Distributieketting, kettingspanner vervangen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jensz

Distributieketting, kettingspanner vervangen?

Bericht door Jensz »

Hey hye allen,

Sinds een tweetal weken zit er een onaangenaam getik in de linkercilinder van men 1000 GS met 108.000km op zen teller. Ik ben al naar de dealer geweest en daar kreeg ik te horen dat het de kleppen waren die gesteld moesten worden, zo gezegd zo gedaan maar het tikken bleef bestaan! Nu heb ik hier op het forum gelezen dat het eventueel ook de kettingspanner kan zijn die vervangen moet worden, maar ik zou niet weten hoe ik hier aan moet beginnen. Heeft er mss iemand een handleiding waarop ik mij kan baseren om deze taak tot een goed einde te brengen? En wat zijn de kosten als ik dit zelf doe?

Alvast enorm bedankt!

Addios,

Jz
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

spreek je hier van een R100GS :?:
zo ziet dat er uit bij een R100 blok
Afbeelding
Afbeelding

bij een R1100GS (wat ik vermoed van model)
hier zie je de spanners, maar kan goed zijn dat de kettinggelijders (die worden op spanning gebracht met die spanners) moeten vervangen worden
Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Jensz

Bericht door Jensz »

Het is idd een R1100GS van '94..

Dat ziet er dus niet al te gecompliceerd uit om de spanners te vervangen. Kan ik deze gewoon visueel inspecteren door deze los te draaien? En kan ik dan ook de kettinggeleiders inspecteren? Om deze te vervangen moet het blok precies wel open in elk geval.

Alle opinies meer dan welkom!

Jz
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Je kan de kettingspanner zelf vervangen, probleempje is meestal om de veer er uit te krijgen zonder al te veel te breken. Met een paperklip kan je hiervoor een haakje maken.
Je kan hem visueel inspecteren, maar pas nadat je alles er uit hebt gehaald. Wat ook wel eens gedaan wordt: een extra ring onder de veer steken, zodat die iets meer voorspanning geeft, maar dat helpt alleen om het getik van de eerste seconden tegen te gaan. Daarna moet de spanner zichzelf met motorolie gevuld hebben, en doet die het verdere werk, nl spannen. Een iets dikkere olie zorgt voor een tragere vulling in de eerste seconden, maar een betere demping als de olie op temperatuur is. 20W50 proberen helpt dus ook al iets.
En hier een link die misschien nog iets duidelijk maakt.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ht=#118910
En laat je vooral niet het tussenmodel kettingspanner aansmeren, die kost haast 4 x de prijs van de standaard spanner. Je herkent hem aan een extra onderdeeltje dat op de zuiger zit, en natuurlijk ook aan de prijs :wink:
De linkse en rechtse spanner zijn ook verschillend, goed opletten dat je per vergissing geen rechtse meekrijgt, neem de oude anders even mee naar de shop.
Ludo vp

Bericht door Ludo vp »

Getik thv de cilinder kan ook het gasklephuis zijn.
'k Ben geen techneut maar dat was de diagnose van mijn dealer.

Ludo :wink:
R1150GS
Scotland Rider 2006

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Jensz

Bericht door Jensz »

De gasklephuizen heb ik al is aan de tand gevoeld door wat ik hier ergens gelezen heb "het uit te knijpen als een appelsien" en daar kan ik niets abnormaal aan vaststellen, wat dezelfde mening was dan die van men dealer. Ik zal vanavond de kettingspanner er is uithalen en zien of ik daar iets kan van maken..

Bedankt alvast allen!

Addios,

Jz
spaceman__spiff

Bericht door spaceman__spiff »

Kan het ook niet gewoon te veel axiale speling zijn op de tuimelaar?
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
Jensz

Bericht door Jensz »

Dit zou mss idd ook nog wel kunnen maar heeft er iemand een idee hoe ik dit kan nameten of bijstellen?

Groetjes,

Jensz
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Jensz schreef:Dit zou mss idd ook nog wel kunnen maar heeft er iemand een idee hoe ik dit kan nameten of bijstellen?

Groetjes,

Jensz
Als je de tuimelaar op en neer schuift heb je al een idee over het spel. Een voelermaat tussen tuimelaar en onderste beugel geeft uitsluitsel. Ik regel op 0,05 à 0,1 mm.
Je kan die beugel losmaken en met een rubberen hamer zijdelings bewegen. Een momentsleutel is aangeraden.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Distributie ketting spanner: Als je gas geeft verdwijnt het gerammel bijna volledig, als je gas lost hoor je het des te beter.
Axiale kleppenspeling: Zou je normaal altijd moeten horen, als je meer toeren draait zou het moeten verergeren als ik mij goed kan herinneren.
Axiale speling moet al redelijk groot zijn 0.40+ voor je het goed begint te horen dacht ik. 0.05 is de minimum speling.
Ik gok op de kettingspanner....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

neem een lange schroevendraaier
hou hem tegen het kleppendeksel en leg uw oor op het handvat

luister nu naar de wondere techniek van een boxermotor
als je de schroevendraaier opschuift zal je horen hoe de kleppen tikken
je kan ze alle 4 appart beluisteren 8)
een abnormale klep hoor je direct het verschil

hou de schroevendraaier nu eens waar de ketting loopt

opgepast dat je U niet verbrand aan de uitlaat :idea: :wink:
vandaar lange schroevendraaier :idea: :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie