Aankoop 1100 RT
Moderator: GVN
-
flupke1200
Aankoop 1100 RT
(Ben nieuw hier op het forum, maar volg het al een tijdje - heeft mij al een hoop tips opgeleverd - waarvoor proficiat aan iedereen!!!)
Gisteren ging ik kijken in het Antwerpse naar een tweedehands 1100RT 1995 (eind). Km 47000, prijs 4800 Euro.
De prijs leek mij te doen, dus ik daarheen, met de aankooptips gevonden elders op dit forum.
De belangrijkste tip had ik over het hoofd het gezien - ik was alleen gegaan.
De motorfiets zag een lichtgroene en zag er niet echt fris uit. De motorfiets had blijkbaar buiten gestaan en dat was te zien aan het stuur, veerpoten, plastiek afgetrokken, ... De eigenaar heeft niets willen verdoezelen: de motorfiets stond er gewoon bij zoals hij altijd was - niet gepoetst.
Heb rook gecontroleerd (truk met de hand aan de uitlaat), olie, remschijven, remmen, alles ok (behalve banden maar die vervang je gemakkelijk door banden naar eigen keuze)
Wat me zorgen baarde:
- op de middenbok in neutraal ging het wiel lichtjes aan het draaien? Is dit normaal?
- de uitlaat vertoonde ook sporen van roest buiten - leek van het weinig onderhoud en het buiten staan (toestand binnenin?)
- waar de moto stond (gewoonlijk staat blijkbaar) lagen enkele kleine vlekken van olie (doornsnede 10 cm)
- cilinderbeschermers en pakkingen zagen er ok uit, maar als je naar de motor zelf keek, zag hij er wat 'zweterig' uit en wat aangekoekt vet.
Tot slot de motor draaide als een zwitsters (of liever in dit geval: duits) uurwerk - prachtgeluid.
Toch heb ik niet gekocht. Ik vertrouwde het niet wegens te weinig ervaring. Heb nog nooit met BMW gereden, ken de Beemster niet, maar is een droom.
Op het werk rij ik sporadisch met een Pan 1300 A5, maar mijn hart zegt BMW.
Mijn budget is eerder beperkt.
Tips of reakties?
Gisteren ging ik kijken in het Antwerpse naar een tweedehands 1100RT 1995 (eind). Km 47000, prijs 4800 Euro.
De prijs leek mij te doen, dus ik daarheen, met de aankooptips gevonden elders op dit forum.
De belangrijkste tip had ik over het hoofd het gezien - ik was alleen gegaan.
De motorfiets zag een lichtgroene en zag er niet echt fris uit. De motorfiets had blijkbaar buiten gestaan en dat was te zien aan het stuur, veerpoten, plastiek afgetrokken, ... De eigenaar heeft niets willen verdoezelen: de motorfiets stond er gewoon bij zoals hij altijd was - niet gepoetst.
Heb rook gecontroleerd (truk met de hand aan de uitlaat), olie, remschijven, remmen, alles ok (behalve banden maar die vervang je gemakkelijk door banden naar eigen keuze)
Wat me zorgen baarde:
- op de middenbok in neutraal ging het wiel lichtjes aan het draaien? Is dit normaal?
- de uitlaat vertoonde ook sporen van roest buiten - leek van het weinig onderhoud en het buiten staan (toestand binnenin?)
- waar de moto stond (gewoonlijk staat blijkbaar) lagen enkele kleine vlekken van olie (doornsnede 10 cm)
- cilinderbeschermers en pakkingen zagen er ok uit, maar als je naar de motor zelf keek, zag hij er wat 'zweterig' uit en wat aangekoekt vet.
Tot slot de motor draaide als een zwitsters (of liever in dit geval: duits) uurwerk - prachtgeluid.
Toch heb ik niet gekocht. Ik vertrouwde het niet wegens te weinig ervaring. Heb nog nooit met BMW gereden, ken de Beemster niet, maar is een droom.
Op het werk rij ik sporadisch met een Pan 1300 A5, maar mijn hart zegt BMW.
Mijn budget is eerder beperkt.
Tips of reakties?
Als je een 1100 RT/Rs koopt zorg er dan voor dat zijn bouwjaar in iedergeval na 1996 is. In de 1997 series is namelijk een versnellingsbak modificatie aangebracht. Vrij veel 1100's van voor 1997 hebben problemen met kortstondig uit een versnelling vallen (meestal de derde).
Speling op het cardan moet je ook controleren als er meer dan 60000 kM op de teller staat.
