Vering instellen zonder ESA.
Moderator: GVN
Vering instellen zonder ESA.
Bezit iemand een RT 1200 zonder ESA?
Is het instellen van de vering gemakkelijk zonder ESA?
Ik ben van plan een nieuwe RT te bestellen. Ik vraag mij af : is ESA absoluut nodig? (Dat lijk me toch een beetje duur...)
Ik ben van plan een nieuwe RT te bestellen. Ik vraag mij af : is ESA absoluut nodig? (Dat lijk me toch een beetje duur...)
-
Triker
Re: Vering instellen zonder ESA.
Ondanks de pech die ik ermee had (kapotte veer die vervangen werd) raad ik ESA iedereen aan. De vering speelt een grote rol in het rijgedrag met 1 of 2 personen. Staat de veer bvb op 1 persoon afgesteld en je rijdt met 2 voel je dit goed en gedraagd de motor zich totaal anders. Met ESA stel je de vering op knopdruk in enkele seconden in, bij de manuele moet je telkens het zadel erafhalen en aanpassen wat velen waarschijnlijk dus niet doen... Ik rij tamelijk veel afwisselend allen of met 2, dus voor mij is die ESA een zegen en de meerprijs zeker waard.desmons schreef:Bezit iemand een RT 1200 zonder ESA?
Met ESA stel je ook in op comfort, normaal of sport, dit zijn de standen waarmee de slagdiepte van de veer bepaald wordt. Rij je bvb op autostrade zet je hem met de knop op sport of op kasseien op comfort wat een duidelijk betere demping geeft.
Ik rij weliswaar niet met een R1200RT, maar met een K1200GT
, maar wil graag mijn mening over ESA kwijt: onmisbaar!!
Het verstellen van de veervoorspanning per electronisch knopje is misschien een overbodige luxe, maar het kunnen aanpassen van de demping volgens mij niet. Stel je de volgende situatie voor: een lange rit, solo of duo, met een afwisseling van autosnelwegen, goede binnenwegen, minder goede kleine wegen, en Ardense (of Franse) hobbelroutes. Bovendien wil je af en toe snel bochten pikken
, en op andere plaatsen liever traag van het landschap genieten. Zonder ESA moet je telkens de demping manueel gaan verstellen (waarbij je ook nog het aantal klikken met onthouden); met ESA volstaat een druk op de knop om telkens de aangepaste dempingskarakteristiek te hebben.
Als je vaker met duo rijdt, zal je ESA niet meer willen missen; sinds ESA, geen klachten meer over te harde ophanging vanwege mijn ega
PS: er zijn natuurlijk mensen die nooit de ophanging bijregelen
; die kan ESA niet helpen...
Het verstellen van de veervoorspanning per electronisch knopje is misschien een overbodige luxe, maar het kunnen aanpassen van de demping volgens mij niet. Stel je de volgende situatie voor: een lange rit, solo of duo, met een afwisseling van autosnelwegen, goede binnenwegen, minder goede kleine wegen, en Ardense (of Franse) hobbelroutes. Bovendien wil je af en toe snel bochten pikken
Als je vaker met duo rijdt, zal je ESA niet meer willen missen; sinds ESA, geen klachten meer over te harde ophanging vanwege mijn ega
PS: er zijn natuurlijk mensen die nooit de ophanging bijregelen
-
Triker
Tis pertang simpel, vergelijk het met de tv vroeger en de tv nu met afstandsbediening... IK zou een afstandsbediening ook niet meer willen missen.JohanDB schreef:Ik begrijp eigenlijk niet dat een systeem dat 30 jaar niet nodig was nu plotseling onmisbaar lijkt... maar dat zal wel aan mij liggen
Het is simpelweg makkelijker en je gebruikt het dan ook ten goede tov een manueel systeem dat velen niet regelen omdat ze het te omslachtig vinden of niet aan denken...
Als je van plan bent om vaak in verschillende omstandigheden, met en zonder passagier, al dan niet met bagage en andere frivoliteiten rond te rijden, dan is het systeem iets handiger, maar om nu van onmisbaar te spreken? Ik had er eentje zonder ESA. Veervoorspanning veranderen? Zadel even er af, dikke knop draaien (met duidelijk afleesbare aanduiding van stand) en klaar is kees. Je moet hiervoor wel afstappen, maar ik denk dat ESA bedienen ook best niet al rijdend gebeurt. En niemand krijgt er volgens mij al rijdend plots een passagier bij.
