Potverpotver

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Robman

Potverpotver

Bericht door Robman »

Nu ben ik gisteren eens naar zone R1100S Boxercupreplica gaan kijken ...

Dat is echt een erg mooie moto , maareuh ...als ik daar ga opzitten , dan kom ik maar net met mijn tippen aan de grond :shock: :shock:

:evil:
Verdekke dus , nu ben ik dus wel een beetje aan't twijfelen of dat wel iets voor mij is . Ben nochtans ni van de kleinsten ( 1,77m ) maar blijkbaar hebbek klein beentjes :?

Blijft ne mooie moto , maar kom gelijk ni goed aan de grond , maar t'is ne ferme moto en blijft zijn waarde ook lang houden ( erg goed argument voor mij , gezien ik om de drie jaar mijn moto's doorverkoop ) , maar 'kom dus alleen met mijn voettippen aan de grond ..... :roll: :roll:

Ik geraak er niet uit :x :evil:
HULP !

Oh ja , i't Beemercafe heb ik me een tijdje geleden al voorgesteld , ben nieuw hier :oops:
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Ga gewoon is imformatief bij nen dealer vragen wat verlagen kost.
Ik was dervan af met 300€, maar heb toen wel ne nieve fiets gekocht.
Op de baan van SN naar Hulst is der wel een accessoireswinkel (kan effe nie op de naam komen) die je zadel verlaagd als je dat wenst .. maar is wel prijzig !
Zal het effe opzoeken !
BTW, welkom in dit asiel :wink:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
jerre

Bericht door jerre »

K100 RS 16v
Freddie

Bericht door Freddie »

Robman,

De schoenmaker heeft de goedkoopste oplossing voor 7 euro nogwat een
paar inleghakken die doe je in je motorlaarzen dat scheelt een centimeter en een beetje maar wel voldoende om iets meer grip te hebben
eventueel nog een paar hakken aan de onderkant ook ongeveer 1cm erbij kosten 10 euro en klaar.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
TonTon

Bericht door TonTon »

idd , m'n vriend had hetzelfde probleem en heeft gewoon bij de schoenmaker een extra zool ( 2 cm ) onder z'n laarzen laten leggen , probleem (goedkoop) opgelost :wink:
Robman

Bericht door Robman »

Hey , da van die schoenmaker kan ik al es overwegen :lol: 8)

De vering laten verlagen , ..mmmmhhh dan verpruts je juist een goede eigenschap nl. platter platter , platst door de bocht 8) :wink:

Herrinner mij bij mijn vorige S dat collega's al eens zeiden dat mijn cylinderpotten erg dicht bij de grond kwamen vantijds :P

Al merci voor de reakties :)
naftje

Bericht door naftje »

Die schoenmaker is idd een goede oplossing, maar ... geeft dat geen problemen bij het schakelen???
Greetz, J-P
TonTon

Bericht door TonTon »

mijn vriend heeft toch nooit problemen gehad met het schakelen met die verhoogde zolen....
ferre10

Bericht door ferre10 »

Robman schreef:Hey , da van die schoenmaker kan ik al es overwegen :lol: 8)

De vering laten verlagen , ..mmmmhhh dan verpruts je juist een goede eigenschap nl. platter platter , platst door de bocht 8) :wink:

Herrinner mij bij mijn vorige S dat collega's al eens zeiden dat mijn cylinderpotten erg dicht bij de grond kwamen vantijds :P

Al merci voor de reakties :)
Robman,
je kan inderdaat een verkorte vering steken,maar ik zou dat zeker NIET doen.mijn echtgenote heeft 3jaar rondgereden met een RT1100 met een verkorte vering maar.....als je ook maar een beetje plat gaat raak je de grond.het laatste jaar ging mijn echtgenote zelf regelmatig tegen de grond en dan ontstaan er gevaarlijke situaties.
de beste betaalbare oplossing is ofwel je zadel verlagen, ofwel je schoenen verhogen.
komt nog bij dat bij een verkorte vering ook je zijpoot te lang is, en dat je je bijna een breuk heft om de motor op zijn centrale poot te krijgen.
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

@jerre : IDD :)

@ferre10 : mijn moto is 3.5 cm verlaagd.
Volgens mij overdrijf je wat het bochtenplezier inhoud. Volgens mij he ...
Maar je hebt volkomen gelijk als je het over het oppikkelen en zijpikkelen hebt ... dat zijpikkelen is steeds zoeken naar horizontale ondergrond en dat oppikkelen is voor mij just het randje :)
Verhoogde schoenen geven mij dus WEL probs bij het schakelen én remmen.

@de initiatiefnemer van deze draad zou ik zeggen, informeer je gerust hier en daar, der zijn nog forummers die voor een verlaging kozen, en best tevreden zijn :wink:

Mijn 2centekes.
Francis, r12rt

My answer is NO !
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb mijn moto 5 cm laten verlagen.
De zijstandaard is gewoon iets ingekort zodat de positie van de moto identiek is als voor de verlaging. Dus geen enkel probleem.
Het opbokken heb ik nog niet laten aanpassen. En dat gaat nu inderdaad bijna niet meer. Dus een aanpassing hiervan komt er ook aan.
Maar dat is ook geen groot werk.

Verhoogde laarzen waren bij mij ook GEEN oplossing. Dan had ik ook schakelproblemen.

En bochtenwerk? Dat is van mij nu identiek als ervoor. Voor mij maakt dat geen enkel verschil.
Ligt misschien wel aan mijn rijstijl, maar ik geloof ook niet dat dit een noemenswaardig verschil uit maakt. Je moet dat eens in schaal op papier uittekenen.
5 cm minder in hoogte op het aangrijpingspunt van de veren. De veren worden ingekort, niet hun aansluitingspunten. Dus de inkorting veroorzaakt een zakken aan de bovenkant.
De breedte veranderd dus niet.
Dus d'as 5cm op 60-70cm hoogte, welk hoekverschil geeft dat? Verwaarloosbaar :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

hla schreef: Ligt misschien wel aan mijn rijstijl, maar ik geloof ook niet dat dit een noemenswaardig verschil uit maakt. Je moet dat eens in schaal op papier uittekenen.
5 cm minder in hoogte op het aangrijpingspunt van de veren. De veren worden ingekort, niet hun aansluitingspunten. Dus de inkorting veroorzaakt een zakken aan de bovenkant.
De breedte veranderd dus niet.
Dus d'as 5cm op 60-70cm hoogte, welk hoekverschil geeft dat? Verwaarloosbaar :!:
Ik vrees idd dat het dan aan uw (vermoedelijk) eerder bezadigde rijstijl zou kunnen liggen dat je zo'n gigantisch verschil niet voelt.
Een verschil van 2,5cm is al merkbaar in het stuurgedrag...

@Robman : met de beide tippen aan de grond is toch genoeg ? Dan val je niet meer om...
Nil volentibus arduum
ferre10

Bericht door ferre10 »

als ge uw motor verlaagt en uw zijpoot is te lang geworden is dat toch een teken dat uw bodemvrijheid is verminderd ??. als ge dan plat gaat in een bocht raakt ge toch de grond??
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
bougimain
Contacteer:

Re: Potverpotver

Bericht door bougimain »

Is dit dan de oplossing
voor mannen & vrouwen in 2dehands

Afbeelding
Afbeelding

Blijft ne mooie moto , maar kom gelijk ni goed aan de grond , maar t'is ne ferme moto en blijft zijn waarde ook lang houden ( erg goed argument voor mij , gezien ik om de drie jaar mijn moto's doorverkoop ) , maar 'kom dus alleen met mijn voettippen aan de grond ..... :roll: :roll:
Afbeelding
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Als ik het zo eens vlug uitreken, dan kan een standaard RT een hoek aan van ongeveer iets boven de 40°.
Een verlaging van 5 cm geeft een hoekverschil van rond de 10°. Er blijft dus iets boven de 30° over.

Dit is natuurlijk een verschil, maar ik ben van mening dat dit voor de MEESTE mensen eigenlijk niets uit maakt.
Wie de grondspeling in het verleden reeds opgebruikt heeft, zal dit dus zeker merken.
Wie dat nog niet gedaan heeft, en daar geen nood aan heeft, zal daar weinig last van hebben.
Verder is het rijgedrag te vergelijken met een RT waar de ESA altijd op de hardste stand staat.

De zijstandaard was origineel NIET aangepast bij mij.
Maar ik vond dat hij iets te rechtop stond waardoor hij iets gemakkelijker zou kunnen omgeduwd worden. En daarom heb ik hem toch iets ingekort zodat zijn hoek terug ongeveer origineel is.

