GS/R
Moderator: GVN
GS/R
goeiedag allen
heeft er hier al iemand van nen GS naar nen R gegaan, rijd nu al paar jaren met GS(1100en 1150)maar nu is mijn oog ook wel aan t afwijken richting de R1150R(2004), is dit een verstandige keuze?ivm met zithouding, windbescherming, stuurgedrag...had op beide gs'en wel kleinere wielen staan, aangezien k er toch gene modder mee zie, is dan het sturen een beetje te vergelijken of zijn het op rijwielgedeelte 2 heeel verschillende motoren?
hartelijk dank en de groeten
heeft er hier al iemand van nen GS naar nen R gegaan, rijd nu al paar jaren met GS(1100en 1150)maar nu is mijn oog ook wel aan t afwijken richting de R1150R(2004), is dit een verstandige keuze?ivm met zithouding, windbescherming, stuurgedrag...had op beide gs'en wel kleinere wielen staan, aangezien k er toch gene modder mee zie, is dan het sturen een beetje te vergelijken of zijn het op rijwielgedeelte 2 heeel verschillende motoren?
hartelijk dank en de groeten
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Er zijn er velen (onder andere ikzelf) die de omgekeerde beweging doen, uiteraard ieder zijn ding hé.
Ik zou graag veranderen van R naar GS, omwille van de soepelheid, zithouding en het grote voorwiel, breder stuur, windbescherming.
Met een R doe je zowat hetzelfde als de GS, met dat verschil dat je veerweg veel kleiner is, dus je er niet moet aan denken om off-road te gaan en dat je bij elke uit de kluiten gewassen vluchtheuvel toch best even in de ankers gaat. Qua soepelheid is het gelijklopend, al heeft de GS een voordeel met z'n stuur en groot voorwiel.
Voor mij blijven dit de toppers inzake model : een naked Roadster en een mooie GS. De tupperware machines laat ik voorlopig nog voor wat ze zijn, hoewel je daar natuurlijk de beste windbescherming kan vinden, alles hangt dus af wat je in een motorfiets wil vinden, als het om de "fun-factor" gaat denk ik niet dat je beter kan scoren dan een GS of R.
Een aanrader is uiteraard : PROEFRIJDEN en zelf ervaren
Ik zou graag veranderen van R naar GS, omwille van de soepelheid, zithouding en het grote voorwiel, breder stuur, windbescherming.
Met een R doe je zowat hetzelfde als de GS, met dat verschil dat je veerweg veel kleiner is, dus je er niet moet aan denken om off-road te gaan en dat je bij elke uit de kluiten gewassen vluchtheuvel toch best even in de ankers gaat. Qua soepelheid is het gelijklopend, al heeft de GS een voordeel met z'n stuur en groot voorwiel.
Voor mij blijven dit de toppers inzake model : een naked Roadster en een mooie GS. De tupperware machines laat ik voorlopig nog voor wat ze zijn, hoewel je daar natuurlijk de beste windbescherming kan vinden, alles hangt dus af wat je in een motorfiets wil vinden, als het om de "fun-factor" gaat denk ik niet dat je beter kan scoren dan een GS of R.
Een aanrader is uiteraard : PROEFRIJDEN en zelf ervaren

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Hoi Timon,
Ik heb indertijd de overstap gemaakt van een 1150GS naar een R1150R rockster. Deze laatste was een fantastische motor.
Toch zou ik dat nooit niet meer doen. De GS is nog altijd een veel betere motor. Veel completer en ruimer inzetbaar. Daar kwam nog eens bij dat ik plots mijn kameraden niet meer kon volgen die met een GS reden. Een jaartje later in dezelfde bergen met terug een GS iplv de R reed ik ze allemaal uit mijn wiel..... Een GS blijft het best rijden al vond ik de rockster een veel mooiere motor.....
GRTS Danny
Ik heb indertijd de overstap gemaakt van een 1150GS naar een R1150R rockster. Deze laatste was een fantastische motor.
Toch zou ik dat nooit niet meer doen. De GS is nog altijd een veel betere motor. Veel completer en ruimer inzetbaar. Daar kwam nog eens bij dat ik plots mijn kameraden niet meer kon volgen die met een GS reden. Een jaartje later in dezelfde bergen met terug een GS iplv de R reed ik ze allemaal uit mijn wiel..... Een GS blijft het best rijden al vond ik de rockster een veel mooiere motor.....
GRTS Danny
kijk is aan, hier heb k dus al wel iets aan, en da van die berg weggetjes, da is nog altijd de geprefereerde habitat, msschiens toch maar niet doen dan..dat zijn ook van die dingen die ge met een proefritje niet merkt eh, zowiezo al beetje voorzichteger op slechte weg enzo, en msschien op de bergslingers denken dat ge beter aab t gaan bent, terwijl net het tegenovergestelde waarheid is..
heel hartelijk dank alvast, weet k al waar k op moet letten bij proefrit, en zelf ma beslissen of k het al dan niet storend vind(mezelf kennende waarschijnlijk wel..
)
gegroet
heel hartelijk dank alvast, weet k al waar k op moet letten bij proefrit, en zelf ma beslissen of k het al dan niet storend vind(mezelf kennende waarschijnlijk wel..

