Zen en de kunst van het motoronderhoud...

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
PabloElFlamenco

Zen en de kunst van het motoronderhoud...

Bericht door PabloElFlamenco »

Ik heb vandaag, na een zalig ritje in de zon, de olie van de versnellingsbak en cardanoverbrenging ververst met Bel Ray 85W-140 hypoid olie. Je moest zien hoe vuil de olie die eruit liep was! En het magneetdopje vol vijlsel! Ik hoop dat mijn vernellingsbank nu wat "properder" zal schakelen.

Het wordt nog een beetje lang? Mag ik?
Awel, dit alles verliep nogal vlot, alhoewel niet verstoken van het "Pablo" element. Zo liet ik, klassiek zou ik opperen, de dop samen met de olie in de vergaarbak vallen. Geen nood, een beetje overhevelen en...ha...daar is ie! Hadden die gasten van BMW-onderhoud toch niet vergeten er een pakkingsring op te monteren zeker? Of zo dacht ik. Ik monteerde alles zonder pakkingsring (ik had er geen nieuwe), 23 newtonmeter, en klaar is kees. Toen vond ik de pakkingsring terug in de droesem. (Krachterm). Ok, niks aan te doen, ik kon moeilijk de moer er terug afhalen...in het oog houden, dus.

Zij die het aflaatgat van de R850R kennen, weten dat dit een soort "buisvormige tunnel" is, met de moer helemaal achterin, zeker 5 cm diep. Om eventuele lekkage zoveel mogelijk te verhinderen, heb ik er met hamer en doorslag een (echte) Champagnestop in geslagen. Ik rij dus met een BMW met een kurken stop. Ik zal hem er overigens weer moeten uittrekken met een ...kurkentrekker. Zo zie je maar.

Ik heb een vraag!
Wat is een ecologische werkprocedure voor "olie"? Ik vang gebruikte olie natuurlijk op en breng deze naar het sorteercentrum. Maar wat met de opvangbak, de bussen en andere rommel die ook ook in contact komt met olie. Ik hergebruik deze, en was ze dus -grondig en herhaaldelijk- met Mr.Proper, maar het vettige waswater...tja...dat gaat dus de riool in, hé. Hoe lossen jullie dit op?

Groetjes, nog een goede week allen.
Pablo
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
mmmmaxxxx

Re: Zen en de kunst van het motoronderhoud...

Bericht door mmmmaxxxx »

PabloElFlamenco schreef:Ik hergebruik deze, en was ze dus -grondig en herhaaldelijk- met Mr.Proper, maar het vettige waswater...tja...dat gaat dus de riool in, hé. Hoe lossen jullie dit op?

Pablo
opvangbak uitwassen met petrol of mazout (diesel) of white spirit of benzine, maakt niet uit, bij de oude olie gieten en afvoeren naar het containerpark.

simpel.

sluuuu Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

PabloElFlamenco schreef: Ik monteerde alles zonder pakkingsring (ik had er geen nieuwe), 23 newtonmeter, en klaar is kees. Toen vond ik de pakkingsring terug in de droesem. (Krachterm). Ok, niks aan te doen, ik kon moeilijk de moer er terug afhalen...in het oog houden, dus.
Ikzelf zou een paar keer vloeken en de moer er toch weer uitdraaien. Stilstaand ga je geen lek hebben, maar als na het volgende ritje van 200 km laarzen en broek onder de smurrie zitten, dan ga je toch ook vloeken :wink:
PabloElFlamenco schreef: Zij die het aflaatgat van de R850R kennen, weten dat dit een soort "buisvormige tunnel" is, met de moer helemaal achterin, zeker 5 cm diep. Om eventuele lekkage zoveel mogelijk te verhinderen, heb ik er met hamer en doorslag een (echte) Champagnestop in geslagen. Ik rij dus met een BMW met een kurken stop. Ik zal hem er overigens weer moeten uittrekken met een ...kurkentrekker. Zo zie je maar.
Dat is natuurlijk ook een oplossing, vooral als je daarvoor eerst de fles moet leegdrinken. Als je volgende keer de oliefilter bij BMW koopt, vraag dan eens of er niet een set ringetjes bijzitten. Bij Motorhuis Hasselt zaten die er netjes bij, voor de hele oliehuishouding.
PabloElFlamenco schreef: Ik heb een vraag!
Wat is een ecologische werkprocedure voor "olie"? Ik vang gebruikte olie natuurlijk op en breng deze naar het sorteercentrum. Maar wat met de opvangbak, de bussen en andere rommel die ook ook in contact komt met olie. Ik hergebruik deze, en was ze dus -grondig en herhaaldelijk- met Mr.Proper, maar het vettige waswater...tja...dat gaat dus de riool in, hé. Hoe lossen jullie dit op?
Uitwassen met water levert meer last op voor de omgeving, omdat je er dan ook nog eens zeep bijvoegt. Ik gebruik al jaren dezelfde bakken, trechters, tonnentjes enz. Ik was die nooit uit, laat ze hooguit lang genoeg uitdruppen, en zo gaan ze weer onder de werkbank in. De afgewerkte olie wordt best zo weinig mogelijk vermengd met ander spul, het recyclagebedrijf zal er u dankbaar voor zijn. Maak zeker niet de fout van bijvoorbeeld uw remolie bij de motorolie te kieperen.
PabloElFlamenco

Badankt Maxxxxx en Lomax voor de tips, ik zal mijn ecologie verbeteren, ik neem geen vrede met mijn huidige werkwijze...

