BMW R80GS wel of niet
Moderator: GVN
BMW R80GS wel of niet
Hey,
Een vraagje aan jullie allen.
Zou een BMW R 80 GS willen kopen maar dan wel een oude, namelijk eentje van 1982 dus waarschijnlijk een 80 G/S als ik het goed voor heb. Trouwens wat is nu eigenlijk het verschil tss GS en G/S?...
De reden dat ik zo één wil kopen is omdat ik een reis aan het plannen ben, met een kameraad voor een jaar met de moto richting Thailand. De keuze voor een oude, vind ik persoonlijk de mooiste, heb altijd al met oude moto’s gereden. Maar ook vooral omdat de techniek nog toelaat om eventuele euvels zelf te kunnen oplossen.
Is dit een nuchter denken of toch beter een R 80 GS kopen van de jaren 90, die ik al iets minder mooi vind.
Zo een moderne GS van de late jaren 90-2000 zie ik niet zitten.
Tja de liefde voor de oudere moto kan ik moeilijk negeren.
Zijn er hier die ervaring hebben met verre lange reizen op een oudere BMW moto?
Benieuwd naar jullie gedachten…
Vriendelijke Groeten
Joost
Een vraagje aan jullie allen.
Zou een BMW R 80 GS willen kopen maar dan wel een oude, namelijk eentje van 1982 dus waarschijnlijk een 80 G/S als ik het goed voor heb. Trouwens wat is nu eigenlijk het verschil tss GS en G/S?...
De reden dat ik zo één wil kopen is omdat ik een reis aan het plannen ben, met een kameraad voor een jaar met de moto richting Thailand. De keuze voor een oude, vind ik persoonlijk de mooiste, heb altijd al met oude moto’s gereden. Maar ook vooral omdat de techniek nog toelaat om eventuele euvels zelf te kunnen oplossen.
Is dit een nuchter denken of toch beter een R 80 GS kopen van de jaren 90, die ik al iets minder mooi vind.
Zo een moderne GS van de late jaren 90-2000 zie ik niet zitten.
Tja de liefde voor de oudere moto kan ik moeilijk negeren.
Zijn er hier die ervaring hebben met verre lange reizen op een oudere BMW moto?
Benieuwd naar jullie gedachten…
Vriendelijke Groeten
Joost
-
- Contacteer:
Ik ken iemand die in zijn eentje met een GS van de eerste generatie naar Ivoorkust is gereden (vanuit Erps-Kwerps) en terug. Zonder grote mechanische problemen. En hij is in de woestijnzand nochtans vaak op zijn bek gegaan. Ik zal je zijn gegevens via e-mail doorsturen.
Van die oude boxers vind je alle stukken voor een redelijke prijs.
Ik zie het wel zitten.
Succes
Dat is hem op een latere reis (naar Marokko denk ik) met een 100 GSPD
http://us.f2.yahoofs.com/users/42ce2f6f ... GBBR27B1Bk
Van die oude boxers vind je alle stukken voor een redelijke prijs.
Ik zie het wel zitten.
Succes
Dat is hem op een latere reis (naar Marokko denk ik) met een 100 GSPD
http://us.f2.yahoofs.com/users/42ce2f6f ... GBBR27B1Bk
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Persoonlijk zou ik voor dergelijke reizen ook terug vallen naar eenvoudige techniek. Aangezien ik het grootste deel van Europa heb gezien en ik nu een beetje verder trek heb ik mij 7maanden geleden een R100GS bijgekocht. Heb er nog maar 8000km mee gedaan en niks dan lof. Geeft meer rijplezier dan een 1200.
Ben nu aan de voorbereiding bezig voor een 37 daagse naar Marokko.
Vandaag een setje TT-koffers gemonteerd.
Veel succes met je keuze,

Ben nu aan de voorbereiding bezig voor een 37 daagse naar Marokko.
Vandaag een setje TT-koffers gemonteerd.
Veel succes met je keuze,

