14 - 15 07 2007 = Zwart motorweekend

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Als je de statistieken bekijkt zul je merken dat 80% van de ongevallen met motoren gebeuren door toedoen van derden.
Jammer genoeg, zijn er daarvan ook veel die gepaard gaan met onaangepaste snelheid, maar het merendeel gebeurd aan normale legale snelheden! Vergeet vooral de algemene toestand van ons Belgische wegennet ook niet te vermelden als veel voorkomende oorzaak van ongevallen en de vele onaangepaste verkeerssituaties her en der!
Bloembakken, paddestoelen, gladde wegmarkeringen en springheuvels duiken te pas en te onpas zomaar op omdat beboeten een mooi extraatje voor vadertje staat is. Dat vooral motorrijders door die opstakels gevaar lopen, deert hen niet.
Of in de huidige statistieken de brommertjes ook nog worden meegerekend weet ik echter niet, maar dit was vroeger wel het geval en zorgen natuurlijk ook voor een fel vertekend beeld.
Dat er ALTIJD ongevallen zullen blijven gebeuren, is onbetwistbaar.
Dat het veelal met seizoenrijders en onervaren piloten is dat de spectaculairste ongevallen gebeuren zal ook wel kloppen, maar dat zich aan de wegcode houden een garantie is om zonder kleerscheuren thuis te komen....??? JH, ik denk dat je misschien toch beter af en toe eens iets dieper kan nadenken alvorens zo'n kortzichtige onzin neer te pennen!
Mijn ervaring in deze is dat de meeste piloten die zich angstvallig verschuilen achter de wegcode dit doen omdat ze hun eigen onkunde en vooral hun angsten hiermee wensen te camoufleren. De ik-kan-het-niet-dus-hij-mag-het-ook-niet-mentaliteit. Hiermee zeg ik niet dat jij bij deze groep hoort, maar het lijkt er wel naar gezien je reacties. Hoop dat ik me vergis.
En nee, ik pleit niet voor roekeloos rijgedrag.
Grtz Kurt
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

en nu verwacht men een reactie?

Ik beweer niet dat ik een perfecte rijder ben, maar alleszins een goeie.

Bewust motorrijden, allert zijn, defensief rijden... gepaard met de motor onder controle hebben (is geen makkie met een LT).

Ik stop me niet weg achter verkeersregels, maar probeer ze wel te respecteren.

Rij het hele jaar door en heb een gemiddelde van 25000km per jaar onder mijn gat...

Ik kan er niet bij dat je inhalen over een volle lijn, in de bebouwde kom, zonder zijstraten... op een tegenligger kan knallen....

Wie daar wel bij kan...enz.
Laatst gewijzigd door JH. op 17 jul 2007, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Kijk, ik moet het eigenlijk eens zijn met JH. Ik ben beroepshalve als motorrijder bij de politie hele dagen op de baan. Daarbij rij ik ook nog eens 15.000 km per jaar met mijn privé fiets. Gisteren toertje van 800 km gedaan.
Wat ik dikwijls zie rijden en de stoten die ze uitsteken is het eigenlijk niet verwonderlijk dat er niet nog meer doden vallen.
En kijk ook eens naar de gemiddelde leeftijd van die doden. Het merendeel is onder de 30.
Vroeger kon je misschien nog eens de uil uithangen, maar tegenwoordig is het verkeer veel te druk geworden om nog onnozel te doen.
Ik rij ook graag sportief maar je moet niet beginnen met onverantwoorde risico's te nemen zoals aan 90 door de bebouwde kom vliegen, inhalen in blinde bochten, over volle witte lijnen rijden, enz.
Men zegt dat het verstand met de jaren komt en in veel gevallen is dat ook zo, alleen jammer dat er velen de kans niet toe krijgen om ooit tot de jaren van verstand te komen.
Het is niet omdat bij 80 procent van de ongevallen met motorfietsen de bestuurder van de motor in zijn recht is dat hij ook geen fout hebt gemaakt.
Als je op een baan waar je 70 mag 140 vlamt en er rijdt een auto uit een zijstraat dan heb je volgens mij evenveel fout aan de ongeval dan die auto die uit de zijstraat komt. Die mens verwacht gewoon geen zot aan 140 per uur. En hoe hoger je snelheid hoe langer je remweg. Aan 70 is een ongeval perfect te vermijden door hard te remmen en uit te wijken. Hetzelfde aan 140 doen is slechts weggelegd voor heel goeie rijders en die lopen niet zo dik gezaaid.
Ik ga bewust haast nooit in het weekend rijden omdat er dan veel te veel halve zolen rondrijden.
Gisteren, tijdens mijn rit door de Ardennen, Luxemburg en Duitsland en gedurende 800 km ben ik hoop en al 20 andere motorfietsen tegengekomen. Doe je hetzelfde op een mooie weekenddag dan kom je er een veelvoud van tegen.
CarNy

