R1200GS Storingen, problemen, pannes... het houdt niet op.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Rudi T

Bericht door Rudi T »

Ja Toedel,

als ik dat zo lees krijg ik schrik :>)
ik heb net een gs12 gekocht, nieuw model 2007...
ik heb wel 4 jaar garantie gekregen: was een salonpromotie. Dus op die tijd zouden ale mankementen er uit moeten zijn. Wel tristig dat ge zo moet redeneren als je een nieuwe bmw in huis haalt.

ik mag er niet aan denken om zoveel ellende als jij te hebben: dan is er de pret rap af!

hopelijk ben je door de miserie heen

Rudi
Toedel

Bericht door Toedel »

Destijds heb ik de 2 jaar extra garantie bijgekocht.
In juni '07 loopt de fabrieksgarantie af, van dan af aan dus 'cargarantie +2jaar'. Ik ben benieuwd, maar laat wel weten als ik dan iets voorheb.
Laatst gewijzigd door Toedel op 30 apr 2007, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
alano

Bericht door alano »

Hoi Toedel,
In mei 2005 kocht ik een 2de hands 1200GS van sept.2004 met 15.000km op de teller. Na een geoxideerde motorplaat, kapotte koppeling, olielek aan de cardan en kapotte achterveer en de vele "updates" was ik het kotsbeu om naar de dealer te rijden en er telkens uren te staan wachten.
Ik moet wel zeggen dat alles vervangen is in garantie en heb dan de motor verkocht als hij net uit garantie was.
Qua rijden en sturen was de GS een droom van een motor maar de kwaliteit een nachtmerrie en dat voor een motor die zonder blozen 15.000€ over de toonbank laat rollen :!:
Ben nu 2 weken eigenaar van een Honda Varadero mod. 2007 en hoop van met deze motor meer geluk te hebben.

Met innige deelneming,

Alain
CAT

Bericht door CAT »

"zelf mijn Ducati's (toendertijd als de meest onbetrouwbare moto's beschouwd) hadden zoveel problemen niet"

Heb naast mijn BMW al 2 ducs versleten en heb nog steeds een 998. Nog nooit abnormale problemen mee gehad buiten 1 voorvalleke bij aankoop. Welgeteld 10 km gereden op weg naar huis toen snelkoppeling benzinetank loste en de benzine gewoon over de motor op de grond stroomde. Voor t zelfde stond heel de boel in de brand. Met onze auto's, verschillende merken en verschillende prijsklassen, daarintegen hebben we altijd al onvoorziene kosten gehad.
Epica rocks my world
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

CAT schreef:"zelf mijn Ducati's (toendertijd als de meest onbetrouwbare moto's beschouwd) hadden zoveel problemen niet"

Heb naast mijn BMW al 2 ducs versleten en heb nog steeds een 998. Nog nooit abnormale problemen mee gehad buiten 1 voorvalleke bij aankoop. Welgeteld 10 km gereden op weg naar huis toen snelkoppeling benzinetank loste en de benzine gewoon over de motor op de grond stroomde. Voor t zelfde stond heel de boel in de brand. Met onze auto's, verschillende merken en verschillende prijsklassen, daarintegen hebben we altijd al onvoorziene kosten gehad.
Met toendertijd bedoel ik begin jaren 90...en die Duc's waren best betrouwbaar, mits voldoende preventief onderhoud...behalve dan de 888 SP series, die stonden meer stil dan ze reden. Ik had zelf een Paso 906, een 900SS, een ST2 en een 900ie. Beide laatsten waren superbetrouwbaar. En ik zei wel degelijk "door de meesten als onbetrouwbaar beschouwd" , was wel een vooroordeel want die dingen hebben mij altijd gebracht waar ik moest zijn, zelfs in Hongarije en Tsjechië, zonder noemenswaardige problemen... in ieder geval in al die km's +/- 180.000km nooit een depanneur moeten bellen, behalve die ene keer toen mijne 900SS in nen boom hing...... :?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Beste Dirk, Is gewoon een kwestie van mazzel hebben. Ik heb een 1200 GS van 2005 en alle problemen die hier voorbij zijn gekomen zijn mij vreemd. Gelukkig heb jij die ervaring ook met Ducati gehad. Maar zat je in de jaren '80 en '90 ook op het WWW en de Ducati fora? Problemen zijn van alle tijden en zijn niet merkgebonden.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Alain GS