gegroet
YOO
Tja, blijkt dat 't persoonlijk is, want mijne maat met z'n R1150R moet ik niet proberen los te rijden in de bergen, diene laat me gene meter rijden, omgekeerd dan ook weer niet, maar toch hé...
Denk dat 't zal afhangen van een testritje, alhoewel ik de zeer ruime inzetbaarheid v.d GS verkies, denk ik eerlijk gezegd dat de R de best sturende moto is voor zo'n bergpassen.
En naar 't schijnt is de R1200R nog veel meer bochtenpikker dan de 1150, diene staat trouwens bij m'n kanshebbers mocht ik binnen enkele jaren naar een andere BMW overgaan.
Grtz, Philip!
Tja, blijkt dat 't persoonlijk is, want mijne maat met z'n R1150R moet ik niet proberen los te rijden in de bergen, diene laat me gene meter rijden, omgekeerd dan ook weer niet, maar toch hé...
Denk dat 't zal afhangen van een testritje, alhoewel ik de zeer ruime inzetbaarheid v.d GS verkies, denk ik eerlijk gezegd dat de R de best sturende moto is voor zo'n bergpassen.
En naar 't schijnt is de R1200R nog veel meer bochtenpikker dan de 1150, diene staat trouwens bij m'n kanshebbers mocht ik binnen enkele jaren naar een andere BMW overgaan.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser

pfff, dilemas dilemas, k dacht dat k r uit was, ik dacht eigelijk ook dat de R ook best lekker te sturen was, is toch ook een vrij breed stuur..maar k zal ins proberen een grondige testrit te versieren, oftewel ene huren ofzo msschiens..
moesten er nog pro of contras zijn haar k het wel eh..
hartelijk dank en tot op de slinger
moesten er nog pro of contras zijn haar k het wel eh..
hartelijk dank en tot op de slinger
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Timon,
Niet vergeten dat je op een Rockster een breder stuur hebt, het stuur van een R1100S ; met andere spiegels, dat maakt wel een verschil buiten de gewone Roadster.
Succes met je testritten, dat moèt je gewoon doen.
Niet vergeten dat je op een Rockster een breder stuur hebt, het stuur van een R1100S ; met andere spiegels, dat maakt wel een verschil buiten de gewone Roadster.
Succes met je testritten, dat moèt je gewoon doen.

