Schakelen van 3 naar 4 (K1200RS)
Moderator: GVN
Schakelen van 3 naar 4 (K1200RS)
Hallo
Ik heb twee weken terug een K1200RS gekocht van 1998 en ik vind dat hij moeilijk schakeld van 3 naar 4, vooral bij goed doortrekken. Ik denk eraan van de versnellingsbakolie te vervangen (ik dacht gelezen te hebben dat deze appart zit) maar zou het daarmee opgelost kunnen zijn?
De moto heeft nog maar 29000 km (op 9 jaar!) en is altijd netjes op smering geweest maar van de versnellingsbak vind ik niks terug.
Als iemand me een goede raad weet ... alvast bedankt
Dirk
Ik heb twee weken terug een K1200RS gekocht van 1998 en ik vind dat hij moeilijk schakeld van 3 naar 4, vooral bij goed doortrekken. Ik denk eraan van de versnellingsbakolie te vervangen (ik dacht gelezen te hebben dat deze appart zit) maar zou het daarmee opgelost kunnen zijn?
De moto heeft nog maar 29000 km (op 9 jaar!) en is altijd netjes op smering geweest maar van de versnellingsbak vind ik niks terug.
Dirk
-
Noel-K1200RS
Re: Schakelen van 3 naar 4 (K1200RS)
Hallo, bij die van mij (ook een '98, toen 31000Km) had ik dat ook (niet specifiek van 3 naar 4).Dirk_R schreef:Hallo
Dirk
Eens nagaan of het schakelpedaaltje wel deftig vast staat. Durven nog wel eens los te komen. Dan slijt de bus uit (die in de langste as van het pedaal zit), en komt het pedaaltje zelf dan vast(er) te zitten.
Die bus is afzonderlijk te verkrijgen, en kost bij de 'vriendelijke' iets van een 12 Euro. Is gewoon in voorraad (tenzij ik de laatste meepikte
Ik moet die van mij nog monteren, werkje voor het weekend.
Wel eens nagaan of in de bak niet te weinig olie zit uiteraard
Kijk daar eens:
http://www.ascycles.com/Illustrated_cat ... meset.html
(het lukt mij niet om de URL er compleet op te krijgen, je zal een beetje moeten knippen en plakken)
Als je bij Diagrams 23_0288 shift lever) uitkomt, het is onderdeeltje nr7 (bush bearing)
BMW, wat anders?
-
Noel-K1200RS
O ja, en wat ik nog vergat....
De versnellingsbak schakelt een stuk vlotter (en zonder de typische BMW-klak) als je 'preload-shifting' toepast.
Je oefent dus een lichte druk uit op het schakelpedaal in de richting van de volgende versnelling, vóór het intrekken van het koppelingshendel.
De bak schakelt dan op 'japanse wijze', geruisloos, en vlot. Ik ben het gaan toepassen, en het is intussen een tweede natuur geworden.
Ook typisch aan deze RS is het moeilijk in 1 schakelen bij koude motor. Ook dat los je daarmee op.
Enne... als je het pedaaltje terug monteert, voorzie dan het asje rijkelijk van vet, er is geen andere mogelijkheid om te smeren (tenzij je er een nippel zou inzetten. Maar zonder 'smeerkanaaltjes' zou dat weinig aarde aan de dijk (in dit geval: vet aan de as) brengen.
Ik hoop dat je hiermee je probleem kan oplossen, en volop kan genieten van de ongelofelijk fijne motor die de 1200RS is. (de meest onderschatte motor van BMW, gelukkig voor de tweedehandskopers
)
De versnellingsbak schakelt een stuk vlotter (en zonder de typische BMW-klak) als je 'preload-shifting' toepast.
Je oefent dus een lichte druk uit op het schakelpedaal in de richting van de volgende versnelling, vóór het intrekken van het koppelingshendel.
De bak schakelt dan op 'japanse wijze', geruisloos, en vlot. Ik ben het gaan toepassen, en het is intussen een tweede natuur geworden.
Ook typisch aan deze RS is het moeilijk in 1 schakelen bij koude motor. Ook dat los je daarmee op.
Enne... als je het pedaaltje terug monteert, voorzie dan het asje rijkelijk van vet, er is geen andere mogelijkheid om te smeren (tenzij je er een nippel zou inzetten. Maar zonder 'smeerkanaaltjes' zou dat weinig aarde aan de dijk (in dit geval: vet aan de as) brengen.
Ik hoop dat je hiermee je probleem kan oplossen, en volop kan genieten van de ongelofelijk fijne motor die de 1200RS is. (de meest onderschatte motor van BMW, gelukkig voor de tweedehandskopers
BMW, wat anders?
