R1100Rt rijdt en schakelt niet lekker, HELP ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Johannetje

R1100Rt rijdt en schakelt niet lekker, HELP ?

Bericht door Johannetje »

Beste motorvrienden,

Tot eind vorig jaar altijd een K gereden en na een ritje op een R1150RT van een kennis was ik verkocht. Mijn K was aan vervanging toe en heb eind vorig jaar een R1100RT aangeschaft via een Duitse BMW dealer in de buurt van Bremerhaven. Zeer mooie motor, volgens kentekenbewijs van 1 eigenaar geweest die hem in 1999 nieuw heeft gekocht. De eigenaar (zegt misschien wel iets over het inrijden) was van geboortejaar 1936.
Ondertussen staat er rond de 60.000 km op en heeft heel recent een grote beurt gehad. Zijn wegligging vind ik veel beter als mijn K, je kunt de weg als het ware aanvallen, bochtenwerk en wendbaarheid zijn perfect !!

Gisteren was een mooie dag en heb ik zoals ik al wel vaker doe/deed voor een kleine 15 collega's, vrienden en kennissen een leuke rit uitgezet, dit maal via Zeeland en Zeeuwsch Vlaanderen naar de mooie Vlaamse kust. Beetje winderig maar een mooi zonnetje en lang licht....

Geduerende de gehele rit heb ik gebaald. Er waren meer R1150Rt bezitters bij en allemaal herkende ze mijn probleem niet echt.

Mijn moto loopt vooral op lage toeren onregelmatig en stottert soms. Het ie eigenlijk geen doen om stapvoets te rijden. Hij is traag bij acceleren. De motor fluit soms bij 3000 toeren. Soms knalt de uitlaat (duidt op een mengselprobleem, dat weet ik wel) en ik ruik bij tijd en wijlen een benzinelucht.

Mijn motorzaak die ook verstand heeft van BMW's kon niets vinden, een BMW dealer in Goes ook niet. Hij heeft wel mijn luchtfilter goed vast gezet want de houder zat blijkbaar niet dichtgeklikt.

verder denk ik dat hij veel benzine verbruikt. Gaat me niet om het geld maar om de fun, maar las wel op dit forum dat hoog benzineverbruik kan duiden op een probleem. Gisteren (we hebben echt zeer rustig getoert op voornamelijk binnenwegen, enkele autostrade) heb ik 320 km gereden met mijn tank die ik bij weggaan helemaal had afgetankt. Bij 320 km ging het benzinelampje branden. Mijn oude K reed dik in de 300 weg. De andere 1150 zo'n 45 km meer.....

Heb het probleem ook uitstaan bij BE-RT die mogelijk W om raad vraagt, maar dit is nog niet zover.

Probleem 2: het schakelen. Al veel over gezegd op dit forum. Ik maak me wel zorgen. Enerzijds zeggen mensen, leg je er maar bij neer, maar ik krijg tijdens het rijden (koude en warme motor) mijn versnelling bijna niet in zijn 3 (bij opschakelen van 2>3) Andere versnellingen gaan ook niet soepel maar van 2>3 is het moeilijkst.

Wat kan ik hier nu mee.
Ik lees andere olie, ik lees vervangen van sommige onderdelen en ik lees: niets aan te doen, werk maar met tussengas.......

Al met al een beetje balen, ik ga in mei naar Sardinie met 8 collega motorrijders waarvan het grootste gedeelte BMW rijdt. Ik rijd dan zo'n 4000 km weg....maar heb daar zo weinig trek in, is dit te verhelpen ?

Ik heb een groot vertrouwen in de kennis hier op het forum en jullie hebben me al eerder geholpen, nu ook weer ???

Ik zou bijna willen zeggen: HELP !!

