pingelende haperende motor van r1200rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
snoepje
Contacteer:

pingelende haperende motor van r1200rt

Bericht door snoepje »

Mijn "nieuwe" bakje heeft al ong dan 20500 km achter de banden, maar gisteren voor de eerste keer problemen ondervonden. Na een tripje naar de kust, bij het stapvoets rijden op de dijk van heist, sloeg plots mijn motor af, en was niet meer aan de praat te krijgen, hoe dikwijls ik ook op de startknop drukte, er gebeurde niks. Pas na een 2-tal minuten wilde hij weer aanslaan. Motor stond zeker goed op temperatur (had al een 100 km gebold).
Van dan af kreeg ik de indruk dat de motor niet echt meer soepel draaide. Bij de terugtocht richting binnenland, verschillende malen moeten ervaren dat hij bij fel optrekken serieus sputterde en haperde, als je dan in een bocht ligt toch wel een vrij nare ervaring.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn. Mijn bakje is op 19500 km binnengeweest voor groot onderhoud bij motorrad latem (3 weken geleden), dus ik veronderstel dat daar toch alles in orde is gezet. Voorts tank ik bijna altijd super 98 oct bij Avia, eens een enkele keer 95 oct.

Alvast bedankt voor mogelijke tips.

Mvg
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

hem aan de monitor leggen zal de oorzaak duidelijk maken veronderstel ik

je kan zelf eens de bougies controleren
en de luchtfilter
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
poestexas

Bericht door poestexas »

IRON GONZO schreef:hem aan de monitor leggen zal de oorzaak duidelijk maken veronderstel ik

je kan zelf eens de bougies controleren
en de luchtfilter
wanneer heb je het laatst getankt?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

poestexas schreef:
Mijn laatste tankbeurt was nu zondag, bij den avia in beveren, heb ook heel de winter blijven doorrijden (dus kan niet echt aan te oude benzine liggen)
poestexas

Bericht door poestexas »

snoepje schreef:
poestexas schreef:
Mijn laatste tankbeurt was nu zondag, bij den avia in beveren, heb ook heel de winter blijven doorrijden (dus kan niet echt aan te oude benzine liggen)
ik denk nu niet direct aan oude benzine.
Heb ooit eens getankt aan een benzinepomp waar ze juist de tanks hadden opgevuld. Blijkbaar wordt er bij het vullen een tamelijk grote pressing gebruikt die al het bezinksel in de tank opwoelt.
Man, heb ik miserie gehad achteraf.
maar de kans dat het hieromgaat is wel bijzondr klein.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Dennis

Bericht door Dennis »

Dat is natuurlijk een heel ambetante situatie en nog gevaarlijk ook...!
Even dacht ik dat de startonderbreker (alarm) je misschien kon parten gespeeld hebben want dat heb ik ook ooit eens gehad. Vorig jaar nog, tijdens de Fruits-de-Mer-tocht van Stoffel in Boulogne. Wij hadden juist nog een terrasje gedaan, maar mijn motor had zeker zijn normale bedrijfstemperatuur. Kort nadat ik hem gestart had, viel hij stil omdat ik een foute handeling had gedaan bij het koppelen. Ik wou hem dan opnieuw opstarten en dit lukte niet. En maar proberen.. en proberen tot een andere RT-rijder van de groep me zei om het alarmsysteem even te activeren en desactiveren. En ja hoor... ik kon weer verder rijden. Wij keken beiden eens naar elkaar en niemand had hiervoor echt een uitleg. Inmiddels is dit nooit meer gebeurd.
Bij jou denk ik eerder dat we in de richting van het juiste octaangehalte moeten zoeken. Ikzelf doe er nooit 95RON in en kies alleen het beste voor mijn machien. Met mijn auto heb ik ooit dezelfde verschijnselen gehad als jij met je moto en het lag gewoon aan de "slechte benzine" die ik wellicht getankt had. Goedkoop is niet altijd goed! Ik heb eruit geleerd dat ik alleen nog bij "een gekend merk" tank. Bij sommige merken (vooral SHELL zonder reclame te maken) voel je ook het verschil dat de motor gewoon beter loopt én ook nog zuiniger is. Van insiders weet ik trouwens dat er wel eens goedkopere benzine wordt aangeboden door firma's die vaak de restanten uit de tanks opkopen en mengen... Je krijgt dan een goedkoop produkt, maar heel vaak ook van mindere kwaliteit. Misschien eens je tank leegrijden en een ander (gekend) merk proberen.
Succes.
Groeten,
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

...en bij sommigen gekend van de Pier Kloeffe rit :wink:
Johny

Bericht door Johny »

Hallo,

Ik denk dat je het moet zoeken in de ontstekingskaarsen,gisteren ook een 1200rt gehad die sputterde rond de 3000rpm en daar was een kaars naar de vaantjes.

Groeten
Johny
poestexas

Bericht door poestexas »

Johny schreef:Hallo,

Ik denk dat je het moet zoeken in de ontstekingskaarsen,gisteren ook een 1200rt gehad die sputterde rond de 3000rpm en daar was een kaars naar de vaantjes.

Groeten
Johny
ook goed mogelijk. Persoonlijk zou ik ermee naar de dealer gaan. Die zal dat wel snel uitvissen. Ik zelf zou dan onmiddellijk opteren voor "platin" bougies. Iets duurder, zoveel beter.
Triker

Bericht door Triker »

Lijkt me benzinetoevoer probleem, kan uiteraard ook slechte benzine zijn.
Aan de kas laten hangen en benzine aflaten en vervangen zou ik zeggen...
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

zaterdag langs mijn dealer gereden, ze hebben daar vastgesteld dat de beide bobijnen aan het verbranden waren, wat dan weer die hapering gaf bij accelereren. Zou kunnen liggen aan een slechte reeks bougies waar kleine scheurtjes in het porselein kunnen voorkomen, die dan een slecht kontakt geeft, waardoor de bobijn te heet wordt, en zijn beschermhuls begint te 'verbranden'. Ze hadden dit al enkele malen meegemaakt bij een 1200 GSA, maar dit was de eerste keer dat dit bij een 1200RT voorkwam.

Tip is in ieder geval om hier zeer allert op te zijn, vanaf dat je motor inhoudt bij het accelereren, toch even laten nakijken. Indien je hier langer mee blijft rondrijden, verergert de zaak, maar gaat volgens mijn dealer alles meer en meer vastzitten, waardoor het zelfs kan leiden tot het uitboren van bobijn en bougie (geen al te leuk vooruitzicht).

Beide bobijnen en bougies zijn vervangen onder garantie, en nu rijdt mijn bakje weer als vanouds.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

eind goed al goed...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Triker

Bericht door Triker »

Dat weten we weeral, bedankt :D
boxeur

Bericht door boxeur »

snoepje schreef:zaterdag langs mijn dealer gereden, ze hebben daar vastgesteld dat de beide bobijnen aan het verbranden waren, wat dan weer die hapering gaf bij accelereren. Zou kunnen liggen aan een slechte reeks bougies waar kleine scheurtjes in het porselein kunnen voorkomen, die dan een slecht kontakt geeft, waardoor de bobijn te heet wordt, en zijn beschermhuls begint te 'verbranden'. Ze hadden dit al enkele malen meegemaakt bij een 1200 GSA, maar dit was de eerste keer dat dit bij een 1200RT voorkwam.

Tip is in ieder geval om hier zeer allert op te zijn, vanaf dat je motor inhoudt bij het accelereren, toch even laten nakijken. Indien je hier langer mee blijft rondrijden, verergert de zaak, maar gaat volgens mijn dealer alles meer en meer vastzitten, waardoor het zelfs kan leiden tot het uitboren van bobijn en bougie (geen al te leuk vooruitzicht).

Beide bobijnen en bougies zijn vervangen onder garantie, en nu rijdt mijn bakje weer als vanouds.
Snoepie,
Zijn die scheurtjes in de bougie met het blote oog/vergrootglas waar te nemen? Ik denk nl dat ik hetzelfde zou kunnen voorhebben: gas opentrekken in neutraal: niks ad hand. Fel accelereren van gezapig tempo aan bv 4000 toeren naar een stuk of 6000: haperen en snokken. Hij doet het niet altijd, maar wel met regelmaat. Ze dachten bij de dealer ook dat het de benzinefilter was of benzinetoevoerprobleem. Nieuwe gestoken en motor wat rijker afgesteld, maar dat was slechts camouflage van het probleem. Ze hebben trouwens ook de bougies vervangen, maar misschien is de bobijn wel al naar de zak.
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

boxeur schreef: Snoepie,
Zijn die scheurtjes in de bougie met het blote oog/vergrootglas waar te nemen? Ik denk nl dat ik hetzelfde zou kunnen voorhebben: gas opentrekken in neutraal: niks ad hand. Fel accelereren van gezapig tempo aan bv 4000 toeren naar een stuk of 6000: haperen en snokken. Hij doet het niet altijd, maar wel met regelmaat. Ze dachten bij de dealer ook dat het de benzinefilter was of benzinetoevoerprobleem. Nieuwe gestoken en motor wat rijker afgesteld, maar dat was slechts camouflage van het probleem. Ze hebben trouwens ook de bougies vervangen, maar misschien is de bobijn wel al naar de zak.
Uw symptomen zijn in ieder geval gelijkaardig aan hetgeen ik voor had. Zou dus best wel eens kunnen dat er wat scheelt met uw bobijn. De mijne was in ieder geval danig 'verbrand', dat dit volgens mij toch wel heel duidelijk optisch is vast te stellen.
frederik

Bericht door frederik »

@snoepje,

het ware interessant voor de andere forumlezers, te weten van wanneer uw 1200rt juist is.

zo hebben we ook iets aan uw verhaal !

véél rt plezier.

frederik
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

frederik schreef:@snoepje,

het ware interessant voor de andere forumlezers, te weten van wanneer uw 1200rt juist is.

zo hebben we ook iets aan uw verhaal !

véél rt plezier.

frederik
sorry frederik, dacht dat ik met de melding van 20500 km toch al een zeker idee had gegeven van 'levensduur' van mijn moto, maar om iets te hebben aan mijn verhaal : moto is geleverd op 15/09/05, is dus van de eerste lichting. Is ook mijn allereerste moto, en heb er al mega veel plezier aan beleefd. Had dit al veel vroeger moeten doen, maar onbekend is onbemind.

Eveneens veel rt plezier gewenst.
frederik

Bericht door frederik »

snoepje, ik ben lid bij een motorclub waar 40-50.000 km voor de fun rijden geen uitzondering is hé, dus uw 20.000 km, ja het kon ook een model 2006 geweest zijn hé.

allé, nu een beetje beter weer en we zijn weer weg zi.

frederik
bosber
Contacteer:

Bericht door bosber »

[quote="frederik"]snoepje, ik ben lid bij een motorclub waar 40-50.000 km voor de fun rijden geen uitzondering is hé,

Waarschijnlijk kunt ge die toch goed op één(1)hand tellen. :o
gaas aan de maas
Plaats reactie