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



En een kortere wielbasis dan de gewone R.... Dus wendbaarderJüRgen schreef:Timon,
Niet vergeten dat je op een Rockster een breder stuur hebt, het stuur van een R1100S ; met andere spiegels, dat maakt wel een verschil buiten de gewone Roadster.
Succes met je testritten, dat moèt je gewoon doen.
GRTS Danny
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 23 mar 2007, 08:06
- Locatie: HERENTALS
ik heb ze hier alletwee staan een 1200 GSAdventure en een R1150R
met de roadster heb ik heel wat afgejakkerd en ook heel wat bochtjes gedaan. er moesten al straffe mannen komen om er mij in de bergen af te rijden met de roadster. sinds ik met de GSA rijd heb ik nog een paar ritjes met de roadster gedaan en.... neen, ik zou niet meer terugwillen. heb ondertussen alpen en toscane met de GSA gedaan en het bochtenwerk is compleet anders. of ik het met de GSA sneller doe dan met de roadster? dat weet ik echt nie. ik heb het gevoel van niet.
kort: voor mij zijn het allebei fantastische motoren. het hangt er alleen vanaf wat je er mee wil gaan doen.
met de roadster heb ik heel wat afgejakkerd en ook heel wat bochtjes gedaan. er moesten al straffe mannen komen om er mij in de bergen af te rijden met de roadster. sinds ik met de GSA rijd heb ik nog een paar ritjes met de roadster gedaan en.... neen, ik zou niet meer terugwillen. heb ondertussen alpen en toscane met de GSA gedaan en het bochtenwerk is compleet anders. of ik het met de GSA sneller doe dan met de roadster? dat weet ik echt nie. ik heb het gevoel van niet.
kort: voor mij zijn het allebei fantastische motoren. het hangt er alleen vanaf wat je er mee wil gaan doen.
PLAT IN DEN BOCHT EN STILLEKES RECHTDEUR
Dag Timon,
Ik rij zelf met een R850R en heb reeds meerdere keren de kans gehad een ritje op een GS te maken. De oude R1150GS adv en een nieuwe R1200GS. Ik vond het elke keer een leuke ervaring. Ik heb er wel telkens maar 1 voormiddag mee gebold dus dat kan alleen nog maar beteren met de gewenning. Het zou voor mij het enige alternatief zijn binnen het gamma. Toffe gooi en smijtfiets. Maar toch ook heel anders. Je zit hoger armen gaan breder uiteen. Je zit meer in de roadster en meer op de gs.Ikzelf ben maar 1m78 en zeker op de adventure was de hoogte even wennen.
Ik was elke keer blij als ik opnieuw op mijn roadsterke zat. Maar ik ben zeker dat ik er zonder moeite zou kunnen ingroeien. En één ding staat voor mij vast de roadster is mooier. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Jan
Ik rij zelf met een R850R en heb reeds meerdere keren de kans gehad een ritje op een GS te maken. De oude R1150GS adv en een nieuwe R1200GS. Ik vond het elke keer een leuke ervaring. Ik heb er wel telkens maar 1 voormiddag mee gebold dus dat kan alleen nog maar beteren met de gewenning. Het zou voor mij het enige alternatief zijn binnen het gamma. Toffe gooi en smijtfiets. Maar toch ook heel anders. Je zit hoger armen gaan breder uiteen. Je zit meer in de roadster en meer op de gs.Ikzelf ben maar 1m78 en zeker op de adventure was de hoogte even wennen.
Ik was elke keer blij als ik opnieuw op mijn roadsterke zat. Maar ik ben zeker dat ik er zonder moeite zou kunnen ingroeien. En één ding staat voor mij vast de roadster is mooier. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Jan
R850R
Dacht ik ook, rijwielgedeelte is identiek.
Vind de donkere kleuren van motorblok, cardan,wielen en voorvork wel mooier bij de rockster.
Ook beter om te poetsen .
Het stuur van de rockster vind ik wel niet goed in de hand liggen, mijn roadsterstuur past mij beter.
Mijn oorspronkelijk plan was trouwens een 1150 gs maar ben dan op een jonge roadster gevallen.
Misschien de volgende.......
Vind de donkere kleuren van motorblok, cardan,wielen en voorvork wel mooier bij de rockster.
Ook beter om te poetsen .
Het stuur van de rockster vind ik wel niet goed in de hand liggen, mijn roadsterstuur past mij beter.
Mijn oorspronkelijk plan was trouwens een 1150 gs maar ben dan op een jonge roadster gevallen.
Misschien de volgende.......

Ikzelf rijd momenteel met mijn 5de GS (eerste GSA) en heb een aantal jaar terug eens een ganse dag met een R1150 in de Ardennen gereden. Ik werd toen ook verleid door het mooie en pure uiterlijk van de roadster. Het grote minpunt van de R tov de GS voor mij is -en meteen de reden waarom ik toen een GSA besteld heb- het veerkomfort. Mijn rug deed na dat dagje roadsteren (nieuw werkwoord
) zo vervelend dat ik het de dag nadien nog voelde.
Verder natuurlijk meer windbescherming op een GS zonder te veel ingesloten gevoel te hebben. Als je gaat testrijden, probeer dan ook een paar honderd kilometer soldaat te maken. Op een uurke komt echt niet alles aan het licht.

Verder natuurlijk meer windbescherming op een GS zonder te veel ingesloten gevoel te hebben. Als je gaat testrijden, probeer dan ook een paar honderd kilometer soldaat te maken. Op een uurke komt echt niet alles aan het licht.