De demping? Zonder ESA moet je daarvoor even met een schroevendraaier een schroefje los of vast draaien, onderaan de demper. Goed bereikbaar, maar je hebt dan wel een schroevendraaier nodig. En velen voelen het verschil tussen de verschillende standen nauwelijks.
Heb één keer met een ESA-fiets gereden, vond het een geestige gadget, maar net als de radio vind ik het een veel te dure optie. En om het te gebruiken moet je ook al studies gedaan hebben
Nice to have, maar stilaan ben ik verzadigd van al die high-tech spullen. Ieder zijn goesting
Ter illustratie: een tijdje geleden vroeg er mij eens iemand of de spiegels op een RT ook electrisch regelbaar waren.Humor
De demping? Zonder ESA moet je daarvoor even met een schroevendraaier een schroefje los of vast draaien, onderaan de demper. Goed bereikbaar, maar je hebt dan wel een schroevendraaier nodig. En velen voelen het verschil tussen de verschillende standen nauwelijks.
Heb één keer met een ESA-fiets gereden, vond het een geestige gadget, maar net als de radio vind ik het een veel te dure optie. En om het te gebruiken moet je ook al studies gedaan hebben
Nice to have, maar stilaan ben ik verzadigd van al die high-tech spullen. Ieder zijn goesting
Ter illustratie: een tijdje geleden vroeg er mij eens iemand of de spiegels op een RT ook electrisch regelbaar waren.Humor
-
Triker
Moest je langer met ESA gereden hebben zou je weldegelijk het gebruiksgemak beter weten in te schatten tov van al het gefoefel onder het zadel. Enkel wisselen van 1 naar 2 passagiers of omgekeerd doe je zonder erop te zitten, ik doe dat steeds op de motor terwijl ik even rechtsta. Het switchen tussen de standen normaal sport en comfort gebeurd weldegelijk al rijdend. En dat de radio te duur is OK, das een feit, maar vergelijk niet dergelijke accessoire met een mechanisch onderdeel dat van belang is bij het rijden en het weggedrag.
Tuurlijk kan alles manueel, maar eens je een tijdje ermee gereden hebt zou je niet meer terug willen, net zoals bij de cruise control die ik totaal overbodig achtte op een motor maar die ik nu ook niet meer zou willen 'missen'...
Niets moet, alles kan, maar tis verdomd handig en comfortabel.
Dat laatste kost altijd meer geld
Tuurlijk kan alles manueel, maar eens je een tijdje ermee gereden hebt zou je niet meer terug willen, net zoals bij de cruise control die ik totaal overbodig achtte op een motor maar die ik nu ook niet meer zou willen 'missen'...
Niets moet, alles kan, maar tis verdomd handig en comfortabel.
Dat laatste kost altijd meer geld
-
HanzThePanz
Als je twijfelt moet je het vooral niet doen. Maar ik ben het helemaal met PierreRT eens. Als je vaak met of zonder duo rijd is ESA onmisbaar. En buiten dat: prutsen onder je zadel doe je niet aan de kant van de snelweg. Tenminste, ik niet en het is nog verboden ook. Als ik op de befaamde Duitse beton-beton-beton snelwegen rij, is één druk op de knop voldoende om de vering op Comfort te zetten en weer over een glad wegdek te rijden. Komt er een klaverblad aan, dan zet je 'em weer op Sport en kan je vol gas de bocht in. Ook met duo en bagage. Ik ga elk jaar minstens vier weken achtereen met vrouw en motor op vakantie. Ik moet er niet aan denken dat ik steeds aan die knop moet draaien als ik dan weer op de hobbelige bergweggetjes rij en dan weer over een strakke snelweg. ESA RULEZ! Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen en afwegen wat je er voor over hebt...
Don't fix it if it ain't broken...
Re: Vering instellen zonder ESA.
Ik heb geen ESA. Bewuste keuze. Nog geen seconde betreurd. Op mijn vorige R1150RT had ik in de bijna 4 jaar dat ik hem had 1x de vering veranderd. Op mijn R1200RT - inmiddels bijna 6 maanden oud - ook 1x : nl. na de eerste 20 km.desmons schreef:Bezit iemand een RT 1200 zonder ESA?
Maar ik rij dan ook altijd alleen. Moest mijn madam regelmatig meerijden, ik had wellicht ook ESA genomen.