Bericht door CarNy »

Enige stof tot nadenken....

Iemand die niet zo vlot rijdt als jij kan niet rijden met zijn motor, en iemand die vlotter rijdt hangt het zotteke uit.

Groeten,
Benny.
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Ja,het laat je eventjes stilstaan bij het gevaar van elke dag!!
Verleden week heb ik nog gereageerd op hetgene dat Gonzo meegemaakt had,dat ik na elk droevig bericht steeds meer en meer zin krijg om te stoppen met motorrijden(alhoewel ik weet dat ik het nooit zal doen)maar een gezond portie schrik,is dat niet normaal????
Hebben jullie dat ook soms,of ben ik alleen??
Mannen,wees AUB voorzichtig,het is zo verleidelijk om ééns alles open te gooien,ik bezondig me er soms ook aan,maar soms als ik in m'n bed lig,kan ik de slaap niet vatten als ik begin na te denken,dat ik zelf ook niet onsterfelijk ben!!!!
Frank :)
sprint

Bericht door sprint »

CarNy schreef:Enige stof tot nadenken....

Iemand die niet zo vlot rijdt als jij kan niet rijden met zijn motor, en iemand die vlotter rijdt hangt het zotteke uit.

Groeten,
Benny.
CarNy

Welkom op de beemerkermis Benny,
Je hebt u wel lang kunnen inhouden om een eerste bericht te plaatsen hé :wink:
Marnix.

Afbeelding
sprint

Bericht door sprint »

DJAIRO schreef:het is zo verleidelijk om ééns alles open te gooien,ik bezondig me er soms ook aan,maar soms als ik in m'n bed lig,kan ik de slaap niet vatten als ik begin na te denken,dat ik zelf ook niet onsterfelijk ben!!!!
Frank :)
Frank,
Soms durft een mens wel eens vergeten dat we op de openbare weg rijden en dat we er niet alleen zijn. :?
Dit gevoel zal iedereen wel al eens gehad hebben zeker 8)

Dat is het moment om terug met beide voeten op de grond te komen (maar eerst stoppen hé :lol: )
Marnix.

Afbeelding
Bruno 1200 RT

14 -15 07 2007 Zwart motorweek-end

Bericht door Bruno 1200 RT »

Ben het er volledig mee eens dat je igv ongevallen met motoren de schuld zeker nt automatisch bij de autobestuurders mag leggen. Doe zelf ook >30.000km/jr. (ondanks dit laat ik het beoordelen van mijn manier v. rijden -die zonder twijfel- nog steeds sterk kan verbetert worden liever aan anderen over)
Zondag nog een clown (ikzelf beschouw deze individuen ronduit als misdadigers die levensbedreigend zijn voor anderen) tegengekomen op steenweg richting Haacht vanuit Rotselaar die het nodig vond een 'wheelie' van enkele honderden meters uit te halen en daarbij van links nr. rechts over de gehele weg slingerde. (controle ??)
Anderzijds vind ik het persoonlijk weinig gepast om op basis van persberichten (met soms de nodige 'foutjes' erin) dergelijke conclusies in een forum neer te zetten dat misschien door familieleden of kenissen van de slachtoffers gelezen kan worden. Als jezelf geen getuige bent of vaststellingen gedaan hebt van een dergelijk voorval, dergelijke conclusies maken ??????????????????????
Flat Twin Power

CarNy schreef:Enige stof tot nadenken....