Tevreden, maar bang

Bericht door Alain GS »

Mijn 1200 GS is van 3 september 2004 (nog modeljaar 2004, want geproduceerd in de tweede helft van augustus 2004), en op een paar kleinigheden na ben ik er na 32.000 km best tevreden van. Maar ook al heb ik (totnogtoe) geen klagen, noch van mijn machine, noch van "BMW", toch hou ik mijn hart vast en moet ik - alles wel beschouwd - vaststellen dat het BMW Motorrad om te doen is om zoveel mogelijk motorfietsen wereldwijd te produceren (kwantiteit), en zoveel als mogelijk winst te maken, want daar pakken ze wel mee uit, niet naar de reeds BMW-klanten zozeer, maar vooral naar diegenen die potentiële klanten van BMW Motorrad kunnen zijn.
Ik ben sceptisch geworden tegenover een merk, dat ik wel erg in mijn hart draag, tenminste toch de tweewielige afdeling ervan. Maar als de trend zoals die nu aan de gang is aanhoudt, dan kan ik alleen maar besluiten dat op termijn ook echte BMW-die hards zich toch zullen bekeren of afkeren.
Too bad then, and too late !
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Toedel,

Buiten die rotzooi, denk dat het niet gaat ophouden, man, man, man!
Wat heb jij er al met meegemaakt. :evil:
Je hebt er nog veel geduld mee vind ik, maar dat geduld raakt ook ooit eens op, niet?
Zwier hem buiten nu je er nog nen deftige prijs kan voor krijgen, en aub stap naar nen andere dealer.
Leef volledig met jou mee.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
Toedel

Bericht door Toedel »

Ik wil toch effe benadrukken dat alles in garantie werd opgelost; daarover dus geen klachten. Wel is het zo, dat mijn dealer nog moet wennen aan de electronicaproblematiek. Maar hij is beslist niet de enige.

Wat dat buitenzwieren betreft : de 2ehandswaarde is zoooo laag, dat ik 'm liever afrij. In januari '07 (dwz na 1 1/2 jaar en 31000km) heb ik offertes gevraagd bij enkele dealers, bij aankoop van dezelfde bike met zelfde opties. Moest tussen de 5500 en 7600€ :shock: opleggen...
Dat heb ik maar niet gedaan. Vanaf laten we zeggen 90000 km is elke € die ik ervoor krijg pure winst. Dus rij ik door.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Nog een geluk dat het in garantie allemaal vervangen is!
Het zou nog spijtig zijn moest het anders zijn!!
Maar eens loopt de garantie af hé, goed dat je twee jaar erbij hebt.
Wens je veeeeeeeeel suc6 met de volgende 50.000km en meer.
Hopend dat je vanaf nu vrij bent van pannes.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Toedel, wil jij mijn bankzaken regelen? Misschien dat je mij dan net zo rijk rekend als dat je je zelf doet 8)
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Toedel

Bericht door Toedel »

Huh ? :D
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

den tyten

Bericht door den tyten »

