Olie probleem ?
Moderator: GVN
Olie probleem ?
Ik heb vandaag weer iets nieuws ontdekt op m'n RT'ke!
Na het nemen van de afrit Mechelen Noord van de E19 richting Antwerpen, bijna een lange rotonde dus, lichtte er op m'n display een uitroepteken op tussen 2 driehoekjes. Niet centraal bovenaan in de gele driehoek maar naast de vermelding BC. Het was zoiets ongeveer <!>. Ik direct gestopt en alle functies van de BC eens geprobeerd. Bij de oil indicatie ging het uitroepteken branden naast oil om daarna direct te verdwijnen en het welbekende vinkje terug te laten verschijnen. Terug voortgereden en nadien na een stop van een 3kwartier het oliepeil is gecheckt en dit stond perfect in het midden van het kijkglas. Heeft er iemand nog zoiets meegemaakt ? Moest ik nu een instructieboekje van de moto hebben kon ik het zelf opzoeken maar dat heb ik (nog) niet.
Grtz.
Cooper
Na het nemen van de afrit Mechelen Noord van de E19 richting Antwerpen, bijna een lange rotonde dus, lichtte er op m'n display een uitroepteken op tussen 2 driehoekjes. Niet centraal bovenaan in de gele driehoek maar naast de vermelding BC. Het was zoiets ongeveer <!>. Ik direct gestopt en alle functies van de BC eens geprobeerd. Bij de oil indicatie ging het uitroepteken branden naast oil om daarna direct te verdwijnen en het welbekende vinkje terug te laten verschijnen. Terug voortgereden en nadien na een stop van een 3kwartier het oliepeil is gecheckt en dit stond perfect in het midden van het kijkglas. Heeft er iemand nog zoiets meegemaakt ? Moest ik nu een instructieboekje van de moto hebben kon ik het zelf opzoeken maar dat heb ik (nog) niet.
Grtz.
Cooper
-
Boskrabber
Je moet je geen zorgen maken, dat is een teken dat zegt om de controlepeil na te kijken, maar dat begint al veel te vroeg op het display te verschijnen.
Regelmatig uw oliepeil eens checken is aan te raden, de helft van de tijd dat ik met de motor rij staat dat teken bij mij op mijn display te blinken.
Regelmatig uw oliepeil eens checken is aan te raden, de helft van de tijd dat ik met de motor rij staat dat teken bij mij op mijn display te blinken.
R1200RT
Lid BMW Motorclub Vlaanderen
-
hla
- Contacteer:
Heb het vorige week ook meegemaakt.
Maar ik kende dat al, dus ben ik gewoon blijven doorrijden.
Ik WIST dat er voldoende olie aanwezig was
Maar ik had juist een heel eind op de motor remmende stijle hellingen afgebold met haarspelbochten en dergelijke.
Hierdoor zal de olie wel in alle richtingen gevlogen zijn met het gekende gevolg.
's avonds even controleren, en alles was perfect in orde.
Ik vind dit persoonlijk geen enkel probleem. Liever te vroeg een signaal dan veel te laat
Maar ik kende dat al, dus ben ik gewoon blijven doorrijden.
Ik WIST dat er voldoende olie aanwezig was
Maar ik had juist een heel eind op de motor remmende stijle hellingen afgebold met haarspelbochten en dergelijke.
Hierdoor zal de olie wel in alle richtingen gevlogen zijn met het gekende gevolg.
's avonds even controleren, en alles was perfect in orde.
Ik vind dit persoonlijk geen enkel probleem. Liever te vroeg een signaal dan veel te laat
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Vandaag langs geweest bij m'n dealer om de ESA laten uit te lezen.
Blijkbaar niks aan de hand ik wist enkel niet hoe hij functioneerde.
Je moet de knop blijkbaar even ingedrukt houden , lossen en daarna terug in gedrukt houden om te switchen tss 1 , 2 of met bagage.
Dat krijg je als ze de werking niet uitleggen bij aflevering hé.
