R1150RT - windgeruis rondom helm

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
brommerke

R1150RT - windgeruis rondom helm

Bericht door brommerke »

Heb enorm veel last van windgeruis rondom mijn helm. Heb een tijdje terug een mailtje gelezen van iemand die hetzelfde probleem had maar kan er nu niets meer van terug vinden. Meet 1m82, heb mijn zadel op de middelste stand staan en scherm op hoogste. Wat kan ik nog doen?? Moet ik zo ie zo naar een hoger scherm gaan??
1150 RT Black Line
ik ben lid
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Indien je er echt last van hebt (dat is altijd subjectief), vrees ik dat je gaat eindigen met een hoger scherm. :? Soms helpt een goede integraalhelm ook, maar als je een systeemhelm gewoon bent is dat eerder een stap achteruit (qua comfort).
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Hoe meer spleten en kieren een helm heeft hoe meer geruis hij geeft. Indien het mogelijk is, en dat zal wel, kleef of laat die spleten eens dichtplakken met bvb papieren plakband. Doe een proefrit en oordeel.
Misschien een tip om een ander soort helm aan te kopen?
Ik rijd met een GS Adventure, ben 1.94 m, en ondervind dat ik met mijn systeemhelm open rijd minder last heb van hinderlijk geluid (lawaai).
Natuurlijk na een tijdje moet je de helm toch sluiten om de veiligheid. Ik gebruik voor lange ritten oorstopjes ( ongeveer 2 Euro ). :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
brommerke

windgeruis rondom helm

Bericht door brommerke »

Kan een helm echt de oorzaak zijn ?? Heb een NOLAN N101 CLASSIC PLUS
1150 RT Black Line
ik ben lid
Harald

Bericht door Harald »

Het is een combinatie van verschillende factoren .
De hoogte van uw scherm , uw zit positie op de moto, uw persoonlijke lengte , vooral de romp . en het type helm.
Een systeem helm is uiteraard de meest lawaaierige helm.
Ik heb ooit de alleréérste Nolan Systeemhelm gekocht , en deze vorig jaar door een schuberth vervangen .
Wel de schuberth gaf véééél meer lawaai dan de nolan . ( verkocht )
De Schuberth is ontworpen om op een naked bike te toeren .
Ik heb op het werk een BMW systeem 4 en een 4EVO, deze geven een goede besherming kwa geluidsisolatie.
Prive heb ik me terug een nolan N1O1 besteld , gewoon omdat ik er tevreden over was . De nieuwe is nu beschikbaar met een zonnevizier .
Dus de oplossing om met een minimum aan geluidshinder te rijden , is een verhoogd scherm om de turbulentie weg te werken . :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Flat Twin Power

Re: windgeruis rondom helm

Bericht door Flat Twin Power »

brommerke schreef:Kan een helm echt de oorzaak zijn ?? Heb een NOLAN N101 CLASSIC PLUS
Ewel, ik heb op het werk een Nolan N 101E en ik vind het echt een klotehelm. Er is evenveel wind binnen in de helm als dat er buiten is.

Ik heb onlangs een hele hoop systeemhelmen getest en hertest en de beste resultaten had ik met BMW systeem 4 EVO en de Schuberth C2.
Ik heb zelf een C2 gekocht en ben er tot nu toe tevreden van.
Ik rij met een R 1150 GS met GSA scherm. Ik draag wel altijd oordopjes
Fitt All, te kopen bij RAD in Drongen, ongeveer 18 euro.
Frank E
Contacteer:

Re: windgeruis rondom helm

Bericht door Frank E »

brommerke schreef:Kan een helm echt de oorzaak zijn ?? Heb een NOLAN N101 CLASSIC PLUS
Ik gebruik het oudere model, een N100E, als winterhelm en die is al niet van de stilste :( Bovendien is de mijne niet meer waterdicht aan het vizier en werkt de ventilatie sinds dit jaar ook tijdens de winter :evil: Wegens gebrek aan de nodige $$$ blijf ik ermee rondrijden maar aan het eind van dit seizoen haal ik toch iets anders in huis.

