Is het mogelijk om de middenstandaard uit te bouwen van een R1100RT zonder dat de zijstandaard moet worden uitgebouwd?
Momenteel is de middenstandaard kapot. ttz zijstuk om met voet de motor op midden bok te zetten is afgebroken. Ik wens deze te lassen. Nu staat RT op zijstandaard. Hoe deze middenstandaard uit te bouwen?
In handleiding staat:
Haak de trekveren los.
• Bouw de lagerbussen links/rechts (1) uit. (hoe krijg ik deze eruit?)
• Bouw de middenstandaard uit.... en dan verder • Trek de stekker los van de van de zijstandaardschakelaar. (!!!!!)
• Bouw de lagerbok links/rechts (2) uit.
Kqn iemand me verder helpen?
WalterR
Middenstandaard in-/uitbouwen R1100RT
Moderator: GVN
Beste Walterr,
Je hoeft de zijstandaard zeker niet uit te bouwen, want daar laat je hem gewoon op staan tijdens de werkzaamheden. Daar blijf je dus mooi vanaf.
Mits een beetje opletten zit de stekker van de zijstandaard niet in de weg.
Je haalt eerst de trekveren er af. Je kan dit makkelijk door bvb. een shroevendraaier tussen de open kant van de haak aan de veer en het bevestigingspunt te steken. Vervolgens wip je de veer van het bevestigingspunt.
De as die door de bovenbuis van de standaard steekt bestaat uit twee delen. Dat bedoeld men met links en rechts er uit halen. Dus aan beide kanten zit een kopbout. Je zal merken dat de ene meedraait wanneer je aan de andere draait.
Dus een sleutel op beide zetten en de ene kant tegenhouden wanneer je aan de andere draait.
Tenslotte kan je de beide delen elk aan hun kant er uithalen.
Als je de standaard er toch onderuit haalt kan je hem gelijk oppoetsen en weer mooi zwart lakken, staat zeker zo goed.
Bussen waar de assen doorlopen proper maken want daar kan opgehoopt vuil in zitten.
Assen mooi invetten voor montage zodat ze weer kunnen scharnieren als nieuw.
Veel sleutelplezier.

Je hoeft de zijstandaard zeker niet uit te bouwen, want daar laat je hem gewoon op staan tijdens de werkzaamheden. Daar blijf je dus mooi vanaf.
Mits een beetje opletten zit de stekker van de zijstandaard niet in de weg.
Je haalt eerst de trekveren er af. Je kan dit makkelijk door bvb. een shroevendraaier tussen de open kant van de haak aan de veer en het bevestigingspunt te steken. Vervolgens wip je de veer van het bevestigingspunt.
De as die door de bovenbuis van de standaard steekt bestaat uit twee delen. Dat bedoeld men met links en rechts er uit halen. Dus aan beide kanten zit een kopbout. Je zal merken dat de ene meedraait wanneer je aan de andere draait.
Dus een sleutel op beide zetten en de ene kant tegenhouden wanneer je aan de andere draait.
Tenslotte kan je de beide delen elk aan hun kant er uithalen.
Als je de standaard er toch onderuit haalt kan je hem gelijk oppoetsen en weer mooi zwart lakken, staat zeker zo goed.
Bussen waar de assen doorlopen proper maken want daar kan opgehoopt vuil in zitten.
Assen mooi invetten voor montage zodat ze weer kunnen scharnieren als nieuw.
Veel sleutelplezier.
Dat gaat wel meevallen ,zoals Flat Twin schrijft.
Ik had de staander eens (preventief,winterjobke) gedemonteerd.
Ik heb toen de 6 O-ringen preventief vervangen (07 11 9 900 500) en as ingevet met Staburags.Weer gerust voor jaren.
ps:leg best blokken aan de wielen en zet moto in 1ste versnelling ,zeker als je de veren terug monteerd. Veren monteren met veerhaak of een dun buisje (pijpsleutelje) gebruiken als hefboom op het asje kan helpen... vingers te sparen.Bij montage blijft een buisje beter zitten tegen/op het asje dan een schroevendraaier .
Ik had de staander eens (preventief,winterjobke) gedemonteerd.
Ik heb toen de 6 O-ringen preventief vervangen (07 11 9 900 500) en as ingevet met Staburags.Weer gerust voor jaren.
ps:leg best blokken aan de wielen en zet moto in 1ste versnelling ,zeker als je de veren terug monteerd. Veren monteren met veerhaak of een dun buisje (pijpsleutelje) gebruiken als hefboom op het asje kan helpen... vingers te sparen.Bij montage blijft een buisje beter zitten tegen/op het asje dan een schroevendraaier .