Bij de vraag wat dat fameuze uitroepteken tss de driehoekjes betekende moestten ze me het antwoord schuldig blijven ???!!!!.
Service
Ze zouden de "fout"code , lees uitroepteken , verwijderen met de computer.
Gevolg, ik was net op de snelweg en wat verscheen er weer vrolijk op mijn display? EEN UITROEPTEKEN !!!! netjes tussen z'n driehoekjes.
Heb al veel positiefs gehoord over LC motors maar ik heb er toch m'n bedenkingen bij nu.
Blijkbaar niks aan de hand ik wist enkel niet hoe hij functioneerde.
Je moet de knop blijkbaar even ingedrukt houden , lossen en daarna terug in gedrukt houden om te switchen tss 1 , 2 of met bagage.
Dat krijg je als ze de werking niet uitleggen bij aflevering hé.
Bij de vraag wat dat fameuze uitroepteken tss de driehoekjes betekende moestten ze me het antwoord schuldig blijven ???!!!!.
Service
Ze zouden de "fout"code , lees uitroepteken , verwijderen met de computer.
Gevolg, ik was net op de snelweg en wat verscheen er weer vrolijk op mijn display? EEN UITROEPTEKEN !!!! netjes tussen z'n driehoekjes.
Heb al veel positiefs gehoord over LC motors maar ik heb er toch m'n bedenkingen bij nu.
-
Boskrabber
Re: Olie probleem ?
Ik heb nu eens goed nagekeken aangaande dat teken op de display. Ik heb 400cc recent toegevoegd, zodat het peilglas anderhalve mm van vol was. Nu na een luttele 350km verschijnt het teken reeds op de display en daarmee zal ik blijven rijden totdat ik weer zal moeten bijvullen na ongeveer 1200km, dus het symbool komt reeds 850km te vroeg op de display..cooper schreef:Ik heb vandaag weer iets nieuws ontdekt op m'n RT'ke!
Grtz.
Cooper
De BC is eigenlijk wel een nutteloos ding, temperatuur klopt van geen kanten, de nog te rijden km's springen ook met grote bokkensprongen en de oliepeiling indicator is ook redelijk nutteloos als je 3/4 van de tijd met het symbool op uw display aan het rondhossen bent.
R1200RT
-
boxer short
Ik krijg dat teken zo ongeveer na 3000 km. Meestal moet er dan nog geen olie bij (mag wel natuurlijk), want het verwittigt inderdaad heel vroeg (beter dan te laat). Wat dat verdwijnen betreft: ik denk dat het te maken heeft met de bewegingen van de moto. Als de moto duikt (remmen) of zich opricht (optrekken) of plat gaat (bochten), dan meet die sensor waarschijnlijk "fout" omdat het olieniveau verandert: de olie verplaatst zich in het carter. Je krijgt dan dus de foutmelding. Als even later, na enige tijd gewoon "stabiel" rijden, het niveau constant blijft, geeft hij aanvankelijk geen tekort-melding meer. Pas ong. 500 km later, als de sensor het niveau als continu te laag aanvoelt, krijgt je een constante melding. Het is ook maar een hypothese, hoor, maar het klopt wel met mijn ervaringen.
Ik heb onlangs volgend "experimentje" gedaan. Waarschuwingsteken verscheen. Heb er 100 cc olie bijgekapt. Ik rijd nu al ong. 1000 km, en wacht nog steeds op het verschijnen van het uitroepteken. Misschien is dat een goede manier om je olieverbruik uit te rekenen: als je na 1000 km 100 cc zou verbruikt hebben (ttz als dan het "alarm" weer zou oplichten) dan heb je één liter op 10.000 km. als verbruik. Zou bij mij dus zowat het geval moeten zijn, maar dat is ook maar een hypothese. Ik maak me daar verder geen zorgen in.
