Bekrachtiging achterrem defect?
Moderator: GVN
Bekrachtiging achterrem defect?
Vandaag ben ik opnieuw begonnen aan het aankleden van mijn 1150RT. Ik had er namelijk alle carrosserie-onderdelen afgehaald om ze eens te herspuiten. Hierbij moest dus ook de rechter voetplaat er af en dus ook het rempedaal.
Nadat ik vandaag die voetplaat had gemonteerd wilde ik de electronica eens testen. Ik zet het contact op en het begint al. Na de check waarbij je een eerste zoem hoort en het relais normaal traag begint te tikken, blijft deze bij mij snel tikken. De zoem is wel te horen. Als ik dan beide remmen test, werkt de voorrem naar behoren ( remlicht werkt, er is druk op de remmen en je hoort de electrische motoren van de bekrachtiging deftig zoemen). Bij de achterrem is het echter een ander verhaal: Er is wel druk (restremdruk veronderstel ik), maar het remlicht werkt niet en het gezoem van de electrische motoren blijft uit.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, of wat ik zou kunnen doen om het probleem op te sporen. Ik durf er zo niet direct mee naar de dealer rijden en een aanhangwagen heb ik niet...
Nadat ik vandaag die voetplaat had gemonteerd wilde ik de electronica eens testen. Ik zet het contact op en het begint al. Na de check waarbij je een eerste zoem hoort en het relais normaal traag begint te tikken, blijft deze bij mij snel tikken. De zoem is wel te horen. Als ik dan beide remmen test, werkt de voorrem naar behoren ( remlicht werkt, er is druk op de remmen en je hoort de electrische motoren van de bekrachtiging deftig zoemen). Bij de achterrem is het echter een ander verhaal: Er is wel druk (restremdruk veronderstel ik), maar het remlicht werkt niet en het gezoem van de electrische motoren blijft uit.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, of wat ik zou kunnen doen om het probleem op te sporen. Ik durf er zo niet direct mee naar de dealer rijden en een aanhangwagen heb ik niet...
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Effe er vanuitgaan dat voor de demontage alles werkte kun je er donder op zeggen dat je iets verkeerd heb gemonteerd.
Punt één, zonder werkende achterrem naar de dealer rijder doch mét werkende voorrem is niet al te erg...
Twee, feit dat je stoplicht zelfs niet aanspringt bij het bedienen van de achterrem is teken dat je schakelaartje niet bediend wordt (test dit eens met de hand), da's al een begin...ik ga eens opzoeken hoe die achterrem nu juist werkt...
Punt één, zonder werkende achterrem naar de dealer rijder doch mét werkende voorrem is niet al te erg...
Twee, feit dat je stoplicht zelfs niet aanspringt bij het bedienen van de achterrem is teken dat je schakelaartje niet bediend wordt (test dit eens met de hand), da's al een begin...ik ga eens opzoeken hoe die achterrem nu juist werkt...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Ok guys, ik zal daar nog eens aan werken. Ik heb de indruk dat die wel goed werkt (het schakelaartje dan), maar misschien is het omdat dit rempedaal ook geverfd werd dat het niet werkt. Moet er constant contact zijn tussen dit schakelaartje en het rempedaal?
Ja-in ruststand duwt het rem-pedaal het schakelaartje volledig in.Tommeke schreef:Ok guys, ik zal daar nog eens aan werken. Ik heb de indruk dat die wel goed werkt (het schakelaartje dan), maar misschien is het omdat dit rempedaal ook geverfd werd dat het niet werkt. Moet er constant contact zijn tussen dit schakelaartje en het rempedaal?
Heb je niet gewoon vergeten om het stekkertje terug te plaatsen ?
-
Roadrunner NL
Stekkertje zit er wel degelijk in. Ben nu eens de batterij volledig aan het opladen, want kreeg te horen dat een slechte batterij soms ook voor gelijkaardige problemen kan zorgen. Nu, in alle geval kan ik pas dinsdag opnieuw aan de motorfiets sleutelen, dus het is nog eventjes afwachten. Ik hou jullie in alle geval op de hoogte.
Als je remlicht niet werkt als je de voetrem bedient dan staat de remschakelaar niet goed afgesteld, is vuil of defect. In al deze gevallen zal de bekrachtiging niet werken. Het niet voldoende geladen zijn van de accu staat hier los van. Op de oudere types had dit als gevolg dat de ABS testprocedure niet doorlopen kon worden en deze trad dus niet in werking. Dit probleem was/is op te lossen middels een By Pass. Zal hier vast ook wel bekend en ruim besproken zijn. Staat echter los van jouw probleem.
Je schrijft dat je ook geverfd hebt. Geen contactjes/massa hiermee geraakt?
Je schrijft dat je ook geverfd hebt. Geen contactjes/massa hiermee geraakt?
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
Voila, problem solved en zoals beloofd nen uitleg:
Was dus gewoon simpelweg slecht contact. Het draadje van het remschakelaartje is ergens beginnen schuren en door geschuurd. Nieuw contactje erin en geen vuiltje aan de lucht. Rembekrachtiging wordt dus maar aangestuurd eens er het contactje zijn werk doet.
Was dus gewoon simpelweg slecht contact. Het draadje van het remschakelaartje is ergens beginnen schuren en door geschuurd. Nieuw contactje erin en geen vuiltje aan de lucht. Rembekrachtiging wordt dus maar aangestuurd eens er het contactje zijn werk doet.