Horten en stoten

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Brompi

Horten en stoten

Bericht door Brompi »

Hallo Beemers,
Een vraag aan de ervaren Beemers
Ik heb onlangs mij een tweedehands R850RT aangekocht, waar ik heel tevreden over ben ik heb nu zowat 1800 km meegereden dat is heel wat anders of mijn K100RT van 1983. Maar nu heb ik mijn vrouw ook een motor gekocht Honda 250Rebel daar ze nog nooit gereden heeft met een motor vind ik dat een idiaale opstapper maar nu, wanneer ik achter haar rij aan een geregelde snelheid van tussen de 70 en 90 stoterd mijn motor
Ze hebben mij gezegd dat ik alo Bougies moet insteken en dat dat gedaan zal zijn
Hebben jullie daar ervaring mee en is dat de moeite dat ik dat bestel ???
Dank allen voor de tips
Mijn Brommers : Zündapp C 50 - Zündapp CS 50 - Yamaha FS1 -Yamaha RD50M - Kreidler RS - Zündapp KS50Supersport
Mijn vorige moto's: Yamaha R5 350 - Kawazaki VN1500 Vulcan - Honda GoldWing 1500GL - (5jaar onderbroken) BMW K100RT - BMW R850RT - Honda ST1300 - Honda GoldWing 1800GL - (2jaar onderbroken) BMW R1100RT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

moest het daar mee opgelost zijn :?:
dat geloof je toch zelf niet

hoe lang is het geleden dat uw motor een deftig onderhoud heeft gekend?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Brompi

Bericht door Brompi »

Normaal net voor ik hem gekocht heb ,dus aan 63000 km en ik heb verstouwen in de verkoper want hij heeft altijd het onderhoud gedaan van mijn K100
Mijn Brommers : Zündapp C 50 - Zündapp CS 50 - Yamaha FS1 -Yamaha RD50M - Kreidler RS - Zündapp KS50Supersport
Mijn vorige moto's: Yamaha R5 350 - Kawazaki VN1500 Vulcan - Honda GoldWing 1500GL - (5jaar onderbroken) BMW K100RT - BMW R850RT - Honda ST1300 - Honda GoldWing 1800GL - (2jaar onderbroken) BMW R1100RT
Iron Gonzo

welke versnelling rij je dan?
wat is uw toerental?

kan zijn dat je versnellingske moet zakken bij de 850 zodanig hij iets meer toeren maakt
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Brompi

Bericht door Brompi »

Ik rij op dat moment zo rond de 70à90 KM/h en een toerental van +/- 3000 toeren naargelang
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

je onderhoud kan wel gedaan zijn aan die kilometerstand... maar nu komt de kat op de koord...

In welk jaar waren die 63000km? Het beste is minimum ieder jaar een onderhoud te laten doen... ongeacht de kilometerstand.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Als ie normaal doet bij elk ander scenario, en alleen wat inhoudt bij constante snelheid, dan heb je bijna zeker te maken met KFR, iets wat bij de 850 haast nooit voorkomt, maar vaker bij de 1100. Zeker dat er geen 1100 blok onder hangt? :wink:
Perfect afstellen, vooral syncronisatie, en goede bougies en bougiekabels (de bougies die BMW voorschrijft zijn meer dan goed genoeg) zouden al veel moeten oplossen. En voor de rest wat variatie in het toerental brengen, of in vierde gaan rijden zo lang je niet boven de 70 per uur uitkomt.
Intruder
Contacteer:

Re: Horten en stoten

Bericht door Intruder »

Brompi schreef:Hallo Beemers,
Een vraag aan de ervaren Beemers
Ik heb onlangs mij een tweedehands R850RT aangekocht, waar ik heel tevreden over ben ik heb nu zowat 1800 km meegereden dat is heel wat anders of mijn K100RT van 1983. Maar nu heb ik mijn vrouw ook een motor gekocht Honda 250Rebel daar ze nog nooit gereden heeft met een motor vind ik dat een idiaale opstapper maar nu, wanneer ik achter haar rij aan een geregelde snelheid van tussen de 70 en 90 stoterd mijn motor
Ze hebben mij gezegd dat ik alo Bougies moet insteken en dat dat gedaan zal zijn
Hebben jullie daar ervaring mee en is dat de moeite dat ik dat bestel ???
Dank allen voor de tips
ik laat mijn beemer toeren maken zeker niet in te hoge versnelling rijden
de 6 of E versnelling gebruiken op de snelweg

mvg jp
na een jap een RT zalig is da
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Na 12 jaar K100 viel me dit ook op bij mijn 850 GS.
De GS stond en staat perfekt op punt, maar een boxer zal nooit zo mooi lopen als een K.
Heb daarom vorig jarig eens Brisk bougies geprobeerd (gekocht bij de dealer) en haperen was zo goed als weg.
Heb van die Halobougies ook al gehoord, vermoed dat ze hetzelfde doen (betere vonk om gelijkmatigere verbranding te krijgen).

Na 12.000 km voel ik soms weer iets, maar is normaal want Brisks moeten om de 10.000 km gewisseld worden.
Iets meer toeren maken helpt inderdaad ook, rij bij aangegeven snelheden (70 - 90) altijd in 4de.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

De 850 heeft ook last van KFR (konstant farht rücklen) zij het in mindere mate dan zijn grote broers. Naast een goede synchronistatie stel ik voor om de codestekker eruit te gooien. Dat zet de motor iets rijker. 98 RON tanken helpt ook. En inderdaad, uit die 3000 tpm zone wegblijven is een oplossing als alle tips niet werken. Mijn 1150GS begint weer irriterend te KFR'en. Tijd voor een synchro en nieuwe bougies (of 50 rijden in 2de of in 4de :wink: )

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je tientallen artikels over dit probleem op dit forum.

Succes.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
VFooR

Bericht door VFooR »

Heb een GS 1150... 3 weken en het valt bij mij ook op: 50 km/u in 3de, 70 in 4de. Hij snokt wat... Moeilijk een constante houden.

Valt dit onder garantie? Heb er een jaar op.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Iron Gonzo

yep
altijd eens binnenspringen bij dealer en probleem uitleggen
zij moeten het oplossen onder garantie
TRIUMPH TROPHY SE
Synchro Bob
Contacteer:

VFooR schreef:Heb een GS 1150... 3 weken en het valt bij mij ook op: 50 km/u in 3de, 70 in 4de. Hij snokt wat... Moeilijk een constante houden.

Valt dit onder garantie? Heb er een jaar op.
Net hetzelfde bij mij. Ik denk niet dat de dealer er wat kan aan doen. Maar probeer de garantie en laat ons weten of het iets opgebracht heeft.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
hans rs

Bericht door hans rs »

Normaal voor een motor dat deze slecht loopt :evil: :evil:
ik weet niet,maar ik heb er bij een jap nooit geen problemen mee gehad :wink:
Is dit dan het....karakter :lol:

Hans
geniet er maar van!!
Synchro Bob
Contacteer:

hans rs schreef:Is dit dan het....karakter :lol:

Hans
In zekere zin, ja.
Het verschil met een Jap zijn minder en grotere cilinders in combinatie met een zuinig en milieuvriendelijk motor management. Je kan kiezen voor 4 cilinders en/of een verbruik van 8liter/100Km en je zal geen KFR meer hebben :wink:

Maar BMW heeft het antwoord zelf gevonden. De twin spark. Mijn zwager heeft vorig weekend een R1200RT van de laatste generatie gehuurd . Hij had nog nooit met BMW gereden en is gespaard gebleven van de typische boxer karaktertrekken: KFR en een luidruchtige versnellingsbak. Nu loopt hij in de waan dat BMW boxers de beste motoren ooit zijn :wink:

Wij met onze mono sparks en interbellum versnellingsbakken weten beter :(
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Makky

onsteking + klepjes afstellen

Bericht door Makky »

Tussen de 2000 tot 3500 toeren kan je inderdaad problemen krijgen met een onregelmatig toerental door de milieu vriendelijke afstelling van de BMW motoren. Oplossing: Bougies steken met meer dan 1 onstekings lipje. Je hebt er met 4 onstekingslipjes en die doen het perfect en maakt echt een verschil. En uiteraard slecht afgestelde klepjes of nokkenas (om de 10.000 km laten afstellen kan nooit kwaad) kunnen dat ook veroorzaken.
Trotse eigenaar van een R1100RT na een positieve BMW ervaring model R1100R
Koert

Bericht door Koert »

Hoi,

Ik rij met een 1100 van 1997, en heb hetzelfde probleem. Bij constant rijden aan rond de 3000 toeren, of bij heel zacht optrekken en het passeren van dit toerental moppert hij alsof de benzinetoevoer wat verstopt zit. Een volledig onderhoud bij de dealer inclusief afstelling van de kleppen heeft dit niet opgelost. De injectoren zouden ook nagezien zijn. Om geen grote kosten te hebben moeten maken, zonder garantie op resultaat rij ik er nu weer mee rond. Noodgedwongen trek ik bij het optrekken dan maar wat meer door, en schakel ik bij konstante snelheid dan maar naar een hogere versnelling, zodat het toerental terug zakt tot rond de 2000. Dan loopt hij zacht, maar moet je wel terugschakelen indien je opnieuw weer wil optrekken... Mogelijks zit je hier met een kwaaltje dat niet eenvoudig opgelost raakt... Indien wel, laat het mij aub zeker weten. Danku.

Koert
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Koert schreef:Hoi,

en schakel ik bij konstante snelheid dan maar naar een hogere versnelling, zodat het toerental terug zakt tot rond de 2000. Dan loopt hij zacht, maar moet je wel terugschakelen indien je opnieuw weer wil optrekken... Mogelijks zit je hier met een kwaaltje dat niet eenvoudig opgelost raakt... Indien wel, laat het mij aub zeker weten. Danku.

Koert

fout fout fout... ge rijdt uw boxer kapot, en de eerste verschijnselen heb je blijkbaar al.

