ESA
Moderator: GVN
ESA
Ik rijd sedert een 6-tal weken met een nieuwe 1200RT. Ondertussen heb ik reeds 2000 km op de teller staan.
Mijn vraag is eigenlijk:
Ik kocht in optie de elektronische demperinstelling ESA.
Ik kan dus instellen op Comfort, Normal of Sport.
Volgens het boekje moet ik ook kunnen instellen dat ik alleen rijd of met bagage of met een passagier, en dat lukt mij dus van geen kanten.
Er staat in het boekje beschreven dat ik nog extra knop moet hebben om dat te kunnen verzetten.
Is dit een fout in de montage of zie ik iets over het hoofd?
Mijn vraag is eigenlijk:
Ik kocht in optie de elektronische demperinstelling ESA.
Ik kan dus instellen op Comfort, Normal of Sport.
Volgens het boekje moet ik ook kunnen instellen dat ik alleen rijd of met bagage of met een passagier, en dat lukt mij dus van geen kanten.
Er staat in het boekje beschreven dat ik nog extra knop moet hebben om dat te kunnen verzetten.
Is dit een fout in de montage of zie ik iets over het hoofd?
Om de veer in te stellen afh. van de belading moet de motor draaien. Je houd de knop waarmee je demping regelt ingedrukt tot op de display de beladingsstand verschijnt (1 helm, 1 helm + bagage of 2 Helmen). Je drukt op de knop tot de gewenste stand, dan begint de display te knipperen. Je moet wachten tot het knipperen gedaan is, alvorens je kan vertrekken. Tijdens het rijden kan je dan switchen tussen comfor, normal en sport.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.
groeten,
kim
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.
groeten,
kim
Laatst gewijzigd door KimG op 11 apr 2007, 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
ik denk dat als ge stilstaat, na het starten kunt kiezen met de ESA knop tussen alleen rijden, rijden met duo of rijden met duo + bagage.
en dan tijdens het rijden kunde kiezen uit comfort/sport/normaal
enfin zo heb ik het verstaan uit de artikels die over ESA verschenen zijn...
staat da niet in de handleiding?
en dan tijdens het rijden kunde kiezen uit comfort/sport/normaal
enfin zo heb ik het verstaan uit de artikels die over ESA verschenen zijn...
staat da niet in de handleiding?
K100 RS 16v
-
Francis
- Contacteer:
Hee Welkom meneer Room,
Rij zelf met een 12rt met esa.
De combinatie solo, bagage of pasagier kan je alleen instellen met draaiende motor in stilstand !!!!
Met DEZELFDE knop kan je TIJDENS het rijden op confort naar normaal tot sport gaan.
1 enkele knop.
Werk subliem !
Truk is denk ik, dat je het eerste in stilstand moet doen , niet als je rijd.
Zelf doe ik dat steeds voor of bij vertrek.
Sorry dus, maar ik denk dat meneer geel effe abuus is
Succes
and,
Keep it safe
Rij zelf met een 12rt met esa.
De combinatie solo, bagage of pasagier kan je alleen instellen met draaiende motor in stilstand !!!!
Met DEZELFDE knop kan je TIJDENS het rijden op confort naar normaal tot sport gaan.
1 enkele knop.
Werk subliem !
Truk is denk ik, dat je het eerste in stilstand moet doen , niet als je rijd.
Zelf doe ik dat steeds voor of bij vertrek.
Sorry dus, maar ik denk dat meneer geel effe abuus is
Succes
and,
Keep it safe
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Volgens het boekje:
Handleiding schreef: Veervoorspanning instellen
- Toets ESA bedienen
>actuele instelling wordt weergegeven
- Toets ESA ingedrukt houden, tot de aanduiding verandert.
uitgaande van de actuele stand worden achtereenvolgens aangegeven
>Solo
>Solo met bagage
>Met passagier (en bagage)
- Wordt de toets ESA langere tijd niet meer bediend, dan wordt de veervoorspanning zoals aangegeven ingesteld. Tijdens het instellen knippert de weergave.
!! De veervoorspanning kan niet tijdens het rijden worden ingesteld.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
BMW - Ludo
-
Spencer
Bij Motor en Tourisme schreven ze in hun langeduurtest van de 1200RT dat de werking van het ESA het behoorlijk minder deed bij lage temperatuur. Misschien is dit jouw probleem ?BMW - Ludo schreef:Een beetje naast topic, maar toch niet ver.
"Voelen" jullie een verschil tussen de standen 'sport, normaal en comfort"?
Ik voel geen enkel verschil. In de garage hebben ze het uitgetest en volgens de computer werkt alles naar behoren.
Wat zijn jullie ervaringen?
groeten
Ludo
Ik voel een duidelijk verschil.BMW - Ludo schreef:Een beetje naast topic, maar toch niet ver.
"Voelen" jullie een verschil tussen de standen 'sport, normaal en comfort"?
Ik voel geen enkel verschil. In de garage hebben ze het uitgetest en volgens de computer werkt alles naar behoren.
Wat zijn jullie ervaringen?
groeten
Ludo
Je moet eens als je gewoon stil staat aan een stoplicht eens op je zadel 'wippen', dan merk je dat je vering veel makkelijker inveert in 'comfort' stand dan in 'sport' stand.