Groeten,
Benny.
Dat heb ik nergens gezegd. Er is een verschil tussen vlot rijden en je min of meer aan de verkeersregels houden en vlot rijden en onverantwoorde risico's nemen.
Om een voorbeeld te geven. Eergisteren in de Ardennen rijden wij 90 op bochtige wegen. Dat is redelijk vlot maar geen overtreding van de verkeersregels gezien je daar 90 mag rijden. Als er dan een auto voor mij bolt aan 50 dan blijf ik daar achter tot ik een veilige plaats zie met duidelijk zicht op de eventuele tegenliggers en dan haal ik in.
Je hebt er dan andere die geen geduld hebben en dan maar onverantwoorde risico's nemen door in een blinde bocht in te halen maar dan plots geconfronteerd worden met een wagen die uit de tegenovergestelde richting komt.
Daarjuist nog tegengekomen. Ik rij met mijn auto over een brug die dan nog een scherpe bocht naar links maakt. Ik zie in mijn spiegel dat er een motorfiets achter mij hangt met veel lawaai. Hij hangt bijna in mijn koffer. Op die plaats is er om voor de hand liggende redenen een volle witte lijn. In plaats van 20 seconden te wachten tot hij mij veilig kan inhalen begint hij net voor de top van de brug over de volle witte lijn mij voorbij te steken. Hij had totaal geen zicht op het tegenliggend verkeer.
Ik passeer daar elke dag en weet dat net na de top van de brug de bocht dichtschroeft. Onze vriend wist dat duidelijk niet met het resultaat dat hij vol in de remmen moet waarna ik bijna in zijn gat rij. Vervolgens kan hij maar met alle moeite van de wereld die bocht nemen en moet daarbij 5 keer corrigeren of hij zit met zijn smoel in de graskant.
Een sukkel noem ik dat die vroeg of laat ook in de gazet zal staan.
Voor mijn part rijdt iedereen zo vlot als hij kan maar neem toch geen onverantwoorde risico's. Je bent immers niet alleen op de baan en het is dus best dat je altijd wat overschot hebt. Als je op je limiet wil rijden moet je maar op circuit gaan bollen.
JH.
Contacteer:

Re: 14 -15 07 2007 Zwart motorweek-end

Bericht door JH. »

Bruno 1200 RT schreef:Ben het er volledig mee eens dat je igv ongevallen met motoren de schuld zeker nt automatisch bij de autobestuurders mag leggen. Doe zelf ook >30.000km/jr. (ondanks dit laat ik het beoordelen van mijn manier v. rijden -die zonder twijfel- nog steeds sterk kan verbetert worden liever aan anderen over)
Zondag nog een clown (ikzelf beschouw deze individuen ronduit als misdadigers die levensbedreigend zijn voor anderen) tegengekomen op steenweg richting Haacht vanuit Rotselaar die het nodig vond een 'wheelie' van enkele honderden meters uit te halen en daarbij van links nr. rechts over de gehele weg slingerde. (controle ??)
Anderzijds vind ik het persoonlijk weinig gepast om op basis van persberichten (met soms de nodige 'foutjes' erin) dergelijke conclusies in een forum neer te zetten dat misschien door familieleden of kenissen van de slachtoffers gelezen kan worden. Als jezelf geen getuige bent of vaststellingen gedaan hebt van een dergelijk voorval, dergelijke conclusies maken ??????????????????????

laat men hier dan geen persberichten posten.... dan komt er ook geen commentaar op... :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Inderdaad,

Je hebt defensieve en agressieve rijders.

Agressieve krijgen vroeg of laat de rekening gepresenteerd.
Ik hou me bij de defensieve rijstijl, en ja we maken ook al eens fouten, wie niet?