-
Noel-K1200RS
Ik heb m'n schakelarm eens gedemonteerd en hier lijkt me niets abnormaal op het vlak van slijtage, toch vind ik dat er veel speling is.
Is die speling echt nodig? Anders ga ik zelf eens een stalen busje maken met een minimum aan speling en eens kijken hoe dat werkt.
De site is in iedergeval prachtig, alle onderdelen zijn te vinden.
Dirk
Is die speling echt nodig? Anders ga ik zelf eens een stalen busje maken met een minimum aan speling en eens kijken hoe dat werkt.
Dirk
-
Noel-K1200RS
Dirk, het busje kost iets van € 12. Tenzij je zelf een draaibank hebt denk ik niet dat je het goedkoper kan laten maken.Dirk_R schreef:Ik heb m'n schakelarm eens gedemonteerd en hier lijkt me niets abnormaal op het vlak van slijtage, toch vind ik dat er veel speling is.
Dirk
Het is er nog niet van gekomen om het mijne te monteren, als dat gebeurd is zal ik je laten weten wat de ervaring is. (gisteren wat buiten geklust, vandaag naar het motorgebeuren in Flanders Expo)
Het zal wel niet goed zijn dat er zoveel speling op zit, want ik heb ondervonden als ik met de motorlaarzen rij dat het schakelen veel moeilijker gaat dan met gewone schoenen. Daarmee heb ik dan heel wat meer gevoel, en zal ik waarschijnlijk het schakelpedaaltje op een andere plaats (dichter bij het frame) 'aanspreken'.
Anders moet je eens bij de lokale 'vriendelijke' gaan, en vragen of er eens een technieker mag aan voelen (aan die speling natuurlijk
BMW, wat anders?
het "pre-loaded" shiften heb ik geprobeerd en het lijkt iets beter te gaan.
Die 12€ is inderdaat niet veel maar aangezien ik les geef in het draaien en frezen in een technische school kan ik dat best wel goedkoop zelf maken. Een smeernippel erop monteren is ook een werkje van niets.
Ik heb met mijn motorlaarzen wel betere ervaring dan met mijn gewone (veiligheids-) schoenen.
Voor de rest heb nu zo'n 1000km op die twee weken ik kan niet veel slechts zeggen. Lange bochten gaan zeer goed, de korte bochten is nog wat oefenen en wennen. Tijd dat ik m'n papieren eens in orde heb en dan eens richting het Eifelgebied rijden in Duitsland voor het betere testwerk.
Ik heb nog speciaal de olie in de gaten gehouden en kan niet zeggen dat er olieverbruik is. Meer moest ik niet hebben. GEWELDIGE MACHINE!
Dirk
Die 12€ is inderdaat niet veel maar aangezien ik les geef in het draaien en frezen in een technische school kan ik dat best wel goedkoop zelf maken. Een smeernippel erop monteren is ook een werkje van niets.
Ik heb met mijn motorlaarzen wel betere ervaring dan met mijn gewone (veiligheids-) schoenen.
Voor de rest heb nu zo'n 1000km op die twee weken ik kan niet veel slechts zeggen. Lange bochten gaan zeer goed, de korte bochten is nog wat oefenen en wennen. Tijd dat ik m'n papieren eens in orde heb en dan eens richting het Eifelgebied rijden in Duitsland voor het betere testwerk.
Ik heb nog speciaal de olie in de gaten gehouden en kan niet zeggen dat er olieverbruik is. Meer moest ik niet hebben. GEWELDIGE MACHINE!
Dirk
-
Noel-K1200RS
Nou dan... maar een smeernippel alleen zonder 'smeerkanalen' zal niet veel opbrengen vrees ik.Die 12€ is inderdaat niet veel maar aangezien ik les geef in het draaien en frezen in een technische school kan ik dat best wel goedkoop zelf maken. Een smeernippel erop monteren is ook een werkje van niets.
Het materiaal waar de originele bus uit gemaakt is is een lichtkleurig vrij hard materiaal (inox?). Ik dacht dat zo'n bus misschien uit brons zou zijn.
Ik ben intussen terug van het motorgebeuren in Flanders Expo, en daar stonden enkele RS'en te koop. Ik ben bij allemaal eens gaan voelen, en daar zat heel weinig speling op.
Ook niet op de nieuwe BMW's die daar stonden.
(bij de mooie dames die daar rondliepen wou ik dat ook doen, maar heb me gelukkig kunnen bedwingen
(Ik denk dat die mensen zullen gedacht hebben dat ik een fetish voor schakelpedaaltjes heb
BMW, wat anders?
