Vering bijstellen.
Moderator: GVN
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 12 jan 2005, 19:42
- Locatie: Dendermonde - Oudegem
- Contacteer:
Vering bijstellen.
Wou deze middag mijn vering bijstellen. Volgens wat ik gelezen heb op het forum is het enkel maar aan "de knop" draaien.
Wel nu, bij mij staat die knop muurvast. Is dit logisch? Hoe kan ik dit verhelpen?
Alvast bedankt voor jullie suggestie's!!
Grtz,
Yves
Wel nu, bij mij staat die knop muurvast. Is dit logisch? Hoe kan ik dit verhelpen?
Alvast bedankt voor jullie suggestie's!!
Grtz,
Yves
Skype: yves_revisor
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
- Woonplaats: Auvergne (Fr.)
- Locatie: Auvergne (Fr.)
- Contacteer:
Re: Vering bijstellen.
Ik zit met dezelfde vraag.
Ben wat aan het experimenteren met de vering van mijn r1100rt. Ik rij nogal vaak met duo. Wat is veervoorspanning ?
Je kunt dus de knop verdraaien van boven (zacht) naar beneden (hard), maar je kunt dus ook de vering zelf met een platte schroevendraaier verzetten. Als je deze op hard zet voel je dus duidelijk dat hij harder staat, maar wat is nu het verschil tss de twee of hoe werken ze in combinatie ?
Grtn Denzel
Ben wat aan het experimenteren met de vering van mijn r1100rt. Ik rij nogal vaak met duo. Wat is veervoorspanning ?
Je kunt dus de knop verdraaien van boven (zacht) naar beneden (hard), maar je kunt dus ook de vering zelf met een platte schroevendraaier verzetten. Als je deze op hard zet voel je dus duidelijk dat hij harder staat, maar wat is nu het verschil tss de twee of hoe werken ze in combinatie ?
Grtn Denzel
Life is a lesson, you'll learn it when your through.
Re: Vering bijstellen.
met die draaiknop stel je de veervoorspanning in, hiermee ga je de achterveer meer of minder opspannen, in functie van het gewicht dat op die veer rust (solo/duo/duo + bagage).
Die knop is niet bedoeld om de motor hoger of lager af te stellen, of om een hardere of zachtere demping te verkrijgen.
Meer gewicht => veer meer opspannen.
Hoeveel? dat is een beetje zoeken en proberen. Ge kunt dat eventueel allemaal (eenvoudig) wiskundig opmeten en berekenen ook. Dat is op internet wel te vinden.
dat regelvijsje onderaan de schokdemper, dat wat je met een schroevendraaier kan verstellen, regelt de uitgaande demping. maw, hoe snel de schokdemper mag uitveren. Hiervan kan je de demping regelen, meer demping, trager uitveren. Ook hier weer, proberen wat het beste aanvoelt.
Bij duo (+ ev. bagage) moet je de uitgaande demping zachter zetten, klinkt eigenaardig, maar hogere gewicht dat op de schokdemper rust, zorgt zelf al voor een vertraging in uitgaande demping..
Die knop is niet bedoeld om de motor hoger of lager af te stellen, of om een hardere of zachtere demping te verkrijgen.
Meer gewicht => veer meer opspannen.
Hoeveel? dat is een beetje zoeken en proberen. Ge kunt dat eventueel allemaal (eenvoudig) wiskundig opmeten en berekenen ook. Dat is op internet wel te vinden.
dat regelvijsje onderaan de schokdemper, dat wat je met een schroevendraaier kan verstellen, regelt de uitgaande demping. maw, hoe snel de schokdemper mag uitveren. Hiervan kan je de demping regelen, meer demping, trager uitveren. Ook hier weer, proberen wat het beste aanvoelt.
Bij duo (+ ev. bagage) moet je de uitgaande demping zachter zetten, klinkt eigenaardig, maar hogere gewicht dat op de schokdemper rust, zorgt zelf al voor een vertraging in uitgaande demping..
K100 RS 16v
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 09:03
- Locatie: Bassevelde (B)
Re: Vering bijstellen.
Ooit kreeg ik volgende uitleg :
De veervoorspanning dient naargelang belasting en ondergrond zo geregeld dat je over de ganse veerweg gebruik kan maken.
De ingaande demping regel je bij onrustige reacties (hobbelen,daveren) zachter en bij doorzakken,schommelen, harder.
Voor de uitgaande demping. Komt de motor te snel terug bij het uitveren meer dempen en als de veer niet tijdig omhoog komt, minder.
