K1200GT (2006) en octaan 95

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Daniel Tempelaere

K1200GT (2006) en octaan 95

Bericht door Daniel Tempelaere »

Omdat ik afgelopen weekend niet meteen een benzinepomp (een aral in Duitsland) vond die 98 had heb ik maar octaangehalte 95 getankt. Amaai wat een verschil, dat was dus duidelijk geen goed idee!! De gasaanname is er nog veel slechter door geworden. Na een volle bak 98 was alles terug weer ok. De GT heeft daar duidelijk meer last van dan de RT.
Daniel
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

tis kwestie wat je ze gewoon maakt zeker?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Staat ook in de handleiding. Bij voorkeur 98! Hij bolt ook op 95 maar een pak slechter. De RT en de GS daarentegen smaakt het lieftst 95 en bolt ook op 91.

Tja, die +150 knollen hebben eten nodig.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
ex-GTboy
Contacteer:

Bericht door ex-GTboy »

Hoi,

heb dit met mijn K1200GT bj.2003 ook voor gehad :x

Dus komt er nu enkel nog 98 oct. in de benzinetank :wink:
Groetjes,
Dirk
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Echt? :shock: .. Niet om tegendraads :oops: te zijn, maar ik heb er bij de mijne, toen ik me een keer vergist had en 95 erin gegooid, helemaal niets van gemerkt (was wel tijdens het inrijden, dus geen hoge toerentallen). Ik ben het er wel mee eens dat het beter is 98 te tanken :D, zeker als je het paardjes wil gebruiken :lol:
ferre10

Bericht door ferre10 »

ik tank normaal altijd 95 (gt van 2003),maar het verschil met 98 is duidelijk te voelen.de shell v-power is nog beter.
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
Dré GS

Bericht door Dré GS »

Ik heb altijd 98 getankt tot voor een paar weken op de Ardennenrit mij gewezen werd door GT rijder op de benzinedop only 95 of zoiets (ik zou moeten gaan kijken) Ik ben dan 95 beginnen tanken en moet toegeven dat het voor mij geen enkel verschil uitmaakt, ik heb geen gevoel dat de prestatie of de power zou verminderd zijn, ik moet hier wel aan toe voegen dat mijne K1200GT bouwjaar 2004 is (als dat iets uitmaakt???). Ik wil hier nog aan toe voegen dat ik het gas er nogal durf opzetten.
Tot in den draai,enne..... je " houdt" hem best recht.
Dré GS
Lid BMW MC Vlaanderen
K1200GT-R1200GS
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

De baksteentjes (t/m modeljaar 2005) kunnen idd probleemloos RON95 tanken, sterker nog, er is geen enkele reden om 98RON te tanken.

De nieuwe GT heeft een hogere compressie en heeft daarom wel 98RON nodig om goed te presteren. Bij rustig rijden volstaat Euro95, maar wil je meer uit het blok halen, dan gaat de pingelsensor z'n werk doen. En dat heeft weer negatief gevolg voor het vermogen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
the riding man

Bericht door the riding man »

in princiep zou het moeten volstaan om de elektronische ontsteking te verlaten om van dat pingelsprobleem af te zijn en dan kunt ge dus gerust 95 tanken in de nieuwe k1200gt.
Ik rij nu met het vorige model en heb telkens 95 getankt, dit staat ook aangeraden op de sticker op de tank en ondervind geen problemen, tot hiertoe kan ik echter nog niet vergelijken met tanken op 98 want dit heb ik nog niet getest. Ga dat volgende keer is ne keer proberen maar ik verwacht eerlijk gezegt geen verschil.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

the riding man schreef:in princiep zou het moeten volstaan om de elektronische ontsteking te verlaten om van dat pingelsprobleem af te zijn en dan kunt ge dus gerust 95 tanken in de nieuwe k1200gt.
Dat doet de motronic dus, gestuurd door de pingelsensor. En dat kost vermogen.
Groet,
Erwin

JohanK75S

Octaan 95

Bericht door JohanK75S »

Benzine met octaangehalt 95: bestaat niet, in benzine zit helemaal geen octaan.
Verschil tussen octaangetal 95 en 98 op een moderne motor: zit volledig tussen je oren: is pure marketing van de oliemaatschappijen om wat meer geld uit je beurs te kloppen.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Bewijzen, anders lulkoek :roll:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
®win
Contacteer:

Re: Octaan 95

Bericht door ®win »

JohanK75S schreef:Benzine met octaangehalt 95: bestaat niet, in benzine zit helemaal geen octaan.
Verschil tussen octaangetal 95 en 98 op een moderne motor: zit volledig tussen je oren: is pure marketing van de oliemaatschappijen om wat meer geld uit je beurs te kloppen.
Niemand heeft het hier over octaangehalte. Het gaat hier om octaangetal. Je zegt het later goed. Het heeft niets te maken met de hoeveelheid van een bestanddeel van aardolie, octaan, in de benzine, maar het heeft alles te maken met de klopvastheid van de brandstof.

Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Bron wikipedia

Bij een hogere compressie in de cilinder heb je een brandstof nodig die moeilijker ontbrandt, om voortijdige ontbranding te voorkomen. Dat voortijdige ontbranden heet ook wel pingelen. Een moderne motor heeft doorgaans een pingelsensor, waarbij het motormanagement het ontstekingstijdstip (vonk van de bougie) aanpast als de ontbranding te vroeg is. Doorgaans is dit als er meer vermogen van het motorblok wordt gevraagd. Dit ingrijpen kost juist vermogen. Technisch is het dus niet noodzakelijk om een brandstof met hoger octaangetal te tanken, maar als je al het beschikbare vermogen van je motor met hogere compressie wilt benutten kun je dat beter wel doen. Bovendien zorgt ingrijpen van het motormanagement voor een onzuiniger verbruik.
Groet,
Erwin

K1200GT

Bericht door K1200GT »

JohanK75S schreef:
Benzine met octaangehalt 95: bestaat niet, in benzine zit helemaal geen octaan.
Als we dat moeten geloven, zit BMW zelf ook in de samenzwering :? :? :roll: Waarom zouden ze anders 98 aanraden, tenzij natuurlijk dat de 07 K motor wegens de hoge compressieverhouding (13:1), inderdaad 98 nodig heeft. Misschien is het niet zo'n slecht idee dit keer toch de voorschriften van de fabrikant te volgen :idea: Dus 95 als er 95 wordt aangeraden, en 98 als er 98 wordt aangeraden (tenzij je natuurlijk de nadelen van 95 op een motor die 98 wil, aanvaardt)
By the way, Motorrad heeft ooit Shell V Power op verschillende motoren uitgeprobeerd. Volgens hun bevindingen had V Power. nul komma nul effect bij normale motoren (omdat die op 95 dan wel 98 zijn ingesteld) , behalve bij oudere tweekleppige twee cylinders met enkele bougie (zoals mijn Guzzi :D )
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

K1200GT schreef: By the way, Motorrad heeft ooit Shell V Power op verschillende motoren uitgeprobeerd. Volgens hun bevindingen had V Power. nul komma nul effect bij normale motoren (omdat die op 95 dan wel 98 zijn ingesteld) , behalve bij oudere tweekleppige twee cylinders met enkele bougie (zoals mijn Guzzi :D )
Motorrad = Duitsland -> V-Power heeft daar RON100; de reden waarom het effect navenant is, is dat tanken van een brandstof met een hoger octaangetal geen betere ont-/verbranding in de cilinders geeft. Als de fabrikant Euro95 voorschrijft, dan is het effect van Superplus98 alleen in de portemonnee merkbaar (in negatieve zin welteverstaan). Brandstof met RON100 heeft dan ook noch voor '95' motoren, noch voor '98' motoren voordeel. De overweging het wèl te tanken zouden de evt toegevoegde reinigende dopes kunnen zijn. Elk ander effect zit wat dat betreft wel tussen de oren.
Groet,
Erwin

Marc ERVINCK
Contacteer:

Octaan 95

Bericht door Marc ERVINCK »

Snelle Daniel bent ge da nu nog niet verleerd om da rechterhandje te bedwingen? :):)

Ik ondervind met mijn K dat hij iets beter is met 98 maar het is te verwaarlozen, de uitlaat is wel mooier van kleur niet zo zwart! natuurlijk niet op een tankbeurt te zien hé.

Daniel nog veel rijplezier en tot we mekaar eens tegenkomen hé

Groetjes Marc,
JohanK75S

Bericht door JohanK75S »

@ ®win " Niemand heeft het hier over octaangehalte."

Toch wel hoor Wim, het topic begon zelfs zo ! :wink:

Verder geef je een prima uitleg over wat het octaangetal nu precies is.
George Michael

Bericht door George Michael »

Benzine met octaangetal 98 is en ons Nederland erg moeilijk te verkrijgen. Moet echt op zoek gaan. Zelf tank ik 95 en soms Vpower als mijn toestand tussen mijn oren dat toestaat. Tank trouwens altijd bij de Shell omdat ik daar zo'n 'easy-pay' sleutelhanger heb. Hoef ik nooit meer naar binnen. Tanken, klep dicht en rijden maar. Reuze handig :!:
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

George Michael schreef:Benzine met octaangetal 98 is en ons Nederland erg moeilijk te verkrijgen.
Heb ik nooit moeite mee. OK, bij de meeste onbemande tankstations hebben ze uitsluitend Euro95 en diesel, maar Superplus98 is ruimschoots verkrijgbaar ('t is alleen veel duurder dan Euro95).

