Scarver: oliepeil & rallenti

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
rsl

Scarver: oliepeil & rallenti

Bericht door rsl »

Hoi,
Ik mat net 't oliepeil, exact zoals voorgeschreven in 't boekske, dus na rit + 1 min. op rallentie. Dat peil stond ver boven 't maximum (zo'n 5 cm onder de rand).
Ik heb er dan wat uitgedaan en opnieuw (correct) gemeten, maar hij geeft weer hetzelfde peil aan :?:
Dus vraag ik me af: klopt die manier van meten in 't boekske wel? Hoe moet het peil van de Scarver dan wel gemeten worden?
En is het normaal dat 'm zelfs warm 1500 toeren draait op rallenti? Ik vroeg dat vorige week al bij (ex-)Selbach in Lier, en die zei dat dat normaal zou kunnen zijn afhankelijk van 't bouwjaar (onze=2002). Maar dit lijkt me wel erg hoog, net of je constant met de choke op rijdt.

Trouwens: wat een rare oliepeilstok!
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

de relantie is wel wat aan de hoge kant. 1000 a 1100 is meer dan voldoende

wat wordt er juist voorgeschreven om het oliepeil te controleren?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
rsl

Bericht door rsl »

IRON GONZO schreef:de relantie is wel wat aan de hoge kant. 1000 a 1100 is meer dan voldoende

wat wordt er juist voorgeschreven om het oliepeil te controleren?
Voila:

Afbeelding
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

heb je de opmerking gelezen :!: :?:

hoe warmer de motor hoe hoger het oliepeil :idea:
beter controleren als hij koud staat :idea: en dan procedure toepassen
indien onder niveau A = bijvullen tot niveau A :wink:

kuis je uw peilstok af voor je hem er weer induwd om het niveau af te lezen :?:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
louis

ralenti (stationair toerental)

Bericht door louis »

Een toerental van +/- 1500 op ralenti lijkt mij normaal bij dit type motor. De Scarver lijkt mij een echte ... wat het meten van het oliepeil betreft met die peilstok.
Ikzelf heb een F650GS van 2004. Mijn ralenti bedraagt 1500 op de kop (koud of warm maakt geen verschil). Voor het meten van het oliepeil moet de motor bedrijfstemperatuur hebben. De motor moet recht staan (horizontaal). De totale inhoud (met wissel van filter etc.) is bij mijn motorfiets 2.3 liter.

Dit is wat ze bij BMW zeggen voor een F650GS:

Achtung:
Motoröl bei betriebswarmem Motor nicht über Öleinfüllhöhe (Pfeil) auffüllen. Ölstand bei betriebswarmem Motor überprüfen, ggf. ergänzen.
louis

Re: Scarver: oliepeil & rallenti

Bericht door louis »

rsl schreef:Ik heb er dan wat uitgedaan en opnieuw (correct) gemeten, maar hij geeft weer hetzelfde peil aan :?:
Heb je de motor terug even laten draaien na het verwijderen van de olie ??
rsl

Bericht door rsl »

louis schreef: Heb je de motor terug even laten draaien na het verwijderen van de olie ??
Ja, opnieuw een minuutje laten draaien. En ja de motor was goed warm toen ik peilde, maar in het boek staat toch net dat het best is te peilen na de rit?
Ik zie dus echt niet wat ik verkeerd gedaan kan hebben, ik heb exact het boek gevolgd lijkt me. Het zal inderdaad wel een ... zijn om te peilen.

Maar ik ga zo rap mogelijk een onderhoud regelen, en dan zal ik er nog eens goed naar informeren.

En hoe zit 't eigenlijk met olieverbruik bij die F650 blokjes? Moet ik me verwachten aan merkbaar verbruik?

EDIT: en ja, ik kuis de peilstok af tussen het peilen :roll:
rsl

Bericht door rsl »

Ik weet dus nog altijd niet hoe het peil juist te controleren. :cry:
Wreed ambetant, want omdat ik er wat heb uitgedaan ben ik nu bang dat er te weinig inzit. Ik dacht: dan bel ik wel even naar een dealer, maar alle BMW-dealers blijken maandag gesloten te zijn! :shock: Het lijkt wel een complot.
Weet hier echt niemand hoe juist te peilen bij een Scarver? Want morgen moet m'n vrouw ermee gaan werken, dus zou ik echt wel graag weten of er genoeg (en ook niet teveel) inzit. En ik heb deze avond echt niet de tijd of het materiaal om even een oliewissel te doen.

Trouwens nog een vraag: ik het boekje staat geschreven dat er geen synthetische olie gebruikt mag worden. Wil dat dan ook zeggen geen half-synthetische? Waarom is dat eigenlijk.