Want manueel instellen is éénvoudig, maar toch te veel poespas om het dagelijks te doen. Het zijn immers eigenlijk 2 knoppen : de veervoorspanning en de schokdemping. Idealiter zijn beide op elkeaar ingesteld.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Je hebt gelijk. Ik snap ook niet waarom ze naar twee en viercilinders zijn gegaan. 1 mono reed toch ook? Trouwens ook met een stoommachine kwam je vooruitJohanDB schreef:Ik begrijp eigenlijk niet dat een systeem dat 30 jaar niet nodig was nu plotseling onmisbaar lijkt... maar dat zal wel aan mij liggen
Om maar niet te spreken van schijfremmen, electronische ontsteking, benzineinspuiting, abs etc. etc.
Lid van de BMW Club Nederland
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
Mmmm, niet alleen aan u, ik heb mezelf ook al diezelfde bedenking gemaakt.JohanDB schreef:Ik begrijp eigenlijk niet dat een systeem dat 30 jaar niet nodig was nu plotseling onmisbaar lijkt... maar dat zal wel aan mij liggen
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
De ene helft van de zaken die je noemt hebben te maken met veiligheid, de andere met emissienormen...Helios schreef:Je hebt gelijk. Ik snap ook niet waarom ze naar twee en viercilinders zijn gegaan. 1 mono reed toch ook? Trouwens ook met een stoommachine kwam je vooruitJohanDB schreef:Ik begrijp eigenlijk niet dat een systeem dat 30 jaar niet nodig was nu plotseling onmisbaar lijkt... maar dat zal wel aan mij liggen![]()
Om maar niet te spreken van schijfremmen, electronische ontsteking, benzineinspuiting, abs etc. etc.![]()
ESA lijkt mij gewoon een gadget om gemakkelijker je vering te regelen
Ik heb geen 1200,maar op het duitse forum kun je nog wat gebruikerservaringen lezen:#15411, "Fahrwerksprobleme 1200rt" ,
http://www.boxer-forum.de/dc/dcboard.ph ... 5411&page=
(sorry ,krijg de link niet in het blauw ,ttz ,werkend?doe copy en paste als je lezen wil op die web )
eens snel gelezen daar:
Het verschil is niet enkel de electrische bediening,het lijken andere veren en dempers te zijn!En dat is belangrijk om te weten ,niettegenstaande bmw beweert dat ze hetzelfde zouden zijn.
Solo belasting is meestal geen probleem.De niet-esa-dempers lijken te slap met twee en bagage.Over het algemeen lees ik daar dat de esa-rijders tevreden zijn . De niet esa-rijders ontevreden en overwegen snel (zeer snel) over te gaan naar Öhlins of iets anders.(geen standaard bmw,ttz showa of wp op 1200).
Naderhand een upgrade naar bmw-esa lijkt niet mogelijk.
Wel jammer en vreemd dat niet-esa te licht berekend lijkt te zijn.
http://www.boxer-forum.de/dc/dcboard.ph ... 5411&page=
(sorry ,krijg de link niet in het blauw ,ttz ,werkend?doe copy en paste als je lezen wil op die web )
eens snel gelezen daar:
Het verschil is niet enkel de electrische bediening,het lijken andere veren en dempers te zijn!En dat is belangrijk om te weten ,niettegenstaande bmw beweert dat ze hetzelfde zouden zijn.
Solo belasting is meestal geen probleem.De niet-esa-dempers lijken te slap met twee en bagage.Over het algemeen lees ik daar dat de esa-rijders tevreden zijn . De niet esa-rijders ontevreden en overwegen snel (zeer snel) over te gaan naar Öhlins of iets anders.(geen standaard bmw,ttz showa of wp op 1200).
Naderhand een upgrade naar bmw-esa lijkt niet mogelijk.
Wel jammer en vreemd dat niet-esa te licht berekend lijkt te zijn.
Desmons, als je vandaag de dag met een R1200RT rijdt, MOET je zeker ESA hebben (dat na een software-update het laat afweten of je de kans hebt dat je na 3000 km naar de dealer mag om een andere veer te laten steken), handvatverwarming (dat na 6000 km je gashendel blokkeert), ABS (dat je batterij leegzuigt), radio met cd-speler (waarvan de cd-speler na 1200 km hapert), boordcomputer (waarvan de buitentemperatuurmeter 5 graden zeurt), RDC (opdat je een brief van BMW BELUX kan krijgen waarin je motor teruggeroepen wordt om een probleem omtrent de RDC op te lossen), koffers in koetswerkkleur (die na 2000 km loshangen of waarvan je er één na 3600 km verliest), ...
Of anders: als je budget naar BMW-normen is en je een BMW-adept bent, koop meteen een full-option.
Ik vind dat enkel de ABS zijn geld waard is. Al de rest van opties is brol (tenzij je geluk hebt), ze kunnen bij BMW zelfs geen degelijke koffers meer maken
.
