abnormale inlaatklepspeling R1100RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
conrod11

abnormale inlaatklepspeling R1100RT

Bericht door conrod11 »

een R1100RT heeft bij nazicht van de klepspeling ongeveer 0,50 mm inlaatspeling, uitlaatklepspeling is normaal (0,25 a 0,30).De klepspeling is ongeveer 5.000 km terug pas gesteld geweest (inlaat 0,15 a 0,20),de fiets heeft wel reeds 210.000 km.
Een vermindering van de klepspeling vind ik ergens normaal (inslaan van de kleppen),doch een toename???
Ik heb de nokkenassen en de tuimellaarstrein gedemonteerd ter inspectie en het enige dat valt op te merken is een lichte "pitting" op de stoterbussen (vijzels), nokken,stoters en stelvijzen zijn perfekt in orde.
Daar ik nog niet direkt zin heb om de koppen te demonteren,wilde ik dit eerst eens voorleggen op het forum,misschien dat dit bij iemand bekent overkomt
hoe meir je wit,hoe meir je vergit en hoe meir je vergit ,hoe minder je wit
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

het zou eventueel kunnen dat bij de vorige afstelling
de stand van de nokken (compressie slag) niet juist stond en er dus een verkeerde regeling is geweest
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
11rt

Bericht door 11rt »

Wat Iron Gonzo schrijft zou best kunnen.
Persoonlijk zou ik de kleppen niet te strak stellen .Meet/voel OT (BDP TOD of hoe je het noemen wil )ongeveer op merkteken ,houd dan een schroevendraaier of steakspiesje,door het bougiegat, tegen de zuiger en voel exact het hoogste punt.Stel kleppen.Terug eens controleren na 5000 km.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hallo,

Vooreerst proficiat de de 210.000km, zelf gereden of niet: de machien heeft ze toch gelopen. Ben wel benieuwd naar de algemene technische voorvallen in al die tijd.

Klepspeling nu.
Naast een foutieve afstelling vorige keer is er ook nog de mogelijkheid dat de boutjes met contramoer niet goed vastgezet zijn geweest en zachtjes zijn losgetrild. Die tuimelaars bewegen nogal als je er bij stilstaat..
Ik heb mijn twijfels bij de eerste optie omdat zoiets wellicht moet opvallen bij het rijden. Zijn de pastilles nog allemaal intact?
Heb nog nooit boxerblok uit elkaar gevezen, maar kan de klepsteel zijn verbogen?
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Plaats reactie