Voeding GPS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Kris1200RT

Voeding GPS

Bericht door Kris1200RT »

Iemand ervaring met het aftakken van de 12V voor de GPS op een R1200RT ? Ik heb er eentje in bestelling en vraag me af waar ik de GPS best van voeding voorzie.
Op mijn 1100 had ik dit afgetakt op het 12V stopcontact van het dashbord. Kan dit nog op de R1200RT ?
BMW-Motorclub Vlaanderen Onthaalmedewerker Vlaams-Brabant
dirk-sus
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

Er zijn Gps toestellen die men rechtstreeks aan bat kan sluiten.
Of er is kans deze te bestellen.
Ben hier ook even ga zoeken maar kan je verder niet helpen :oops:
Grtjs dirk
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
Kris1200RT

GPS

Mijn GPS kan je rechtstreeks aan de batterij hangen. (Quest)
Vraag is echter of dit nog kan door af te takken voor het voorziene stopcontact op de RT. Het nieuwe Can-bus-systeem zou hier wel eens stokken in de wielen kunnen steken.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

De meeste gps-toestellen kunnen niet rechtstreeks aan de 12 volt, omdat de stekker die in de sigarenaansteker moet komen vaak ook een transformator is. De gps zal wel werken, maar krijgt een te hoog voltage.
Dit los ik op door een verloopstekker van de BMW boordstekker naar de standaard sigarenaansteker. Die stekker, alsook de hele kabelwinkel van het oortje, gaat bij mij in de tanktas. Zo kan de gps bij het verlaten van de motor meteen in de tanktas, zonder loskoppelen. Onderweg te voet kan dat best nog eens van pas komen.
Bij de 1200 RT is er inderdaad een bijkomend probleem. Als je de gps reeds hebt aangesloten voordat je de motor start, dan gaat die canbus na enkele minuten denken dat er geen verbruiker is, en dus wordt de stroomtoevoer afgesneden. Je kan dit omzeilen (ik toch, met mijn Mio) door de gps pas aan te koppelen als de motor eenmaal draait. Dit geeft geen probleem, omdat mijn toestel even goed functioneert met stroomtoevoer als zonder. Sommige toestellen moeten echter permanent van stroom voorzien blijven, of ze verliezen de op dat ogenblik geprogrammeerde route. En dan moet je dus rechtstreeks naar de batterij, met ofwel een bijkomende zekering, ofwel het voordeel dat in de transfo reeds een zekering is ingebouwd.
Of je kan ook gewoon de weg vragen natuurlijk :wink:
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

@ Kris

Je kan zonder problemen op de 12 volt aansluiting een aftakking maken heb ik ook gedaan om mijn radio aan te sluiten. Canbus is geen probleem daar deze aansluiting 10Amp kan verdragen. Het gemakkelijkste is rechtstreeks op de bat. en heeft het voordeel dat je de gps kan aanschakelen zonder contact op te zetten.
En de quest kan rechtstreeks op de bat. Grtz....Lex
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
John
Contacteer:

Bericht door John »

Het is zoals Lex vermelde. Gewoon rechtstreeks vanaf batterij iets voorzien. Zekering er tussen en klaar. Can-bus of eender welke poespas. Dat maakt allemaal niks uit. Ik heb op elke motor een vier-pins aansluiting staan. Twee voor stroom, twee voor de spraak die op zijn beurt via intercom naar de helm gaat. (kan ook via B-T)
poestexas

Re: Voeding GPS

Bericht door poestexas »

Nrmaal staat er er nog een aansluitingsfiche vrij. Ik wist dit ook niet maar vandaag liet den dealer uit Zottegem mij dit zien. Als je het niet weet, vind je hem moeilijk of nooit. Je hoeft dus enkel een daarvoor bestemde aansluitngsdraad te kopen. Prijs mij onbekend.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
poestexas

Re: Voeding GPS

Bericht door poestexas »

Kris1100RT schreef:Iemand ervaring met het aftakken van de 12V voor de GPS op een R1200RT ? Ik heb er eentje in bestelling en vraag me af waar ik de GPS best van voeding voorzie.
Op mijn 1100 had ik dit afgetakt op het 12V stopcontact van het dashbord. Kan dit nog op de R1200RT ?
Heb je een gps in bestelling of een nieuwe Rt?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Kris1200RT

R1200RT

Ik ga hem morgen bij Piet Lievens afhalen.
Ik zal hem dan onmiddellijk naar de extra aansluiting vragen.
Coyote_s4

Re: R1200RT

Bericht door Coyote_s4 »

Kris1200RT schreef:Ik ga hem morgen bij Piet Lievens afhalen.
En, heb je de aansluiting gevonden ?