Dank jullie wel voor de reacties

Vriendelijke R-groet

Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Wat het stotteren betreft. Ik neem aan dat je RT voor de rest goed afgesteld is: kleppen, TPS (Motronic), synchronisatie gaskleppen. Ik neem ook aan dat de bougies in orde zijn.
Blijft er dan over de injectoren en de ontsteking. Ergens op dit forum zijn er tips besproken om de injectoren te kuisen. Ikzelf heb er geen ervaring mee. Wat ik wel al meegemaakt heb is een falende bobine met haperingen en knallen tot gevolg. Ook heb in al gelezen van falende Hall-gevers.
En wat is een hoog verbruik ? Ik druk dat uit in liter/100Km of Km/liter. Al de rest wil niets zeggen. Alles tussen 5 en 7l/100Km is aanvaardbaar.
Dus je probleem IS op te lossen.

Wat het schakelen betreft, laat ik het woord aan mijn waarde collega's.

Groet,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
edargpu

Bericht door edargpu »

Ja wat het schakelen betreft ! ! ! :cry:
Ik kan verkeerd zijn maar onder mijn Beemer zit een nieuwe versnellingsbak na ook problemen te hebben gekregen met de derde versnelling.
Opgelet daarmee bedoel ik nog niet dat je asap een nieuwe moet plaatsen maar vrees dat ze misschien wel zal moeten open gelegd worden om het probleem op te sporen. :roll:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Freddie

Re: R1100Rt rijdt en schakelt niet lekker, HELP ?

Bericht door Freddie »

Johannetje schreef:
Mijn motorzaak die ook verstand heeft van BMW's kon niets vinden, een BMW dealer in Goes ook niet.
Tis treurig :cry:
Hadden ze er verstand van gehad, dan was er tenminste iets opgelost :wink:
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Johannetje

Re: R1100Rt rijdt en schakelt niet lekker, HELP ?

Hallo iedereen,

Ik neem aan (mss moet ik dat niet doen) dat de standarad dingen zoals kleppen e.d. goed zijn. Ik ben geen monteur maar zijn dat niet de eerste dingen waar je naar kijkt als de motor onregelmatig loopt ?

Voor wat betreft het verbruik. Ik heb even niet paraat hoeveel liter er in de tank gaat bij een R1100RT. Leek me nogal een verschil tussen 2 motoren.
Ik zal eens opsnorren wat de literinhoud is.
Volgens het boekje is dat 26 liter. Normaal is de reserveinhoud 2 liter, dus 24 liter.
Bij 320 km (rustig rijden) zou dat betekenen dat de motor 1:13 / 8 l per 100 km rijd en dat vind ik erg veel omdat het boekje bij aflevering praat over gemiddeld 1:20. dat zou mijn indicatie zijn dat er iets niet helemaal goed is.

Tja, misschien nog maar terug naar de motorzaak of zo...
Laatst gewijzigd door Johannetje op 27 mar 2007, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.

Garmin Zumo 550 Europe
Johannetje

edargpu3 schreef:Ja wat het schakelen betreft ! ! ! :cry:
Ik kan verkeerd zijn maar onder mijn Beemer zit een nieuwe versnellingsbak na ook problemen te hebben gekregen met de derde versnelling.
Opgelet daarmee bedoel ik nog niet dat je asap een nieuwe moet plaatsen maar vrees dat ze misschien wel zal moeten open gelegd worden om het probleem op te sporen. :roll:
Hoi,

Dat is niet te hopen, want dat wordt dan een dure bedoeling. Ik hoop dat er met afstellen cq andere olie nog iets te redden is....

Garmin Zumo 550 Europe
hvandrunen

Schakelen

Bericht door hvandrunen »

Waarschijnlijk de koppelingsplaten en de pri-as vernieuwen.
Kosten bij de dealer ca 1000 euro.
K1200gt 2003 titansilber
Johannetje

Re: Schakelen

hvandrunen schreef:Waarschijnlijk de koppelingsplaten en de pri-as vernieuwen.
Dat zijn hoopvolle meldingen, daar wordt ik niet vrolijk van.....

