Vering bijstellen.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RT1100 YK
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jan 2005, 19:42
Locatie: Dendermonde - Oudegem
Contacteer:

Vering bijstellen.

Bericht door RT1100 YK »

Wou deze middag mijn vering bijstellen. Volgens wat ik gelezen heb op het forum is het enkel maar aan "de knop" draaien.
Wel nu, bij mij staat die knop muurvast. :( Is dit logisch? Hoe kan ik dit verhelpen?

Alvast bedankt voor jullie suggestie's!!

Grtz,

Yves
Skype: yves_revisor
Ca4Ya
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2005, 16:42
Woonplaats: Wetteren

Bericht door Ca4Ya »

draai eens naar de andere kant :shock: :D :lol: :o :roll:
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik neem aan dat je de veervoorspanning van de achtervering bedoeld? Die moet makkelijk te verdraaien zijn, op de GS ging het zelfs al rijdend.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
RT1100 YK
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jan 2005, 19:42
Locatie: Dendermonde - Oudegem
Contacteer:

Bericht door RT1100 YK »

Is me nu eindelijk toch gelukt om de knop los te krijgen.
Deze draait nu zeer gemakkelijk.
Maar aangezien ik een leek ben in deze materie, volgende vraag:
Voor 2 personen: moet ik de knop nu volledig naar boven draaien of naar onderen?

Grtz,

Yves
Skype: yves_revisor
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Denk dat het hetzelfde is als mijne GS
Naar boven draaien is verzachten, als je dat gedaan hebt zal je merkstrepen zien.
En dus naar onder is verharden.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
Denzel
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2007, 14:52
Locatie: Brugge

Re: Vering bijstellen.

Bericht door Denzel »

Ik zit met dezelfde vraag.
Ben wat aan het experimenteren met de vering van mijn r1100rt. Ik rij nogal vaak met duo. Wat is veervoorspanning ?
Je kunt dus de knop verdraaien van boven (zacht) naar beneden (hard), maar je kunt dus ook de vering zelf met een platte schroevendraaier verzetten. Als je deze op hard zet voel je dus duidelijk dat hij harder staat, maar wat is nu het verschil tss de twee of hoe werken ze in combinatie ?

Grtn Denzel
Life is a lesson, you'll learn it when your through.
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: Vering bijstellen.

Bericht door jerre »

met die draaiknop stel je de veervoorspanning in, hiermee ga je de achterveer meer of minder opspannen, in functie van het gewicht dat op die veer rust (solo/duo/duo + bagage).
Die knop is niet bedoeld om de motor hoger of lager af te stellen, of om een hardere of zachtere demping te verkrijgen.
Meer gewicht => veer meer opspannen.
Hoeveel? dat is een beetje zoeken en proberen. Ge kunt dat eventueel allemaal (eenvoudig) wiskundig opmeten en berekenen ook. Dat is op internet wel te vinden.

dat regelvijsje onderaan de schokdemper, dat wat je met een schroevendraaier kan verstellen, regelt de uitgaande demping. maw, hoe snel de schokdemper mag uitveren. Hiervan kan je de demping regelen, meer demping, trager uitveren. Ook hier weer, proberen wat het beste aanvoelt.
Bij duo (+ ev. bagage) moet je de uitgaande demping zachter zetten, klinkt eigenaardig, maar hogere gewicht dat op de schokdemper rust, zorgt zelf al voor een vertraging in uitgaande demping..
K100 RS 16v
Kurt Steyaert
Berichten: 294
Lid geworden op: 14 jul 2006, 09:03
Locatie: Bassevelde (B)

Re: Vering bijstellen.

Bericht door Kurt Steyaert »

Ooit kreeg ik volgende uitleg :
De veervoorspanning dient naargelang belasting en ondergrond zo geregeld dat je over de ganse veerweg gebruik kan maken.
De ingaande demping regel je bij onrustige reacties (hobbelen,daveren) zachter en bij doorzakken,schommelen, harder.
Voor de uitgaande demping. Komt de motor te snel terug bij het uitveren meer dempen en als de veer niet tijdig omhoog komt, minder.
Bijregelen doe ik, eens de gewenste demping benaderd, per milimeter en het verschil in rijgedrag is merkbaar voor mij. Vergeet niet dat de staat van de banden en de bandendruk ook van essentieel belang zijn in deze. Versleten banden geven merkbaar minder comfort.
Standaard veren worden berekend naar een gemiddelde belasting. Zwaardere personen hebben veel baat bij aangepaste (lees straffere) spiraalveren.
Één standaard instelling voor verschillende belasting of type weg bestaat niet, bijregelen is de boodschap!
Hopelijk hebben jullie iets aan deze beperkte uitleg, maar voor mij werkt hij in ieder geval al vele jaren
Grtz Kur
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Vering bijstellen.

Bericht door Dirk Pauwels »

Op de 1100 en de 1150 reed ik vooraan op de 2de lichtste stand en die bleef daar staan, met of zonder duo/bagage.
Achteraan met duo en bagage veervoorspanning bijna op zijn hardste, solo iets meer dan standaard en solo met bagage of met duo zonder bagage meestal iets harder dan medium. uitgaande demping 1 to 3/4 slag open, onafhankelijk van belading. Ik weeg +/- 80kg
Om je veervoorspanning achteraan af te stellen: moto opbokken zodat wiel vrijkomt. Afstand meten van een vast punt op de cardan naar een vast punt bv bagagerek/kofferbeugel. Moto op beide wielen en een paar keer inveren, dan terug dezelfde punten opmeten, verschil mag 1 to 1.5 cm zijn (dat noemen ze static sag). Dat was bij mij meestal voldoende om te weten of de veer goed stond solo. Bij belasting met de bestuurder in het zadel mag ie 3-4cm inzakken. __
Uitgaande demping zo instellen dat de achterkant moto bij inveren vlot terug naar boven komt, zonder te blijven deinen en met niet te veel vertraging
Verder is het persoonlijk, sommige rijden liefs met een heel harde moto anderen dan weer met een zacht afgeveerde moto.
Weet in ieder geval dat de vering van een BMW zelden de 80k haalt en eens versleten helpt afregelen niet meer.....
als je iets zwaarder bent of veel met duo en bagage rijdt is een investering in een goed paar dempers een goeie zaak.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie