ABS
Moderator: GVN
Re: ABS
ronaldo,ronaldo schreef:Wie kent iets over ABS?Mijn ABS blijft flikkeren tijdens het rijden en elke keer dat ik op knop druk (ABS) stop de flinkeren maar over 2 -5min flikkeren het opnieuw.Kan iemand mij helpen?
Leg de motor eens stil na een 10 tal minuten rijden (contact ook af) en start opnieuw.
Normaal zou nu het na het wegrijden de ABS niet meer mogen flikkeren.
De oorzaak kan de batterij zijn die bijna einde levensduur is.
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Re: ABS
Walt met batterij kan het ook zijn maar ik betwijfeld het want moto start onmiddelijk.Walt schreef:ronaldo,ronaldo schreef:Wie kent iets over ABS?Mijn ABS blijft flikkeren tijdens het rijden en elke keer dat ik op knop druk (ABS) stop de flinkeren maar over 2 -5min flikkeren het opnieuw.Kan iemand mij helpen?
Leg de motor eens stil na een 10 tal minuten rijden (contact ook af) en start opnieuw.
Normaal zou nu het na het wegrijden de ABS niet meer mogen flikkeren.
De oorzaak kan de batterij zijn die bijna einde levensduur is.
BMWFAN
't is al tientallen keren uitgelegd dat wanneer je start diezelfde starter erg veel stroom slurpt, daardoor kan de ABS het idee krijgen dat ie (de ABS zelf) te weinig spanning krijgt om zichzelf deftig te laten werken en dus zet ie zich koppig in storing... bij een volgende start is de olie-in't motorblok- al eens rond geweest en vraagt het dus minder inspanning vd starter of toevallig neemt je starter net niet die hoeveelheid weg die de ABS in veiligheid laat gaan en er is geen probleem...
dus ipv op die knoppen te drukken even stoppen naast de weg, contact uit en aan en starten maar daarna is 't probleem (normaal gezien) opgelost...
de knop kan je indrukken om de irritante flikkerende ABS lampen tot constant branden te herleiden wanneer je ABS echt panne heeft, elke - pakweg - 10 minuten flikkeren ze weer om je er toch nog maar eens aan te herinneren dat er wel degelijk een panne is en dan kan je weer drukken en zo kan je de hele rit doorgaan...
dus ipv op die knoppen te drukken even stoppen naast de weg, contact uit en aan en starten maar daarna is 't probleem (normaal gezien) opgelost...
de knop kan je indrukken om de irritante flikkerende ABS lampen tot constant branden te herleiden wanneer je ABS echt panne heeft, elke - pakweg - 10 minuten flikkeren ze weer om je er toch nog maar eens aan te herinneren dat er wel degelijk een panne is en dan kan je weer drukken en zo kan je de hele rit doorgaan...
2 Oplossingen (als ABS niet defect is ! )
1. Inderdaad een stukje rijden (motor iets warm).
Bijv. bij een oprit (naar snelweg) even de vluchtstrook op, ontkoppelen (intussen langzaam in zijn 2 rijden), contact uit, en direct weer aan, starten en koppeling weer op laten komen. Je hoeft dus helemaal niet echt te stoppen.
Wel snelheid minderen, want het werkte bij mij niet op de snelweg zelf om contact uit en weer aan te zetten.
2. GEL ACCU. Zelf de FIAMM FGH 21803 ingebouwd (via Duitsland besteld en thuis laten bezorgen). Dit is volgens mij zo´n beetje de goedkoopste die ik tegen kwam en het werkte ook bij - 8 graden (kouder wil het maar niet worden !. GEL accu heeft ook positief effect op lichtopbrengst e.d.
Groet,
Rob
1. Inderdaad een stukje rijden (motor iets warm).
Bijv. bij een oprit (naar snelweg) even de vluchtstrook op, ontkoppelen (intussen langzaam in zijn 2 rijden), contact uit, en direct weer aan, starten en koppeling weer op laten komen. Je hoeft dus helemaal niet echt te stoppen.
Wel snelheid minderen, want het werkte bij mij niet op de snelweg zelf om contact uit en weer aan te zetten.
2. GEL ACCU. Zelf de FIAMM FGH 21803 ingebouwd (via Duitsland besteld en thuis laten bezorgen). Dit is volgens mij zo´n beetje de goedkoopste die ik tegen kwam en het werkte ook bij - 8 graden (kouder wil het maar niet worden !. GEL accu heeft ook positief effect op lichtopbrengst e.d.
Groet,
Rob
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Jeroen, akkoord, maar bij de nieuwe beemers kan je je lichten niet uitleggen, maar hier zit dan ook een relais op die de lichten onderbreekt als je start. Beter zou eigenlijk zijn dat de lichten pas aangaan, nadat je gestart bent. Maar zo ver zijn ze nog niet...
Wat mij soms stoort is dat ze enorm veel technologie al toepassen op de wagens van BMW en dat de motoren zo lang moeten wachten op deze technologie en uiteraard dat we op andere merken batterijen moeten beroep doen om hogere capaciteiten te hebben... toch een beetje jammer
Wat mij soms stoort is dat ze enorm veel technologie al toepassen op de wagens van BMW en dat de motoren zo lang moeten wachten op deze technologie en uiteraard dat we op andere merken batterijen moeten beroep doen om hogere capaciteiten te hebben... toch een beetje jammer
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

sinds 1984 (bij mijn weten) gebruikt BMW al een onlastingsrelais voor 't starten(lichtjes gaan automatisch uit dus...) daar zal 't niet aan liggen, trouwens, alle verbruikers is ook je pomp dan
handvatverwarming is natuurlijk uit den boze maar lichten kan geen probleem zijn...
handvatverwarming is natuurlijk uit den boze maar lichten kan geen probleem zijn...
Laatst gewijzigd door Danny op 05 mar 2005, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Even ter info
Bij de start van de FJR, zijn de lichten uitgeschakeld. Van zodra de motor is op gang gebracht, worden de lichten automatisch ingeschakeld. Je hoeft niks meer te prutsen aan schakelaars, alles wordt voor u gedaan.
Simpel en toch erg handig. Dirk zal dat beamen.
BMW kon dit zelf via een tijdsrelaistje ook opgelost hebben.
Groeten.
Bij de start van de FJR, zijn de lichten uitgeschakeld. Van zodra de motor is op gang gebracht, worden de lichten automatisch ingeschakeld. Je hoeft niks meer te prutsen aan schakelaars, alles wordt voor u gedaan.
Simpel en toch erg handig. Dirk zal dat beamen.
BMW kon dit zelf via een tijdsrelaistje ook opgelost hebben.
Groeten.
Zo lossen onze noorderburen dat op:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7175
Niet slecht, als ik problemen begin te krijgen met m'n ABS
zou ik dat ook zo oplossen denk ik.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7175
Niet slecht, als ik problemen begin te krijgen met m'n ABS
zou ik dat ook zo oplossen denk ik.
Het is evengoed dat je je motor aan de Ultimate III koppelt, houdt de batterij op volle spanning, en wellicht krijgt de ABS-tester dan ook voldoende stroom bij he starten !Danny schreef:'t is al tientallen keren uitgelegd dat wanneer je start diezelfde starter erg veel stroom slurpt, daardoor kan de ABS het idee krijgen dat ie (de ABS zelf) te weinig spanning krijgt om zichzelf deftig te laten werken en dus zet ie zich koppig in storing... bij een volgende start is de olie-in't motorblok- al eens rond geweest en vraagt het dus minder inspanning vd starter of toevallig neemt je starter net niet die hoeveelheid weg die de ABS in veiligheid laat gaan en er is geen probleem...
Dit probleem zou dus in de winter meer voorkomen dan in de zomer, zie ook de mindere stroperigheid van de olie ('s winters)
CU
Georgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
Dat is de eerste fout melding bij het uit meten zei men mij. Nu mijn vraag wat kost dat zo een sensor????