Garmin Zumo 550 Europe
Roadrunner NL

Bericht door Roadrunner NL »

Het probleem met opschakelen van 2 naar 3 heb ik ook gehad. Bij mij is het probleem na het verversen van de olie in de versnellingsbak met een volsynthetische olie geleidelijk verdwenen. Ook het even warm draaien voor vertrek werkte in mijn geval positief. Denk dan aan 2 á 3 minuten, langer niet anders staat je uitlaat roodgloeiend.

Als er echter echt iets mechanisch stuk is helpt andere olie natuurlijk niet. Aan de andere kant, het kost je een kwartiertje werk en twee tientjes aan olie, dus wat let je om het te proberen?

Een tip die verder vaak wordt gegeven bij schakelproblemen is het schoonmaken en smeren van de scharniertjes van de uitwendige schakelstangetjes (tussen de pook en de bak). Ook hier: baat het niet dan schaadt het ook niet.

Succes,

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
hvandrunen

Re: Schakelen

Bericht door hvandrunen »

hvandrunen schreef:Waarschijnlijk de koppelingsplaten en de pri-as vernieuwen.
Een goede dealer die er een rondje op rijdt zal je precies vertellen wat het is wat ik beschrijf.
K1200gt 2003 titansilber
Johannetje

Roadrunner NL schreef:Het probleem met opschakelen van 2 naar 3 heb ik ook gehad. Bij mij is het probleem na het verversen van de olie in de versnellingsbak met een volsynthetische olie geleidelijk verdwenen. Ook het even warm draaien voor vertrek werkte in mijn geval positief. Denk dan aan 2 á 3 minuten, langer niet anders staat je uitlaat roodgloeiend.

Als er echter echt iets mechanisch stuk is helpt andere olie natuurlijk niet. Aan de andere kant, het kost je een kwartiertje werk en twee tientjes aan olie, dus wat let je om het te proberen?

Een tip die verder vaak wordt gegeven bij schakelproblemen is het schoonmaken en smeren van de scharniertjes van de uitwendige schakelstangetjes (tussen de pook en de bak). Ook hier: baat het niet dan schaadt het ook niet.

Succes,

Tom.
Beste Tom,

Daar heb je helemaal gelijk in en ik ga dit ook voorstellen aan de monteur. Ik laat zeker wat weten als ik iets weet oid. Ik hoop dat hvandrunen (bedankt voor je reactie) geen gelijk heeft, maar indien dat wel is ben ik mooi in de aap gelogeerd.

Allemaal bedankt voor jullie feedback die heel nuttig is...

Groetjes

Johan

Garmin Zumo 550 Europe
Johannetje

Stand van zaken.

Ondertussen heeft BE-RT gereageerd. Ook heeft er iemand ander gereageerd op de schakelproblemen. Blijkt dat er enige tijd geleden een stuk in MOTO73 gestaan heeft van een BMW boxer fanaat uit Nispen die e.e.a. heeft gedaan aan zijn oude boxer, Ik heb een copie van het stuk. Hierin becshrijft hij de diverse componenten die bij veel boxers foutief zijn geplaatst.

Ik doe vd garantie nog 1 poging bij mijn eigen motorzaak en benader daarna beide mensen (W en die meneer uit Nispen)

Allen dank !!

Groetjes

Johan

Garmin Zumo 550 Europe
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Ik heb een copie van het stuk.
kan je dat inscannen en eventueel hier posten
of via mailtje verzenden :?:
iron.gonzo@telenet.be
ik ben wel geïntresseerd in dit artikel
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Johannetje

Stuk moto73

IRON GONZO schreef:
Ik heb een copie van het stuk.
kan je dat inscannen en eventueel hier posten
of via mailtje verzenden :?:
iron.gonzo@telenet.be
ik ben wel geïntresseerd in dit artikel
Dag Bart,

Ik heb zojuist de documenten ingescand voor je. Ik moest ze iets verkleinen van 2 Mb naar 300Kb, ik hoop dat ze nog goed leesbaar zijn.
Ik heb ze je net gemaild.
Forummers die het ook willen, laat even een PM'tje achter en ik stuur het je ook op.