Op het forum komen de meest uiteenlopende opmerkingen en meningen aan bod omtrent de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze bmw's.
De één is sterk ontgoocheld de ander stelt onomwonden dat al die problemen hem vreemd zijn.
Er zonder meer van uitgaande dat beiden hun leed en vreugde waarheidsgetrouw weergeven kan je toch niet om het gegeven heen dat er in een aantal gevallen schijnbaar iets grondig mis is met de kwaliteit van onze bmw's.
Dat bmw in deze meestal vrij soepel blijkt om te springen met de afhandeling van deze schadegevallen lijkt mij dan ook niet meer dan normaal.
Alleen al door de prijsstelling van bmw kan en mag je een topproduct verwachten.
Wat mij als bmw rijder, doch niet merk fanaat is opgevallen dat ze daar in Duitsland zeker niet mogen klagen over de merkentrouw van hun klanten.
Ondanks de soms indrukwekkende reeks ongemakken blijven een vrij groot aantal van deze eigenaars zweren bij bmw.
Ik vermoed dat weinig andere constructeurs zich dergelijke toestanden kunnen veroorloven zonder ofwel hun klanten te verliezen of er een behoorlijk gedeukt imago aan over te houden (lees meestal beide).
Ieder van ons zal zich nog wel de verhalen rond de ST1300 van Honda herinneren, het duurde jaren voor deze dijk van een motor zich hersteld had van zijn negatieve kritieken.
Soms vraag ik mij dan ook af hoelang bmw nog op deze manier kan doorgaan.
De problemen bij de lancering van de nieuwe 1200 indachtig zou ik zo denken dat toch een aantal eigenaars binnen enkele jaren niet gaan drummen om vooraan in de rij te staan bij de introductie van de opvolger van hun geliefde gs.

een nog steeds tevreden gs rijder
den tyten
Road King
den bakker

Bericht door den bakker »

wel tyten, je hebt een punt maar....
het aantal bmw rijders dat tevreden is over hun machine laat zich meestal niet horen. het beeld dat je op een forum als dit krijgt is mijns inziens toch aan de subjectieve kant. het is goed dat er fora als dit bestaan en ik steek hier heel bruikbare en leuke tips op. ik weet echter ook veel dingen te relativeren. ik wil daarmee zeker niet gezegd hebben dat de forumgebruikers die hier hun nood klagen ongelijk hebben hoor. verre van!
ik zou ook niet weten wat te doen in het geval van toedel. stoom gaan afblazen bij de dealer en lucht aflaten hier op het forum zijn één van de weinige dingen die je in zo'n geval kan doen denk ik. ik ben ondertussen aan mijn derde beemer en de volgende zal waarschijnlijk ook weer een bmw zijn.
PLAT IN DEN BOCHT EN STILLEKES RECHTDEUR
den tyten

Bericht door den tyten »

den bakker schreef:wel tyten, je hebt een punt maar....
het aantal bmw rijders dat tevreden is over hun machine laat zich meestal niet horen.

bakker,
ik kan je stelling begrijpen en ben het op dit vlak ook met je eens.
Een ontevreden eigenaar zal sneller zijn ongenoegen ventileren dan de stille genieter die over iedere rit met zijn gs een welhaast lyrisch verhaal zou kunnen neerpennen.
Alleen denk ik dan, wat als er pakweg moto guzzi of honda op de tank had gestaan?
Ik vrees dat ondanks alles bmw hier een stuk van zijn in het verleden zorgvuldig opgebouwde reputatie te grabbel gooit.

den tyten
Road King
wemalo

Bericht door wemalo »

Als er iets niet deugd, krijg je het toch te horen als je enige moeite doet bij het vergaren van info. Je hebt daar helemaal geen forum zoals dit voor nodig. En ja, negatieve kritiek wordt veelal vlug op internetfora geventileerd, maar er zijn er evenveel zo niet meer die het niet doen. Ik ken al 4 mensen die hun nieuwe 1200 (GS en RT) binnen de 1,5 jaar van de hand hebben gedaan. Twee ervan hebben altijd met BMW gereden maar toen ik hun problemen hoorde begreep ik waarom de één nu met FJR en de andere met een Pan European rijdt. Zeg nu zelf: 3 kapotte cardans, 1 versnellingsbak, 2 velgen (afbladerende verf), 2 dashboards, 1 brandstofpomp, 1 alternatordeksel, 1 topkoffer verloren onder weg en 2 nieuwe zijkoffers zijn toch allemaal een beetje teveel van het goede voor een BMW en voor een motorfiets van nog geen jaar oud tout court?
filerijder