Wat dat pakkingsringetje betreft, ik ga toch een bestelling plaatsen voor onderdelen, en zal er een paar kopen... Wanneer er wat minder benzine in de motor is, zal ik hem voorzichtig om zijn linkerzij leggen en dan kan ik de plug (van de versnellingsbak) verwijderen zonder dat er één druppel olie uitloopt, om het ringetje te vervangen.

Pablo
John
Contacteer:

Bericht door John »

In mijn vorig leven was ik onderhoudsmekanieker van afvalwater-zuiveringsstations. Op elk zuiveringstation staat een olie/vetafscheider. Dus in princiepe kan het geen kwaad om olie gewoon de riool in te kieperen. Tenminste als je riool aansluit op een net dat rechtstreeks aansluiting heeft op een zuiveringstation. Nu NIET massaal je oude olie de riool in hé! Ik wil maar zeggen dat je gerust die opvangbakjes kan reinigen onder de kraan. :lol: Als je nu raar opkijkt van deze post bedenk dan eens hoeveel olie er na een regenvlaag van onze (snel)wegen afspoelt en meestal rechtstreeks (zonder filtering door te grote hoeveelheid)het (eventueel aanwezige)station passeert om in onze rivieren terecht te komen.
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

PabloElFlamenco schreef:Zo liet ik, klassiek zou ik opperen, de dop samen met de olie in de vergaarbak vallen.

Pablo
Als je van plan bent om de dop de volgende keer terug in "den bak" te laten vallen, :( zorg dan dat je eerst een zift, BV uit de keuken, in je bakje hangt. :D Of je maakt een ziftje met fijn "konijnendraad", vliegenraamgaas of iets in die aard. :idea:

Een kleine hoeveelheid ringen van verschillende doorsnede steeds in stock hebben is ook geen luxe . 8) Even opzoeken op http://www.realoem.com/bmw/select.do welke de meest voorkomende afmetingen zijn. En koop ze gerust bij de plaatselijke ijzerwinkel of autoshop (sorry dealers) daar zijn ze waarschijnlijk veel goedkoper en je kan ze gelijk mee nemen. Een koperen ringetje is een koperen ringetje.

sluuuuu Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
PabloElFlamenco

Een DRINGENDE vraag a.u.b.
-----

Mag ik, met volle benzinetank, de motor zachtjes op zijn linkerkant (de kant van de uitlaat) laten zakken om die moer (versnellingsbank) eruit te nemen en er snel een ringetje tussen te steken?

Is er enig risico dat er benzine uit de tank loopt?

Bedankt voor het antwoord!
Pablo
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

PabloElFlamenco schreef:Een DRINGENDE vraag a.u.b.
-----

Mag ik, met volle benzinetank, de motor zachtjes op zijn linkerkant (de kant van de uitlaat) laten zakken om die moer (versnellingsbank) eruit te nemen en er snel een ringetje tussen te steken?

Is er enig risico dat er benzine uit de tank loopt?

Bedankt voor het antwoord!
Pablo
Pablo

Ik zou toch oppassen om een motor van +/- 230 kg over zijn zwaartepunt te kantelen. Eens je daar over gaat hou je hem niet meer en eindigt je motor op de grond.
Waarom begin je niet gewoon opnieuw. Laat de versnellingsbakolie er gewoon weer af en vang hem op in een proper bakje. Even opletten voor de stop. :P Monteer de aflaatstop terug met een ringetje en giet de olie terug in je versnellingbak.

Sluuu Maxxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
PabloElFlamenco

Ah die Maxxxxx! Briljant idee, zal ik je wat zeggen? Geen moment aan gedacht, hé... :oops:
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

PabloElFlamenco schreef: Is er enig risico dat er benzine uit de tank loopt?
Het zal er zeker uitlopen.
En als benzine in contact komt met zwart plastic krijg je onherroepeijk vlekken.
Dus Max's werkwijze lijkt me idd de beste
PabloElFlamenco

All clear, Sven, en bedankt.

Ik zal alles "proper" (opvang!) voorbereiden, dop eraf, laten aflopen, dop + ringetje er terug op (en een liter hypoid kopen om evtl. tekort bij te vullen, want die olie plakt nogal, en er is dus steeds wat verlies, en ik heb geen meer (1 liter was net voldoende voor boite + cardan).

Om te vermijden dat er bij het rijden evtl. lekkage (er zit geen ringetje op!) zou ontstaan, meen ik het werk "koud" te doen, maar dan loopt die olie niet zo goed, hé (of misschien met een haardroger de boite wat opwarmen????)

Al doende leert men! In deze mate is het leergeld echter minder dan de tarieven van BMW (ik spreek hier niet over zéér technisch werk, dat laat ik toch liever aan competent volk!).

Pablo
andrevh

Bericht door andrevh »

olie in uw champagnefles laten lopen :?: :mrgreen:

groetjes

andré
PabloElFlamenco

Bigfoot, ik verschiet er niet van dat de tank ei zo na leeg moet zijn om de motor op zijn kant te leggen, dat lijkt me normaal. Nu, op zijn kant leggen, met de hulp van een zacht hoofdkussen en een "seuje" voor Mijnheer motor, en van mijn twee zonen (waarvan een body-builder!), moet dat met zachtheid lukken.

Nu, Dear André, stel je voor: motor op zijn zij gevleid, niewaar, en dan met de kurkentrekker die champagnekurk eruit... :shock: maar dat zijn de facts of life, jung! :lol:

Allez, laten wij dit onderwerp sluiten, niet?

A ja, ik heb tijden de luchpauze enkele series (koperen) pakkingsringetjes gaan kopen, amaai, kunnen ze niet alles één maat maken?
John
Contacteer:

Bericht door John »

Bij al dat platleggen vergeten jullie blijkbaar wél dat dit voor een batterij niet erg goed is. Al gedacht aan dat zuur dat vrij spel krijgt aan de overloop? Om nog niet te spreken over de schade dat dat zuur kan aanrichten. Of rijden jullie met een gelbatterij?
PabloElFlamenco

Nog even nagedacht: platleggen (of laten leeglopen en terug opvullen) is voor niks nodig!

Het betreft het vervangen van de pakking van de vulopening van de versnellingsbak. Dit - praktisch vertikaal gat in de zijkant van de boite (met de motor op de middenbok)- wordt gevuld tot op de onderste rand van die opening (nogal logisch dat je hem niet hoger kan vullen!).

Awel, ik zet de motor op de zijstandaard, dan helt ie over naar de andere zij (links), vervang de pakking, zonder dat er een druppel olie uitloopt.

Klaar is kees.

Maar, op zijn zijde leggen, dat is dus duidelijk NOT DONE, bedankt voor die informatie!

Pablo
LOMAX

Bericht door LOMAX »

PabloElFlamenco schreef:Zij die het aflaatgat van de R850R kennen, weten dat dit een soort "buisvormige tunnel" is, met de moer helemaal achterin, zeker 5 cm diep. Om eventuele lekkage zoveel mogelijk te verhinderen, heb ik er met hamer en doorslag een (echte) Champagnestop in geslagen. Ik rij dus met een BMW met een kurken stop. Ik zal hem er overigens weer moeten uittrekken met een ...kurkentrekker. Zo zie je maar.
Pablo
Iets klopt hier dan niet volgens mij. Als je de ring onder de vuldop vergeten bent, dan volstaat inderdaad de motor op zijn zijpikkel te zetten. Maar waarom heb je dan die stop in de aflaatopening geklopt :?
Zou ze toch maar allebei nakijken, tenzij je echt zeker bent dat de onderste schroef ok is. En anders in het begin af en toe stoppen om te controleren of de zaak nog droog is.
PabloElFlamenco

LOMAX schreef:
PabloElFlamenco schreef:Zij die het aflaatgat van de R850R kennen, weten dat dit een soort "buisvormige tunnel" is, met de moer helemaal achterin, zeker 5 cm diep. Om eventuele lekkage zoveel mogelijk te verhinderen, heb ik er met hamer en doorslag een (echte) Champagnestop in geslagen. Ik rij dus met een BMW met een kurken stop. Ik zal hem er overigens weer moeten uittrekken met een ...kurkentrekker. Zo zie je maar.
Pablo
Iets klopt hier dan niet volgens mij. Als je de ring onder de vuldop vergeten bent, dan volstaat inderdaad de motor op zijn zijpikkel te zetten. Maar waarom heb je dan die stop in de aflaatopening geklopt :?
Zou ze toch maar allebei nakijken, tenzij je echt zeker bent dat de onderste schroef ok is. En anders in het begin af en toe stoppen om te controleren of de zaak nog droog is.
Neen, neen, NEIN Herr Lomax...grr...(ik krijg dit onderwerp maar niet gesloten, hé :lol: ).
Ik heb er de moer/dop ingedraaid met 23 Nm ZONDER pakkingsringetje.
DAARBOVENOP heb ik een champagnekurk in de opening aangedrukt met de steel van een hamer. Niks kapot. Dus: gewoon op zijpikkel, kurkentrekker op de champagnestop, moer/dop eraf, ringetje erop en ...ride, ride baby (hopelijk zonder teveel "kalunkrrrrrrrplop".. bij het schakelen). ¡Hombre! :twisted:
Plaats reactie