Speling op het cardan moet je ook controleren als er meer dan 60000 kM op de teller staat.
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Re: Aankoop 1100 RT
Hoi Flupke, welkom op de Beemerkermis !flupke1200 schreef:Wat me zorgen baarde:
1) compleet normaal ; door de viscositeit van de olie.
2) Toestand binnenin van een uitlaat zou ik me geen zorgen over maken, behalve als de motor constant kleine afstanden gereden heeft. Dan krijg je condensvorming, maar geen voldoende hitte om deze te doen verdampen. De buitenkant is te wijten aan een gebrekkig onderhoud.
3) Niet normaal, er moet dus iets lekken, wat is te bekijken... kan een schokdemper zijn, kan een aandrijfonderdeel zijn, kan het oliecarter zijn, kan een keerring zijn.
4) Aangekoekt vet is ook niet normaal.
Veel succes met je verdere zoektocht en tot binnenkort in één of andere bocht.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
flupke1200
Cardan
ik vermoed dat de olie van één van de pakkingen kwam, gezien deze nogal zweterig stond en er daar wat aangekoekt vet was.
Op de cardan zat volgens mij geen speling.
De koppeling en de versnellingsbak weet ik niet. Denk dat ik:
- ofwel een ervaren beemerrijder mee doe
- ofwel naar een andere op zoek ga (van na 97), maar zal waarschijnlijk voorlopig niet passen in mijn budget.
Op de cardan zat volgens mij geen speling.
De koppeling en de versnellingsbak weet ik niet. Denk dat ik:
- ofwel een ervaren beemerrijder mee doe
- ofwel naar een andere op zoek ga (van na 97), maar zal waarschijnlijk voorlopig niet passen in mijn budget.
-
flupke1200
Prijsdaling
De verkoper laat me weten dat hij akkoord gaat met mijn bod dat ik eerder deed van 4000 Eurietjes, krijg alweer goesting.
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Re: Prijsdaling
Let toch maar goed op, goedkoop kan later dure koop blijken...flupke1200 schreef:De verkoper laat me weten dat hij akkoord gaat met mijn bod dat ik eerder deed van 4000 Eurietjes, krijg alweer goesting.
Een setje banden, dat komt al gauw rond de € 330
Een volledige oliewissel (cardan, boite, motor, oliefilter, luchtfilter, bougies, remvloeistof...) => best te vervangen in dit geval (doe je 't zelf is het minder prijzig)
Eventueel kleppen stellen en compressie meten-regelen
Ik wil je geen onnodige angst aanjagen maar dan kan je beter mss bij een dealer waar je nog garantie krijgt, of particulier maar neem dan iemand mee die d'r dit type goed kent...
Is er een onderhoudshistoriek van de fiets (OH boekje, facturen ???)
Voor hetzelfde geld is alles wél ok...succes !
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
Iron Gonzo
welkom op het forum
waar staat de BMW te koop
hier in Maldegem staat ook een R1100RT te koop en ik weet hier ook een R1150RT te koop staan.
ik wil eens gaan vragen wat die 1100RT moet kosten
Ik ben er al langs gereden maar ben zelf nog niet gestopt
op het uiterlijk af zou dit een goed verzorgde R1100RT moeten zijn.
suc6 allesinds met uw zoektocht en nog veel plezier
waar staat de BMW te koop
hier in Maldegem staat ook een R1100RT te koop en ik weet hier ook een R1150RT te koop staan.
ik wil eens gaan vragen wat die 1100RT moet kosten
Ik ben er al langs gereden maar ben zelf nog niet gestopt
op het uiterlijk af zou dit een goed verzorgde R1100RT moeten zijn.
suc6 allesinds met uw zoektocht en nog veel plezier
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Iron Gonzo
ik ben gaan kijken naar die 1100RT
78***Km
vraagprijs zou 4500 zijn
nu komt het:
ik heb ook fotos gemaakt (die volgen)
en daar zijn heel wat mankementen aan
zoals ik al zij "schoon ver verre van schoon"
remblokken zijn versleten
vorkpoten compleet geoxideerd
krassen op de kuip
olie lek aan de rechter cilinder
de bout om het kardanhuis te demonteren is rond gedraaid
er onbreken vijsjes om de kuip op zijn plaats te houden.
....

