vreemd teken op scherm 1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
rikvis

vreemd teken op scherm 1200RT

Bericht door rikvis »

Op ongeregelde tijdschriften verschijnt midden op het digitale schermpje, rechts naast "BC" een vreemd teken dat ook de dealer niet kan verklaren: het lijkt nog het best op een vet uitroepteken met links en rechts daarvan een driehoekig pijltje. Iemand enig idee?
boxer short

Bericht door boxer short »

Dat is je boordcomputer die aanwijst dat het oliepeil te laag staat. Bij mij kende de dealer dat tekentje ook niet, alhoewel het toch in de handleiding staat hoor! Dat teken verschijnt vrij vroeg. Doe dus even een optische controle (kijkglaasje) en je zal zien hoeveel olie er eventueel bij moet. Over olie e.d.m. is hier al veel inkt gevloeid. Gebruik even de zoekfunctie, je komt er alles over te weten.
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Inderdaad, d'as een standaard aanduiding die in het boekje is uitgelegt.

Raar dat Uw dealer dat niet weet :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
rikvis

Bericht door rikvis »

ja, dat hij dat niet wist, vond ik ook raar. Nog vreemder vind ik dat mijn BC nog wel aangeeft dat het oliepeil in orde is. Blijkbaar zijn beide tekens dan niet aan elkaar gelinkt?
Boskrabber

Re: vreemd teken op scherm 1200RT

Bericht door Boskrabber »

rikvis schreef:Op ongeregelde tijdschriften verschijnt midden op het digitale schermpje, rechts naast "BC" een vreemd teken dat ook de dealer niet kan verklaren: het lijkt nog het best op een vet uitroepteken met links en rechts daarvan een driehoekig pijltje. Iemand enig idee?
Dat is het teken dat uw boordcomputer geeft dat het tijd is om uw oliepeil eens na te kijken. Maar dat klopt meestal van geen kanten, zelfs na een aanpassing krijg ik dat teken nog als het peilglas voor 3/4 bedekt is. Maar nu verdwijnt het soms en komt nu en dan weer terug. Vroeger bleef het constant op de display staan vanaf het moment als het peil nog op 1/2 stond.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Op m'n "nieuwe" aanwinst krijg ik ook de waarschuwing.
Eerst het uitroepingsteken, door het drukken op BC beetje scrollen in het menu en ik kreeg "check oil". Ik reed gewoon verder en ineens stond er een vinkje naar oil, en alles was weer ok...
Vanmorgen toch maar wat olie bijgedaan, niet gemeten en ook niet gekeken hoeveel (het glas stond wel virtueel leeg voordat ik erop deed), nu krijg ik nog enkel (af en toe) het uitroepingsteken. Het BC-menu meldt niks van olie-probleem.
Niet naar kijken zeker? :wink:
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Sven's 12RT schreef: (het glas stond wel virtueel leeg voordat ik erop deed
Dus wel naar kijken blijkbaar.
Als het pijlglas virueel leeg is, dan is het tijd om olie bij te doen.
Dus kreeg je juist op tijd het signaal dat je met in de mot moet houden :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
boxer short

Bericht door boxer short »

Ik krijg dat teken zo ongeveer na 3000 km. Meestal moet er dan nog geen olie bij (mag wel natuurlijk), want het verwittigt inderdaad heel vroeg (beter dan te laat). Wat dat verdwijnen betreft: ik denk dat het te maken heeft met de bewegingen van de moto. Als de moto duikt (remmen) of zich opricht (optrekken) of plat gaat (bochten), dan meet die sensor waarschijnlijk "fout" omdat het olieniveau verandert: de olie verplaatst zich in het carter. Je krijgt dan dus de foutmelding. Als even later, na enige tijd gewoon "stabiel" rijden, het niveau constant blijft, geeft hij aanvankelijk geen tekort-melding meer. Pas ong. 500 km later, als de sensor het niveau als continu te laag aanvoelt, krijgt je een constante melding. Het is ook maar een hypothese, hoor, maar het klopt wel met mijn ervaringen.
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
Pol

Bericht door Pol »

boxer short schreef:Ik krijg dat teken zo ongeveer na 3000 km. Meestal moet er dan nog geen olie bij (mag wel natuurlijk), want het verwittigt inderdaad heel vroeg (beter dan te laat). Wat dat verdwijnen betreft: ik denk dat het te maken heeft met de bewegingen van de moto. Als de moto duikt (remmen) of zich opricht (optrekken) of plat gaat (bochten), dan meet die sensor waarschijnlijk "fout" omdat het olieniveau verandert: de olie verplaatst zich in het carter. Je krijgt dan dus de foutmelding. Als even later, na enige tijd gewoon "stabiel" rijden, het niveau constant blijft, geeft hij aanvankelijk geen tekort-melding meer. Pas ong. 500 km later, als de sensor het niveau als continu te laag aanvoelt, krijgt je een constante melding. Het is ook maar een hypothese, hoor, maar het klopt wel met mijn ervaringen.
Uw bevindingen kloppen met de uitleg die ik van de dealer kreeg. :wink:
Vanaf midden peilglas ( halfleeg zeg maar) blijft de BC onveranderlijk het symbool van "oliepeil controleren" aanduiden en vanaf dat ogenblik ben je dus aangewezen om het visueel verder in de gaten te houden.
't Ja,net zoals ik het vroeger deed zonder BC.
Nu ben ik van het type (nog halfvol ) dat niet om de haverklap de bus bovenhaal en dus... : :roll: :wink:
Plaats reactie