Groet

Johan

Garmin Zumo 550 Europe
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

alles netjes ontvangen en goed leesbaar
wreed wel bedankt :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
11rt

Bericht door 11rt »

Alles is al gezegd feitelijk.
Ik heb ook een RT met ongeveer dezelfde kmstand en die loopt nog prima ,gelukkig.

Begin ,vanaf nul, volledig onderhoud:luchtfilter,nieuwe bougies ,mochten de huidige nog nieuw zijn hou ze als reserve of monteer ze dadelijk terug.TPS nameten en eventueel regelen,kleppen stellen,en synchronisatie.Eerst minstens de bypass (stationair-mengsel- schroefjes )eruit en de gaten en schroefjes kuisen.
Vervolgens terug monteren en "uitgebreid" synchroniseren.(niet uitgebreid bestaat eigenlijk niet ,is geen synchroniseren).Gelijk vacuum L+R op 2000tr ,3000tr bijv.
Statinonair ,eens een bougiekabel aftrekken:draait hij nog op een cylinder.Andere kant testen.
Dan uiteindelijk met bypass stationair regelen.
Dat zou moeten lukken.
Gas geven ,loslaten ,Synchro nog steeds goed ? ook op 3000 tr?
Indien het telkens wijzigt ,kan de zwarte teflon mantel van een gaskabel los gekomen zijn aan het kabeleinde,en dit geeft telkens een andere eindpositie na gas loslaten.
Is dat zo ,haak de gaskabels los van de rondingen ,en misschien kan het volstaan om het losse tefloneinde met een breekmes(stanley) voorzichtig mooi glad af te snijden.Is er teveel los :nieuwe gaskabels.Ik had maar een 3 mm teflon .Afgesneden ,de mantel sluit verder goed aan;en de synchro bleef toen goed ,stationair en op 3000 tr bijv.Het bleef ook synchro na gas geven en loslaten.
Niet vergeten CO NAMETEN/Regelen ,zodat hij zeker niet te arm draait om verbrande kleppen te vermijden.

Versnellingsbak.
(Geen ervaring mee, en ik hoop zoals ieder dat het zo blijft.)
Wat al snel zonder kosten kan :
De schakelpedaal zelf :demonteren ,de lagerbusjes vervangen indien nodig ,de bolkoppelingen losmaken ,kuisen,invetten met dik vet .
Je zou dit niet de eerste zijn die hierna een groot verschil in schakelen merkt ,maar wel voor een nog goed versnellingsbak uiteraard.(1xper jaar mag dat wel eens gebeuren,kost enkel tijd)

Koppellingskabel correct afstellen ,eventueel regelen aan de hefboom op de motor indien nodig ,dan aan het stuur.
Batterij afkoppelen en dan de startermotor verwijderen.Dan zie je toch al de kopplingsplaten en de uitgaande as.Dikte koppeling meten kan dan .Koppelingshendel intrekken en loslaten .In 1st versnelling ,ontkoppelen ,met de hand wiel draaien ? komt de koppelling voldoende los?

succes en minimum kosten.
Johannetje

witte rook / maar geen leuke witte rook

Beste allemaal (vooral ook 11RT met het uitgebreide antwoord),

Normaal is er een nieuwe paus gekozen maar vandaag is dat niet het geval.
Vandaag is mijn motor bekeken door 2 "experts" en die waren het beiden met elkaar eens. De motor gaf een mooi regelmatig beeld qua lopen, alleen met rijden was heel belabberd. Het hoge gieren slecht oppakken, slecht schakelen etc ligt volgens hen aan de lagers in de versnellingsbak. Hierdoor zou er speling komen en dat zou alles verklaren.
Ze waren er beiden, onafhankelijk van elkaar vrij zeker van.

Ze adviseerden om als de versnellingsbak open lag ook de koppeling te laten vervangen die bij 100.000 toch vervangen zou moeten worden. Mijn motor heeft er nu 70.000 gelopen.

Toen ik de richtprijs hoorde voor de herstelling viel mijn mond open, rond de 1000 euro.

