transport r1150rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

gino1972

Bericht door gino1972 »

BiemeRT schreef:
gino1972 schreef:Anderzijds de kantelklem waar enkel het voorwiel ingezet word. Als men dan de motor achteraan wat in de vering trekt zou die dan ook eventueel nog gaan schuiven links of rechts?
Simpel antwoord: JA :!:

Kijk je doet wat je wil, maar als je later die motor op zijn zij ziet liggen ga je héél véél spijt hebben dat je niet en paar gaatjes hebt willen boren in die vloer om dat u-profiel te bevestigen :cry: . Gaatjes die je achteraf gemakkelijk kan dichtmaken door die bouten gewoon terug te plaatsen als de goot eraf is :roll:

Die kantelklem zet dat voorwiel idd muurvast, maaaaaar vermits dat het balhoofd vlak achter of aan dat voorwiel zit, scharniert de motor achteraan naar waar hij wil en met riemen alleen hou je dat achterwiel héél moeilijk op zijn plaats.

Op de aanhanger rijden met iemand aan elke kant van de motor is toch wel echt een makkie, hoor. Veel succes in ieder geval :wink:
Om den duur weet men het niet meer :lol: De 1 zeg zus de ander zo maar daarom zijn er natuurlijk forums he :D Vandaag bij dealer langsgeweest en ook ff gevraagd. Geen goot nodig zegt die enkel het voorwiel mag niet kunnen links of rechts bewegen (dus enkel met een profielke dus op de voorzijde).
Maar voor alle zekerheid ga ik toch ook wel overwegen om toch maar volledig onder de wielen een goot te leggen. Ik zou hem idd niet graag op zijn zij zien liggen. :cry:
Wat is zo een forum toch tof elk heeft zijn mening en van elkaar kunnen we veel leren. :lol: :lol:
gino1972

Bericht door gino1972 »

Harald schreef:Gino, we zullen is moeten afspreken denk ik, dan oefenen we dat ééns samen in :wink:
ja mss wel he Harald, want jij hebt daar precies al wat ervaring mee zo te zien. We zien nog wel he ik ga eerst nog 1 en ander bekijken en evt overwegen om toch een goot te kopen ofzo iets in die aard.
Stelo

Bericht door Stelo »

Dag Gino,

'k Zou inderdaad opteren voor een goot.
Een 1150RT heeft een gewichtsverdeling die bijna 50/50 verdeeld is over voor- en achterwiel. Bij veel andere motorfietsen ligt er meer gewicht over het voorwiel. Bij deze is het misschien inderdaad minder nodig om dan nog het achterwiel te gaan vastzetten.
Aangezien onze 1150RT's wel wat kilo's dragen op het achterwiel dan toch maar beter vastzetten in een goot. 't Kan eigenlijk nooit geen kwaad om wat extra veiligheid in te bouwen hé.

Greetz,

Stelo
R1200RT
bijnaextuc

Bericht door bijnaextuc »

Ik heb een tweedehands vangrail gekocht en deze doorgeslepen
op lengte van mijn motor.De rest gebruik ik als oprijplaat.
Ik heb deze klaar staan als ik ga rijden zodat mijn vrouwtje mij eventueel
kan komen depaneren maar met mijn Suzuki is het natuurlijk nog niet
nodig geweest. :lol: (hout vast houden)
rudi g

Bericht door rudi g »

Hallo Gino,
Mijn Gs staat op mijn aanhangwagen in een alu goot uit traanplaat (anti slip)
Goot staat vast met 2 bouten met vleugelmoer onderaan !!
Motor met 2 riemen vooraan en 2 achteraan !!
Verzet zit geen centimeter !!
Grtz Rudi
R1150GS "mandarin"
Schotland 2006
gino1972

Bericht door gino1972 »

rudi g schreef:Hallo Gino,
Mijn Gs staat op mijn aanhangwagen in een alu goot uit traanplaat (anti slip)
Goot staat vast met 2 bouten met vleugelmoer onderaan !!
Motor met 2 riemen vooraan en 2 achteraan !!
Verzet zit geen centimeter !!
Grtz Rudi
Hallo Rudi, Deze goot heeft die vooraan dan geen beugel of hoe zou ik het noemen waar het voorwiel grotendeels instaat (zie foto eerder hier) of is de goot gewoon in de volledige lengte hetzelfde? Er werd me wel aan aangeraden om ook evt het voorwiel vast te binden aan die beugel vooraan de goot.
BMW - Ludo

Bericht door BMW - Ludo »

Als je de motor op de aanhangwagen in de vering trekt, hoe stel je dan best je vering af?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