Of anders: als je budget naar BMW-normen is en je een BMW-adept bent, koop meteen een full-option.
Ik vind dat enkel de ABS zijn geld waard is. Al de rest van opties is brol (tenzij je geluk hebt), ze kunnen bij BMW zelfs geen degelijke koffers meer maken
-
HanzThePanz
Ik ben dan ook bij de gelukkigen. Tot op heden heb ik nog maar 1 koffer verloren, 1 batterij moeten vervangen en een nieuw dashboard moeten laten steken. Maw, ik heb nog niet in panne langs de kant van de weg gestaan. Mijn vrienden motards hebben tot nu toe héél wat minder geluk. Eén heeft zijn 6300 km 'oude' R1200RT ingeruild voor een Moto Guzzi Norge. Tot nu toe heeft hij zich al verbeterd, hij heeft nog niet in panne gestaan (1200 km), na 200 km stond hij met zijn ex-R1200RT al langs de kant.
-
HanzThePanz
Bij mij werd na 10.000 km de volledige cardan vervangen. Ik geloof daarom allang niet meer dat BMW de beste motoren maakt. Ze hebben nog wel de beste service (denk ik) want ik heb tot nu toe m'n beurs altijd dicht kunnen houden en altijd een gratis leenmotor mee gekregen.
Don't fix it if it ain't broken...
-
Triker
Het is niet omdat een of ander onderdeel defect gaat dat heel het gamma slecht is. Bij mij was op 1200 km de esa veer defect. Desondanks zou ik esa terug nemen en heb ik simpelweg pech gehad. Dat kunnen alle duizenden anderen met esa die er geen problemen mee hadden allicht beamen... Denk je dat andere merken dit dan niet hebben?HanzThePanz schreef:Bij mij werd na 10.000 km de volledige cardan vervangen. Ik geloof daarom allang niet meer dat BMW de beste motoren maakt. Ze hebben nog wel de beste service (denk ik) want ik heb tot nu toe m'n beurs altijd dicht kunnen houden en altijd een gratis leenmotor mee gekregen.
2 identieke BMW motors dezelde dag besteld, de ene constant pech (je zal het maar meemaken) de andere nooit geen problemen mee. De ene eigenaar zal zeggen nooit meer een BMW de andere zweert erbij. Overal hetzelfde bij alle merken zo. En wat hierboven beschreven werd ligt ook veel aan kinderziektes die bij eerste modellen kunnen optreden, das ook overal zo.
Het is een beetje overdreven van Demalo om alle fouten op te noemen en dit dan voor te doen alsof je dat allemaal samen op je motor kunt meemaken... De ene heeft dit wel eens voorgehad, de andere dat, maar nogmaals das bij alle merken. Beetje relativeren mag ook vind ik.
Ik heb een maand mijn motor met die veer moeten missen, maar ik zou begot geen andere willen...
ESA rules
Ik heb lang getwijfeld of ik ESA zou bij nemen.
Ik heb dan ook op internet naar de verschillen gezocht tussen wel of niet ESA.
Eén belangrijke had ik gevonden vóór aankoop:
- met ESA kun je aan de voorkant de demping instellen, zonder ESA niet !
Na aankoop ontdekte ik het tweede verschil:
- met ESA krijg je White Power vering, zonder ESA standaard BMW vering
Dit is mijn tweede R1200RT, en ik voel wel degelijk verschil.
Als ik bochtjes wil pikken en de vering staat in normaal of comfort, dan moet de weg er super goed bij liggen of ik 'wiebel' naar buiten. In sport stand blijft hij mooi strak op lijn.
Als je echter altijd rustig wil touren, en nooit afwisselend met en zonder passagier rijdt, dan is het een overbodige optie.
Ik heb dan ook op internet naar de verschillen gezocht tussen wel of niet ESA.
Eén belangrijke had ik gevonden vóór aankoop:
- met ESA kun je aan de voorkant de demping instellen, zonder ESA niet !
Na aankoop ontdekte ik het tweede verschil:
- met ESA krijg je White Power vering, zonder ESA standaard BMW vering
Dit is mijn tweede R1200RT, en ik voel wel degelijk verschil.
Als ik bochtjes wil pikken en de vering staat in normaal of comfort, dan moet de weg er super goed bij liggen of ik 'wiebel' naar buiten. In sport stand blijft hij mooi strak op lijn.
Als je echter altijd rustig wil touren, en nooit afwisselend met en zonder passagier rijdt, dan is het een overbodige optie.