Bericht door filerijder »

Ik heb er ook genoeg van.
Dit is mijn 4° BM.
met de 2 andere GS'n geen te vermelden problemen. die 1100 - toen die aan 100.000km kwam --> toen waren er li en re wat kleine kosten aan . Met de 1150 reed ik 50000km met maar één defect: de hendel van versnellingspook gelost. hersteld met colson bandje en bij een onderhoudsbeurt laten vervangen.
Mijn 1200 GS: rampzalig. In volgorde: achterste remblokken op 1750km, 4000km, 11.000km. schijfrem is ondertussen beschadigd. Verder middenblok bout (??), schakelaar li pinker, O ring versnellingsbak, computer storingen, roest centraal deksel. Verder op 20000km is dit nu m'n 2° vervangampulle kruislicht...? telkens 14€ voor een lampje??? daarbij is mijn ega niet gelukkig met de windbescherming die ronduit slecht is. Ik twijfel sterk of mijn volgende motor terug een bmw zal zijn... en buiten dat vergissen ze zich regelmatig bij de onderhoudsbeurten: een oliewissel indien het niet nodig is. Geen oliewissel wanneer het wel nodig was.... 'k heb de indruk dat de glitter en de show bij BMW belangrijk is (koffietje mijnheer?) en dat de essentie weg is nl een betrouwbare motor.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
one-one

Bericht door one-one »

1150 gs op en half jaar 72.500km geen probleem behalve een lamp, vuil in de schakelaar .....
1150gsa 3 jaar 65.000 km... zelfde probleempjes

een SUPER moto!!!!
tegen dat deze versleten is zullen ze misschien terug de 1150 maken :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Amai, ik heb juist ne nieuwe GS gekocht, ik zal maar hopen dat ik al die problemen ni krijg...
Ben gewend aan Honda-kwaliteit ( op 50.000 kms enkel lampje van nummerplaat kapot)...
Met onze BMW-auto : met vorige 318D :op 80.000 kms , enkel nieuwe ruitewissers, zelfs geen banden, nu met 320D : 40.000 kms en nog niets, enkel een onderhoud op 30.000.
I like my bike!!
Toedel

Bericht door Toedel »

Allez, vooruit, dan zal ik maar vertellen hoe het verdergaat met de mijne. Voor degeen die het niet meer kan volgen :de kabel van de sensor aan 't achterwiel was al eens onder garantie vervangen. Deze zomer begon het ABS-lampje opnieuw te pinken terwijl ik aan het rijden was, met sneheidsmeteruitval. Stoppen, afschakelen, aanschakelen, check, alles ok, verderrijden.

Dat kwam dan steeds vaker voor, dus moto laten nazien. Commentaar garage : 'er zat een beetje corrosie aan de kabel, dat hebben we opgelost met een beetje lak'. :shock:
Nu goed, ik rij verder, en welja, na enkele 1000 km weer hetzelfde.

En vandaag, ik rij op de kleine ring rond Brussel, valt m'n achterrem opeens geheel uit :shock: , terwijl de voorremmen het nog wel doen. Op het infodisplay : snelflikkerend rood gevarendriehoekje/ABS lampje. Dus stoppen, afschakelen, aanschakelen, check, alles ok. Verderrijden. Na 300m weer hetzelfde, achterremuitval, snelflikkerende lampjes. Dus stoppen, afschakelen, enz. Ben toen niet geheel gerust met werkende remmen naar huis gereden. :-?

Thuis gekomen, instructieboekje erbij, effe nakijken : remblok achter nog goed ? Yep. Nog genoeg remvloeistof in de kringen ? Yep. Dealer gebeld, morgen binnenbrengen. Ben benieuwd naar de diagnose.