BMW - Ludo schreef:Als je de motor op de aanhangwagen in de vering trekt, hoe stel je dan best je vering af?
Je moet de vering niet afstellen, je moet gewoon de motor lichtjes in de vering trekken met de spanriemen :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Sorry hé gasten dat ik hier met de deur in huis val. Maar als ik dat hier zo lees dan denk ik van man,man! Wat is er nu zo moeilijk om een motor op een aanhanger te vervoeren?
Eerste vereiste; zorg dat die motor vast staat. Dus spanriemen.
Twee; een goot, ja een goot!
Drie, leer je motor te beheersen als je op een aanhanger rijd, ook ernaast wandelend.
Zie je dit niet zitten of vind je dit allemaal te moeilijk? Laat dan die motor braafjes thuis.
Meer heb ik er niet aan toe te voegen. :twisted: (Staat voor frustratie) :lol:
gino1972

Bericht door gino1972 »

John schreef:Sorry hé gasten dat ik hier met de deur in huis val. Maar als ik dat hier zo lees dan denk ik van man,man! Wat is er nu zo moeilijk om een motor op een aanhanger te vervoeren?
Eerste vereiste; zorg dat die motor vast staat. Dus spanriemen.
Twee; een goot, ja een goot!
Drie, leer je motor te beheersen als je op een aanhanger rijd, ook ernaast wandelend.
Zie je dit niet zitten of vind je dit allemaal te moeilijk? Laat dan die motor braafjes thuis.
Meer heb ik er niet aan toe te voegen. :twisted: (Staat voor frustratie) :lol:
Beste John, het is gewoon omdat het mijn eerste keer is dat ik de motor per aanhangwagen wil vervoeren :oops: dat ik hier de vraag op het forum stel. Door mijn onwetendheid overweeg ik alle reacties of aanbevelingen die ik hier te lezen krijg. Voor je derde argument: normaal zit ik op de motor he en wandel ik niet ernaast (tis dan ook nen beemer he) :lol: :lol:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Naast je motor lopen is nochthans een onderdeel van het rijexamen :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
gino1972

Bericht door gino1972 »

JH. schreef:Naast je motor lopen is nochthans een onderdeel van het rijexamen :roll:
damn tis nog waar ook maar dat was het achteruit he JH :wink: :lol:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

gino1972 schreef:
JH. schreef:Naast je motor lopen is nochthans een onderdeel van het rijexamen :roll:

als je het doet zoals het hoort... nl kijken in de richting dat je uitmoet is het altijd vooruit :idea:
Afbeelding
gino1972

Bericht door gino1972 »

JH. schreef:
gino1972 schreef:

als je het doet zoals het hoort... nl kijken in de richting dat je uitmoet is het altijd vooruit :idea:
Ja het is algemeen gekend dat waarheen je kijkt je ook werkelijk naartoe rijdt. Maar zo eventjes naast je motor wandelen, op een hellend vlak dan nog wel vind ik toch niet zo simpel. Het vergt natuurlijk wel enige oefening denk ik.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

misschien madam laten met de auto reizen en jij erachteraan?
Afbeelding
gino1972

Bericht door gino1972 »

JH. schreef:misschien madam laten met de auto reizen en jij erachteraan?
Was ik ook eerst van plan maar zover alleen rijden wil ze ook niet dus tis een beetje door haar dat ik mijn beemerke op nen aanhanger moet zetten :cry:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

vergeet ook niet dat je ritje naar bestemming heel wat minder comfortabel zal worden met zo'n remorque achter je gat...

Zou zo nu en dan een motor huren ter plaatse geen alternatief zijn?
Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ergens op dit forum staat of stond ergens een filmke met ne kerel die ook al zittend op zijn motor op een aanhanger of in een bestelwagen wilde rijden. Doe dat dus NIET hé! Rij nu simpelweg je motor op die helling als je er naast loopt. Je moet al zéér goed geoefend zijn wil je dat al zittend zonder brokken klaar spelen. Als het voorwiel al op de oprijplaat staat en je motor slaat af ga je gegarandeert tegen de vlakte. En je komt dan van hoog dus de schade gaat aanzienlijk zijn. Loop je er links naast, met iemand die achter de motor rechts helpt, kom je nooit voor verassingen te staan. Na een tijdje gaat je dat zelfs alleen lukken. Een aanhanger is niet zo hoog, dus heb je niet echt een tweede plank of goot nodig om over te lopen. En als je de keuze hebt neem dan een dubbel-asser. Bij mij gaan er elke zomer twee Beemers (K1200RS&K1100LT) op een dubbel-asser mee naar Oostenrijk. Ook al mag het niet in Duitsland maar ik rij daar snachts heel regelmatig 160Kmh mee.
Voorwiel in een kantelklem, achterwiel in een goot. Twee spanbanden aan de voorvork, twee spanbanden loodrecht naar beneden ter hoogte van de duozit.
hans rs

Bericht door hans rs »

En ik maar denken dat ze motoren rijden :lol: maar nu weet ik het :shock: zo gaat de motor uiteraard wel langer mee :wink:
geniet er maar van!!
gino1972

Bericht door gino1972 »