ik ben ook gaan kijken naar die 1150RT
heeft amper 4500Km
vraagprijs 12500
die verkeerd in nieuwstaat

hopelijk heb je iets aan die bijdrage bij het zoeken naar een 2dehands
78***Km
vraagprijs zou 4500 zijn
nu komt het:
ik heb ook fotos gemaakt (die volgen)
en daar zijn heel wat mankementen aan
zoals ik al zij "schoon ver verre van schoon"
remblokken zijn versleten
vorkpoten compleet geoxideerd
krassen op de kuip
olie lek aan de rechter cilinder
de bout om het kardanhuis te demonteren is rond gedraaid
er onbreken vijsjes om de kuip op zijn plaats te houden.
....

ik ben ook gaan kijken naar die 1150RT
heeft amper 4500Km
vraagprijs 12500
die verkeerd in nieuwstaat

hopelijk heb je iets aan die bijdrage bij het zoeken naar een 2dehands
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 13 apr 2007, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
flupke1200
Bedankt Iron Gonzo
Bedankt Iron Gonzo!!
Wat is dat toch een pracht van een forum zeg
Wat een moeite gedaan om die foto's te nemen en te posten.
De RT die ik aanvankelijk had zien staan:
- waren de veerpoten idem
- zag er nog wat vuiler uit
- enz...
Weet nog een 850 RT staan voor 5000 met 51duizend km bouwjaar 1997. Heb hem nog niet gezien maar nieuwe banden e.d. Eigenaar komt pas volgend weekend naar huis, dus nog wat wachten en uitkijken.
De 1150 ziet er prima uit, maar mijn budget
Wat is dat toch een pracht van een forum zeg
Wat een moeite gedaan om die foto's te nemen en te posten.
- enz...
Weet nog een 850 RT staan voor 5000 met 51duizend km bouwjaar 1997. Heb hem nog niet gezien maar nieuwe banden e.d. Eigenaar komt pas volgend weekend naar huis, dus nog wat wachten en uitkijken.
-
Iron Gonzo
Re: Bedankt Iron Gonzo
aaarg zie nu pas dat ik de foto met zijn telefoon nr ben vergeten postenflupke1200 schreef:Bedankt Iron Gonzo!!
Wat is dat toch een pracht van een forum zeg![]()
Wat een moeite gedaan om die foto's te nemen en te posten.![]()
- enz...
je kan hem bellen zelf eens prijsvragen en dan nog afbieden
ik zou proberen tussen de 3500 en 4000 te geraken

TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
YOwan
JH. schreef:beneden de 8000 zal geen "perfecte" rt vinden...
bij de dealer mag je er algauw nog 1000 euro bijtellen.
Kijk eens op http://www.qualitybikes.be
Verschillende R850RT's, R11RT's en R1150RT's
De mijne komt ook van deze zaak en kan er enkel positief van vertellen !
Misschien iets voor U ?
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
-
flupke1200
Gevonden
Heb er eentje gekocht:
na vele bezoeken en na heel wat tips
een RT1100 van 99 met 64000 km, opaalblauw met topcase, particulier, groot onderhoud op 60 Km gekregen, voorzien van bijna nieuwe Metzelers, nieuwe BMW gelbatterij, breder scherm, wegens einde hobby: dus met alle toebehoren: 2 druppelladers, ongelooflijk: Shubert C1 en kledij (alles mijn maat (behalve de nieuwe laarzen: zijn maat 47, maar je kan niet alles willen hé)
Een fotootje zal nog wel volgen.
Aan iedereen bedankt voor de zeeeeer nuttige tips!
na vele bezoeken en na heel wat tips
een RT1100 van 99 met 64000 km, opaalblauw met topcase, particulier, groot onderhoud op 60 Km gekregen, voorzien van bijna nieuwe Metzelers, nieuwe BMW gelbatterij, breder scherm, wegens einde hobby: dus met alle toebehoren: 2 druppelladers, ongelooflijk: Shubert C1 en kledij (alles mijn maat (behalve de nieuwe laarzen: zijn maat 47, maar je kan niet alles willen hé)
Een fotootje zal nog wel volgen.
Aan iedereen bedankt voor de zeeeeer nuttige tips!
-
STerling Will
CeesBMW heeft gelijk. Mijn RT van '95 heeft ook een nieuwe bak wegens overspringen van de ingaande as. De Bakken van na '97 zijn verbeterd maar dikwijls kraakt de derde, maar dat is normaal.
Kijk ook of er al 2 gaskabels opzitten, de eerste modellen hebben maar 1 gaskabel en na een tijd kun je wegens speling op de gaskleppen deze niet meer synchroniseren. Ik heb hierom de 2 gasklephuizen moeten vervangen rond de 90.000km.
Voor de restniets dan lof over de 1100RT
Kijk ook of er al 2 gaskabels opzitten, de eerste modellen hebben maar 1 gaskabel en na een tijd kun je wegens speling op de gaskleppen deze niet meer synchroniseren. Ik heb hierom de 2 gasklephuizen moeten vervangen rond de 90.000km.
Voor de restniets dan lof over de 1100RT
-
flupke1200
Fototje
Hierbij de fotootjes (wel niet zelf genomen) van in zijn advertentie in de koopjeskrant

Is voorzien van een breder scherm een bagagerek op de topkoffer (wat ik niet echt nodig heb), wel mooi vind ik de witte knipperlichten

Is voorzien van een breder scherm een bagagerek op de topkoffer (wat ik niet echt nodig heb), wel mooi vind ik de witte knipperlichten
-
flupke1200
Echte foto
Hier dan mijn eigen foto's: voor de bijbehorende motards heb ikzelf gezorgd

Laatst gewijzigd door flupke1200 op 12 aug 2007, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
-
flupke1200
Gelukt
Bedankt voor de tip,
inderdaad, lukt nu beter
inderdaad, lukt nu beter