Kan ik nu olie beginnen te verkopen?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
wheels
Contacteer:

Kan ik nu olie beginnen te verkopen?

Bericht door wheels »

Als ik mijn GS 1100 voor onderhoud binnenbreng bij de daeler, had ik altijd de indruk dat deze er te veel olie opdeed. Het kijkglaasje staat dan tot boven de rand gevuld.

Om dit te vermijden heb ik gisteren dan maar zelf een onderhoud gedaan (lees olie en oliefilter wissel).

Nu heb ik de olie warm afgelaten, de oliefilter verwisseld en opnieuw bijgevuld. Om zeker te zijn dat ik niet te veel zou bijvullen (zoals de daeler) heb ik er iets minder dan 3,5l ingedaan in plaats van devoorgeschreven 3,75l. Dit was tot in de helft tussen de bodem van het kijkglaasje en de rode stip.

Geen probleem dacht ik , ik kan nog altijd bijvullen.

Maar als ik mijn moto deze morgen van de stal haalde, zag ik dat het kijkglaasje terug tot boven de rand gevuld staat. :?

Vanwaar komt die olie ergens? Iemand nog deze ervaring? Laat ik nu best erug een beetje olie af?

Btw, ik heb nog een ander olie vraagje. Hoelang kan je olie bewaren als de bus opengeweest is? Kan je de cardan en de boite olie evenlang bewaren als motor olie?
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Raar. Misschien olie die van de koelradiator is teruggelopen (via thermostaat). Je bent toch zeker dat je 3.5 liter hebt gevuld ?

Enfin, als de olie niet boven het peilglas staat is er geen probleem.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels

Re: Kan ik nu olie beginnen te verkopen?

Bericht door Dirk Pauwels »

wheels schreef:Als ik mijn GS 1100 voor onderhoud binnenbreng bij de daeler, had ik altijd de indruk dat deze er te veel olie opdeed. Het kijkglaasje staat dan tot boven de rand gevuld.
Dealers kappen er misschien 4l op, rekent makkelijker?
wheels schreef: Nu heb ik de olie warm afgelaten, de oliefilter verwisseld en opnieuw bijgevuld. Om zeker te zijn dat ik niet te veel zou bijvullen (zoals de daeler) heb ik er iets minder dan 3,5l ingedaan in plaats van devoorgeschreven 3,75l. Dit was tot in de helft tussen de bodem van het kijkglaasje en de rode stip.

Geen probleem dacht ik , ik kan nog altijd bijvullen.

Maar als ik mijn moto deze morgen van de stal haalde, zag ik dat het kijkglaasje terug tot boven de rand gevuld staat. :?

Vanwaar komt die olie ergens? Iemand nog deze ervaring? Laat ik nu best erug een beetje olie af?
Zoals Bob zegt waarschijnlijk uit de oliekoeler. als de thermostaat afsluit kan de inhoud van je oliekoeler niet terug in de karter lopen (vermoed ik)
Gewoonlijk vul ik 3.5l, dan de motor even laten draaien en dan bijvullen tot bovenaan in het kijkglas, de olie moet binnen de rode cirkel tegen de rand staan. Als je na enkele 1000 km moet bijvullen, vul ik meestal maar tot aan het rode bolletje (helft) Als je olie tot bijna bovenaan in het kijkglas staat kan geen kwaad. 3.5 of 4l maakt niet zo heel veel uit.
wheels schreef: Btw, ik heb nog een ander olie vraagje. Hoelang kan je olie bewaren als de bus opengeweest is? Kan je de cardan en de boite olie evenlang bewaren als motor olie?
Lang genoeg tot je volgende oliewissel in ieder geval, olie verouderd door opwarwing en afkoeling, verzuring etc....Dus in een goed afgesloten bus kunje die nog wel een tijdje bewaren. (als het een normale GS is zul je die overschot binnen de 4 -5000km tochal nodig hebben om bij te vullen :D ) Olie in gesloten bus zou goed moeten zijn voor enkele jaren....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
wheels
Contacteer:

Bericht door wheels »

Raar. Misschien olie die van de koelradiator is teruggelopen (via thermostaat). Je bent toch zeker dat je 3.5 liter hebt gevuld ?