R1200RT

Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

als ge nu is ne gewone S koopt en ge steekt er een trekstang onder van ne GS, dan staat m 2-3 cm hoger op zen gat en hebt ge ook de goede stuureigenschappen.. en ge krijgt den ABS er bovenop..

of, ik weet niet hoelang de trekstang van de cup is, maar ge kunt ze mss wisselen voor het standaardmodel..

greetz!
naftje

Bericht door naftje »

Ik ben een rustige rijder (geworden), maar heb je al eens opgemerkt hoe plat je gaat aan bvb een rond punt? Een bekende wees me erop dat de grondspeling van m'n stepje niet groot was :? Heb er toen eens opgelet, en idd, je gaat plat zonder het te weten.
Greetz, J-P
pietpiet
Contacteer:

Bericht door pietpiet »

ik heb ook de trekstang van een gs op mijn RT1200. en samen met die botten van Daytona (bij RAD) met een verhoogde binnenzool, heb dan wel de schakelpook moeten verstellen anders kon ik niet met mijn tip onder de pook om te schakelen!!!
resultaat: ben veel geruster nu.
japanse 4, britse 3 en nu een duitse 2 cylinder... R1200RT titan
Robman

Bericht door Robman »

Awel se , meer vertrouwen krijgen , daar gaat het uiteindelijk om :wink:

Met mijn huidig SV'tje , ben ik enkel op circuit de grenzen tegengekomen van bodemvrijheid . Dus inderdaad , het meest van de tijd heb je die bodemvrijheid niet nodig 8)
Maar als wederverkoopwaarde vind ik toch dat je zoveel mogelijk van de origineel toestand moet afblijven , dat is meerwaarde geven .
Opties , aanpassingen .....se sont des gouts en des coulers et ca se discute pas :)

Soit een tesritje zal erg veel uitmaken , al heb ik momenteel geen tijd :(

Er is iets tussengekomen ... mijne jongste moest deze ochtend naar het ziekenhuis met een virus :( :cry: Braken dat die moest doen :cry: :(
Dit gaat effe voor NATUURLIJK !

Greetz
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb mijn vering laten vervangen, maar ik heb de originele behouden.
In één uur tijd zitten die er terug tussen, en dan is alles terug 100% origineel :wink:

R1200RT

Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

naftje schreef:Ik ben een rustige rijder (geworden), maar heb je al eens opgemerkt hoe plat je gaat aan bvb een rond punt? Een bekende wees me erop dat de grondspeling van m'n stepje niet groot was :? Heb er toen eens opgelet, en idd, je gaat plat zonder het te weten.
Greetz, J-P
bij melden ze dat gewoon

mijn vrouw gaf een schreewvan jewelste, gevolgd door de opmerking: "moet je echt zo plat gaan door de bocht :oops: "
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
naftje

Bericht door naftje »

'k Zal er toch gaan opletten en nog wat rustigeraan doen. Als mijnen halven trouwboek dat ziet of te horen krijgt, heeft ze een hartstilstand. Zij durft niet op tweewielers, incl. fiets :cry: , vandaar dat ik altijd alleen weg ben :twisted:
Greetz, J-P
RBee

Bericht door RBee »

naftje schreef:'k Zal er toch gaan opletten en nog wat rustigeraan doen. Als mijnen halven trouwboek dat ziet of te horen krijgt, heeft ze een hartstilstand. Zij durft niet op tweewielers, incl. fiets :cry: , vandaar dat ik altijd alleen weg ben :twisted:
Greetz, J-P
Moet da ni :D zijn. :wink: :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
1100Ske

Re: Potverpotver

Bericht door 1100Ske »

Ben maar 1,61 m en rijd ook met R1100S, maar geen boxercup-replica. Jij meet 16 cm extra en toch nog problemen?
Heb een verlaagd zadel van Wunderlich (min 3 cm). Kost iets van € 230 met inruilen van originele zadel, zadelbussen voor bevestigen van afdekkap duozit inbegrepen. Als je naar Wunderlich rijdt kan je zonder problemen zadel passen, zelfs proefrijden is mogelijk. Probleem met verlaagd zadel is dat de zithoek van je benen verandert wat wennen is en op langere ritten stijve kniën geeft, met originele zadel zit je meer op de motor wat ander gevoel geeft.
Als vriendin meerijdt is het wel opletten als ze op- en afstapt, ze doet dat geweldig goed, zo snel mogelijk gewicht naar het midden van de motor en bij stilstand blijft ze netjes zitten, zich verzetten doet ze enkel tijdens rechtdoor rijden.
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Hee 1100ske, ik herken een groot stuk van je verhaal ze !!!!
Zeker da met je vriendin.
Is het verlaagde Wunderlich zadel lager dan dat lage BMW zadel ?
Iemand dat dat weet hier ???

Thanx !

PS ik hoor hier, een tijdje geleden welliswaar, dat Wunderlich problemen heeft in de bevoorrading van deze lagere zadels ? :?:
Francis, r12rt

My answer is NO !
Plaats reactie