Heeft iemand hier meer ervaring mee. Bleek een veelvoorkomend iets te zijn bij het type R1100RT.

1000Euro is een hoop geld, misschien een hobbyist die het kan doen.....

groetjes

Johan

Garmin Zumo 550 Europe
edargpu

Re: witte rook / maar geen leuke witte rook

Bericht door edargpu »

Johannetje schreef:Beste allemaal (vooral ook 11RT met het uitgebreide antwoord),

Vandaag is mijn motor bekeken door 2 "experts" en die waren het beiden met elkaar eens. De motor gaf een mooi regelmatig beeld qua lopen, alleen met rijden was heel belabberd. Het hoge gieren slecht oppakken, slecht schakelen etc ligt volgens hen aan de lagers in de versnellingsbak. Hierdoor zou er speling komen en dat zou alles verklaren.

Ze adviseerden om als de versnellingsbak open lag ook de koppeling te laten vervangen die bij 100.000 toch vervangen zou moeten worden. Mijn motor heeft er nu 70.000 gelopen.

Toen ik de richtprijs hoorde voor de herstelling viel mijn mond open, rond de 1000 euro.

Heeft iemand hier meer ervaring mee. Bleek een veelvoorkomend iets te zijn bij het type R1100RT.

groetjes

Johan
Ik dacht dat er enkel problemen waren met de versnellingsbakken zo rond 1996-1997 :roll: ,maar dat er nu met uw motor van het bouwjaar 1999 ook problemen zijn is me wel vreemd.
In mijn motor zit nu een splinternieuwe versnellingsbak (25/05/2006) incl.koppeling, olie, dichtingen,batterij, groot onderhoud enz...voor de democratische prijs van 3054,69 € :shock:

"" R1200GS Adventure ""
Johannetje

edargpu3 schreef:
Johannetje schreef:Beste allemaal (vooral ook 11RT met het uitgebreide antwoord),

groetjes

Johan
Ik dacht dat er enkel problemen waren met de versnellingsbakken zo rond 1996-1997 :roll: ,maar dat er nu met uw motor van het bouwjaar 1999 ook problemen zijn is me wel vreemd.
In mijn motor zit nu een splinternieuwe versnellingsbak (25/05/2006) incl.koppeling, olie, dichtingen,batterij, groot onderhoud enz...voor de democratische prijs van 3054,69 € :shock:
Tjongejonge, dat is een hoop geld. Mss zit het verschil hem erin dat ik het niet bij een BMWgarage laat doen.....
Het is niet rot bedoeld, maar heb je niet overwogen om je motor niet te laten repararern, ik neem aan dat je ook een 1100RT hebt ?

Garmin Zumo 550 Europe
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Opletten in ieder geval met hobby-sleutelaars. Het moeten al semi-professionele sleutelaars zijn want voor zo'n versnellingsbak te demonteren heb je vrij specifiek materiaal nodig.

Je bent zeker niet de eerste met dat soort problemen. Ondanks alle hardnekkige ontkenningen zijn die boxer-boites door de band genormen nu eenmaal tere rommel. Ongeacht bouwjaar of model of generatie, het komt steeds maar weer als een rode draad.

Je kan hier eens informeren voor een herstelling :

http://members.lycos.nl/Boxertoko/start.htm

De man is welliswaar gespecialiseerd in 2-kleppers, maar het zou best kunnen dat hij je kan/wil verderhelpen. Aan een ongetwijfeld betere prijs.
In ieder geval staat vragen vrij.
Nil volentibus arduum
Johannetje

Raketman schreef:Opletten in ieder geval met hobby-sleutelaars. Het moeten al semi-professionele sleutelaars zijn want voor zo'n versnellingsbak te demonteren heb je vrij specifiek materiaal nodig.

Je bent zeker niet de eerste met dat soort problemen. Ondanks alle hardnekkige ontkenningen zijn die boxer-boites door de band genormen nu eenmaal tere rommel. Ongeacht bouwjaar of model of generatie, het komt steeds maar weer als een rode draad.