Jeps, ik ben zeker van de 3.5l, ik heb het net nog even gechecked. De bus olie was 4l en zit nu nog 3.5l in.

De olie zit nu net boven het peilglaasje (btw, dit was bij de dealer ook steeds zo). Ik ga er voor alle zekerheid een klein beetje terug aflaten.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

wheels schreef:

Jeps, ik ben zeker van de 3.5l, ik heb het net nog even gechecked. De bus olie was 4l en zit nu nog 3.5l in.

De olie zit nu net boven het peilglaasje (btw, dit was bij de dealer ook steeds zo). Ik ga er voor alle zekerheid een klein beetje terug aflaten.
ben je echt zeker :shock:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Afblijven,doe een goed toerke vandaag en uw olie zal al wel wat gezakt zijn.
Ik snap nog altijd het probleem niet.....er is geen denk ik.
Wie begint te prutsen verbrand zijn vingers :roll: :roll:
Andalousie 09/2018
wheels
Contacteer:

Bericht door wheels »

IRON GONZO schreef:ben je echt zeker :shock:
Yeps, heel zeker, of de maten op de oliebus kloppen van geen kanten.
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

wheels schreef:
IRON GONZO schreef:ben je echt zeker :shock:
Yeps, heel zeker, of de maten op de oliebus kloppen van geen kanten.
Raar geval dat peilglaasje van ne GS hoor,soms als ik stop boven de helft en s'morgens net een randje beneden,alhoewel tot in het midden is ok hoor want teveel gaat door overdruk alles in luchtfilterhuis,draai dat plugje onderaan boven de stelknop achterveer maar is los!!!
Mijne GS durfde al ééns te roken bij start op zijpikkel totdat ik dat plugje ééns losdeed,overtollige olie liep in injector en zorgde voor rookgordijn!!Voor correcte peiling na ritje éérst 5 minuutjes op zijpikkel,dan op middenbok en even later heb je correcte peiling,ik vul pas bij als er niets meer te zien is(Check wel oliepeil na elke rit hoor!!!),nu na 3000km GS'en heb ik er een scheutje bijgedaan,denk ongeveer minder dan een kwartje van
een liter,verwaarloosbaar voor een GS met bijna 70.000Km,en m'n kijkglaasje is terug voor de helft gevuld.
Volgende "vidange"doe ik er half synthetisch op,schijnt iets beter te zijn,minder olieverbruik naar het schijnt!!
Frank :)
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

IRON GONZO schreef:
wheels schreef:
Je bent toch zeker dat je 3.5 liter hebt gevuld ?
ben je echt zeker :shock:
Oink.... ik begin toch ook te twijfelen of je hier nog zeker kan zijn...

Tkomt nu niet op een half literke hebben we hierboven al gelezen... maar als er nog 3.5 liter in een bus van 4 liter overblijft.... Hoeveel zat er dan in die bus? :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo

inderdaad
daar stelde ik mij ook de vraag bij :?: :?:

maar ofwel is het verkeerd aangehaald ofwel zit de boel erg verkeerd :roll: :?:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
wheels
Contacteer:

Bericht door wheels »

Natuurlijk bedoel ik, is 3.5l uit. :lol:
Iron Gonzo

oef

maak je geen zorgen en rijden met die bannaan :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
STerling Will

Bericht door STerling Will »

Voor ik de olie aflaat laat ik de motor draaien tot de oliekoeler heet wordt, dan weet ik zeker dat de termostaat openstaat, motor stilleggen en de eventueel in de koeler achtergebleven olie kan dan terug lopen naar het carter. Na voldoende afkoeling olie aflaten, filter eruit, nieuwe erin en 3,75 liter olie erin, na een halfuurtje staat het peil exact op het bolletje (half)
Plaats reactie