cardan en boite olie vervangen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ronnyb

cardan en boite olie vervangen

Bericht door ronnyb »

Vandaag bij BMW transmissie olie en nieuwe pakkingen gaan kopen en was zeker van plan cardan en boite olie eens zelf te verversen.
Even ontpluggen en kom tot de vaststelling dat de bijde olieen nog super helder van kleur zijn en tot de nok gevuld.
Toch reeds een 10000km gedaan na laatste onderhoud ( bij BMW dan wel).
Heb de beslissing genomen om alles terug te sluiten zonder verversing van de olie( men moet nu ook zomaar geen nieuwe olie verbruiken indien niet nodig!).
Is dit de juiste beslissing of kan men niet afgaan op de kleur van de "oude "olie en moet ik alsnog de olie vervangen?
Groet ,
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
John
Contacteer:

Bericht door John »

Weg gegooid geld als alles nog piekfijn is. Als er slijtage optreed kleurt die olie donker. Dus wat metaalschilfers die ziich mengen met de olie. Op naar de volgende 10D kilometers!
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Denk idd dat John gelijk heeft, bij mij was de olie zwart inclusief wat vijlsel...dus vervangen maar in jou geval doorrijden me dunkt :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Ok ,ik zal mijn litertje olie nog maar een 10000km op het schab laten staan en het bezien als een investering :wink:
Thx,
Ronnyb
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Op 10000km boite en cardan olie vervangen? Jullie hebben geld te veel zeker? Om de 20000km is meer dan genoeg, als er goeie olie in is zou ik er zelfs 30-40.000km mee doen. Olie kan enkel vervuilen door condensvorming en slijpsel....en dan maar klagen da nen BMW geld kost :roll:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Ja ja das just,maar ik heb er al 20d. meer gedaan na laatste onderhoud en daarom ben ik verwonderd over de helderheid van de oude olie!!
Gr Ronnyb
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Heldere olie na 500km zou ik al verdacht vinden... Maar na mijn volgende vraag zal duidelijk zijn dat ik een totale leek ben :oops:

Welke olie doe je best in de boite van een 1150? Tot hiertoe liet ik dat over aan de garage, maar ik zou het es graag een keertje zelf doen.

Ik heb totaal geen idee van viscositeit, mineraal, synthetisch...

Alvast bedankt!
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Mij hebben ze ( BMW Jorssen) traxieolie castrol 80W9 verkocht.
Ronnyb
frank

Bericht door frank »

Hoi RonnyB,

Na al de "wijze" raad van John en de anderen heb ik voor U (nog) een tip.
Ik voeg al sinds 2 jaar een additief toe van Barhall.=is een vierkantig en hoog doosje)
Het produkt zit in een tube en koop ik bij Norauto(vroeger Auto5)
Van de tube moet je het kopje afsnijden (beetje onpraktisch)
Nadien afdichten met een tape en "rechtop" in doosje bewaren.
De hoeveelheid die je nodig hebt staat op de verpakking.
Inhoud tube is voldoende voor enkele oliewissels.
Ondanks het gebruik van kwaltiteits-transmissieolie merk ik toch dat "boite" beter schakelt dan vroeger zéker wanneer olie nog koud is.
Door dat ik een de motor enkel voor de "fun" gebruik wissel ik elke 2 jaar olie in boite en pont.
Ik koop hiervoor mijn olie in de Makro of elders,niet bij BMW want da kost dan 3X méér.
Succes,
de Ron

Bericht door de Ron »

onlangs heb ik ook versnellingsbak en cardanolie vervangen, dacht 80W90 of zoiets, betaalde er 5 euro voor een liter voor. Cardan en versnellingsbakolie zagen donkerbruin, metaalschilfers heb ik er niet in gezien. Het enige probleem was de vul-en aflaatbout loskrijgen. Met een inbus van 8, een ratelsleutel met daarop een lange ijzeren buis als hefboom en dan kreeg ik het los ! :shock: Had ik even schrik dat ik een bout zou stukdraaien ...
Bij het rijden na de wissel voelde ik niet echt een enorm gevoel van soepeler schakelen. Binnen 20.000 km zal ik het wel weer zelf doen, is eigenlijk simpel.
Het enige probleem was de aankoop van 1 liter, in de cardan ging toch een 250 ml in, tot juist onder de rand van de vuldop. Voor de versnellingsbak had ik een 50 ml te kort. Met een spuitje heb ik dan terug 50 ml van de oude olie in de versnellingsbak gedaan, stond dan terug tot aan de rand van de vuldop. 50 ml oude olie bij 750 ml nieuwe olie zal geen kwaad kunnen denk ik ..
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
marnix

Bericht door marnix »

klinkt bekend, ik probeerde de versnellingsbak olie te vervangen maar de bout (achter in de tunnel) zat zo enorm vast dat ik niet verder ben gaan proberen om hem open te krijgen.

De olie die erin zat was echter nog perfect dus vervanging was niet nodig maar als dit moet gebeuren zou ik niet weten hoe ik hem open moet krijgen.

kadan was geen probleem, deze bouten zijn ook beter bereikbaar dan de versnellingsbak.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

marnix schreef:klinkt bekend, ik probeerde de versnellingsbak olie te vervangen maar de bout (achter in de tunnel) zat zo enorm vast dat ik niet verder ben gaan proberen om hem open te krijgen.

De olie die erin zat was echter nog perfect dus vervanging was niet nodig maar als dit moet gebeuren zou ik niet weten hoe ik hem open moet krijgen.

kadan was geen probleem, deze bouten zijn ook beter bereikbaar dan de versnellingsbak.
Met goed gereedschap moet da lukken. Ratel of T stuk met verlengstuk op de inbus (of torx voor de recente modellen) Normaal moet je hem loskrijgen met een ratel, als da nie lukt een buis op het T stuk proberen. Wat ook wel eens helpt is een goeie tik op de inbus geven, dus niet op de ratel of het t stuk, maar alsof je de inbus dieper de boite in wil slaan, effe laten verschieten....Wel altijd de juiste maat van inbus gebruiken natuurlijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
marnix

Bericht door marnix »

het is een dopsleutel 13 geloof ik, met een ratel geprobeerd. ook met een pijp aan de ratel en een klap erop heb ik ook geprobeerd.

misschien een kwalitatief betere dop op de ratel dat ie nog strakker zit, maar net niet helemaal erop of iets scheef en dan draai je de voorkant van de bout stuk.
Guy

Bericht door Guy »

En vooral: als je hem zelf terug vastdraait, een momentsleutel gebruiken, en op juiste kracht vastzetten. Zal volgende keer zeker minder problemen geven. Er kan heel wat fout gaan als die doppen te hard vast draait.
R1100GS 1994
"Reizen is je openstellen voor de wereld"
Plaats reactie