R1200R al ingeruild binnen het jaar

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
KlaasJan

Bericht door KlaasJan »

Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op Bmw R 1150R of R 1200R.
(Heb zelf een 850 RT en 1150 RT gehad. )
Vind de 1200R ook mooi en wat completer dan 1150R?
Ik zie relatief "veel"1200R al ingeruild binnen het jaar. Vergis ik me daar nou in, of is dat zo? Waarom?
Er zijn vast mensen die deze twee fietsen allebei kennen en ze voor de wat mindere toekomstige berijder "tegen het licht"willen houden. Wie?

Vast hartelijk dank. Ben heeeel benieuwd.

Jan
Spencer

Bericht door Spencer »

De R1150R heeft onvoorstelbare goede dynamische kwaliteiten, voor zover je van dit type motor houd. Dat ie maar 85pk heeft voel je nauwelijks bij gebruik.
Wat je vertelt over de R1200R lijkt mij niet helemaal verwonderlijk.
Van de Franstalige R1150R forum die ik twee jaar gevolgd heb, is er geeneen bezitter van 1150 die naar de 1200 overgestapt is. Hoofdkritiek: verwaarlozing van zadelcomfort en duoplaats.
Nochtans is de rijdynamiek van de R1200R nog beter als die van de R1150R, maar het ronde karakter van de R1150R is vervangen door een hoger in de toeren gaande lichtere motor.
Op gebied van design vind de éne dat BMW te ver gegaan is en de andere dat ze niet ver genoeg gegaan zijn.
Wat wel opmerkelijk is, is dat de R1200r hoofdzakelijk gekocht werd door mensen die voordien vaak een Japanse motor hadden. En dit is wel de doelstelling van een instapmotor: nieuwe klanten naar het merk brengen. Of die nieuwe klanten ook gevonden hebben wat ze wilden is de vraag?
Diegenen waarmee ik gesproken heb waren heel blij met hun keuze.
Eén enkele heeft last gehad met één van de cilinders die het twee maal begeven heeft kort na de inrijperiode. Hij kreeg na de tweede keer een heel nieuw blok. Verder weinig problemen.
De bescherming van zowel kleine als grote oorspronkelijke ruit laten te wensen over. Hier is de grote ruit van de R1150R beduidend beter.
Naar inhoud van de koffers ben je weer beter bij de R1200R daar de twee een identieke inhoud hebben.
Persoonlijk vind ik de R1200R de leukste te besturen flat uit het 1200 gamma. Alleen niet gepast voor duo uitstappen van lange duur. Tenzij misschien met een ander zadel.

Is dit het antwoord dat je wenste ?
KlaasJan

Bericht door KlaasJan »

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie.
Gelukkig zijn er altijd mensen die een heldere kijk hebben en dat ook goed op papier krijgen.
Ik heb een mooie 1150Rt gevonden en ga snel proefrijden.

Ik heb wel een andere vraag. Die stel ik - voor de duidelijkheid- apart.
Nogmaals hartelijk dank.

Jan
KlaasJan

Bericht door KlaasJan »

FOUTJE!!!!!!!

Moet natuurlijk zijn: Proefgezeten op R1150R!

(Tja waar je zelf eigenaar van bent geweest, vergeet je niet)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

in Augustus staat een 3000km reistest met de R1200R op het programma, uitgebreider kan je niet hebben :wink:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Een andere reden is ook dat een Roadster nogal dikwijls gekocht wordt als (her)opstap motor ; alsook als een impulsieve aankoop..
Voorbeeld : enkele dagen +25°C en er worden spontaan meer Roadsters verkocht, die dan genieten van het mooie weer, maar dan opnieuw het model in vraag stellen als het wat minder mooi weer wordt, je zit tenslotte "naked", waardoor je zeker moet denken aan het investeren in een goed en degelijk motorpak.

De 1200 is inderdaad uitgerust met het nieuwe CANbus systeem, heeft meer power, maar de curve ligt enigszinds anders dan de 1150 motoren.
De motorrem is minder aanwezig op de nieuwe blokken.

Het is een algemene verbetering => lichter, zuiniger, meer vermogen, nog beter stuurgedrag, electronica, beter bagagesysteem...

Daarentegen heeft deze verbetering ook een prijs => minder comfort voor duo passagier, kleinere benzinetank, andere looks, ...

Veel succes met je aankoop :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

En vlugger een lege portemonnee :idea:
Afbeelding
wemalo

Bericht door wemalo »

Ik heb met de R1200R proefgereden en het comfort is eerder bedroevend. Als je een naked koopt, weet je dat je niet veel windbescherming moet verwachten. Het zadel was voor mij het grootste pijnpunt. Compleet waardeloos dat zadel. Hij rijdt wel zéér goed maar dat mag dan wel voor de nieuwprijs dat je moet betalen.
frederik

Bericht door frederik »

@ spencer : kun je eens een vergelijking maken maar dan met de 1100r erbij. Schrijf maar je bent goe bezig.

@ stoffel : zie ik juist dat uw benzineverbruik weer gestegen is ? Al een tijdje geen snelheidscontrole meer gezien ?

Frederik
Spencer

Bericht door Spencer »

Tussen de R1100R en de R1150R waren er een heleboel verbeteringen: lichter en precieser stuurgedrag, meer caracter in het 1150 blok, een modernere lijn .
Het zadel van de R1100R was wat breder en de voorruit wat groter als het speedsterscherm van de R1150R.
Veel meer kan ik je niet meer zeggen. De K1200RS tussen de 1100 en de 1150 zorgt voor wat geheugen gebrek.
vercauteren franky

Bericht door vercauteren franky »

op het zadel van de R1150R kan je wat verzitten...niet op dat van vorig model !!
Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Over de R1200R kan ik niet oordelen, maar met mijn R1150R heb ik bijna vier jaar met plezier rondgebold ! Maar weet dat je met een naked op stap bent, voor mij een bewuste keuze ( beter snelheidsgevoel aan legale snelheden !). Kwestie van de staatskas niet te veel te spijzen :wink: .
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie