schurend geluid bij starten
Moderator: GVN
schurend geluid bij starten
Hallo,
Ik rijd met een R1100Rt van 98 met 52.000km op de teller en hoor bij het starten een schurend metaalachtig geluid, die na het starten direkt verdwijnt. Ik controleer regelmatig het oliepeil (zoals op dit forum reeds uitvoerig behandeld) en vul bij indien nodig. (+- 100ml/1000km).
Kan dit kwaad en zo ja wat kan er aan verholpen worden.
Graag jullie reacties.
Alvast bedankt.
Ps: moto gaat om 5000km voor onderhoud binnen bij bmw-daeler.
Ik rijd met een R1100Rt van 98 met 52.000km op de teller en hoor bij het starten een schurend metaalachtig geluid, die na het starten direkt verdwijnt. Ik controleer regelmatig het oliepeil (zoals op dit forum reeds uitvoerig behandeld) en vul bij indien nodig. (+- 100ml/1000km).
Kan dit kwaad en zo ja wat kan er aan verholpen worden.
Graag jullie reacties.
Alvast bedankt.
Ps: moto gaat om 5000km voor onderhoud binnen bij bmw-daeler.
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Piet,
Misschien is het een tikkend geluid die je hoort ? Dat is vrij normaal, want bij het starten moet de olie vanuit het carter door de oliepomp en circuit naar de kleppen worden gepompt en dus durven ze even tikken in het begin. Op het moment dat de olie aankomt en de tuimelaars niet meer droogdraaien is het opgelost, dus verdwijnt ook het geluid.
Als het dat is wat je bedoelt
Misschien is het een tikkend geluid die je hoort ? Dat is vrij normaal, want bij het starten moet de olie vanuit het carter door de oliepomp en circuit naar de kleppen worden gepompt en dus durven ze even tikken in het begin. Op het moment dat de olie aankomt en de tuimelaars niet meer droogdraaien is het opgelost, dus verdwijnt ook het geluid.
Als het dat is wat je bedoelt

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Piet,
Dan kan het misschien het ingrijpen zijn van je startmotor op je tandkrans van je vliegwiel ? Zou wel snel zijn op die kilometerstand, maar misschien start je wel zeer veel... of het zouden de kettingspanners moeten zijn... misschien weet Danny raad.
Dan kan het misschien het ingrijpen zijn van je startmotor op je tandkrans van je vliegwiel ? Zou wel snel zijn op die kilometerstand, maar misschien start je wel zeer veel... of het zouden de kettingspanners moeten zijn... misschien weet Danny raad.

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12 nov 2004, 21:12
- Locatie: Zevenaar
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
-
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
- Woonplaats: Zonhoven
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Er komt langzaam aan meer en meer vuil in de startmotor, daardoor trekt de tandkrans niet meer vlot terug als de motor aanslaat. Dan krijg je dat schreeuwend geluid even, totdat hij toch weg raakt van het vliegwiel. Als de boel wat warm is, heb je dat minder.PietVO schreef:Direkt na het aanslaan is het verdwenen en loopt de motor soepel. Het is metaalachtig knarsend geluid.
Startmotor demonteren, uit elkaar halen, reinigen en de glijdende delen invetten. Fixed

Salut,
Michel
Hoi Piet.Als u zelf de startmotor demonteerd zeker eerst de battery ontkoppelen dan u zijplaat waar u voetstunen op staan dat is met inbussleutels.met sleutel 13 de elek.kabel los doen op de starter,ook dat zwart stekkertje uittrekken er kan nog een zwart spanbandje rond de starter zitten doorknippen en de twee inbussen bouten los doen waar de starter mee vast zit en u heeft de starter in u handen,het kan zijn dat u wat moet prutsen voor dat de starter van dat pinnetje komt maar bij het terug monteren van de starter doe daar wat kopervet of never-seez aan ook aan de bouten,is altijd gemakkelijk moest u de starter nog is der af halen.gelijk Georges zegt tis gemakkelijk zelf te doen,neem er de tijd voor
Paul
Paul