Al een paar jaar gebruik ik de pmr toestellen cobra MT725. Ik ben daar zeer tevreden over en zeker wanneer je een externe antenne gebruikt. Nu heb ik de autocom active-plus gekocht omdat ik er een gps toestel wil op aansluiten en mijn pmr. Voor de cobra MT725 bestaat er geen speciale interface kabel Dus heb ik een kabel mee voor een kenwood pmr omdat de aansluiting op de zender dezelfde is als de cobra. Wanneer alles aangesloten is werkt alles, uitgenomen 1 ding: er komt geen modulatie uit de zender. Ik gebruik de vox functie en wanneer ik door de micro praat gaat de zender aan, maar geen modulatie. Ik denk dat het aan de interfacekabel ligt die normaal voor een kenwood is. Nu zou ik willen weten hoe de grijze stekker ineen zit van de autocom. Aan welke pin hangt de micro-speakers-massa enz. Zodanig dat ik indien nodig de kabel kan aanpassen. Ik vind hier wel iets van Baehr maar niet van autocom
Alvast bedankt
Hostje
Een Cobra MT725 heeft bovenaan een enkele jack 2,5 stereo aansluiting.
Andere Cobra-modellen hebben meestal een dubbele aansluiting nml. een 2,5 en een 3,5 op een vaste afstand, de Kenwood-aansluiting lijkt erop maar is net iets breder en anders geconfigureerd.
Een mogelijk alternatief is om een jack-stekker 2,5 mm stereo zelf te solderen met de aansluitingen die je wenst. Je pakt het geheel in met een stevige krimpkous, en je kan onderweg.
Dirk,
alvast bedankt voor de reactie. Maar mijn mt 725 heeft twee aansluitingen bovenaan. Inderdaad een 3,5 (spkr) en een 2,5(mic)mm mono jack. Van de kenwood kabel zitten de aansluitingen inderdaad iets verder uit elkaar. Die heb ik al ietsjes aangepast. De kenwood kabel kan ik met een multimeter doormeten. Zo weet ik aan welke pin mijn mic en de speakers aangesloten zijn. Maar ik weet niet hoe de aansluitingen zijn op de grijze fiche van de autocom. En wat ik ook niet begrijp is dat de cobra gaat zenden wanneer ik praat (vox)(dat is goed natuurlijk)maar de modulatie wordt niet mee verzonden.
Wat ik ook nog wel eens zou willen weten, kan ik met een micro waar twee draaden aan zitten gaan zoeken in de grijze fiche waar eventueel de juiste aansluitingen zitten zonder dat ik mijn autocom naar de knoppen help?
mdc, Bedankt! Ik denk dat ik nu weer met een gerust gemoed verder kan. (Denk ik) In het weekend doe ik opnieuw een poging en kom dan met hopelijk goed nieuws
Yes! Dankzij het mailtje dat ik kreeg van moto 2000 heb ik een toertje kunnen doen(650km) met de pmr en gps. Blijkbaar bestond er toch een kabel voor de cobra 725 en ik ben er dan ook meteen een gaan kopen. Tijdens onze rit hebben we alles eens uitgeprobeerd wat we maar konden.
De antenne bijgesteld (maar dat maakt een weinig verschil.) De vox stond op het min. maar stuurde de pmr aan wanneer we rond de 140 reden. Dit werd (voorlopig)opgelost met een stukje tape op de micro te kleven. Maar de grootste doorbraak was het veranderen van kanaal. Het volume en de heldere klank verschilde enorm tijdens het testen. Wij vonden kanaal 5 het beste. De afstand die we konden overbruggen was max 2km met een goede verstaanbaarheid. Maar veel hangt af van het terein waar men zich bevind. In het slechste geval konden we nog over een afstand van 800m tot 1km nog goed schuine moppen vertellen.
Het wisselen van kanaal mag eigenlijk geen enkele invloed hebben op verstaanbaarheid noch reikwijdte, maar waarschijnlijk zal er wel ergens zo'n nieuwerwetse babyfoon de zaak 'bezet' houden op een PMR-kanaal, zodat jullie communicatie wat slapjes wordt.
Je kan ook proberen om elk apparaat met dezelfde toon uit te rusten, dat is een bepaald onhoorbaar geluidje dat je mee uitzendt, waardoor de ontvanger enkel de luidspreker vrijgeeft als hij dat bepaalde toontje hoort.
Zo kan je met verschillende duo's op hetzelfde kanaal werken, zonder dat de verschillende duo's elkaar kunnen horen. Storende omgevingsgeluiden en andere gebruikers die ook op hetzelfde kanaal werken worden dan genegeerd.
HOSTJE schreef:Yes! Dankzij het mailtje dat ik kreeg van moto 2000 heb ik een toertje kunnen doen(650km) met de pmr en gps. Blijkbaar bestond er toch een kabel voor de cobra 725 en ik ben er dan ook meteen een gaan kopen. Tijdens onze rit hebben we alles eens uitgeprobeerd wat we maar konden.
De antenne bijgesteld (maar dat maakt een weinig verschil.) De vox stond op het min. maar stuurde de pmr aan wanneer we rond de 140 reden. Dit werd (voorlopig)opgelost met een stukje tape op de micro te kleven. Maar de grootste doorbraak was het veranderen van kanaal. Het volume en de heldere klank verschilde enorm tijdens het testen. Wij vonden kanaal 5 het beste. De afstand die we konden overbruggen was max 2km met een goede verstaanbaarheid. Maar veel hangt af van het terein waar men zich bevind. In het slechste geval konden we nog over een afstand van 800m tot 1km nog goed schuine moppen vertellen.
Dank en tot op kanaal 5
Hoi ik heb mij vandaag ook een Cobra MT 725 aangeschaft en heb ook een autocom active plus.
Kan je mij zeggen hoe deze kabel noemt en ik las dat je hem hebt van Moto 2000 en wat koste deze kabel.
O ja, waar op je motor heb jij je Cobra MT 725 geplaats
HOSTJE schreef:Al een paar jaar gebruik ik de pmr toestellen cobra MT725. Ik ben daar zeer tevreden over en zeker wanneer je een externe antenne gebruikt. Nu heb ik de autocom active-plus gekocht omdat ik er een gps toestel wil op aansluiten en mijn pmr. Voor de cobra MT725 bestaat er geen speciale interface kabel Dus heb ik een kabel mee voor een kenwood pmr omdat de aansluiting op de zender dezelfde is als de cobra. Wanneer alles aangesloten is werkt alles, uitgenomen 1 ding: er komt geen modulatie uit de zender. Ik gebruik de vox functie en wanneer ik door de micro praat gaat de zender aan, maar geen modulatie. Ik denk dat het aan de interfacekabel ligt die normaal voor een kenwood is. Nu zou ik willen weten hoe de grijze stekker ineen zit van de autocom. Aan welke pin hangt de micro-speakers-massa enz. Zodanig dat ik indien nodig de kabel kan aanpassen. Ik vind hier wel iets van Baehr maar niet van autocom
Alvast bedankt
Hostje
Hallo,
Ik heb zelf ook een setje Cobra MT725`s en wil voor m`n vrouw ook een Autocom setje in d`r Shoei laten bouwen Kan je mij ook eens de type kabels laten weten
En hoe heb jij je externe antenne op je MT725 gemonteerd/aangesloten