YOO
Heb reeds de eer gehad om met zo'n proper geel/zwart exemplaar te mogen rijden, al was 't maar een toerke van 2 à 3km, en als m'n GS1200 niet verkocht wordt, en vervangen door een GSA binnen de volgende twee jaar, dan komt er zeker zo éne bij.
Ik vind 't een fantastisch masjien, en idd, 't is allemaal nog relatief eenvoudige mechaniek, dus zelf te herstellen, want kapot gaan kan er altijd wel iets.
Is eigenlijk nog de echte "all-rounder" die de GS ooit was, die van nu is eigenlijk zichzelf ontgroeit, maar da's een spelleke van vraag en aanbod natuurlijk.
Gewoon doen, ik denk niet dat ge 't u gaat beklagen
Grtz, Philip!
Heb reeds de eer gehad om met zo'n proper geel/zwart exemplaar te mogen rijden, al was 't maar een toerke van 2 à 3km, en als m'n GS1200 niet verkocht wordt, en vervangen door een GSA binnen de volgende twee jaar, dan komt er zeker zo éne bij.
Ik vind 't een fantastisch masjien, en idd, 't is allemaal nog relatief eenvoudige mechaniek, dus zelf te herstellen, want kapot gaan kan er altijd wel iets.
Is eigenlijk nog de echte "all-rounder" die de GS ooit was, die van nu is eigenlijk zichzelf ontgroeit, maar da's een spelleke van vraag en aanbod natuurlijk.
Gewoon doen, ik denk niet dat ge 't u gaat beklagen

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser

Even kijken of er deftige veringen onderzitten en dan ben je klaar
rij al geruime tijd met een R80 paralever en tis het leukste waar ik al mee gereden heb. voor alle vragen/onderhoud/onderdelen kun je ook altijd terecht bij http://www.bmwboxertoko.nl/ de op het gs forum van nederland vindt je een massa info en Belgen in de 2V afdeling. http://www.bmwgsclub.nl/forum/index.php

2 dingen zijn oneindig: het universum en de domheid der mensen, en van het eerste ben ik niet eens zeker!! (Einstein)
R80GS Matzwart!
Used, Abused, Trashed and Crashed!!!!
R80GS Matzwart!
De R80GS is de fijnst sturende fiets die ik ooit gehad heb. Alleen op de snelweg, als de dikke kanonnen ervandoor gaan, dan moet ie wel even naar adem happen met z'n kleine 50 pk. Dus even nagaan met wat die kameraad rijdt, en wat jullie van plan zijn, anders lijkt de 100 mij net iets vlotter (maar meestal vind je de 80 met minder km's dan de dikke 100).
De latere modellen hebben de iets lekkerder sturende paralever achterophanging, de G/S heeft de oude rechtdoor-cardan en een lelijke snuit
. Veel succes met de aankoop en de trip.
De latere modellen hebben de iets lekkerder sturende paralever achterophanging, de G/S heeft de oude rechtdoor-cardan en een lelijke snuit

toch even melden dat je die R80G/S best vroeg genoeg aanschaft, zodat je er een jaartje intensief mee kan rijden. Kwestie van verborgen defecten de tijd te geven om aan de oppervlakte te komen. Het is namelijk inderdaad eenvoudige techniek,maar wél met de nodige zwakke punten.
Voor uitgebreide info hierover verwijs ik graag door naar horizonsunlimited.com. Daar wordt ergens in 't forum (the Hubb) erg diep ingegaan op de defecten die men met dergelijk voertuig al gehad heeft tijdens RTW-trips.
Meest eenvoudige en meest betrouwbare machine is nog steeds een andere luchtgekoelde tweeklepper: de Yamaha XT600.
Voor uitgebreide info hierover verwijs ik graag door naar horizonsunlimited.com. Daar wordt ergens in 't forum (the Hubb) erg diep ingegaan op de defecten die men met dergelijk voertuig al gehad heeft tijdens RTW-trips.
Meest eenvoudige en meest betrouwbare machine is nog steeds een andere luchtgekoelde tweeklepper: de Yamaha XT600.
Leap and the net will appear
-
De 800 is zeker niet slecht en heel betrouwbaar. Echter als je de prijzen bekijkt betaal je nog relatief veel voor een oldtimer (+/- 3000euro is geen uitzondering). Dan zijn de modellen uit de jaren 90 toch iets beter, je betaalt een beetje meer (4000 euro) maar je krijgt een grotere tank, betere vering, meer komfort, etc....
Persoonlijk zou ik voor dergelijke trip een Honda Transalp nemen, die zijn niet kapot te krijgen, en voor een redelijke prijs met weinig km's te koop. Geeft helaas geen oldtimer gevoel
Ik heb ook een G/S 800 gehad, ook een beetje allroad gereden, gekocht voor een ijsland trip, maar de moto bleek "onbetrouwbaar" gereviseerd te zijn geweest en reed eigenlijk niet lekker, dus geen kosten aan gedaan en van de hand gedaan aan een eerlijke prijs.
Persoonlijk zou ik voor dergelijke trip een Honda Transalp nemen, die zijn niet kapot te krijgen, en voor een redelijke prijs met weinig km's te koop. Geeft helaas geen oldtimer gevoel

Ik heb ook een G/S 800 gehad, ook een beetje allroad gereden, gekocht voor een ijsland trip, maar de moto bleek "onbetrouwbaar" gereviseerd te zijn geweest en reed eigenlijk niet lekker, dus geen kosten aan gedaan en van de hand gedaan aan een eerlijke prijs.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
De Honda Transalp is inderdaad ook een goe beestje en ik kan van ondervinding spreken. Heb er stuk woestijn mee gedaan (Mauretanië) en beestje bleef me verbazen waar hij door geraakte.
Als je dergelijke zaken voor ogen hebt, raad ik wel aan om voorvering te veranderen. Als je low-budget wil blijven, kan je bij heel wat modellen de voorvork, t-stuk en kroonplaat van Honda XR inbouwen.
Grote nadeel is het onderhoud dat strikt genomen elke 6000km dient te gebeuren. Kleppen zijn niet allemaal gemakkelijk bereikbaar en ook het synchroniseren is niet handig.
Met de R80 en R100 heb ik zelf geen ervaring, maar de tip van zeker op tijd de motor te kopen is de beste! Voor dergelijke trip half budget voor aankoop van de motor en andere helft voor de aanpassing van de motor, koffers, grotere tank, versterkte ketting (natuurlijk niet voor gs
), nieuwe vering,...
Als je dergelijke zaken voor ogen hebt, raad ik wel aan om voorvering te veranderen. Als je low-budget wil blijven, kan je bij heel wat modellen de voorvork, t-stuk en kroonplaat van Honda XR inbouwen.
Grote nadeel is het onderhoud dat strikt genomen elke 6000km dient te gebeuren. Kleppen zijn niet allemaal gemakkelijk bereikbaar en ook het synchroniseren is niet handig.
Met de R80 en R100 heb ik zelf geen ervaring, maar de tip van zeker op tijd de motor te kopen is de beste! Voor dergelijke trip half budget voor aankoop van de motor en andere helft voor de aanpassing van de motor, koffers, grotere tank, versterkte ketting (natuurlijk niet voor gs

-
Mijn Transalpke had een KTM voorvork en voorwiel, African Queen valbaren, inox uitlaat, ander remsysteem enzo. Senegal mee gedaan (on en Offroad) en niets, maar dan ook niets defecten gehad. Wel eerder rustig gereden, wegens weinig off road ervaring. Is dan door de volgende eigenaar verder (drastisch en heel degelijk) omgebouwd naar Rally moto en zit nu bij J-P denk ik. Wat kleppen en synchro betreft vraagt die Honda minder onderhoud dan de BMW, 2x kleppen gecontroleerd en nooit moeten regelen, en als je synth olie gebruikt kun je de onderh interval makkelijk op 10000km brengen. Luchtfilter is makkelijk bereikbaar en het is een waterkoeling! Heel belangrijk als de temp overdag 35-40+ is. Stond er ook versteld van wat die simpele transalp kon. (Meer dan zijne berijder in mijn geval
)En stevig, niet kapot te krijgen....
Op Asfalt mist ie wat pit, maar da weet je van te voren als je een moto met 50pk koopt en dat is bij de 800 ook het geval.

Op Asfalt mist ie wat pit, maar da weet je van te voren als je een moto met 50pk koopt en dat is bij de 800 ook het geval.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hoi
misschien eerst antwoorden op het eerste deel van jouw vraag: verschil tussen GS en G/S ? De G/S was het eerste model en is enkel leverbaar in 800cc versie. De GS heeft ook een 1000 cc versie, grotere tank, betere vering en dus comfortabeler maaaaaaaaar ook paralever achtervering en voor wie zware pistes wil gaan doen is dat wel een nadeel dacht ik. Je moet er maar 's de reisverslagen van een paar globetrotters op nalezen: die paralever zorgt ervoor dat de cardan stuk gaat. Soms als na 20000 km, soms heel wat meer maar in de bagage van die mannen vind je meestal een reservecardan terug en dat wil toch wel wat zeggen.
Nu ja elke moto heeft zo een beetje z'n zwakheden zeker, by the way, de African Twin mannen nemen altijd een reserve benzinepomp mee......
Dus aan jou de keuze, maar wel, zoals reeds gemeld, op tijd kopen zodat je weet wat voor moto je hebt gekocht.
misschien eerst antwoorden op het eerste deel van jouw vraag: verschil tussen GS en G/S ? De G/S was het eerste model en is enkel leverbaar in 800cc versie. De GS heeft ook een 1000 cc versie, grotere tank, betere vering en dus comfortabeler maaaaaaaaar ook paralever achtervering en voor wie zware pistes wil gaan doen is dat wel een nadeel dacht ik. Je moet er maar 's de reisverslagen van een paar globetrotters op nalezen: die paralever zorgt ervoor dat de cardan stuk gaat. Soms als na 20000 km, soms heel wat meer maar in de bagage van die mannen vind je meestal een reservecardan terug en dat wil toch wel wat zeggen.
Nu ja elke moto heeft zo een beetje z'n zwakheden zeker, by the way, de African Twin mannen nemen altijd een reserve benzinepomp mee......
Dus aan jou de keuze, maar wel, zoals reeds gemeld, op tijd kopen zodat je weet wat voor moto je hebt gekocht.
dikke zever, we hebben hier in aarschot GS 100 P/D rondrijden met +250.000 km en origine kardan en jaaaa er is mee gecrossd
en nee, de kleppen worden niet gesteld en nee hij heeft nog geen revisie gehad en jaa hij staat elk jaar op het elefantentreffen (en vele andere) kijk effe hier: http://www.thetimelessride.com/ Hubert is vertrokken voor tenminste 10 jaar!!! niet alles geloven wat je vindt op al die reisforums 

2 dingen zijn oneindig: het universum en de domheid der mensen, en van het eerste ben ik niet eens zeker!! (Einstein)
R80GS Matzwart!
R80GS Matzwart!
Komkom, zeg het gelijk het is : diene mens heeft gewoon chance gehad...vlieger schreef:dikke zever, we hebben hier in aarschot GS 100 P/D rondrijden met +250.000 km en origine kardan en jaaaa er is mee gecrossden nee, de kleppen worden niet gesteld en nee hij heeft nog geen revisie gehad en jaa hij staat elk jaar op het elefantentreffen (en vele andere)
Nil volentibus arduum
R100GS PD
al ne keer of 4 door tunesie en marocco mee gecrosst en ook geen problemen...168000kmhttp://rides.webshots.com/photo/2554315 ... host=rides
nen r100rr prototyp paris/dakar????? is dat dan wel nen normalen GS, ik bedoel azo enen met al die klassieke gekende zwakke punten zoals kapot draaiende kruiskoppelingen, kapotgaande dichting van uitgaande as, kapotgaande diodeplaat, kapotgaande rotor, kapotgaand druklager v/d koppeling, kapotgaande tellers in het dashbord.... of dat effectief een modelleke waarin al die dingens van de fabriek uit zijn opgelost????
EDIT: verdomd schoon machien !
EDIT: verdomd schoon machien !
R100rr
meest is inderdaad vervangen,zelfs bepaalde dingen al 2 keer, maar tvoornaamste is vering en PK, vooral op lange ritten en in de duinen, gewicht op minimum gereduceerd tot in de kleinste details...maar blijft toch een zwaar beest!
HP2 is beter alternatief! http://rides.webshots.com/photo/2643878 ... host=rides
HP2 is beter alternatief! http://rides.webshots.com/photo/2643878 ... host=rides
oh, is het dat maarR100RR schreef:andere uitlaat (Schalber)en geen tussenpot meer ,andere vering White Power,andere stuurbescherming(touratech) andere achtersparbord,andere remleidingen(ijzer) en alles der af gehaald wat niet nodig is...

allez, laat ik ook efkes stoeffen over de mijne

Fotoke:

Klein detail, 't is een R80GS, dus ook de P/D-tank is een extraatje dat ik me gepermiteerd heb.

Schalber uitlaat geeft wat meer PK en een dieper gegrom!
http://rides.webshots.com/photo/2069991 ... host=rides
http://rides.webshots.com/photo/2069991 ... host=rides
Hey,
Alvast bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad zo dat we pas over een dik jaar zullen vertrekken maar zijn nu al bezig met de voorbereidingen.
Ook de moto wil ik nu al hebben om dezelfde redenen die jullie aanhalen.
Ben toch een beetje beginnen twijfelen voor een R 100 GS of GS/PD aan te schaffen.
Het zal in ieder geval een boxer worden.
Laat jullie maar gaan met de commentaren…
Vriendelijke groeten
Joost
Alvast bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad zo dat we pas over een dik jaar zullen vertrekken maar zijn nu al bezig met de voorbereidingen.
Ook de moto wil ik nu al hebben om dezelfde redenen die jullie aanhalen.
Ben toch een beetje beginnen twijfelen voor een R 100 GS of GS/PD aan te schaffen.
Het zal in ieder geval een boxer worden.

Laat jullie maar gaan met de commentaren…
Vriendelijke groeten
Joost