John schreef:Ergens op dit forum staat of stond ergens een filmke met ne kerel die ook al zittend op zijn motor op een aanhanger of in een bestelwagen wilde rijden. Doe dat dus NIET hé! Rij nu simpelweg je motor op die helling als je er naast loopt. Je moet al zéér goed geoefend zijn wil je dat al zittend zonder brokken klaar spelen. Als het voorwiel al op de oprijplaat staat en je motor slaat af ga je gegarandeert tegen de vlakte. En je komt dan van hoog dus de schade gaat aanzienlijk zijn. Loop je er links naast, met iemand die achter de motor rechts helpt, kom je nooit voor verassingen te staan. Na een tijdje gaat je dat zelfs alleen lukken. Een aanhanger is niet zo hoog, dus heb je niet echt een tweede plank of goot nodig om over te lopen. En als je de keuze hebt neem dan een dubbel-asser. Bij mij gaan er elke zomer twee Beemers (K1200RS&K1100LT) op een dubbel-asser mee naar Oostenrijk. Ook al mag het niet in Duitsland maar ik rij daar snachts heel regelmatig 160Kmh mee.
Voorwiel in een kantelklem, achterwiel in een goot. Twee spanbanden aan de voorvork, twee spanbanden loodrecht naar beneden ter hoogte van de duozit.
John, bij zo een kantelklem blijft de motor direct staan naar het schijnt. Is dat ook zo? Krijg je de motor daar dan ook makkelijk terug achteruit uit of moet daar redelijk aan getrokken worden? Mijn aanhangwagen is een dubbelas dus zal wel minder 'springen' denk ik bij oneffenheden op de weg. Al zittend oprijden zou ik zeker niet doen want denk dat je dan zeer hoog met de voetjes boven de grond zit als je voorwiel een eindje op de plank staat :o Dus als ik hem erop zet zal het zeker naast de motor zijn. :lol: :lol:
John
Contacteer:

Bericht door John »

Die kantelklem lost wel redelijk makkelijk hoor.
gino1972

Bericht door gino1972 »

John schreef:Die kantelklem lost wel redelijk makkelijk hoor.
Ok, dan zal ik waarschijnlijk opteren voor een kantelklem vooraan en achteraan een u-profiel :lol:
p@rick

Re: transport r1150rt

Bericht door p@rick »

De zomer nadert, vakantieplannen zijn gesmeed, dus misschien tijd om dit topic terug onder de aandacht te brengen.
Ik ben dus ook op zoek naar een degelijke twee-asser om de RT af en toe mee te kunnen nemen. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de (ongeremde) twee-asser van Brenderup, deze heeft een effectieve laadvloerhoogte van 50 cm, een netto-laadvermogen van 544 kg en een laadbak van 258 x 128 cm. Sjorhaken zijn reeds in de bodem van de aanhangwagen vastgemaakt.
Om de 1200 RT te vervoeren zou ik gebruik maken van een motorsteun à la Condor, maar wellicht zijn er nog andere merken die iets dergelijks aanbieden ?
Het voorwiel dus in zo'n motorsteun, het achterwiel moet op z'n plaats gehouden worden door een (aluminium) U-profiel. Dit profiel hoeft natuurlijk niet van voor tot achter te lopen, als dit lang genoeg is om enkel het achterwiel te "herbergen" lijkt mij dit voldoende.
Echter, zoals eerder door iemand in dit topic vermeld, zou ikzelf ook liever geen gaten boren in de laadvloer van de aanhangwagen om de steun en het u-profiel te bevestigen. Daarom dacht ik eraan om een plaat betonplex te nemen, daar de motorsteun en een stuk u-profiel op te monteren, en als de RT meemag zou ik gewoon die plaat in de aanhanger leggen. Door het gewicht van de moto, en de aantrekkingskracht van enkele sjorbanden, veronderstel ik dat die plaat mooi op z'n plaats gaat blijven liggen.
Is dit 'n goed idee ? Of dit toch maar best bij een idee laten, en in de praktijk naar 'n veiligere oplossing zoeken ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
John
Contacteer:

Re: transport r1150rt

Bericht door John »

Dat idee met losse plaat is zeker goed genoeg. Enkel die Condor of wat dan ook steun vastschroeven aan het schutbord aan de voorzijde. Persoonlijk gebruik ik liever van die platte lusbanden (brede spanband die in een lus is gemaakt) met daar tussen een kabelspanner met linkse en rechtse schroefdraad. (gebruikt op boten)
Dan staat je motor muurvast met enkel twee stuks.
Fox30

Transport r1150rt

Bericht door Fox30 »

Op gebied van spanbanden kan ik deze methode aanbevelen die VAB gebruikt bij depanage.
Vooraan met banden die over de stuurhandvaten gaan (met wat zachte stof bekleed)
Een doek waar de banden tegen de kuip zouden kunnen trillen of schuren.
achteraan gewoon aan de bagagedragers. Deze zijn voorzien om wat krachten te torsen en zijn degelijk aan het chassis bevestigd.
Afbeelding
Ik had vorig jaar het volste vertrouwen in deze konstructie met bevestiging.
Hopelijk heeft de VAB medewerker geen probleem dat ik zijn foto hier post. Ik had alleen maar lof over zijn professionele aanpak.
Plaats reactie