Overigens heeft V-power in NL oktaangetal 97. Volgens Shell op een vraag van mijn zijde:
Shell schreef:Onlangs heeft u een vraag gesteld over het octaangetal van Shell V-Power benzine. Hierover kunnen wij het volgende meedelen.

Het octaangetal van Shell V-Power is 97. Aan de pomp wordt het octaangetal 95 gecommuniceerd; dit is het minimum getal dat Shell bij de wet verplicht is te communiceren. De hoogte van het octaangetal is niet het belangrijkste voor een optimale verbranding van de brandstof. De toevoegingen in de vorm van dopes bepalen mede het verbrandingsresultaat.

Alle auto’s met een bouwjaar na 1992 kunnen probleemloos Shell V-Power tanken. Indien u twijfelt, adviseren wij u contact op te nemen met de importeur van uw auto. Deze kan zonder problemen aangeven wat het minimale octaangetal voor uw auto is.
Groet,
Erwin

Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

JohanK75S schreef:@ ®win " Niemand heeft het hier over octaangehalte."

Toch wel hoor Wim, het topic begon zelfs zo ! :wink:

Verder geef je een prima uitleg over wat het octaangetal nu precies is.
Sorry heren, ....'t was niet de bedoeling er een taalprobleem van te maken....iedereen weet wel waarover het gaat, is het niet. Ik heb wel een en ander bijgeleerd, thanks. Maar geloof me gerust op de K1200GT (2006) voel je dit merkbaar....en niet enkel tussen de oren en de geldbeugel! Ook die V-power is inderdaad picco bello!
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Dat BMW met het boxerconcept (de 1200) niet meer in staat was om een niet-pingelende motor te maken die op 95 rijdt, tot daar aan toe. Je kan een concept van begin vorige eeuw nu eenmaal niet eindeloos blijven opwaarderen en opfokken zonder op de grens te stoten.

Maar dat ze met een hypermodern 4-cyl blok dat "slechts" 150Pk moet leveren dat ook niet kunnen, daar sta ik eerlijk gezegd wel van te kijken.
Nil volentibus arduum
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Raketman schreef:Maar dat ze met een hypermodern 4-cyl blok dat "slechts" 150Pk moet leveren dat ook niet kunnen, daar sta ik eerlijk gezegd wel van te kijken.
Ik denk dat het een combinatie is van een 'hedendaags vermogen' met een motorblok dat efficient met brandstof omgaat en aan de toekomstige emissienormen moet voldoen. Dan moet je dus een hoge(re) compressie hebben, want: "All else being equal, an internal combustion engine with a high compression ratio makes more efficient use of the energy in the fuel, and also produces more power, than one with a lower compression ratio."
Groet,
Erwin

George Michael

Bericht door George Michael »

:lol: Nou, ik ben in de verleiding gekomen en heb met mijne boxer superplus 98 getankt. Tjonge, jonge, wat een prijsverschil. Ook probeer ik mijn best, ik merk geen verschil in rijgedrag/prestatie. Heb het idee dat het uitlaatgeluid wel anders klinkt, maar ook dit kan tussen mijn oren zitten. KFR nogsteeds lichtjes aanwezig bij de 3500 toeren. Dus deze week maar weer euro 95 tanken. :D
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Toedel

Bericht door Toedel »

Nu, ik tank superplus 98 ron. Als ik kan kiezen V-power. Op m'n R12GS geeft MIJ dat de indruk dat ie soepeler draait, trillingvrijer, ronder, prettiger. Dat draagt bij tot mijn rijplezier, dus dat heb ik er voor over. En omdat m'n auto meer verbruikt aan eurosuper, ben ik toch goedkoper uit. :lol:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

George Michael schreef::lol: Nou, ik ben in de verleiding gekomen en heb met mijne boxer superplus 98 getankt. Tjonge, jonge, wat een prijsverschil. Ook probeer ik mijn best, ik merk geen verschil in rijgedrag/prestatie. Heb het idee dat het uitlaatgeluid wel anders klinkt, maar ook dit kan tussen mijn oren zitten. KFR nogsteeds lichtjes aanwezig bij de 3500 toeren. Dus deze week maar weer euro 95 tanken. :D
Bij een RT1150 is geen verschil te verwachten. De compressie is laag genoeg om probleemloos met Euro95 om te gaan.
Groet,
Erwin

Plaats reactie