remblokken vervangen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Livin

remblokken vervangen

Bericht door Livin »

Als je je remblokken nakijkt, en je merkt dat de één verder is versleten dan de andere, kan je dan enkel die ene vervangen of moet je altijd per paar het vervangen?
Ik heb het meer bepaald over mijn rechter voorrem klauw.
Mvg,
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Altijd per paar. Verder: als je ooit een remschijf vervangt, vervang dan ook de blokskes. Ik heb 2 sets wielen met remschijven en elke set heeft z`n eigen bijbehorende remblokskes ook nog eens :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Livin

Bericht door Livin »

J-P,

Merci, dan zal ik die klauw maar terug losmaken er de tweede blok ook vervangen.

Hoe weet je eigenlijk wanneer de schijf versleten is als je geen "schuifmaat" of iets dergelijks hebt. Is er een mogelijkheid om dit anders te meten of vast te stellen? Is er een +- km aantal waarop de schijf vervangen wordt?

Mvg,
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik denk dat je het redelijk goed kan voelen, als er een grote rand aan de buitenste ring van je schijf zit, een zogenaamde braam, dan is ie ver aan vervanging toe. Een schijfmaat wil ook nog wel eens de truuk doen. Meten is weten, bezoek anders uw dealers eens, die hebben die meetdingskes wel.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Patrick H

Bericht door Patrick H »

met de chuifmaat meet je de dikte van de schijf en of deze niet onder het minimum dikte is.
zoals gezegd als er oneffen heden zijn op de schijf in de langs richting (of op de dwars richting, maar dit ga je voelen tijdens het rijden.) en deze zijn van vrij groot dan hebt ge kosten :wink:
gaat het om de achter of de 2voorschijven?
in geval van de voorste, bijde :roll:
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Livin

Bericht door Livin »

'k Heb nu mijn remblokken van de rechtervoorklauw vervangen en er ineens ook gebruik van gemaakt om de andere wat op te schuren zoals in http://www.bmw-mc-vl.be/ned/forum/viewtopic.php?t=1861.

Ik heb ondertussen ook al eens naar de schijven gekeken en jullie uitleg volgende zullen ze er nog wel een tijdje tegenkunnen, maar ik zal binnenkort voor de zekerheid toch eens langs de garage gaan.

In elk geval benankt voor jullie reacties.

Mvg,
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Danny

Bericht door Danny »

een schuifmaat geeft totaal geen beeld van je remschijf omdat die de diepste punten niet meet...en de tellen bij hevige opwarming en dragen bij tot vervorming...
meten met een gepunte micrometer dus...een vlakke schuifmaat geeft een vertekend beeld
wat het hergebruik van remblokken betreft....als één blok abnormaal afslijt om diverse redenen (er zijn meer verschillen tussen dezelfde remklauwen als tussen boxermotoren onderling) dan kan je die - mits het symmetrische versies zijn - perfect hergebruiken en wees eerlijk waarom niet, zolang je maar dezelfde gebruikt, zelfs in de de racerij werken ze soms met twee verschillende soorten van blokken om een optimaal resultaat te verkrijgen, een blok die nog goed is is nog goed, je mag ook niet overdrijven op sommige dingen ik draag veiligheid ook hoog in 't vaandel maar ok is ok... :wink:
Patrick H

Bericht door Patrick H »

even theoretisch.
al eens bij stilgestaan een wiel met langs tweezijde een remschijf sym. geplaatst, wiel draaid rond en word afgeremd op deze twee schijven,wanneer deze kracht tussen links en rechts verschild ontstaat hier een GYReffect tijdens het remmen. nu deze zal niet direkt merk baar zijn maar ze iser wel omdat met der tijdv de remmen assym. slijten.
gevolg: onstabiliteit, obnormale banden sleet(bv langs een kant meer af gesleten)

wat is het belangrijkste aan "mijn" moto, eerst de remmen dan de gas. :D

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Wat doe je dan met moto's die maar 1 schijf hebben? Allemaal van de weg halen? Voet uitsteken aan de andere kant? :lol:

De remmen van onze bmw-kes zijn geen "rocket science" jongens. Als dat werkt, werkt het. Als ik blokken vervang en er is nog eentje te goed om weg te gooien, hou ik die bij. Als er dan bij de volgende set eentje op is en de andere niet, kan ik die oude gebruiken. Nooit problemen mee gehad.

Slijtage kan je voelen, zoals J-P beschrijft. Ik gebruik een micrometer. Een schuifmaat zou ook kunnen, maar dan moet je zorgen dat je voorbij de rand van de schijf meet. Bijvoorbeeld langs weerskanten op de schijf een muntje houden, de dikte van muntjes + schijf meten en dan die van de muntjes eraf tellen natuurlijk. Niet zo nauwkeurig, maar je hebt een idee dan.

Salut,
Michel
Afbeelding
Patrick H

Bericht door Patrick H »

welke van de betere zware baan motos heeft nog één remschijf voor?

Alles gaat om relativeren van gemeten waardes, maar onder de limiet is onder de limiet en als de schijf versleten is ... geef toe.

De prioriteiten zijn naruurlijk niet voor iedereen het zelfde :wink:

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
jempie1

Bericht door jempie1 »

Ik moet ook mijn achter remschijfjes vervangen ben die gaan kopen

bij ........ en 83 eurokes betaald is dit de prijs. Voor die prijs zet ik op

mijn mercedes de voorste en achterschijfjes der op
Honda 550 four,Guzzi California 1100, R1150RT , R1200RT en nu R1200GSA
Mercedes E 220 CDI
Lid.BMW Motor Club Vlaanderen
Danny

Bericht door Danny »

je wil waarschijnlijk blokken zeggen.... de remschijf achter kost nl rond de 200 eurokes... :wink:
de blokken haal je best elders
Livin

Bericht door Livin »

jempie1 schreef:Ik moet ook mijn achter remschijfjes vervangen ben die gaan kopen

bij ........ en 83 eurokes betaald is dit de prijs. Voor die prijs zet ik op

mijn mercedes de voorste en achterschijfjes der op
Ik heb enkele weken geleden nieuwe remblokken gaan halen en voor de achterste heb ik 36 EUR (incl. BTW) betaald en 37 EUR (x2) voor de voorste sets. Vond dit een schappelijke prijs zeker nu ik weet dat er zijn die er 83 EUR voor vragen.

Indien je een schijf hebt gekocht voor die prijs, dan zou ik wel eens willen weten waar want dat is zoals Danny zegt spotgoedkoop.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
jempie1

Bericht door jempie1 »

Het zijn inderdaad wel remblokjes.:oops: :oops: :oops:
Honda 550 four,Guzzi California 1100, R1150RT , R1200RT en nu R1200GSA
Mercedes E 220 CDI
Lid.BMW Motor Club Vlaanderen
metteke

Bericht door metteke »

in duitsland is er wel ne kerel en die heeft originele nieuwe achterste schijven voor de GS (enkel achter en voor gs dus) en dus heb je in de bus voor 80€... Betalen doe je als je het pakketje gekregen hebt.
Vraag me niet waar hij ze haalt...
Ik heb in de plaats een Braking wave schijf, 120€... (ben die duitser maar achteraf tegen gekomen)
Alainmotard

remblokken vervangen

Bericht door Alainmotard »

Ik heb steeds originele blokken van de dealer gereden, zijn goed maar inderdaad redelijk duur tegenover CarbonLoraine of Lucas. Heeft er iemand ervaring met aftermarket remblokken? En dan meer bepaald, remmen ze beter of slechter, en gaan ze even lang mee?

Groeten !
Plaats reactie