Spatbordje boven het achterwiel.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Harley

Spatbordje boven het achterwiel.

Bericht door Harley »

Even wat hulp nodig. Ik heb nu enkele weken mijn schitterende GS maar al vlug merkte ik dat bij het mindste water op de baan mijn GS, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, wordt omgetoverd tot een heel vuile motor. Ook de berijder wordt daarbij niet gespaard. Ongelooflijk hoeveel water en modder deze motor achteraan opgooit. Misschien ligt het ook wel aan de Michelin Anakees.
Kan iemand bevestigen of, door het plaatsen van een achterspatbordje, dit min of meer verholpen wordt?
Ik vind het niet erg om een beetje nat te zijn maar de modder hangt op en onder het zadel (lijkt me slecht voor de batterij) en ook mijn kleren worden geweldig vuil.
Ik heb dit tot nu toe enkel in carbon gezien maar bestaat dit ook in een goedkopere uitvoering?

Bedankt voor jullie hulp, Hennie
Its not the speed that kills, its the sudden stop!
11rt

Bericht door 11rt »

Nog steeds hetzelfde blijkbaar.Vroeger ,toen ik met een GS1100 reed had altijd een bagagerol ,soms bijna leeg,op het (toen erg) kleine bagagerekje.Dat bmw nu eens eindelijk een steunpuntje giet aan het cardanhuis ,dan kan de klant iets monteren als hij wil .
deze week ,via de wiki link (merci Iron Gonzo dus) ,volgende gezien:
duur spullen.
1:"nieuw" ,bevestigd op de paralever.Die man blijkt tevreden(winterrijder)+foto's ,iets verder.:
http://www.bmw-bike-forum.info/r1150gs/ ... .php?t=461
Ich habe mir im letzten Winter vom Händler einen Kotflügel einbauen lassen. Kein superteures Teil aus Carbon, sondern einen schwarz lakierten aus GFK (Hesteller ist, glaube ich, M-Tec, kann ih aber bei Interesse noch mal genau nachfragen).
Das Ding ist prima
Einziges Problem: bei voller Beladung (2 Personen + Gepäck) und voller Einfederung --> also eigentlich erst, wenn das Federbein durchschlägt, schleift der Kotflügel auf dem Reifen (mitten-obendrauf). Ich müsste den also eigentlich abbauen und mit der Flex ca. 1 cm kürzer machen - aber dazu hatte ich noch keine Lust .

2: bevestigd op de achterwiel-aandrijving ,volgt exaxt het wiel dus.
http://www.hattech.de/BMW_R1200GS_fende ... tack1.html Geen kommentaar gezien of het voldoende vuil tegenhoud.

Als het je helpen kan.Misschien vinden/kennen anderen gebruikers-ervaringen .
Harley

Bericht door Harley »

Alvast bedankt. Deze onderdelen zijn niet in carbon maar toch ook erg duur (225€). Misschien eens even gaan kijken wat dat bij BMW kost.
Over het tegenhouden van vuil spreekt die man zich niet echt uit.

Dank u, Hennie
Its not the speed that kills, its the sudden stop!
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Je stelt je qua tegenhouden van vuil liever niet teveel voor bij die spatbordjes. 'k Heb er zo al verschillende gehad op verschillende types motoren. Het is dan optisch wel mooier, maar in de praktijk heb je gewoon een extra spatbord bij om te kuisen...
Nil volentibus arduum
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

Raketman schreef:Je stelt je qua tegenhouden van vuil liever niet teveel voor bij die spatbordjes. 'k Heb er zo al verschillende gehad op verschillende types motoren. Het is dan optisch wel mooier, maar in de praktijk heb je gewoon een extra spatbord bij om te kuisen...
Ik vind zo een extra spatbordje helemaal niet mooier... en peperduur.
Gewoon een beetje meer poetswerk, en het is in orde.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Tip één... verwijder dat standaard spatbord van de GS(a).
Dit is geplaatst voor de Duitse keuring die zegt dat een spatbord moet voorzien worden op een paar centimeter van de band.
Dit gooit het vuil vooral terug naar de rijder.

Daar heb ik een huger van Wunderlich geplaatst. Is niet goedkoop en van carbon maar tijdens de Alplutsers trip heeft het zijn nut bewezen...
De moto's waren erg vuil maar mijn schoenen en kledij was wel properder gebleven dan die van mijn partners in offroad. We hebben nogthans allemaal dezelfde wegentjes bereden

GRTS Danny
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Maar 't rammelt wel fameus op die steenpistes :lol: :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Koppel!! schreef:YOO

Maar 't rammelt wel fameus op die steenpistes :lol: :lol:

Grtz, Philip!
He koppel.... dat bleek toch vooral de ruit te zijn achteraf.... want zowel die van mij als die van Frank hebben we op de camping terug moeten vast zetten :roll: :roll: :roll: Fijne piste was dat trouwens zeker voor onze kleine met zijne rode Dax die daar met een rotvaart naar beneden kwam :lol: :lol: :lol: Naar schijnt had het achterliggend verkeer daar een beetje last van stof :idea:

GRTS Danny
noek

Bericht door noek »

Niet zo'n duidelijke foto, van een carbon spatbord,met bevestiging aan achterrem...inderdaad wel duur...maar stond erop als ik m'n GSA kocht :wink:

Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb carbon spatbord wunderlich, even duur als da polyester gedrocht van M tec, dus beter carbon kopen kan, komt nergens tegen en in combinatie met het origineel houdt het redelijk wat tegen. Ideal zou zijn dat het nog iets verder doorloopt naar onder, maar da kun je makkelijk zelf maken met een spatlapje. doe vooral het origineel er niet af, uwen duo gaat niet content zijn....
Ik heb dan ook de wunderlich zijpanelen, maar met wat rubber matjes uit de autoinindustrie kun je die zijkanten ook dicht maken, scheelt ook veel vooral links....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Ben iets interessants tegengekomen bij de Noorderburen :

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 5&start=45

Kost niet veel en valt bijna niet op, maar helpt blijkbaar wel.
Werktekening is zelfs inbegrepen.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Dirk Pauwels

dit was dus ook wat ik bedoelde:

Afbeelding

Valt niet op en de boel blijft properder
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gorky-GSA
Contacteer:

Re: Spatbordje boven het achterwiel.

Bericht door Gorky-GSA »

Spatbord van Wunderlich rammelt gelijk zot, vliegt er terug af bij mij :-?
http://gorky.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1250RT
Dirk Pauwels

Gorky-GSA schreef:Spatbord van Wunderlich rammelt gelijk zot, vliegt er terug af bij mij :-?
Niewt correct bevestigd dan, bij mij staat het er al 45000km op en geen probleem......
webcommerce

Bericht door webcommerce »

Hoi Allemaal,

Ik heb een hugger van Skidmarx, mooi en helemaal niet zo duur, kost 145€, wordt in België verdeeld door Frank Van De Velde, GSM 003293697720.

Groetjes,
Peter
Toedel

Bericht door Toedel »

Of anders dit van Wunderlich : de zgn 'Innenkotflügel' :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor meer info zie Wunderlich website.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Gorky-GSA
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Dirk Pauwels schreef:
Gorky-GSA schreef:Spatbord van Wunderlich rammelt gelijk zot, vliegt er terug af bij mij :-?
Niewt correct bevestigd dan, bij mij staat het er al 45000km op en geen probleem......
ik zou het niet denken :-? achterwiel uitnemen, 3 schroeven aan het kardanhuis uitdraaien, klem abs sensor omdraaien, spatbord erop en schroeven terug bevestigen.Natuurlijk uw achterwiel niet vergeten :wink: of zou er een verschil zijn tussen GS en GSA :roll:
Ik heb wel destijds bijna 4maand moeten wachten (nieuwe produktie :?: :?: ) Allemaal bevestigd volgens meegeleverde doku.
R1250RT
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Het spatbord of Innenkotflügel zoals Toedel laat zien is een absolute aanrader.
Ik heb 'm zelf op een R1200GSA zitten. Waar ik met een hugger nog steeds natte/vieze kuiten kreeg en ook de motor nog onder zat is dit alles nu verleden tijd. Alleen de doe het zelf oplossing is goedkoper.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
UpJohn

Bericht door UpJohn »

Ik heb een hugger van Skidmarx, mooi en helemaal niet zo duur, kost 145€, wordt in België verdeeld door Frank Van De Velde, GSM 003293697720.
Heb je hier wat meer info van ?
Foto's ?
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Heb zo'n Wunderlich carbon hugger,natuurlijk 2de hands gekocht,of dat nu helpt of niet,ik weet het niet,rij niet in regen of in slijk,dan wordt de GS vuil en ik ook :wink: ,en daar hou ik niet van,maar het is wel mooi,zeker stukken beter dan dat belachelijke flapje dat er origineel opzit.
Frank
Dirk Pauwels

Sn@pPy*GS schreef:
Heb je hier wat meer info van ?
Foto's ?
prijzen staan hier http://www.skidmarx.co.uk/huggers__european.htm foto's van een GS1200 met hugger staan er niet op. Mss dat webcommerce voor een fotoke kan zorgen
Dirk Pauwels

Gorky-GSA schreef:
Dirk Pauwels schreef:
ik zou het niet denken :-? achterwiel uitnemen, 3 schroeven aan het kardanhuis uitdraaien, klem abs sensor omdraaien, spatbord erop en schroeven terug bevestigen.Natuurlijk uw achterwiel niet vergeten :wink: of zou er een verschil zijn tussen GS en GSA :roll:
Ik heb wel destijds bijna 4maand moeten wachten (nieuwe produktie :?: :?: ) Allemaal bevestigd volgens meegeleverde doku.
Achterwiel uitnemen was niet nodig bij mij, en zit slechts met 2 schroeven vast, dus blijkbaar ander of nieuwer type. De mijne is dan ook al 4 jaar oud.
Gorky-GSA
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Ja Dirk de hugger zit tussen wiel en cardan, ik heb dan eerst nog een torx sleutel moeten vinden om het achterwiel eraf te halen
waarschijnlijk is hetgeen ikheb een update. :-?
Ik denk zelf als ik het spatbord iets inkort te niet meer zal rammelen tegen de achterbrug :-| BTW de bescherming van de achterveer
moet er ook af bij montage :-?
R1250RT
Toedel

Bericht door Toedel »

Goeie ideëen worden vaak gekopieerd : de Wunderlich Innenkotflügel wordt nu ook door een Amerikaanse firma gemaakt.
Zie link : http://www.machineartmoto.com/shopsite_sc/mudsling.html

Voor foto's van gemonteerde 'mudsling' zie : http://www.ukgser.com/forums/showthread ... 889&page=2
Het groot verschil : die van Wunderlich zit achter/boven het origineel spatbord, die van MachineArtMoto ervoor. En de prijs natuurlijk :lol:

Maar je hoeft er niet voor naar de VS : hij kan besteld worden bij Nippy Normans in UK (http://www.nippynormans.com).
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Vinny

Bericht door Vinny »

Heb mij zojuist een 'mudsling' besteld in de UK. Bedankt voor de info Toedel! :wink:
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
Plaats reactie