Groeten aan iedereen op het forum en proficiat met de nieuwe versie! Good work!
Voor de zomer heb ik mij een K100LT aangeschaft van 1990. Het probleem dat ik nu heb is dat ik denk dat ik nogal veel olie verbruik. ALs de motor op de middenbok heeft gestaan laat hij bij starten en eerste kilometers geen rook achter maar op de zijstandaard wel.
Als ik de motor maar eventjes en zeker na een hele nacht op de schuine pikkel zet mag ik er zeker van zijn dat iedereen die achter me rijd overweegt de mistlichten aan te steken.
Ik heb ook het gevoel dat ik redelijk veel olie moet opgieten. Ik heb het wel nog niet echt gecheckd hoeveel ik erop doe per zoveel km., maar naar mijn gevoel is het wat te veel.
Bij de BMW garage zeggen ze dat we een compressietest en een lektest moeten doen vooraleer we weten wat er juist scheelt en dan kunnen we het herstellen.
Graag had ik van jullie geweten wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe dit zou kunnen verholpen worden.
Alvast bedankt en voor de rest veel rijplezier aan iedereen.
Groeten,
Bjôrn
K100LT - Olieverbruik
Moderator: GVN
op z'n zijpikkel een flinke pluim rook is normaal bij de 2 kleppers, dus zo weinig mogelijk zijpikkelen of je er geen zorgen over maken, bij de k reeks zijn er modellen die olie zuipen anderen die geen lek verbruiken...
't is meestal een kleinigheidje wat door menigeen dealer graag buiten proporties worden opgeblazen... toch je olieverbruik eens exact peilen over 1000km bv en zorgen dat ie netjes is afgevuld en dan weer op "t zelfde niveau brengen en je verbruik bekijken...
zou me niet te gauw zorgen maken,mogelijk zijn er een paar rubbertjes aan vervanging toe...die ervaring heb ik dat die blokken daar al eens gevoelig zijn
't is meestal een kleinigheidje wat door menigeen dealer graag buiten proporties worden opgeblazen... toch je olieverbruik eens exact peilen over 1000km bv en zorgen dat ie netjes is afgevuld en dan weer op "t zelfde niveau brengen en je verbruik bekijken...
zou me niet te gauw zorgen maken,mogelijk zijn er een paar rubbertjes aan vervanging toe...die ervaring heb ik dat die blokken daar al eens gevoelig zijn
Laatst gewijzigd door Danny op 19 okt 2004, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
rookpluim
AdventureQ,
is normaal. Toch verbruikt hij hierdoor niet meer olie.
is normaal. Toch verbruikt hij hierdoor niet meer olie.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:35
- Locatie: Terre-de-Couchon
Hoi Bjorn
De blauwe rook uit de uitlaat wordt veroorzaakt doordat , als de motor op de zijpinkel staat,er een weinig olie langs de zuigerveren is gelekt (motor helt naar de cylinderkop toe) en in de verbrandingsruimte is gekomen. Deze olie verbrand dan na het starten en geeft de indruk dat je een oliezuiper hebt. Maar dit verbruik is minimaal en niets om je zorgen om te maken . Als je het storend vind gewoon de motor op de middenpinkel zetten ,vooral s'nachts.
Oliepeil meten op de middenbok en op een horizontale bodem, een beetje scheve plaats geeft al snel een verkeerde aanwijzing op het pijlglas.
DeK100 gebruiken normaal geen of zeer weinig olie ongeacht de kilometerstand. Als er wel olie gebruikt wordt( meer dan opgegeven)is er een defekt.
De blauwe rook uit de uitlaat wordt veroorzaakt doordat , als de motor op de zijpinkel staat,er een weinig olie langs de zuigerveren is gelekt (motor helt naar de cylinderkop toe) en in de verbrandingsruimte is gekomen. Deze olie verbrand dan na het starten en geeft de indruk dat je een oliezuiper hebt. Maar dit verbruik is minimaal en niets om je zorgen om te maken . Als je het storend vind gewoon de motor op de middenpinkel zetten ,vooral s'nachts.
Oliepeil meten op de middenbok en op een horizontale bodem, een beetje scheve plaats geeft al snel een verkeerde aanwijzing op het pijlglas.
DeK100 gebruiken normaal geen of zeer weinig olie ongeacht de kilometerstand. Als er wel olie gebruikt wordt( meer dan opgegeven)is er een defekt.
Dree
K100 RS 1988
K100 RS 1988