Bijregelen doe ik, eens de gewenste demping benaderd, per milimeter en het verschil in rijgedrag is merkbaar voor mij. Vergeet niet dat de staat van de banden en de bandendruk ook van essentieel belang zijn in deze. Versleten banden geven merkbaar minder comfort.
Standaard veren worden berekend naar een gemiddelde belasting. Zwaardere personen hebben veel baat bij aangepaste (lees straffere) spiraalveren.
Één standaard instelling voor verschillende belasting of type weg bestaat niet, bijregelen is de boodschap!
Hopelijk hebben jullie iets aan deze beperkte uitleg, maar voor mij werkt hij in ieder geval al vele jaren
Grtz Kur
De veervoorspanning dient naargelang belasting en ondergrond zo geregeld dat je over de ganse veerweg gebruik kan maken.
De ingaande demping regel je bij onrustige reacties (hobbelen,daveren) zachter en bij doorzakken,schommelen, harder.
Voor de uitgaande demping. Komt de motor te snel terug bij het uitveren meer dempen en als de veer niet tijdig omhoog komt, minder.
Bijregelen doe ik, eens de gewenste demping benaderd, per milimeter en het verschil in rijgedrag is merkbaar voor mij. Vergeet niet dat de staat van de banden en de bandendruk ook van essentieel belang zijn in deze. Versleten banden geven merkbaar minder comfort.
Standaard veren worden berekend naar een gemiddelde belasting. Zwaardere personen hebben veel baat bij aangepaste (lees straffere) spiraalveren.
Één standaard instelling voor verschillende belasting of type weg bestaat niet, bijregelen is de boodschap!
Hopelijk hebben jullie iets aan deze beperkte uitleg, maar voor mij werkt hij in ieder geval al vele jaren
Grtz Kur
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Vering bijstellen.
Op de 1100 en de 1150 reed ik vooraan op de 2de lichtste stand en die bleef daar staan, met of zonder duo/bagage.
Achteraan met duo en bagage veervoorspanning bijna op zijn hardste, solo iets meer dan standaard en solo met bagage of met duo zonder bagage meestal iets harder dan medium. uitgaande demping 1 to 3/4 slag open, onafhankelijk van belading. Ik weeg +/- 80kg
Om je veervoorspanning achteraan af te stellen: moto opbokken zodat wiel vrijkomt. Afstand meten van een vast punt op de cardan naar een vast punt bv bagagerek/kofferbeugel. Moto op beide wielen en een paar keer inveren, dan terug dezelfde punten opmeten, verschil mag 1 to 1.5 cm zijn (dat noemen ze static sag). Dat was bij mij meestal voldoende om te weten of de veer goed stond solo. Bij belasting met de bestuurder in het zadel mag ie 3-4cm inzakken. __
Uitgaande demping zo instellen dat de achterkant moto bij inveren vlot terug naar boven komt, zonder te blijven deinen en met niet te veel vertraging
Verder is het persoonlijk, sommige rijden liefs met een heel harde moto anderen dan weer met een zacht afgeveerde moto.
Weet in ieder geval dat de vering van een BMW zelden de 80k haalt en eens versleten helpt afregelen niet meer.....
als je iets zwaarder bent of veel met duo en bagage rijdt is een investering in een goed paar dempers een goeie zaak.
Achteraan met duo en bagage veervoorspanning bijna op zijn hardste, solo iets meer dan standaard en solo met bagage of met duo zonder bagage meestal iets harder dan medium. uitgaande demping 1 to 3/4 slag open, onafhankelijk van belading. Ik weeg +/- 80kg
Om je veervoorspanning achteraan af te stellen: moto opbokken zodat wiel vrijkomt. Afstand meten van een vast punt op de cardan naar een vast punt bv bagagerek/kofferbeugel. Moto op beide wielen en een paar keer inveren, dan terug dezelfde punten opmeten, verschil mag 1 to 1.5 cm zijn (dat noemen ze static sag). Dat was bij mij meestal voldoende om te weten of de veer goed stond solo. Bij belasting met de bestuurder in het zadel mag ie 3-4cm inzakken. __
Uitgaande demping zo instellen dat de achterkant moto bij inveren vlot terug naar boven komt, zonder te blijven deinen en met niet te veel vertraging
Verder is het persoonlijk, sommige rijden liefs met een heel harde moto anderen dan weer met een zacht afgeveerde moto.
Weet in ieder geval dat de vering van een BMW zelden de 80k haalt en eens versleten helpt afregelen niet meer.....
als je iets zwaarder bent of veel met duo en bagage rijdt is een investering in een goed paar dempers een goeie zaak.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project