dien gps zegt mij regelmatig "rij xxx km richting west (of zoiets)". Maar daar ben ik gene zak mee, ik beschik nl. niet over een compas. Allez zeg, dat is toch compleet debiel dat dat ding zegt in welke windrichting ik moet rijden
Mijn vraag is nu : "is dat normaal"? En een andere vraag is: "kan ik dat veranderen/aanpassen?" of "kan ik dien gps zo aanpassen dat "m zwijgt over die windrichtingen?"
Normaal doet de GPS dit enkel indien je (volgens hem of haar) niet op een gekende straat zit.
Je kan de kaart op de GPS ofwel richten met de bovenzijde in de wegrichting voor je, ofwel met steeds het noorden bovenaan, en dan kan je goed oost uit west herkennen, alsok zuid en noord.
Mc B schreef:dien gps zegt mij regelmatig "rij xxx km richting west (of zoiets)". Maar daar ben ik gene zak mee, ik beschik nl. niet over een compas. Allez zeg, dat is toch compleet debiel dat dat ding zegt in welke windrichting ik moet rijden
Mijn SP2610 doet dat alleen als ie pas is opgestart : dan is zijn eerste instructie bv. "rij 300 meter zuidoost". In de daaropvolgende instructies daarentegen zal ie steeds netjes zeggen of je links- of rechts- of rechtdoor moet rijden. Dus om die eerste windrichting-instructie te kunnen plaatsen kijk ik dan even in de linkerbovenhoek : daar staat een klein kompasje.
Dat windrichting-gedoe is waarschijnlijk firmware afhankelijk, en heeft ook te maken met de Amerikaanse oorsprong van Garmin : ginds maken ze veel meer gebruik van kompas-oriëntatie, zelfs in hun straatnamen.
Mc B schreef:dien gps zegt mij regelmatig "rij xxx km richting west (of zoiets)". Maar daar ben ik gene zak mee, ik beschik nl. niet over een compas. Allez zeg, dat is toch compleet debiel dat dat ding zegt in welke windrichting ik moet rijden
Mijn SP2610 doet dat alleen als ie pas is opgestart : dan is zijn eerste instructie bv. "rij 300 meter zuidoost". In de daaropvolgende instructies daarentegen zal ie steeds netjes zeggen of je links- of rechts- of rechtdoor moet rijden. Dus om die eerste windrichting-instructie te kunnen plaatsen kijk ik dan even in de linkerbovenhoek : daar staat een klein kompasje.
Dat windrichting-gedoe is waarschijnlijk firmware afhankelijk, en heeft ook te maken met de Amerikaanse oorsprong van Garmin : ginds maken ze veel meer gebruik van kompas-oriëntatie, zelfs in hun straatnamen.
mvg
Hans
ik denk dat het logisch is dat de GPS bij opstart de windrichtin en niet links of rechts meedeelt. Als een GPS zonder ingebouwd kompas stilstaat weet hij immers niet in welke richting je neus wijst. Daarvoor heeft hij beweging nodig. Het enige dat hij je met zekerheid kan vertellen is de windrichting, tot hij genoeg info heeft verzameld over je koers.
bon
vandaag nog efkes met de GPS greden en ja hoor: ook op de wegen waarop ik wou rijden en waarnaar hij me gestuurd heeft, op maw duidelijk herkenbare wegen waarbij zelfs de naam staat, durft dat ding me te zeggen dat ik 1.9km zuidwest moet rijden en dan moet afslaan. begrijpe wie begrijpe kan.
bon
vandaag nog efkes met de GPS greden en ja hoor: ook op de wegen waarop ik wou rijden en waarnaar hij me gestuurd heeft, op maw duidelijk herkenbare wegen waarbij zelfs de naam staat, durft dat ding me te zeggen dat ik 1.9km zuidwest moet rijden en dan moet afslaan. begrijpe wie begrijpe kan.
Als je een 2610 (of een gelijkaardig toestel) hebt dan is dit absoluut normaal. De 2610 heeft in de spraakmodule geen straatnamen dus moet dat toestel een ander manier vinden om je initieel op de goede weg te brengen. Bij de eerste melding zal je dus een rijrichting krijgen en daarna krijg je aanduidingen als 'links afslaan, rij xxx km/m tot ... enz'. Het kan zijn dat als je afwijkt van je route en je bevindt je op een ongekende weg dat je dan opnieuw een rijrichting krijgt naar je route maar ik heb dit nog niet getest (ben dat ook niet van plan). Ik heb nog nooit een probleem gehad met een eerste aanduiding onder de vorm van een rijrichting. Rij gewoon in de aangegeven richting en Truus brengt je er wel.
Weet jij misschien een andere/betere manier? (niet agressief bedoeld, ben gewoon benieuwd)
mvg
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.