Even voorstellen en een bandenvraagje.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Alianalan

Even voorstellen en een bandenvraagje.

Bericht door Alianalan »

:D Hallo iedereen, even voorstellen, mijn naam is Alain, ben 41j, rijdt een 20-tal jaren +50cc; de laatste 7000K heb ik voor woon-werk doorgebracht op een Honda 600XL, ik wil echter graag met m'n vrouwke terug (ook paar jaar met een cbx400fII gereden) gaan toeren (zij gelukkig ook) en heb me dan ook zo een maand geleden een beemer aangeschaft zijnde een R1100RS van '95 met 76+K op de teller.

Ik ben nooit echt een merkfreak geweest (alhoewel die boxers al 20j m'n ogen uitsteken), meestal motos aangekocht wegens zacht prijsje of liefde op't eerste zicht. Dit laatste was het geval voor de aangeschafte beemer of beter, een combinatie van beide.

Doordat ik het begin van de maand moest afwachten om haar af te halen (€) heb ik ruim de tijd gehad dit forum te verkennen en tot de vaststelling te komen dat de site enerzijds een ongelofelijke schat aan informatie bevat en anderzijds bemand (en bevrouwd) word door een hoop sympatieke en hulpvaardige motards iaw een forum waar je toch graag lid van wil zijn.

De keerzijde van de medaille van die paar weken surfen was wel dat ik sterk begon te twijfelen aan de aankoop, verhalen over slechte versnellingbakken, rechts wegtrekken en andere mankementen over die serie van '94-'95 maakten dat ik er niet altijd gelukkig bijliep.
Komt er nog bij dat in het verhaal 'liefde op't eerste gezicht' ik de aankoop heb gedaan zonder proefrit :oops: :oops: :oops: maar eind goed al goed, vrijdag in de file naar huis en zaterdag een flinke rit, de degelijkheid van de ABS alvast bewezen "dankzij" een klojo die achteruit de bevrijdingstunnel kwam uitgereden, mr had zich blijkbaar vergist. Het zou zo maar eens kunnen dat ik toch een merkfreak wordt.

Om deze topic toch een extra reden mee te geven graag jullie menig over hetvolgende: ze trekt wel degelijk naar rechts maar ik kan met het blote oog zien dat de banden asymetrisch gesleten zijn wat het rechts trekken wel zal verklaren. Het is zo dat de voorband (pilot) het meeste aan de linkse kant versleten is en de achterband (macadam) het meeste aan de rechterkant? Op het forum las ik ergens dat de voor en de achterband niet volledig achter elkaar staan maar dit werd van de tafel geveegd. Iemand ervaring hiermee. Ik rij straks alvast even langst GDF. Alvast bedankt voor jullie kostbare tijd, men zit toch liever op de motor dan achter de computer hé :wink: . Greetz Alain
amateurke

Bericht door amateurke »

wreed wel gekomen met veel veilige kms gewenst.
Van die banden en da trekken enzo weet ik niet veel, maar als ik een kilootje in mijn handschoenkastje of R-zijkoffer steek is 't gedaan dus maak ik me er verder geen zorgen over, temeer daar er geen abnormale slijtage zit mijn banden (gemiddeld tussen 15 en 17000 kms)!
Btw ik rij met een 1150rt
good luck
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Ludo vp

Bericht door Ludo vp »

Welkom Alain en vele veilige kilometers

Ludo :wink:
R1150GS
Scotland Rider 2006

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Hallo Alain, welkom op het beste nederlandstalige BMW forum van europa! Om op het 'trekken' naar rechts terug te komen; mijn K1200RS van '97 had precies hetzelfde, de GT die ik in 2003 kocht had het ook. Handjes los van het stuur en de motor wou de berm in. Ik heb me er volstrekt niet druk over gemaakt, in de regel rij je namelijk gewoon met beide handen aan het stuur...

De redenen die ervoor werden gegeven varieerden van te hard opgepompte banden waardoor je een onregelmatig afgesleten voorband kreeg, tot de plaatsing van de krukas. Nou het zal wel, mijn plezier in beide motoren was er in ieder geval niet minder om. Dus... lekker gaan rijden en no worries!
Don't fix it if it ain't broken...
Alianalan

Bericht door Alianalan »

:!: Dank aan ieder voor de fijne reacties :!:
Daarstraks nog even langst de bandenman geweest, de achterband blijkt maar een minimale adnormale slijtage te hebben waarschijnlijk een gevolg van de voorband. Die is aan de linkse zijde aanzienlijk meer gesleten dan aan de rechtse kant, dit zou echter normaal zijn.

Dit zou bij alle motorfietsen zo zijn omdat men bochten naar links anders neemt.
Nu, dit is de eerste keer dat ik dit hoor en als de eerste de beste me dit zou vertellen :roll: ik zou er het mijne van denken, ook nog niet op't forum tegen gekomen en dit onderwerp is toch al uitgebreid aan bod gekomen maar deze info komt van die Mr van GDF, iemand die als het over banden gaat best wel weet waar hij over spreekt en die ook op dit forum hoog staat aangeschreven.

Nog even vermelden dat de voorband van 2004 is en de achterband van 2003, hoelang ze erop liggen weet ik niet noch hoeveel kms maar zal wel aanzienlijk zijn, als (niet dus) ik er mee zou blijven rijden schat ik dat ze nog zo'n 4000 km mee zouden kunnen.

Ik laat alvast eerstdaags een nieuw voorbandje steken, we zien dan wel, als ik m'n voorband bekijk en het gedrag van de motorfiets ben ik er quasi zeker van dat het opgelost is (99.99%). HOOP DOET LEVEN MAAR GOEDE BANDEN OOK
rsl

Bericht door rsl »

Alianalan schreef: Dit zou bij alle motorfietsen zo zijn omdat men bochten naar links anders neemt.
Dat "anders nemen" lijkt mij onwaarschijnlijk, maar het is misschien wel logisch dat banden links wat meer slijten, omdat het wegdek altijd een beetje "bol" staat, m.a.w. het midden van het wegdek is wat hoger dan de zijkanten (om 't water e.d. af te voeren lijkt me).
Heb net eens gekeken naar de banden van onze moto's, en het lijkt inderdaad wel dat ze links een ietsiepietsie ronder zijn afgesleten, maar zeker ben ik niet.
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Johannetje

Bericht door Johannetje »

Hoi Alain,

Welkom op het mooiste BMW forum van de wereld. (Tja je moet breed kijken he....)

Heel veel veilige kilometers op de mooiste motor, de beemer.

Gr

Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Alianalan

Bericht door Alianalan »

:!: Nogmaals dank voor de reacties en de toegewenste veilige kmrs :!:

"Even" :? uitgezocht hoe foto's op het forum gezet kunnen worden.
Morgen laat ik een vooraan een Pilot2 steken, eens zien wat dat geeft.

Afbeelding

Afbeelding
rsl schreef:Dat "anders nemen" lijkt mij onwaarschijnlijk, maar het is misschien wel logisch dat banden links wat meer slijten, omdat het wegdek altijd een beetje "bol" staat, m.a.w. het midden van het wegdek is wat hoger dan de zijkanten (om 't water e.d. af te voeren lijkt me).
Heb net eens gekeken naar de banden van onze moto's, en het lijkt inderdaad wel dat ze links een ietsiepietsie ronder zijn afgesleten, maar zeker ben ik niet.
Dit is waarschijnlijk wel wat die man bedoelde (mss een combinatie), m'n korte termijn geheugen is niet meer wat het geweest is, k'zal morgen nog even polsen. Uiteindelijk zitten die sloffen er naar schatting een 12+K op.

Niet iedereen heeft hier uiteindelijk last van;
amateureke schreef:temeer daar er geen abnormale slijtage zit mijn banden (gemiddeld tussen 15 en 17000 kms)!
Vraagje: Welke banden zitten er bij jou op "amateureke"? Ik vermoed dat je dan toch ook met Michelin rijdt.

Of er meer aan de hand is zal ik waarschijnllijk pas binnen een paar duizend kmr weten maar 100 m na vertrek bij de bandeman zal al boekdelen spreken.
Ik denk niet dat er iets ernstig aan de hand is (kader, motor, cardan?) want zo voelt het niet aan, zelf met deze banden doet die BOXER het geweldig.
Alianalan

Bericht door Alianalan »

:D :D :D Zo, de pilot 2 ligt erop, "trekken" volledig weg, ik ben een gelukkig en opgelucht persoon. BTW, trok niet naar rechts maar naar links.
Men blijft bij het verhaal dat men linkse bochten anders neemt dan rechtse en er meer linkse bochten zijn zoals ronde punten waardoor links en rechts een verschillende slijtage vertonen, idd in combinatie met aflopend wegdek. Bij de mijne was het wel extreem, mss dat de vorige eigenaars een zwak hadden voor links en hun routes zo uitstippelde. :P
amateurke

Bericht door amateurke »

Niet iedereen heeft hier uiteindelijk last van;
amateureke schreef:
temeer daar er geen abnormale slijtage zit mijn banden (gemiddeld tussen 15 en 17000 kms)!

Vraagje: Welke banden zitten er bij jou op "amateureke"? Ik vermoed dat je dan toch ook met Michelin rijdt.
toch niet : bridgestone bt 020 = 15000 km en ervoor metzeler = 17500km
mja maar ik rij misschien als een ouw bomma, alhoewel we net naar de loire zijn geweest voor 6d en daar toch aardig wat "doorgereden" hebben, zaaalig bochtenwerk 8)
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Oneshark

Bericht door Oneshark »

Yep !
Van hieruit ook Welkom in beemerland.
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

Wees welgekomen Alain!

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Vele veilige kilometers gewenst ! Welkom op de Beemerkermis :wink:

Ook zeer tevreden van mijn Pilot Road 2 !
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
cees

banden

Bericht door cees »

ook bij mij links meer afgesleten (gezien van voren). Was een Bridgestone. Voorband vervangen na 14000 km
Ga nu met Metzelers rijden.

mzzl
Cees
lowrider

Bericht door lowrider »

Elke moto met boxermotor doet de banden éénzijdig afslijten. Dit fenomeen is sterker zichtbaar bij de voorband dan bij de achtrerband.
Verklaring: Een as die ronddraaid veroorzaakt altijd een momentkracht uitgeoefend in de richting waarin de as draait. Een krukas bijgevolg ook.
Als de as dwars staat op de rijrichting (= richting band) dan merk je daar niets van aan de band omdat deze momentkracht opgevangen wordt door gans het bandoppervlak. Als de as in het verlengde draait van de rijrichting, dan heb je indien de as linksdraait de momentkracht op de linkse helft van het wiel. Als bestuurder compenseer je dat onbewust door je motor naar rechts te trekken (anders zou je een lichte bocht nemen met radius enkele km, dus zeer weinig). Daardoor belast je je band éénzijdig en dit is dan ook de verklaring waarom je voorband éénzijdig afslijt. De achterband slijt ook éénzijidig af, maar minder merkbaar omdat de motor dichter bij de voorband dan bij de achterband gelegen is, en omdat deze breder en dus een groter rijoppervlakte heeft dan de voorband.
Je kan het verschijnsel van deze momentkracht ook gewaarworden, als je stil staat voor een verkeerslicht moet je eens zachtjes meer gas geven, dan voel je dat je motor zachtjes naar de ene kant trekt waardoor jij hem moet terugduwen.
De ene zijn banden zullen dit verschijnsel vlugger of meer hebben dan de andere. Dit komt door de rijstijl (al of niet vlug optrekken, of vlug rijden) de bandensoort enz... Het heeft dus niets te maken met het idee dat er meer bochten naar links zouden zijn dan naar rechts of dat het achterwiel niet in lijn zou liggen met het voorwiel. Alle motoren met de krukas in lengterichting van de rijrichting hebben dit verschijsel van éénzijdig afslijten.
Plaats reactie