Ik heb onlangs volgend "experimentje" gedaan. Waarschuwingsteken verscheen. Heb er 100 cc olie bijgekapt. Ik rijd nu al ong. 1000 km, en wacht nog steeds op het verschijnen van het uitroepteken. Misschien is dat een goede manier om je olieverbruik uit te rekenen: als je na 1000 km 100 cc zou verbruikt hebben (ttz als dan het "alarm" weer zou oplichten) dan heb je één liter op 10.000 km. als verbruik. Zou bij mij dus zowat het geval moeten zijn, maar dat is ook maar een hypothese. Ik maak me daar verder geen zorgen in.
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
Dat zijn allemaal oplossingen, maar een nieuwe moto mag na de inrijperiode geen olie meer verbruiken. Dat is mijn idee erover. Ik kocht verleden jaar een nieuwe MINI (misschien niet toevallig ook van de BMW groep) Olieverbruik 1 liter op 7000km !!! Reactie van de garage... da's normaal meneer dat hebben ze allemaal. Wel dan kan ik ook met m'n classics rijden die zijn 25 jaar oud die mogen olie verbruiken. Een motor die tot de laatste kilometer volgens het boekje is ingereden mag geen olie verbruiken.
Welke olie "drinken" die boxers trouwens?
PS. Voor de rest wel zeer tevreden over m'n RT'ke
-
boxer short
Toch niet helemaal eens hoor cooper. Ooit Alfa en Porsche gereden (beiden boxers), beiden olieverbruik. Niet overdreven, maar toch. 't Is de aard van het beestje. Je hebt wel gelijk dat na de inrijperiode het olieverbruik minimaal moet worden. Maar momenteel rijd ik met een Audi turbodiesel, en die verbruikt ook olie. Vraag maar na, Mercedes, BMW, Audi, Golf, alles dat Turbo is en "geblazen" verbruikt olie, en dat zijn dan géén boxers. Motoren van vroeger draaiden op dat stuk veel rustiger. Een boxer is altijd een uitzondering geweest. Bij elke start gaat er weer wat olie verloren, en neen tijdens het rijden loopt de smeerolie tussen de zuiger en de wand niét naar beneden in het carter zoals bij een staande vier of twee of monocilinder... Maar ik kan mis zijn, natuurlijk.
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
-
Sven 12RT
De Mini Mk1 is van 1959 en was uitgerust met de A-series motor van BMCSven's 12RT schreef:Way off-topic
Maar de motor in de Mini Mk1 werd uitgerust met een Chrysler motor, waar overigens heel wat problemen mee zijn.
Net daarom heeft BMW samen met PSA een nieuwe 1.6i (al dan niet turbo) ontwikkeld
De MINI R53 had idd het Chrysler blok maar buiten het hoge (benzine)verbruik zijn daar weinig problemen mee. De versnellingsbak buiten beschouwing gelaten dan.Enkel de MINI R56 CooperS krijgt een nieuw ontwikkelde motor de Cooper en One krijgen het reeds bestaande PSA blok. De mijne is echter een diesel en dus aangedreven door een Toyotablok wat dan wel een goede motor zou moeten zijn. Wat BMW er meegedaan heeft , geen idee, maar hij drinkt z'n olie graag.
Maar was dat hier geen MOTOforum ?
Back on topic now
-
Boskrabber
Troost u, ik doe maar max 2300km met 1 liter. Ik heb ongeveer 25k op de teller en ik hoopte dat het met de tijd zou beteren, niet dus maar ik heb er mee leren leven.cooper schreef:Dat zijn allemaal oplossingen, maar een nieuwe moto mag na de inrijperiode geen olie meer verbruiken. Dat is mijn idee erover. Ik kocht verleden jaar een nieuwe MINI (misschien niet toevallig ook van de BMW groep) Olieverbruik 1 liter op 7000km !!! Reactie van de garage... da's normaal meneer dat hebben ze allemaal. Wel dan kan ik ook met m'n classics rijden die zijn 25 jaar oud die mogen olie verbruiken. Een motor die tot de laatste kilometer volgens het boekje is ingereden mag geen olie verbruiken.
R1200RT