Ik wil ook een GPS aansluiten en ben aan het zoeken hoe ik dat best doe.
Ik heb een Migsel mount op het dashboard van mijn R1200RT en ik vraag mij af hoe sommigen de voedingsdraad vandaar weg werken.
Worden er gaatjes geboord of gewoon voor de tellers of rond de tellers rond geleid ?

Foto's zeggen natuurlijk meer dan duizend woorden :roll:
poestexas

Bericht door poestexas »

Coyote_s4 schreef:
Kris1200RT schreef:Ik ga hem morgen bij Piet Lievens afhalen.
En, heb je de aansluiting gevonden ?

Ik wil ook een GPS aansluiten en ben aan het zoeken hoe ik dat best doe.
Ik heb een Migsel mount op het dashboard van mijn R1200RT en ik vraag mij af hoe sommigen de voedingsdraad vandaar weg werken.
Worden er gaatjes geboord of gewoon voor de tellers of rond de tellers rond geleid ?

Foto's zeggen natuurlijk meer dan duizend woorden :roll:
7

ik zou je een foto opsturen maar ik weet niet de procedure om ze op het forum gepubliceerd te krijgen
Coyote_s4

Bericht door Coyote_s4 »

poestexas schreef: ik zou je een foto opsturen maar ik weet niet de procedure om ze op het forum gepubliceerd te krijgen
Foto's plaatsen lijkt inderdaad niet simpel op dit forum :shock:
Hier vind je de uitleg :

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=33

En anders mag je de foto ook rechtstreeks naar mij opsturen.
Mijn e-mail adres staat in mijn profiel.
poestexas

Bericht door poestexas »

Coyote_s4 schreef:
poestexas schreef: ik zou je een foto opsturen maar ik weet niet de procedure om ze op het forum gepubliceerd te krijgen
Hier vind je de uitleg :

ik neem mijn fototoestel en zal er eens een paar gaan maken zie. zal niet lang duren
poestexas

Bericht door poestexas »

Coyote_s4 schreef:
ik vind je e-mailadres niet.
vind zelfs niet eens mijn e-mailadres in mijn eigen profiel ondanks de vermelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Coyote_s4 schreef:
Hier vind je de uitleg :

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=10971

deze topic is speciaal aangemaakt
als je dit volgd moet het lukken in 5min (de 1ste keer)
daarna speel je er mee
maak uw fotos niet te groot :idea: dan gaat het vlugger en blijft de topic overzichtelijk :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Livin

Bericht door Livin »

Op mijn GT heb ik een gezekerde kabel rechtstreeks van de batterij.
Ik ken de plaats van de batterij op een RT niet, maar bij mij zit die vooraan aan het dashboard. Een extra kabeltje was dus snel getrokken.
Voor- en nadeel: continue stroom.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Coyote_s4

Bericht door Coyote_s4 »

poestexas schreef: ik vind je e-mailadres niet.
vind zelfs niet eens mijn e-mailadres in mijn eigen profiel ondanks de vermelding
De optie e-mail adres tonen aan anderen stond af - sorry :oops:
Dit is nu aangepast.
Coyote_s4

Bericht door Coyote_s4 »

Livin schreef:Op mijn GT heb ik een gezekerde kabel rechtstreeks van de batterij.
Ik ken de plaats van de batterij op een RT niet, maar bij mij zit die vooraan aan het dashboard. Een extra kabeltje was dus snel getrokken.
Voor- en nadeel: continue stroom.
Mijn probleem is niet waar ik stroom haal.
De vraag is, vanaf de Migsel mount boven op het dashboard, langs waar ga ik "naar binnen". Moet ik een gaatje boren, kan ik ergens tussen in, of moet ik de kabel gewoon zichtbaar voor de tellers naar beneden leiden :?:
flupeke

stroom gps

Bericht door flupeke »

hallo

zo heb ik mijn zumo aangesloten en werkt prima.

zie http://www.motor-forum.nl/forum/topic/114972
Coyote_s4

Re: stroom gps

Bericht door Coyote_s4 »

flupeke schreef:hallo

zo heb ik mijn zumo aangesloten en werkt prima.

zie http://www.motor-forum.nl/forum/topic/114972
Aha, dus door de opening van de steun van de ruit naar binnen gaan :o

En dat schuurt niet door, als je de ruit een paar keer omhoog en terug naar beneden hebt gedaan ?
Plaats reactie