Nooit ofte never onder de 3500 aan constante snelheid boxeren!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Koert

Bericht door Koert »

Misschien ter verduidelijking, ik heb het wel over halfgas (bvb in t stad, en bij zacht optrekken... ; dus in kleinere versnellingen (1e, 2e, 3e....)). En net daar hapert hij tussen 3000 en 3500. Als je daar dan moet beginnen aan 4000 en meer toeren constant rijden, dan kan je het toerental nog met moeite stabiel houden, en maakt hij zeker twee keer zoveel lawaai.... Hij klinkt in ieder geval niet alsof hij dat graag heeft...
K75RT

Re: Horten en stoten

Bericht door K75RT »

Heb je de koppelingskabel al eens nagekeken ?
Bij mijn 850 was deze blijkbaar volledig opgespannen en half over (ter hoogte van het handvat).
Op de duur kabel over.
Kabel volledig vervangen.
Probleem bijna volledig weg.
Groeten,
Kris
Teuniz
Contacteer:

Bericht door Teuniz »

Als al het onderhoud gedaan is en alles goed staat afgesteld (kleppen en synchronisatie),
dan zou je kunnen overwegen het mengsel wat rijker af te stellen.
Dit gaat heel simpel met een potentiometer (de CO-pot). Wanneer het CO-gehalte
wordt afgeregeld volgens de fabrieksspecificaties is het mengsel veels te arm.
Vooral bij lagere toeren pikt de motor niet goed op en de kans op KFR is veel groter.
De reden van deze schrale afstelling zijn de millieu-eisen.

Bij mijn R1100R maakte dit een wereld van verschil.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

JH. schreef: fout fout fout... ge rijdt uw boxer kapot, en de eerste verschijnselen heb je blijkbaar al.

Hier wil ik toch eens de mening van kenners over weten. :shock:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Iron Gonzo

Vanguard schreef:
JH. schreef: fout fout fout... ge rijdt uw boxer kapot, en de eerste verschijnselen heb je blijkbaar al.

Hier wil ik toch eens de mening van kenners over weten. :shock:
ergens heeft hij een punt.

te langzame toeren voor een hoge versnelling maakt het de motor niet gemakkelijk.

als je denkt dat hij minder gaat verbruiken, zit je wel goed, maar met een grote maar.
het verbruik zal amper (lees miniscul) minder zijn en je vraagt veel te veel van de motor waardoor hij rapper zal slijten.

beter is een vlot rijgedrach die de motor op zijn beste bedrijvigheid houd.
dit hangt natuurlijk af van motor tot motor. je moet dus van zijn koppel gebruik maken.

moest je zo rijden bij oude boxers, rij je de motor in friet op de korste keren. een oude motor is een goede leerschool.

bv: Bij mijn 4X4 is het beter om het toerental zodanig te houden dat bij het opschakelen hij in zijn beste doen. Te laag toerental zal teveel vragen van de motor en gaat dus langer duren voor je de gewenste snelheid hebt. Ook de motor heeft dat niet graag.
op zware ondergrond in 1ste versnelling moet ik het toerental omhoog houden wil ik gebruikmaken van al zijn koppel.

een Boxer is een 2 cilinder dwars tegen over elkaar.
dit maakt het niet gemakkelijk om de motor optimaal af te stellen en nog moeilijker om trillingen te vermijden
als je dus in te lage toeren gaat, zal je voelen dat de motor ongelooflijk moeilijk doet en sterk gaat trillen.
ga je dan effe het gas openen, daver je er letterlijk bijna af (oke sommige vrouwtjes houden van sterke vibs :P )

hou je het toerental in zijn beste werkgebied, zal je veel minder vragen van de motor, kwa inspanningen. ook draaid alles lekker rond en heb je minder sleet en belastingen op de bewegende onderdelen.
dus ook veel minder trillingen.

wil je weten wat het best is kwa werkgebied van de motor? zet hem op een testbank.
als je goede feeling hebt met motoren zal je dat rap zelf merken waarbij de motor het lekkerste draaid en U met plezier van zijn kunnen laten genieten voor lange tijd.
TRIUMPH TROPHY SE
naftje

Bericht door naftje »

JH. schreef: ... fout fout fout... ge rijdt uw boxer kapot, en de eerste verschijnselen heb je blijkbaar al.

JH heeft hier een GROOT punt.
Je moet ALTIJD op je koppel (leren) rijden. Een te laag toerental is nog vééél slechter dan een te hoog (zeker bij een boxer), omdat de krachten van de zuiger op de aandrijfstang en krukas te groot zijn. Vandaar krijg je ook het gerammel onderin de motor (enfin, in 't midden bij een boxer) als je optrekt bij een telaag toerental.
Greetz, J-P
Koert

Bericht door Koert »

Maar is het niet zo dat hij in de kleinere versnellingen, waarbij het gevraagde koppel van de motor minimaal is, beter traag draait, dan dat hij zonder belasting op 4000 toeren of meer blijft draaien? Buiten de onnodige slijtage haal je je ook nog eens de onvrede van voetgangers en fietsers op de nek die denken dat je een nozem bent die goed zijn best doet om veel lawaai te maken, en goed op te vallen. Bovendien kan je het toerental beter stabiel houden aan tragere draaisnelheden...
Plaats reactie