Ik ga die bus eens uit brons maken, ik dacht ook dat ze daarvan gemaakt zou zijn. Als het beter is laat ik iets weten. Ik zou er wel eens twee kunnen maken als het goed werkt, dan stuur ik d'r eentje op.
Ik denk als je de speling op die vrouwen zou checken dat het niet zo goed zou aflopen.
Ik denk als je de speling op die vrouwen zou checken dat het niet zo goed zou aflopen.
Laatst gewijzigd door Dirk_R op 06 mei 2007, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Noel-K1200RS
Neen, zover dacht ik niet te gaan, alleen eens voelenIk als je speling op die vrouwen zou chechen dat het niet zo goed zou aflopen.
BMW, wat anders?
-
Noel-K1200RS
Ik heb van 't weekend (eindelijk) dat nieuw busje gemonteerd.
Tot mijn verbazing viel het oude er bijna vanzelf uit. Als ik het oude op de bout waar het over draait stak, zat daar inderdaad nogal wat speling op.
Nu, op het gevoel af zat er op het nieuwe ook zoveel speling. De bout zelf vertoont geen tekenen van slijtage.
Dus, overal royaal vet aan gedaan, terug gemonteerd, en proefrit natuurlijk..
Tweede verbazing: de K schakelt (met de motorlaarzen) soepeler dan ik ooit had durven dromen. Ik heb wel een micrometer, maar het gaat hier dus over 'duizendsten'.
Heb jij de jouwe al geplaatst??
Tot mijn verbazing viel het oude er bijna vanzelf uit. Als ik het oude op de bout waar het over draait stak, zat daar inderdaad nogal wat speling op.
Nu, op het gevoel af zat er op het nieuwe ook zoveel speling. De bout zelf vertoont geen tekenen van slijtage.
Dus, overal royaal vet aan gedaan, terug gemonteerd, en proefrit natuurlijk..
Tweede verbazing: de K schakelt (met de motorlaarzen) soepeler dan ik ooit had durven dromen. Ik heb wel een micrometer, maar het gaat hier dus over 'duizendsten'.
Heb jij de jouwe al geplaatst??
BMW, wat anders?
-
Noel-K1200RS
Ik deed natuurlijk geen metallurgisch onderzoekDirk_R schreef:Nee maar het wordt tijd. Ik zal het eens moeten meten en fabriceren. Was het nieuwe busje van hetzelfde materiaal gemaakt als het oude?
Zoals ik al zei, het gaat gewoon 'zuigend' in het pedaal, zit er dus niet in geperst.
BMW, wat anders?
-
bert111bel
Re:
en wat is het resultaat na zoveel tijd ?Noel-K1200RS schreef:Ik deed natuurlijk geen metallurgisch onderzoekDirk_R schreef:Nee maar het wordt tijd. Ik zal het eens moeten meten en fabriceren. Was het nieuwe busje van hetzelfde materiaal gemaakt als het oude?, maar zo leek het toch. Was ook een hard materiaal. Heb ook niet geprobeerd of het magnetisch was.
Zoals ik al zei, het gaat gewoon 'zuigend' in het pedaal, zit er dus niet in geperst.
is het nog altijd beter of ben je terug aan het oude systeem gegaan ?
Ik rakel dit topic terug op omdat ik ook hetzelfde probleem heb , ik heb een K1200 Gt van '05 met 25000 km op de teller en het in zijn 1 krijgen is bijna niet te doen als hij koud heeft , de andere versnellingen gaan nog redelijk maar die 1 .....
Bedankt
Albert
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
-
Noel-K1200RS
Bij mij werkt het in elk geval nog steeds. Origineel onderdeeltje, niet duur en vlug vervangen.
Nu, koud gaan ze wel wat tegen hun zin in eerste, ik moet ook altijd een keertje nadrukkelijk proberen
Nu, koud gaan ze wel wat tegen hun zin in eerste, ik moet ook altijd een keertje nadrukkelijk proberen
BMW, wat anders?
-
PatricK/GS
Als het inschakelen van de eerste versnelling niet vlot verloopt, de motor een beetje naar voor en achter schommelen tijdens het schakelen.
Heeft bij mij altijd geholpen en dit zowel op boxers als K's.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Patrick
R 1200 GSA
-
bert111bel
ja dat heb ik ook ondervonden , is een beetje guzziachtigPatricK/GS schreef:Als het inschakelen van de eerste versnelling niet vlot verloopt, de motor een beetje naar voor en achter schommelen tijdens het schakelen.
Schommelen is niet gemakkelijk , er hangt een bak aan
Speling op het heveltje zit er niet ,
Ik heb nu de hendelstand verandert , hij stond op Nr1 , heb hem op Nr 2 gezet , we zien wel....
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan