minimale profieldiepte?

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
spaceman__spiff

minimale profieldiepte?

Bericht door spaceman__spiff »

De wetgever legt een minimale profieldiepte op van 1,6 mm en BMW adviseert in zijn handleidingen 2 à 3 mm. Nu zie ik echter recente banden op de markt die - nieuw - achteraan zo goed als geen profiel in het midden hebben (Mez 6, Conti RoadAttack).
Naar het schijnt is profiel daar ook niet nodig omdat een motoband door zijn ronde vorm geen last heeft van aquaplaning (tenzij tegen extreme GP-snelheden).
M.a.w. moeten we ons eigenlijk iets van aantrekken van die minimale profieldiepte? :?

Waarom ik het vraag: mijn Mez 4-banden zitten er 18.000 km op (jawel! :D ) en achteraan heb ik nog 1 mm profieldiepte in het midden en op de zijkant nog wat meer (zonder dat de band daarom echt vierkant is). Zou ik er nog een 2.000 mee rijden tot ze helemaal klets zijn? Om de kaap van de 20.000 te ronden :shock: en omdat profiel in het midden blijkbaar toch geen zin heeft! :?:
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
sprint

Bericht door sprint »

ja, doe dat.
Bij een eventueel ongeval zal de verzekering u met plezier niet uitbetalen. :?
Na 18000 km. mag je toch niet klagen hé :wink:
Marnix.

Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

mensen... bespaar toch niet op veiligheid :!:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Op alle banden, zowelmet als zonder hoofdgroef
in het loopvlak, zitten merktekens.
Wanneer je de merktekens hebt benaderd,
is het hoog tijd voor een
nieuw rubbertje :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Pas op met die laatste millimeters, mijne maat en ik zijn vorig jaar zo vertrokken op congé, hij met nog zo'n 3mm op zn' MEZ4, en bij thuiskomst was 't vanaf Dinant aan 80km/u binnendoor bollen, omdat 'm op z'n koordlagen zat :shock: :(

't Is maar dat de laatste mm's er redelijk rap door vliegen, en ge zit met ne mogelijke klapband voor ge 't weet. Trouwens, zoals bovenstaand reeds vermeld is, na 18K km heb je toch geen reden tot klagen, ga gewoon een nieuwe achterband halen, en speel op veilig :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Heb van die achterband zelfs nog foto's, als ge is wilt zien...
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
one-one

Bericht door one-one »

Je hebt maar 2 wielen, zorg er voor dat het rubber ok is want met te weinig profiel is je motor niet meer zo veilig.
Er zijn inderdaad banden zonder profiel maar deze worden gebruikt op circuit en meestal na een race zijn ze er door
Ik rijd ook om en bij de 18.000 km met Metzler Tourance en als ik nog 2 à 3 mm profiel verander ik.
160 euro voor een achterband en geplaatst weegt niet op tegen een ongeval .... :wink:
ik ga bij bandencentrale Snoeck te Oudenaarde en goede service..
ride with pride
one-one
gsa 1150
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Is voor mij afhankelijk van de situatie. Is de band bijna op, rijd ik veel woon-werkverkeer en is het in dit jaargetijde, dan rijd ik nog door tot ik echt op minimumprofiel zit. 's Winters met overwegend koud en nat weer wil ik beslist goede banden hebben en zal ik eerder tot vervangen overgaan. Zou ik een vakantie voor de boeg hebben, dan gaan er voor de vakantie nieuwe rubbers onder, zodat ik onderweg geen zorgen daarover heb ....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Werner C

Veiligheid

Bericht door Werner C »

Effe nadenken hier. Onze beestjes houden contact met de wereld met een oppervlakte van circa 2dm² (ongeveer een hand). Rijden op natte wegen vermindert dit nog met een goeie 25%. Een band waarvan de watergroef bijna weg is, haalt zelfs geen 50% fysiek contact meer... Een begrafenis kost meer dan 350 euro, hoor... steek gewoon nieuwe banden, man
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Een hele tijd geleden heb ik dit nog eens aangekaart, en wat ik er van onthouden heb: stel dat je er nog 2000 km bij doet, omdat je 160 euro voor een nieuwe band redelijk veel geld vindt, dan doe je dus nog 10 % extra met die band, wat eigenlijk maar 16 euro vertegenwoordigt. En voor 16 euro rij je dan 2000 km rond met de onzekerheid of je wel goed bezig bent, niet alleen naar ongevallen toe (denk dat de kans niet echt vergroot, maar toch), maar ook voor verzekeringsperikelen en de mening van ome agent. En als je dan in het buitenland onverwacht een nieuwe slof moet laten steken, dan rekenen ze je daar vlot 50 euro méér voor die operatie, dan dat je hier bij jouw persoonlijke bandenboer zou kwijt zijn. En als ome agent eist dat je de motor ter plaatse laat, wegens niet voldoen aan wettelijke eisen, dan ben je nog verder van huis. En dat allemaal voor 16 euro. Terwijl een nieuwe band zo'n heerlijk gevoel kan geven. Goedkoop genieten, toch?
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ik rij m'n banden vrijwel nooit tot aan de indicatoren op...
Er zitten dan al duidelijke rijvlakken op, of cupping, die ervoor zorgen dat je motor gaat aanvoelen als een uitgewrongen dweil bij het bochtenwerk.
Nil volentibus arduum
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Raketman schreef:Ik rij m'n banden vrijwel nooit tot aan de indicatoren op...
Er zitten dan al duidelijke rijvlakken op, of cupping, die ervoor zorgen dat je motor gaat aanvoelen als een uitgewrongen dweil bij het bochtenwerk.
Oh, zijn het de banden? :?

Ik dacht al dat het aan mij lag :roll:

:lol: :lol:

Valt allemaal overigens reuze mee. Mijn banden lopen ook tegen de vervangingsgrens en ik krijg nog met gemak de lefknopjes (ook wel angstnippels of slijtboutjes genoemd) aan de grond.
Groet,
Erwin

Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

®win schreef:
Raketman schreef: Valt allemaal overigens reuze mee. Mijn banden lopen ook tegen de vervangingsgrens en ik krijg nog met gemak de lefknopjes (ook wel angstnippels of slijtboutjes genoemd) aan de grond.
Is ook niet zo moeilijk met een motorfiets die nauwelijks grondspeling heeft...

:mrgreen:
:wink:
Nil volentibus arduum
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Raketman schreef:
®win schreef:Valt allemaal overigens reuze mee. Mijn banden lopen ook tegen de vervangingsgrens en ik krijg nog met gemak de lefknopjes (ook wel angstnippels of slijtboutjes genoemd) aan de grond.
Is ook niet zo moeilijk met een motorfiets die nauwelijks grondspeling heeft...

:mrgreen:
:wink:
Hoebedoelu? :?

De GT MKII heeft plenty grondspeling.....
Groet,
Erwin

Plaats reactie