Voor het geval iemand hier iets aan heeft:
Sinds een jaar had ik een merkbaar hoger verbruik op mijn 1150GSA. Dit was er van de ene dag op de andere. Vanalles geprobeerd maar niks hielp. Ik had wel gemerkt dat mijn verbruik veel beter was op grotere hoogte (spectaculair verschil, range van om en bij de 600 km met een 30 L tank), maar eens terug van vakantie was het verbruik weer slechter.
Vorige week heeft mijn starter het finaal begeven en ik heb die laten vervangen. Guess what: mijn verbruik is terug normaal.
Uitleg: starter verbruikte door slijtage heel veel stroom, ook bij niet starten. Mijn batterij kreeg op het einde de motor niet meer rond. Toen ze hem eruit haalden konden ze hem bijna niet vastnemen en dat was na 100 km autostrade (dus starter had niet gewerkt), dus het was duidelijk dat dat ding stroom boefte gelijk zot.
De batterij werd eigenlijk continu zwaar belast en zorgde voor een merkbaar hoger benzine verbruik. (430 km met een volle tank t.o.v. 480 km bij normale omstandigheden).
het is maar dat je het weet!
T
hoger verbruik opgelost!
Moderator: GVN
-
Kurt Steyaert
thanx
Bedankt voor deze tip Demito. Daar had ik nog niet aan gedacht als mogelijke oorzaak. Thanx, het is er ene om niet meer te vergeten!