Maar hoe dan ook : ik zit nog steeds te wachten op 6 maand zonder problemen. :cry:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Toedel, hoe kun jij het nog mentaal aan om met dat ding rond te rijden?
Met zo'n motorfiets durf je toch geen bocht meer pakken?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Toedel

Bericht door Toedel »

Tja. De vóórremmen werkten nog. Maar ik begrijp niet hoe de achterrem eerst compleet kan uitvallen (ik kon de rem met m'n voet induwen zonder resultaat) en dan na de precheck gewoon weer kan werken.
:bsquest:
Enfin, we zien morgen wel. Ik laat het hier nog wel weten.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Toedel

Bericht door Toedel »

Het vervolg : vanochtend bij de dealer. Geen problemen met blokken of hydraulica. Diagnose apparaat aangeschakeld; inderdaad storing aan het ABS regelapparaat. Welke storing ? 6234. Zonder verdere uitleg op het diagnoseapparaat. Oplossing : vervanging. Dus aanvraag tot vervanging ingediend.

Maar wat mij verontrust : dat had ook met de voorremmen kunnen gebeuren, en dan had ik alleen de restremfunctie overgehouden. Da's quasi niets, zoals iedereen weet die dit ABS heeft.
En volgens de mechanicien had dit ook al kunnen gebeuren op 20000 km, dus pakweg 35000 km eerder. Ik word er niet vrolijk van.

Nu zien of ik een nieuwe regeleenheid krijg. Hoe het daarna verder moet... :no:
Ah ja, bij het vertrek zei de mechanicien : 'Voorzichtig, hè'.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

mac

Bericht door mac »

Toedel,

Het mankementje met remmen heb ik ook meegemaakt.
Mijn GS is van april '05. Bij mijn reis in de Alpen zijn de remmen uitgevallen op dag 2 en zat ik in het noodcircuit rond te crossen. Roodlampje ABS pinken en bij wat te hevig remmen, puur op handkracht, schiet het ABS in actie en verschiet je je een aap want je schiet de bocht uit. Paar keer enorm veel geluk gehad en heb er een ijzeren handdruk aan overgehouden.
Terplaatse dealer opgezocht en aan de diagnose gehangen. Geen foutmelding!! Contact opgenomen met mijn dealer in België. Heeft me per telefoon enkele checkpunten doorgegeven, echter allemaal zonder verschil. Dealer was eveneens vriendelijk en wenste me een behouden thuiskomst en raadde me aan uiterst voorzichtig te zijn. Maar ja, wie is nu voorzichtig als je in het bochtenparadijs bent.
Toch heelhuids thuisgekomen en onmiddellijk tijd gemaakt voor een bezoek aan de dealer. Heb het dan nog 2 maanden op pure handkracht mogen rondtuffen in de dagelijkse drukte want BMW Bornem verhuist en de wisselstukken laten op zich wachten. Enfin, moraal van het verhaal, boeltje vervangen en remt weer als tervoren.
Buiten dat ik om de 6 maanden de H7 lamp mag vervangen rijdt de GS als een speer en ben ik gespaard gebleven van alle onheil.

Toedel, nie afgeven, ooit schijnt de zon weer !! (wanneer ???)
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Het moet een reden hebben waarom ze van die servo-rommel afgestapt zijn...
Dat een ABS-unit de mist ingaat, tot daar aan toe. Iemand die ooit leren remmen heeft wordt daar niet bepaald nerveus van.
Maar als er tussen het remhendel en de remklauwen een bakje zit dat, indien het ff geen zin heeft, je dan maar laat spartelen zonder rem (want daar komt die restremfunctie of hoe noemt het beest idd op neer), dat kan er bij mij toch niet in zenne.

Nooit vanzeleven zou ik zo'n systeem willen hebben.
Nil volentibus arduum
Gesloten