zeggen…

Gun toch ieder zijn ‘ding’ en wees blij met het positieve eraan. Het negatieve kan je aanbrengen als positieve kritiek waardoor je er uiteindelijk zelf beter van kan worden.

Vriendelijke groeten, :wink:

Wilfried
SBK_Mario
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 feb 2007, 14:04

Bericht door SBK_Mario »

OK er zaten Motorrijders tussen die op hun uiterlijk te beoordelen ons imago geen goed deden.Maar waar zaten de overigen?Want het was een debat waar iedereen lid of geen lid van MAG welkom was.Als je erbij was dan zou je ook geweten hebben waarover het ging en niet alleen die paar zinnetjes die in de pers staan.Want het debat duurde 3 uur o.a. fiscaliteit is ook ter sprake gekomen.En we mogen op onze beide oren slapen(voorlopig)er veranderd niets aan de fiscale aftrek.Voor een volledig verslag moet je op het forum van de MAG zijn.
Ik hoop dat de volgende keer er meer motorrijders naar een debat komen.

GRTZ :idea:
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Efkes mailtje gehad ter verduidelijking...
Thema 4:



Het nieuwe Europese rijbewijs, hoe omzetten voor motorrijders en is dit het moment om de bromfiets te voorzien van een nummerbord:



· In Europa werd eind vorig jaar het nieuwe rijbewijs goedgekeurd. Binnen Europa was eerst geen consensus over dit rijbewijs voor de motorfiets. Nadien heeft men deze tekst toch aangenomen omdat ze anders een volledig herziening moesten doen voor de tekst. Nu deze tekst gekend zijn rijzend er toch enkele vragen over hoe deze worden omgezet naar Belgisch model.



· Vanuit MAG Belgium vzw, samen met parketmagistraten – lokale en federale politie mensen – verzekeringssector – bromfietsindustrie, ijveren wij voor een nummerplaat voor een bromfiets.

In het huidige systeem is onmogelijk om een identificatie te doen van een rijdende bromfiets. Dit is een eerste stap in het verder beschermen van de bromfietsbestuurder tegen financiële rampen. Door de huidige wetgeving is het niet toegestaan om sneller te kunnen rijden dan :

· Klasse A 25 km/h

· Klasse B 45 km/h

Deze wet impliceert dat verzekeringstechnisch het niet nodig is om dit risico te verzekeren. ( alle andere voertuigen blijven verzekerd tenzij men onder invloed is van stimulerende of drogerende middelen)

Bij een ongeval met een bromfiets klasse B die 50 km/h kan rijden bestaat de mogelijkheid dat de verzekering bij een ernstig ongeval de schade terug eist. Dit is begrensd tot 30 986 euro. Dit is levenslang voor 90 % der bromfietsbestuurders. In het geval dat fraude vastgesteld kan worden aan de bromfiets ( bromfiets gaat sneller dan toegelaten bij inschrijving is in principe een fraude geval) dient alle schade terugbetaald te worden.

Binnen de verzekeringssector is men bereid dit mee te verzekeren en zij zullen deze meerkost doorrekenen aan de consument. Deze meerkost zou op jaarbasis een verhoging zijn van ongeveer 50 euro. Verwaarloosbaar ten opzichte van de risico’s die men loopt. De discussie over de maximum snelheid van de bromfiets is hier niet aan de orde.





Standpunt / discussie punt :


Op welke manier dient het Europese rijbewijs ingepast te worden in België, wat zijn de leeftijden die in België gehanteerd zullen worden, hoe gebeurt de overstap van A2 naar A?

Dient de bromfiets voorzien te worden van een nummerbord ?
Mailtje van Erwin Steegmans

Nationaal voorzitter MAG
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie