Modificaties???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gunnie
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:15
Locatie: Oosterzele

Modificaties???

Bericht door gunnie »

Beste F-rijders,

Kan iemand me wegwijs helpen in het volgende?

Heb mijn St tweedehands gekocht - is tevens mijn eerste motor, nooit eerder met motorfiets gereden. Ik heb er nu zo'n 500 KM mee gereden en heb volgende problemen:

- het vinden van Neutraal: soms ben ik aan het brosselen - van 1 naar 2 en omgekeerd...
- ikzelf vind dat mijn St nogal bokkig rijdt (bij gas lossen; duikt voorpartij).
- ondervind nogal moeilijkheden om in lage toeren te rijden. Gezien het mijn eerste kilometers zijn bezorgd met dit geen al te goed gevoel bij het bochten nemen.

Bij mijn aankoop vroeg ik naar de updates in software + aanpassing van aandrijving; mijn dealer waar ik toch wel veel vertrouwen in stel bevestigde me de aanpassing. :?
Gezien techniek en motorrijden voor mij totaal ongekend is, kan een "gemakkelijkheids"-bevestiging voldoende zijn om mij te sussen. Omdat ik toch wel meer plezier wil ervaren bij het toeren (want snelheid is niet voor mij van tel) had ik graag geweten of er me iemand op de hoogte kan stellen omtrent hoe de aanpassing visueel te constateren zijn en of ik eventueel de updates via mijn chassis kan opvragen. Tenslotte mijn ST heeft bijna 8000 km en omdat mijn hart in die moto zit, wil ik ook het beste voor de motorfiets en natuurlijk ook voor mezelf.

Alvast bedankt om een onervaren en iemand die aangewezen is op de goodwill van een ander te woord te willen staan.

Thanks
Gunnie
vozmed
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 jan 2007, 11:28
Locatie: Mortsel
Contacteer:

Bericht door vozmed »

Hey Gunnie,

In het begin is het vinden van de N wat zoeken en zal je allicht eens verkeerd zitten. Geef jezelf wat tijd denk ik.
Zelf vind ik het makkelijker om van 2de naar neutraal te schakelen dan van 1ste naar neutraal.

Als eencylinder is het wat bokkig rijden ook normaal maar het moet geen rodeo rijden worden he.

Koppel van de ST ken ik niet. Mijn f650CS rijdt leuk vanaf 3500 toeren.
Zo'n ééncylinder mag goed wat toeren draaien hoor. Probeer eens wat bochten te nemen in een lagere versnelling maar hoger toerental in plaats van te laag te zitten in de toeren... kan al direct veel maken naar comfort.

Duikt je motor overdreven bij het remmen? Misschien dan eens wat visceuzere olie in je voorvork (laten) doen bij volgend onderhoud?

tzijn maar bedenkingen van een andere beginner!
Welkom op de baan met je twee wielen en veel veilige km's !

Guy
8)
Dirk_1150rt
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 mei 2007, 09:33
Locatie: Hasselt

Bericht door Dirk_1150rt »

Gunnie,

Ik heb een tijdje met een Scarver gereden, en dat duiken..?? Dat die wel wat inveert ok, maar duiken lijkt me toch wat overdreven, dat laat je dean beter even checken. En ja, je moet wel even in de toeren gaan, dan is een fun wel fun. Die Scarver had wel een erg onn/off effect, maar met een mono cilinder is dat wel normaal, en als je dan te langzaam in de bocht gaat in een lage versnelling en je geeft gas, dan is het soms wel even schrikken in het begin.
Maar wat bedoel jij eigelijk met software update en aanpassing van de aandrijving?

Dirk
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

F650ST

bouw 1996-1999 in 13349 exemplaren
1 cilinder
652cc
compressie: 9.7 / 1
vermogen in PK: 48/6500
koppel in Nm: 57/5200
weegt droog 191kg
snelheid: 163km/u
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Zeg mannekes

Diene mens spreekt van slechts 8000 km totale kilometerstand, en software updates.

Zou het soms kunnen dat hij een F800ST bedoelt ?

@gunny : sorry hoor, maar van die nieuwe F's ken ik enkel de typebenamingen, voor de rest niks.
Wat betreft dat duiken : aangezien het kennelijk een conventionele voorvork is kan je, indien mogelijk, de ingaande demping iets verhogen of zoals vozmed suggereert de vorkolie (waarschijnlijk standaard 10W) laten verhogen naar een 15W.
Nil volentibus arduum
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

zou inderdaad kunnen... maar zeg da dan :wink:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
gunnie
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:15
Locatie: Oosterzele

Bericht door gunnie »

Sorry Guys an girls,

Inderdaad het gaat om een F800ST.
Mijn excuses: wist niet dat er een F650ST bestond.

Sorry nogmaals en toch bedankt om me te willen helpen.

Greetz

F800ST-rider (beginning)
vozmed
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 jan 2007, 11:28
Locatie: Mortsel
Contacteer:

Bericht door vozmed »

ik wil m'n f650 wel inwisselen voor jouw f800st hoor :wink:
Transalpje
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2006, 23:14
Locatie: Kessel-lo

Bericht door Transalpje »

Hetgeen je schrijft laat me denken dat de twee updates die voorzien zijn voor mensen die er blijven naar vragen nog niet zijn uitgevoerd.

+ belt pully update: als je de beschermkap van de riem vooraan verwijderd, en je ziet een wiel met gaten ... dan is er nog geen update gebeurd. De nieuwe heeft geen gaten en vier dempers die het schokken verminderen.
+ Er worden 1 of 2 ringen vervangen in de versnellingsbak. Dit zou het schakelen moeten vergemakkelijken.

Als het goed is worden deze aanpassingen morgen bij mij uitgevoerd. Ik hou je op de hoogte.
(2004) Honda Transalp - (2006) BMW F800ST - (2008) R1200GS
http://users.telent.be/transalpje
gunnie
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:15
Locatie: Oosterzele

Ik kijk het na

Bericht door gunnie »

Transalpje,

Bedankt om me wegwijs te helpen.
Please keep me informed on the modifications on your Beemer.

Thanks,

Gunni
Transalpje
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2006, 23:14
Locatie: Kessel-lo

Bericht door Transalpje »

Transalpje schreef:Hetgeen je schrijft laat me denken dat de twee updates die voorzien zijn voor mensen die er blijven naar vragen nog niet zijn uitgevoerd.

+ belt pully update: als je de beschermkap van de riem vooraan verwijderd, en je ziet een wiel met gaten ... dan is er nog geen update gebeurd. De nieuwe heeft geen gaten en vier dempers die het schokken verminderen.
+ Er worden 1 of 2 ringen vervangen in de versnellingsbak. Dit zou het schakelen moeten vergemakkelijken.

Als het goed is worden deze aanpassingen morgen bij mij uitgevoerd. Ik hou je op de hoogte.
De aanpassingen zijn vandaag uitgevoerd (binnen garantie), en moet zeggen je voelt ECHT wel het verschil.

Het schakelen gaat veel soepelder, maar het "klikt" iets meer dan voordien.
Je kan nu perfect in derde beneden de 3000 toeren rijden en laten hernemen zonder problemen, voordien was dat niet denkbaar.

Hoor ook duidelijk minder "gerammel".

Dus nog meer :D met de bike.
(2004) Honda Transalp - (2006) BMW F800ST - (2008) R1200GS
http://users.telent.be/transalpje
Plaats reactie