Na verder in het gesprek over ABS zou er op de Nederlandse BMW MOTO sait een uitleg staan of gestaan hebben wat ik vind het niet.
Via het knipperen van de lichten op dasbord kan men zien wat het probleem is of zo iets. Er zou een truk bestaan om het op die manier te weten. Dealers weten dat maar verklappen het niet. Mijn garagist meet het uit en volgens de truk was het ook deze melding sensor stuk.
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
-
Jo De Paepe
-
Iron Gonzo
ABS uitlezen en reseten.
Als het ABS een interne storing heeft, is het zaak om de oorzaak te achterhalen en het systeem te reseten zodat het weer actief wordt als de storing is verholpen. Dit kan bij de BMW dealer gebeuren, met behulp van de MoDiTech testkast. Je kunt het echter ook zelf doen, erg handig als je onderweg bent en het ABS systeem toch weer aan de praat wilt krijgen.
Het uitlezen en reseten is gelijk voor de R1100GS en de R1150GS. Voor de F650GS is helaas niets bekend
LET OP: Het zelf uitvoeren van de onderstaande procedures is geheel voor eigen risico. Bedenk dat een foutieve handeling - of een fout in de beschrijving - schade kan veroorzaken aan het ABS systeem en/of andere onderdelen. Ik heb de onderstaande procedure alleen op een R1100GS kunnen uitproberen.
Uitlezen.
Het uitlezen van de ABS foutcodes lijkt erg veel op het uitlezen van de Motronic computer. Ook hier wordt doormiddel van spanningvallen een foutcode doorgegeven. De code bestaat echter maar uit 1 getal, 3 t/m 12. Er is alleen een foutcode aanwezig als de ABS lampen dit aangeven! (om en om knipperen)
De computer kan maar één (1) foutcode genereren. Meer is ook niet nodig want het systeem zal zichzelf uitschakelen wanneer de eerste fout ontdekt wordt. Pas als deze eerste fout is opgelost zal een eventuele andere fout te voorschijn komen.
Het uitlezen kan ook hier gebeuren met een Analoge voltmeter of met de zelfbouw LED tester. Ziet de "Motronic uitlezen en reset" voor details over de LED tester. De spanningvallen zijn zeer kort en daarom niet met een digitale meter uit te lezen, deze is hiervoor te langzaam.
De procedure:
Contact uit
Sluit de analoge voltmeter (of LED-tester) aan tussen pin 2 van de diagnose stekker (R1100 en R1150GS) en een massapunt (kaal frame, accu - pool)
Zet het contact.
Foutcode uitlezen, tel het aantal spanningvallen (LED uit). Geen spanningvallen is geen fouten. (De spanning vallen zijn zeer kort)
Zet het contact weer uit
Foutcode Tabel 3 Wielsensor voor
4 Wielsensor achter
5 Te lage accuspanning
6 ABS relay (in zekeringskast)
7 Drukmodulator
8 Externe storing
9 ABS waarschuwingslamp
12 onbekend, is gelogd als de ABS schakelaar langer als 2 seconden is ingedrukt
Realiseer de beperkingen van de computer; Hij kan het verschil niet ziet tussen een kapot onderdeel, draadbreuk of een slechte stekker verbinding. Als er een foutcode aanwezig is, reset de computer en activeer het ABS systeem (rijden) en kijk of de storing terug komt.
Als een fout steeds terug komt, controleer eerst het onderdeel visueel en loop de stekkers na (corrosie?) Meet eventueel de bedrading door. Laat de Dealer er eerst naar kijken voordat je dure onderdelen besteld!
ABS foutcode reseten
De procedure:
Contact uit
Pin 2 van de diagnose stekker verbinden met massa (schakelaar indrukken op LED tester)
Zet het contact.