Je kan hier eens informeren voor een herstelling :

http://members.lycos.nl/Boxertoko/start.htm

De man is welliswaar gespecialiseerd in 2-kleppers, maar het zou best kunnen dat hij je kan/wil verderhelpen. Aan een ongetwijfeld betere prijs.
In ieder geval staat vragen vrij.
Ha die Raketman,

Dank je voor de goede tip, ik ga dat zeker doen. Wat je zegt over uikijken met....helemaal mee eens en zal ik ook zeker doen.

Garmin Zumo 550 Europe
edargpu

Bericht door edargpu »

Johannetje schreef:
edargpu3 schreef:

groetjes

Johan
Tjongejonge, dat is een hoop geld. Mss zit het verschil hem erin dat ik het niet bij een BMWgarage laat doen.....
Het is niet rot bedoeld, maar heb je niet overwogen om je motor niet te laten repararern, ik neem aan dat je ook een 1100RT hebt ?
Motor (R1100RT) heeft nog maar 70.000 km,dus voor een boxer nog in rodage dus het was zeker en vast nog de moeite waard :wink:

"" R1200GS Adventure ""
Johannetje

Antwoord van de Duitse BMW dealer

Hoi iedereen,

Omdat ik deze motor pas in december had gekocht bij de officiele BMW dealer in Duitsland (garantie afgekocht helaas) he ik wel even een mail verstuurd. Ik denk dat ik daar iets mee kan of iemand moet daar anders over denken. lijkt me een standaard antwoord.

--------------------------------------------------

vielen Dank für Ihre Email. Zuerst möchte ich Ihnen sagen, dass uns die Probleme mit Ihrem Motorrad leid tun.

Ich habe gerade mit meinem Mechaniker gesprochen, um eine Lösung für das Problem zu finden. Seiner Erfahrung nach ist die Schalteinrichtung im Getriebe fast nie kaputt. Folgende Punkte sollten vor einer Reparatur überprüft werden:

1. Kupplungseinstellung: Das Kupplungsspiel muss sowohl am Kupplungshebel am Lenker als auch am Getriebe korrekt eingestellt werden. Nur dann trennt die Kupplung richtig und die Gänge lassen sich leicht schalten. Die Kupplungsscheibe ist eigentlich erst bei höheren Km-Leistungen verschlissen oder sie ist durch einen undichten Dichtring verölt und rutscht deshalb durch.

2. Der Schalthebel sollte leichtgängig sein und passend zu ihrer Schuhgröße eingestellt sein. Manchmal sorgt ein zu hoher oder tief gestellter Hebel für Schwergängigkeit.

Das Rucken des Motorrad (als ob das Benzin alle wäre) ist bis zu einem bestimmten Grad bei den 1100er Boxern normal. Wenn die Drosselklappen und Gaszüge sorgfältig synchronisiert sind und Ventilspiel etc. stimmt sollte es aber nur sehr gering sein und nur beim dahinrollen mit wenig Last (Gas) auftreten.

Garmin Zumo 550 Europe
11rt

Bericht door 11rt »

Gück mal ,
Die neemt mijn antwoord ,maar dan in Original Deutsch .Ik hoop nog dat hij gelijk heeft ,dus geen kosten :-)

Mijn en anderen hun idee was ook ,tot productie 1995 slechte versnellingbak.Daarna ok vanaf productie 1996.Slechte oude "95"probleembakken werden vervangen door 96 modellen.
Desalniettemin ,kan je toch blijkbaar een probleem hebben.Ik vindt het wel erg jammer en duur.Misschien toch een lagerprobleem of scheve schakelvork in de V-bak ?Maar dat zie je pas als de V-bak open ligt.

De koppeling is ondertussen al exact ingesteld?
Niets van de basis over het hoofd zien voor je dure uitgaven doet.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Waarom laat je je moto effe niet proefrijden door ne andere RT rijder hier?
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Plaats reactie