Mvg Motard de l'Allier :wink:
semtex
Contacteer:

Bericht door semtex »

Woensdagmiddag deed zich in de Sint-Jansstraat in Rotselaar een dodelijk verkeersongeval voor. Volgens getuigen liep het bij een inhaalmanoeuvre mis voor een motorrijder. De 45-jarige man uit Keerbergen zag te laat dat op het tweede rijvak, waar hij zich bij het voorbijsteken op bevond, een andere wagen een parkeermanoeuvre aan het uitvoeren was. De motorrijder gooide alle remmen dicht, maar werd daarbij van zijn motor gekatapulteerd en schoof meters verder over de weg. De hulpdiensten brachten de eerste zorgen toe en brachten het slachtoffer naar het UZ Gasthuisberg, waar hij aan zijn verwondingen bezweek.

(bron: HLN 20 juli)
pierre-pieter-pierrot

TEGEN DE WIND IN PISSEN

Bericht door pierre-pieter-pierrot »

Wat baat kaars en bril als de uil niet lezen wil niet waar:Boter aan de galg met al die goede raad natuurlijk."Ze" weten het allemaal wel (beter) en het is zo ongeveer als tegen de wind in pissen:het gaat niet en toch tis het proberen waard.(??)
Ik hou mijn hart vast als ik al die Jannekes zonder vrees,de witte lijnen zie overschrijden.
Tis voor ander denken ze,ik val nie op meen bakkes, want kem mene smoel aan !!!

Groetjes v d Pierre.
Ca4Ya

Bericht door Ca4Ya »

rij ik ook nog eens 15.000 km per jaar met mijn privé fiets. Gisteren toertje van 800 km gedaan.
Met de fiets op 1 dag? :shock:
:lol: :lol: :lol:
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Flat Twin Power schreef:[In plaats van 20 seconden te wachten tot hij mij veilig kan inhalen begint hij net voor de top van de brug over de volle witte lijn mij voorbij te steken. Hij had totaal geen zicht op het tegenliggend verkeer.
Eergisteren een ander giller meegemaakt. Voor zij die het kennen : de baan van St-Niklaas naar D'monde. Voorbij Hamme in de richting van Dendermonde, vlak voor de Scheldebrug.

Een ultra traagrijdende tractor met een rij auto's erachter. Vlak achter de tractor hangt een motorrijder (zware cruiser/chopper). Alhoewel er ongeloofelijke oceanen van ruimte zijn, haalt de motorrijder de tractor niet in. Dus...beginnen de achteroprijdende wagens de motorrijder en tractor in één keer in te halen. Typisch natuurlijk.
Op een gegeven moment kom ik achter hem aan te rijden. Ineens begint hij te zwalpen van links naar rechts, dus veel zin om in te halen had ik al niet. Hij keek ook totaal niet achter zich (spiegels stonden helemaal verkeerd :roll: ) dus volgens de Wet van Murphy gaat hij gegarandeerd naar links op't moment dat je zelf zou willen inhalen.
En maar zwalpen naar links en terug. Er komt dus nog steeds geen enkel voertuig vanuit de tegenovergestelde richting hé !

Op het moment dat we de brug oprijden, schiet hij ineens in gang : op een helling :!: , over de volle witte lijn :!: begint hij de tractor in te halen. In een veel te hoge versnelling, je kon de motor zo horen dokkeren. Op dat moment komt er een auto op snelheid over de brug :shock: ...met veel geklaxonneer, lichten trekken, remmen en uitwijken zijn ze mekaar dan toch levend voorbijgeraakt.

Aan het volgend kruispunt stond ik naast hem aan de lichten. Van geen kwaad bewust...deze opa van -naar schatting- een eind boven de 70.

:|
Nil volentibus arduum
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

maar goed dat er niets gebeurd is toen :shock:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Flat Twin Power

Ca4Ya schreef:
rij ik ook nog eens 15.000 km per jaar met mijn privé fiets. Gisteren toertje van 800 km gedaan.
Met de fiets op 1 dag? :shock:
:lol: :lol: :lol:
grapjas :wink:
Plaats reactie