Probeer eens met oordoppen te rijden (overigens een aanrader) en als het echt niet anders kan een hoger scherm of een stillere helm...
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Jongens motorrijden is een beetje comfort opgeven. Ik heb niets last van ruis en of wind. Ik heb mijn hoofd afgesneden en ik moet zeggen gelijk viel het lawaai uit. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
@R100R

Bericht door @R100R »

er is maar een probaat middel tegen windruis

Afbeelding
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

WALTER GSAdventure schreef:Jongens motorrijden is een beetje comfort opgeven. Ik heb niets last van ruis en of wind. Ik heb mijn hoofd afgesneden en ik moet zeggen gelijk viel het lawaai uit. :wink:
terrorist gehuurd :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Harald

Bericht door Harald »

@R100R schreef:er is maar een probaat middel tegen windruis

Afbeelding
Is dat nu een boxhandschoen of een oordopke
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Harald is een oordopje, heb er ook die op maat gegoten zijn. Gekregen van mijngulle werkgever. :wink:
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Aaah boxhoorschoentjes :lol:

Ik heb ook een stelletje liggen , van Alpine , in een mooi rood zakske.
moet toegeven dat ik ze bijna 1 jaar heb en al zeker 5 keer heb ingestoken .

:oops: :oops: :oops:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Tja,

Ik heb dat artikel gelezen onlangs waar ze het geruis van een motorfiets bekend maakten... als je dus 120km/h rijdt heb je achter een halfuur al kans op gehoorletsels.. nu, het zal wel niet zo hard lopen, maar ik heb me toch ook een pak van die oordopjes besteld van E A R, deze kan ik dan gebruiken voor een langere trip. Als ik gewoon de wekelijkse tripjes doe op de nationale en kleine wegen steek ik ze niet in. En mijn oren hebben kleine gehoorgangen, dus ik denk dat een "op maat gemaakte" misschien wel snel zal irriteren.

Trouwens, ik vind dat m'n EVO 4 voldoet, weliswaar met de kantekening dat ik altijd m'n buff gebruik voor de kou op m'n nek en m'n oren. Wel ben ik overtuigd dat een integraal helm beter is dan een systeemhelm, zoals eerder hier aangehaald, hoe meer scharnieren, spleten en openingen, hoe meer kans op geruis.

We shall see. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
GSeorgie

Bericht door GSeorgie »

JüRgen schreef:Tja,
Ik heb dat artikel gelezen onlangs waar ze het geruis van een motorfiets bekend maakten... als je dus 120km/h rijdt heb je achter een halfuur al kans op gehoorletsels.. nu, het zal wel niet zo hard lopen, .....

Trouwens, ik vind dat m'n EVO 4 voldoet, weliswaar met de kantekening dat ik altijd m'n buff gebruik voor de kou op m'n nek en m'n oren. Wel ben ik overtuigd dat een integraal helm beter is dan een systeemhelm, zoals eerder hier aangehaald, hoe meer scharnieren, spleten en openingen, hoe meer kans op geruis.....
We shall see. :wink:
Jaja Jürgen jij rijdt naked bike he, daar zijn zowat alle helmen goed voor.
De gehoorschade, én de verlamming ervan (moeilijk een afrit van de snelweg kunnen nemen) kennen we toch wel allemaal, dus die turbulentie is echt niet te onderschatten.
Een RT-scherm buigt de rijwind ergens naar achteren, als die dondert langs of op je helm is het prijs. Van helm veranderen brengt dan weinig soelaas, ik heb voldoende helmen test gereden bij RAD. Merkwaardig mijn 2 systeemhelmen zijn even stil als hun voorstellen, én ... ik heb minder tot geen turbulentie of gedonder als ik het vizier openklap !!! Maar dat is niet voortdurend mogelijk.
Dus RT rijders met turbulentie : --> verhoogd scherm ; maar ja welke dan ? CB-Secdem-BMW-Wunderlich, diverse types ... hm
CU
Georgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Georgie,

Idd voor mijn Roadster is alles prima... maar uiteraard, voor een RT rijder biedt volgens de topic http://www.bmw-mc-vl.be/ned/forum/viewtopic.php?t=136 een verhoogd scherm voldoende soelaas... ik zie toch positieve reacties :wink:

Trying is knowing... 8)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
brommerke

windgeruis rondom helm

Bericht door brommerke »

Jongens,

Alvast bedankt voor de info.

Zal eerst eens beginnen met me een scherm aan te schaffen van SECDEM. Heb hierover veel positieve commentaar gelezen van mensen die ongeveer dezelfde grootte hebben als ikzelf. Blijkt DE oplossing te zijn.

Wat mijn helm betreft; op aanraden van de verkoper heb ik voor de NOLAN gekozen, ook al twijfelde ik tussen een BMW-helm en de NOLAN. De prijs van de Nolan-helm bedroeg echter maar de helft van die van BMW. Achteraf heb ik nog gedacht; "nu heb ik voor mijn moto naar geen euro gekeken en toch koop ik een helm die in promotie staat, ook al had ik me voorgenomen een BMW helm te kopen."

Verstand komt dus toch niet met de jaren.

Wat ik ook nog eens kwijt wil; da's hier ne geweldige site,

bedankt allemaal
1150 RT Black Line
ik ben lid
Plaats reactie