Bovendien, als je een bocht neemt waarbij het wegdek welliswaar mooi asfalt heeft, maar toch golvend er bij ligt, dan zal je in 'comfort' stand naar buiten beginnen deinen, terwijl je in 'sport' stand mooi op je lijn kunt blijven.
Dus bij wegdek in slechte staat, staat bij mij de vering op 'comfort', maar wanneer er wat vlotter gereden moet worden, dan moet hij op 'sport' staan.
ESA rules
Ik kan dit alleen maar bevestigen.Coyote_s4 schreef: Ik voel een duidelijk verschil.
Je moet eens als je gewoon stil staat aan een stoplicht eens op je zadel 'wippen', dan merk je dat je vering veel makkelijker inveert in 'comfort' stand dan in 'sport' stand.
Bovendien, als je een bocht neemt waarbij het wegdek welliswaar mooi asfalt heeft, maar toch golvend er bij ligt, dan zal je in 'comfort' stand naar buiten beginnen deinen, terwijl je in 'sport' stand mooi op je lijn kunt blijven.
Dus bij wegdek in slechte staat, staat bij mij de vering op 'comfort', maar wanneer er wat vlotter gereden moet worden, dan moet hij op 'sport' staan.
ESA rules
Je kan dit ook merken als je bv op de autostrade rijdt. In de "sport"modus kan je elke oneffenheid voelen. De "comfort" modus filtert veel weg.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
Ed Vollegaas
- Contacteer:
Ik sluit mij hier volledig bij aan en ben overigens een zeer tevreden ESA gebruiker, na een proefrit vorig jaar was ik gelijk verkocht en de ESA ook.Livin schreef:Ik kan dit alleen maar bevestigen.Coyote_s4 schreef: Ik voel een duidelijk verschil.
ESA rules
Je kan dit ook merken als je bv op de autostrade rijdt. In de "sport"modus kan je elke oneffenheid voelen. De "comfort" modus filtert veel weg.
X-aantal rijstraketten, 2 spaghetti skate-boards, R100RS, F650GS, R1100S, R1200GS, R1200RT, V7racer, 800xc.
Back to basics...
Back to basics...
-
HanzThePanz
Yep, nog een bevestiging: ESA RULEZ! Het is duur, maar ik pas nu regelmatig de stand aan tijdens het rijden.
Lekker gassen op de snelweg en het klaverblad = op Sport.
Over de betonplaten van de vreselijkste snelweg aller snelwegen (door de Ardennen naar het zuiden) stand = Comfort.
In het dagelijks (single) gebruik = Normaal
Je merkt wel degelijk het verschil en nog binnen een paar seconden ook. Op mijn vorige motoren stond de vering gewoon altijd op 'Sport' en da's niet fijn op een hobbelweg of bijvoorbeeld de kasseien van Antwerpen/Amsterdam.
Lekker gassen op de snelweg en het klaverblad = op Sport.
Over de betonplaten van de vreselijkste snelweg aller snelwegen (door de Ardennen naar het zuiden) stand = Comfort.
In het dagelijks (single) gebruik = Normaal
Je merkt wel degelijk het verschil en nog binnen een paar seconden ook. Op mijn vorige motoren stond de vering gewoon altijd op 'Sport' en da's niet fijn op een hobbelweg of bijvoorbeeld de kasseien van Antwerpen/Amsterdam.
Don't fix it if it ain't broken...
Meer van hetzelfde, maar misschien voor sommigen toch verhelderend
Met de ESA knop regel je zowel de veervoorspanning als de (uitgaande?) demping (afzonderlijk wel te verstaan).
De veervoorspanning kan enkel bij stilstand (met draaiende motor) worden versteld; dit lijkt nogal logisch omdat tijdens het rijden, het feit of je al of niet bagage bij hebt (incl de hoeveelheid), eigenlijk niet hoort te veranderen (en dat geldt natuurlijk ook voor de aan- of afwezigheid van een passagier
).
Tijdens het rijden kan je met ESA enkel de demping wijzigen (ik weet even niet meer of het nu de ingaande (druckstufe) of de uitgaande (zugstufe) is). Enfin, dit is andermaal vrij logisch omdat je via de demping, de ophanging aan de toestand van de weg, je beoogde rijstijl etc zal aanpassen...
Net terug van enkele dagen Eifel en Ardennen met duo en bagage over de meest verscheidene wegen, kan ik ESA enkel maar aanraden
Met de ESA knop regel je zowel de veervoorspanning als de (uitgaande?) demping (afzonderlijk wel te verstaan).
De veervoorspanning kan enkel bij stilstand (met draaiende motor) worden versteld; dit lijkt nogal logisch omdat tijdens het rijden, het feit of je al of niet bagage bij hebt (incl de hoeveelheid), eigenlijk niet hoort te veranderen (en dat geldt natuurlijk ook voor de aan- of afwezigheid van een passagier
Tijdens het rijden kan je met ESA enkel de demping wijzigen (ik weet even niet meer of het nu de ingaande (druckstufe) of de uitgaande (zugstufe) is). Enfin, dit is andermaal vrij logisch omdat je via de demping, de ophanging aan de toestand van de weg, je beoogde rijstijl etc zal aanpassen...
Net terug van enkele dagen Eifel en Ardennen met duo en bagage over de meest verscheidene wegen, kan ik ESA enkel maar aanraden