UPDATE: toch een dealer gevonden die vandaag wel open is: BMW Brussels (vriendelijke Vlaamse vent een de telefoon trouwens).
Volgens hem is de procedure uit 't boekske correct, maar staat de gauge wat te hoog (geeft wat teveel aan dus). Hij zei me zich geen zorgen te maken om die ca. 20 cl die ik eruit heb gehaald.
En halfsynthetische olie mag wel, maar volsynthethische inderdaad niet omdat dat problemen zou geven met de ambriage.
Ik ben dus wat gerustgesteld, maar het blijft toch ambetant dat een belangrijke taak als dat peil controleren, zo onduidelijk blijkt te zijn.
smokeyrubber
Contacteer:

olie meten

Bericht door smokeyrubber »

Beste RSL,

Mijn vrouw rijdt nu al twee jaar met zo'n scarver en normaal gezien verbruiken deze ééncilynders geen drup olie. Moest het oliepeil te laag zakken merk je dat volgens mij ook aan het schakelen dat wat moeilijker zal verlopen.
Het oliepeil meten doe ik zo : na een rit de motor een paar minuutjes laten staan, daarna vuldop (waar ook de oliepeilstok aan vast zit) los draaien, proper maken en peilstok er terug in MAAR wat je niet mag doen is de dop terug vast draaien. je moet gewoon de vultop terug plaatsen zonder vast te draaien en daarna oliepeil op de peilstok aflezen. Als je de dop vastdraait dan gaat de peilstok iets te diep naar beneden en lees je een verkeerd oliepeil af.
Groeten,

Smokey
K 1100 LT SE 1995 + StreetPilot 2820
rsl

Re: olie meten

Bericht door rsl »

Bedankt voor de info.
Het enige verschil is dus dat ik 'm voor het peilen niet eerst een paar minuutjes liet staan. Ik zal dat straks eens proberen.
Ook goed om weten dat ie normaal niks verbruikt, da's positief.

smokeyrubber schreef:Beste RSL,

Mijn vrouw rijdt nu al twee jaar met zo'n scarver en normaal gezien verbruiken deze ééncilynders geen drup olie. Moest het oliepeil te laag zakken merk je dat volgens mij ook aan het schakelen dat wat moeilijker zal verlopen.
Het oliepeil meten doe ik zo : na een rit de motor een paar minuutjes laten staan, daarna vuldop (waar ook de oliepeilstok aan vast zit) los draaien, proper maken en peilstok er terug in MAAR wat je niet mag doen is de dop terug vast draaien. je moet gewoon de vultop terug plaatsen zonder vast te draaien en daarna oliepeil op de peilstok aflezen. Als je de dop vastdraait dan gaat de peilstok iets te diep naar beneden en lees je een verkeerd oliepeil af.
Groeten,

Smokey
vozmed
Contacteer:

Bericht door vozmed »

Hoi Rsl,

Sinds begin 2007 heb ik ook een Scarver uit 2002 en zat met hezelfde probleem. Na een rit meten zoals in het boekje staat en de olie komt tot flink boven de max aanduiding van de peilstok.

Ik heb dit toen ook laten nakijken en mijn dealer (andere dan de jouwe) gaf aan dat dit geen enkel probleem is.
5 Min laten staan geeft ook al een heel ander beeld dan na 1 min meten.
ik kijk nu het oliepeil na, juist op bedrijfstemp en niet na bvb 250 km bollen. Stationair draait mijn Scarver op zo'n 1500 toeren.

Mijn CS verbruikt op die 6 maand dat ik hem heb tot op heden bijna geen druppel olie.

Wel altijd goed opletten dat het O-ringetje van die peilstok volledig vlak tegen de dop zit, of je beemer hangt binnen de kortste keren onder de oliespetters tijdens het rijden.

De procedure in het boekje van Bmw lijkt me inderdaad niet echt super.

succes!
rsl

Bericht door rsl »

vozmed schreef:Hoi Rsl,
...
ik kijk nu het oliepeil na, juist op bedrijfstemp en niet na bvb 250 km bollen. Stationair draait mijn Scarver op zo'n 1500 toeren.
...
Okee merci :!:
'k Heb het daarnet ook eens zo gedaan, en inderdaad: een vijftal minuten na de rit is het peil inderdaad in orde.

Bedankt allemaal, ik ben eindelijk gerustgesteld wat dat peil en het toerental betreft. :D
Charles

Bericht door Charles »

vozmed schreef:Hoi Rsl,

Sinds begin 2007 heb ik ook een Scarver uit 2002 en zat met hezelfde probleem. Na een rit meten zoals in het boekje staat en de olie komt tot flink boven de max aanduiding van de peilstok.

Ik heb dit toen ook laten nakijken en mijn dealer (andere dan de jouwe) gaf aan dat dit geen enkel probleem is.

Mijn CS verbruikt op die 6 maand dat ik hem heb tot op heden bijna geen druppel olie.

Wel altijd goed opletten dat het O-ringetje van die peilstok volledig vlak tegen de dop zit, of je beemer hangt binnen de kortste keren onder de oliespetters tijdens het rijden.

De procedure in het boekje van Bmw lijkt me inderdaad niet echt super.

succes!
Hoi RSL,

Ja inderdaad je wordt er enigszins simpel van...
Het peilen van een scarver valt niet mee, maar zoals geschreven klopt het wel hoor.

Motor 5min af laten koelen, dop los, schoonmaken, dop erop leggen dus niet draaien en dan weer meten.
Mijn scarver draait ook tussen de 1200 en 1500 toeren en is normaal en hij gebruikt geen drup.. Maar dat wordt hierboven ook gemeld, de 1 cilinders zijn daar zuinig mee.

Succes

Charles
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Plaats reactie