Verslijten banden
Moderator: GVN
Verslijten banden
Mijn eerste setje Metzelers (gemonteerd af fabriek) zijn na 10.000km vervangen. Deze waren niet totaal versleten maar er zat een flink "plat" vlak op de banden. Al bij al had ik bij deze banden een goed gevoel qua wegligging nat of droog wegdek solo of met duo, dus mijn besluit stond vast alhoewel weinig km met deze Metzelers toch opteren voor een nieuw setje Metzelers. met name Roadtec 6. Verleden jaar laten leggen , nu 10.000 km verder en wat blijkt in het midden van de band geen vlak loopvlak na deze km maar heb net uit het midden van de band tot aan de zijkant een soort van verhogingen of kammen staan, telkens wanneer er een groef zit loopt het rubber omhoog naar die groef, lijkt op een uitstulping naar elke groef. Dit is enkel in de achterband. Kan dit voortkomen uit het te warm worden van de band of iets derg. want als je naar de profieldiepte kijkt zou deze nog een tijdje meekunnen. Maae als je met de hand over het rubber strijkt voel je de rare bobbels.
YOO
Cupping genaamd, als 't enkel op de achterband is valt 't meestal nog mee, indien je dit op de voorband krijgt (laat remmen tot in de bocht o.a.) is 't leuke eraf, kun je gaan zien voor een nieuwe
Nu, als je er zelf geen last van ondervind al rijdende, dan zou ik 't me niet al te zeer aantrekken.
Wat Erwin zegt kan ook kloppen, ik rij sinds m'n Tourance's vervangen werden op 3 bar, zowel voor als achter, en heb 't sindsdien niet meer gehad, niet op de Battlewing, niet op de Anakee. De Tourance had er nochthans fameus van, dribbelde op 't eind zelfs gewoon weg in de bochten.
Grtz, Philip!
Cupping genaamd, als 't enkel op de achterband is valt 't meestal nog mee, indien je dit op de voorband krijgt (laat remmen tot in de bocht o.a.) is 't leuke eraf, kun je gaan zien voor een nieuwe
Nu, als je er zelf geen last van ondervind al rijdende, dan zou ik 't me niet al te zeer aantrekken.
Wat Erwin zegt kan ook kloppen, ik rij sinds m'n Tourance's vervangen werden op 3 bar, zowel voor als achter, en heb 't sindsdien niet meer gehad, niet op de Battlewing, niet op de Anakee. De Tourance had er nochthans fameus van, dribbelde op 't eind zelfs gewoon weg in de bochten.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
-
®win
- Contacteer:
Snelle bochten (angstnippels aan de grond) zijn geen probleem. Bij mij is de bandenspanning 2,7 - 3,1 (v - a).demito schreef:bandenspanning van 3 bar? Dan wil ik jullie wel eens plat zien gaan in de bochten, misschien wel snel 'te' plat.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
YOO
Grtz, Philip!
No prob, is een rondje Verdon doendemito schreef:bandenspanning van 3 bar? Dan wil ik jullie wel eens plat zien gaan in de bochten, misschien wel snel 'te' plat.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!
Dat is in ieder geval allemaal veel harder dan voorgeschreven in het boekje
Weer iets geleerd vandaag

Weer iets geleerd vandaag
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
®win
- Contacteer:
Als de band warm wordt, wordt de lucht erin ook warm en zet deze uit. Daarmee wordt de druk ook weer hoger. Al met al veel wisselende factoren.Crow schreef:als je 3bar vanachter zet en je band wordt warm zet hij uit en heb je uiteindelijk 2,7, 2,8 dus voor de bochten is da geen probleem
Dit is maar al te waar, juist om al die variabelen uit te sluiten.Crow schreef:daarom de gouden regel en je bandenspanning nakijken bij koude banden.
Groet,
Erwin
Erwin
Toch even corrigeren, als de band opwarmt, STIJGT de bandenspanning, niet dalenCrow schreef:als je 3bar vanachter zet en je band wordt warm zet hij uit en heb je uiteindelijk 2,7, 2,8
Controleer de bandenspanning maar eens met koude band, en na een goed ritje nog eens - schrik je niet rot.
Greetz, J-P
Bedankt voor de reactie, ben afgelopen zaterdag langs G.D.F. in Aartselaar gereden eveneens met de vraag van kijk is naar die achterband. Conclusie heeft weinig met bandendruk te maken 2.6 a 2.7 bar is voldoende maar het heeft te maken dat de band zéér warm is geworden en daarbij een zwaar bochtenparcours met groffe ondergrond. Dit kan kloppen want vroeger heb ik dit nooit gehad in deze mate maar nu met een rondje Corsica kan ik daar wel in komen.
Zou er een merk banden dit probleem minder hebben of zijn ze allemaal aan elkaar gewaagd?
Zou er een merk banden dit probleem minder hebben of zijn ze allemaal aan elkaar gewaagd?
Ik kan alleen maar zeggen dat ik mijn 1150 GSA alu bakken bij bochtig parcours en meer dan 30 graden tegen de grond schuur aan beide kanten en mijn bandendruk is 2.2 voor en 2.6 achter. Bij hogere waarden voel ik minder grip en durf ik niet zo laag gaan. Het kan ook in het koppeke zitten maar logischerwijs betekent lagere druk meer contact met de ondergrond...
-
®win
- Contacteer:
Voor circuitracen gebruiken ze ook lagere bandenspanning. Band warmt sneller op en heeft meer grip (groter contactvlak). De band slijt dan wel sneller...demito schreef:Ik kan alleen maar zeggen dat ik mijn 1150 GSA alu bakken bij bochtig parcours en meer dan 30 graden tegen de grond schuur aan beide kanten en mijn bandendruk is 2.2 voor en 2.6 achter. Bij hogere waarden voel ik minder grip en durf ik niet zo laag gaan. Het kan ook in het koppeke zitten maar logischerwijs betekent lagere druk meer contact met de ondergrond...
Groet,
Erwin
Erwin
-
21#Joeri
Yep, mag gerust achteraan tot 2.0 gaan ...®win schreef: Voor circuitracen gebruiken ze ook lagere bandenspanning. Band warmt sneller op en heeft meer grip (groter contactvlak). De band slijt dan wel sneller...
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
Die lagere bandenspanning is meestal voor echte circuitbanden (niet gehomologeerd voor straatgebruik), dus niet de types die er standaard opliggen. Als je die op zo'n lage bandenspanning zet en je rijdt ermee zoals er op een circuit hoort gereden te worden, dan worden die zo heet door de te grote vervorming dat er blazen opkomen. Of dat de buitenlaag in grote schellen en krullen loskomt. Dat is allesbehalve ideaal voor de grip.®win schreef: Voor circuitracen gebruiken ze ook lagere bandenspanning. Band warmt sneller op en heeft meer grip (groter contactvlak). De band slijt dan wel sneller...
Gewone banden op circuit : voorgeschreven bandenspanning gebruiken.
Racebanden op circuit : lagere bandenspanning gebruiken.
De rest zijn indianenverhalen...
Nil volentibus arduum