Op de Nationale MOTORbeurs in 's-Hertogenbosch - midden februari - heb ik een ELACIN Unicom-gehoorbescherming laten aanmeten. Sinds mijn bezoek aan de motorbeurs in de RAI (Amsterdam) vorig jaar was ik dit product aan het vergelijken met dat van andere fabrikanten. Aangezien ik al wat gefluit in mijn oren ervaar, een PDA als GPS in de wagen gebruik en dit in de toekomst afwisselend met een MP3-spelertje/radiootje wil gebruiken (want ik heb bewust geen radio besteld) op mijn 1200 RT vond ik in het Unicom-gehoorbeschermingssysteem normaal gezien een geschikte oplossing. Het pakketje ligt op mij te wachten bij Groeneveld Elcea B.V. in NL omdat ik het nog persoonlijk wil laten testen op geluidslekdichtheid maar het wordt standaard gezien, zodra het op maat gemaakt is, per post opgestuurd. Ik heb het aangeschaft aan een beursprijs dus je kan best met de firma contact opnemen om de huidige prijs te vernemen. Ze houden ook rekening met het gebruik van de "dopjes" in een helm. Zonder "communicatiesysteem" hebben zij de ELACIN Biopact FlexComfort® voor motorrijders met opmerkelijk handige rubberen ringetjes voor het inzetten en uitnemen.
Op de website
http://www.elacin.nl, onder Producten en dan Communicatie vind je de ELACIN UniCom-gehoorbeschermer. Foto's ervan zie je al op de beginpagina (=> doorzichtige gehoorbeschermer met zwart dopje erin en zwart kabeltje). Hieronder de tekst van hun website.
De ELACIN UniCom® is een gehoorbeschermer in combinatie met communicatie.
Deze is speciaal ontwikkeld voor mensen die in een lawaaiige omgeving werken, gehoorbescherming moeten dragen, maar toch naar de radio willen luisteren. Daarnaast is de ELACIN UniCom® ook geschikt voor andere toepassingen zoals bijvoorbeeld portofoons en mobiele telefoons.
De ELACIN UniCom® gehoorbeschermer wordt geleverd met een kabel, voorzien van een 3,5 mm jackplug en een luidsprekertje van slechts 7 gram. De kabel kan naar keuze op het linker of rechter oor worden aangesloten.
Op momenten wanneer geen behoefte aan de radio is, is de ELACIN UniCom® eenvoudig om te bouwen tot een "gewone" gehoorbeschermer. Klik hiervoor de bijgeleverde dummy in de gehoorbeschermer. Dankzij dit principe is de ELACIN UniCom® kabel eenvoudig door meerdere mensen te gebruiken.
MCC-RT