Onderste ABS lamp knippert als er een fout in het geheugen staat
ABS schakelaar op dashboard indrukken voor minimaal 10 seconden (Onderste ABS lamp is contant aan)
ABS schakelaar los, beide ABS lampen branden constant als teken dat de fout gereset is
Zet het contact weer uit, verbreek de massa verbinding met pin 2
Vragen en opmerkingen over dit stuk zijn welkom, stuur ze naar R1100GS@xs4all.nl Hierdoor kan het stuk groeien en completer worden.
Als het ABS een interne storing heeft, is het zaak om de oorzaak te achterhalen en het systeem te reseten zodat het weer actief wordt als de storing is verholpen. Dit kan bij de BMW dealer gebeuren, met behulp van de MoDiTech testkast. Je kunt het echter ook zelf doen, erg handig als je onderweg bent en het ABS systeem toch weer aan de praat wilt krijgen.
Het uitlezen en reseten is gelijk voor de R1100GS en de R1150GS. Voor de F650GS is helaas niets bekend
LET OP: Het zelf uitvoeren van de onderstaande procedures is geheel voor eigen risico. Bedenk dat een foutieve handeling - of een fout in de beschrijving - schade kan veroorzaken aan het ABS systeem en/of andere onderdelen. Ik heb de onderstaande procedure alleen op een R1100GS kunnen uitproberen.
Uitlezen.
Het uitlezen van de ABS foutcodes lijkt erg veel op het uitlezen van de Motronic computer. Ook hier wordt doormiddel van spanningvallen een foutcode doorgegeven. De code bestaat echter maar uit 1 getal, 3 t/m 12. Er is alleen een foutcode aanwezig als de ABS lampen dit aangeven! (om en om knipperen)
De computer kan maar één (1) foutcode genereren. Meer is ook niet nodig want het systeem zal zichzelf uitschakelen wanneer de eerste fout ontdekt wordt. Pas als deze eerste fout is opgelost zal een eventuele andere fout te voorschijn komen.
Het uitlezen kan ook hier gebeuren met een Analoge voltmeter of met de zelfbouw LED tester. Ziet de "Motronic uitlezen en reset" voor details over de LED tester. De spanningvallen zijn zeer kort en daarom niet met een digitale meter uit te lezen, deze is hiervoor te langzaam.
De procedure:

Contact uit
Sluit de analoge voltmeter (of LED-tester) aan tussen pin 2 van de diagnose stekker (R1100 en R1150GS) en een massapunt (kaal frame, accu - pool)
Zet het contact.
Foutcode uitlezen, tel het aantal spanningvallen (LED uit). Geen spanningvallen is geen fouten. (De spanning vallen zijn zeer kort)
Zet het contact weer uit
Foutcode Tabel 3 Wielsensor voor
4 Wielsensor achter
5 Te lage accuspanning
6 ABS relay (in zekeringskast)
7 Drukmodulator
8 Externe storing
9 ABS waarschuwingslamp
12 onbekend, is gelogd als de ABS schakelaar langer als 2 seconden is ingedrukt
Realiseer de beperkingen van de computer; Hij kan het verschil niet ziet tussen een kapot onderdeel, draadbreuk of een slechte stekker verbinding. Als er een foutcode aanwezig is, reset de computer en activeer het ABS systeem (rijden) en kijk of de storing terug komt.
Als een fout steeds terug komt, controleer eerst het onderdeel visueel en loop de stekkers na (corrosie?) Meet eventueel de bedrading door. Laat de Dealer er eerst naar kijken voordat je dure onderdelen besteld!
ABS foutcode reseten
De procedure:
Contact uit
Pin 2 van de diagnose stekker verbinden met massa (schakelaar indrukken op LED tester)
Zet het contact.
Onderste ABS lamp knippert als er een fout in het geheugen staat
ABS schakelaar op dashboard indrukken voor minimaal 10 seconden (Onderste ABS lamp is contant aan)
ABS schakelaar los, beide ABS lampen branden constant als teken dat de fout gereset is
Zet het contact weer uit, verbreek de massa verbinding met pin 2
Vragen en opmerkingen over dit stuk zijn welkom, stuur ze naar R1100GS@xs4all.nl Hierdoor kan het stuk groeien en completer worden.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit