PETROL

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

PETROL

Bericht door WALTER GSAdventure »

Na het kuisen van mijn motor, water vernevelen dat hij goed nat is, zeepsopje (geen Dreft maar een autowax), afspoelen, afzemen, afdrogen met bvb een oude handdoek, vernevelen met een basis van water en petrol. Ik doe dit met een plantenspuitje. Petrol heeft de eigenschap van het water te verdringen en zelf op die plaats te gaan liggen. Petrol is lichtjes vettig en niet schadelijk voor rubbers, plastiek, alu enz. Ook geen probleem voor kledij want zo vettig is het ook weer niet.
Als uw spuit 1 liter inhoud heeft doe er dan een eierdopje petrol bij.

En blinken dat hij doet. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Walter,

Ik doe net hetzelfde, maar weet niet hoeveel oplossing van wat, dus ik koop altijd extra glass protection van Autoglym, is ook een petroleum oplossing...

Afbeelding
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Bericht door noppenrijder »

Dus je motor staat mooi afgedroogd te blinken en je maakt hem terug nat (venevelen) met een mengsel water-petrol? Laat je het zaakje dan uit zichzelf opdrogen of afzemen of drogen met handdoek? Gebruik je dan gewone (rode) mazout of witte of lamppetroleum?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Bij het autoglym product doe ik het op een vod, dan opwrijven en laten drogen tot er een soort "mist" ontstaat. Daarna opwrijven met een droge doek.

Bij mijn wagen doe ik twee keer per jaar :

1) Auto wassen met zeep/wax oplossing
2) Auto afdrogen met zeemvel
3) Inwrijven met gewone autowas
4) Afwrijven
5) Inwrijven met petroleum oplossing
6) Afwrijven

Als je dan een doek legt op je motorkap en er staat een klein windje vliegt ze gewoon eraf, zo glad is het. Je behandeld onderdeel is voor 6 maand aan het parelen.. ik kuis hem wel altijd met een zeep/was oplossing.

Tja, alle producten van Autoglym gekocht, vind het gewoon prima spul. Het is wat duurder, maar je hebt er minder van nodig als je het goed doet. Koop dit bij een handelaar in de buurt, en als ik een beurs (auto/motor) bezoek staan ze er ook meestal, en daar is het iets goedkoper.

Succes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

Allé, ik ga ook eens een tip geven

ik kuis mijn moto's al jaren met de "bike wax" van "kent "
gewoon op spuiten even laten trekken en dan met een poetsdoek opblinken. voordeel geen water nodig en er blijft een film achter.
gemoet maar eens een klever proberen te kleven deze zal niet meer hechten.een heel goed product. Mijne bm is al 4jaar en deze heeft nog geen kuis water gezien. mijn e Drifter is er 5 en deze blinkt ook als nieuw.
heel goe product om uwe moto mee te simoniseren mag ook op de zwarte kunststof gespoten worden laat geen sporen na.
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

PETROL

Bericht door WALTER GSAdventure »

Firmin -den boXer-

Het vernevelen is zo fijn dat afdrogen niet nodig is. Het druppelt er niet af. Bovendien als je teveel gebruikt hebt droog je het gewoon terug af met die oude handdoek.
Let op mazout of diesel (rode of witte) nooit gebruiken omdat met dit produkt de dichtingen beginnen uit te zetten met alle gevolgen van dien.

Petroleum koop je bij Carefour of de drogist, bussen van 5 liter. Ik koop altijd witte ( geen gele of blauwe of speciale voor Zibro camin vuurtjes) gewoon ordinaire witte petrol.

:wink:

Mijn schoonbroer kuiste zijn motor steeds met White Spirit. Nooit geen water. Trok op niets en heb hem dan zijn Suz leren kuisen, veel beter nu.

Het zand moet je toch eerst afspuiten met water om krassen te vermijden?

MVG
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Bericht door WALTER GSAdventure »

JüRgen

Als uw spuit 1 liter inhoud heeft doe er dan een eierdopje petrol bij.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Josram
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:10
Locatie: Kapellen

Bericht door Josram »

Walter,
Ik maak mijn motor 1 a 2 maal per jaar proper met white spirit. Dit om teer spatten te verwijderen. Dat is een niet agresieve ontvetter. Bij mijn weten is petrol eerder een smerend en beschermend produkt. Dus om te beschermen lijkt het me wel aangewezen, maar ik denk niet dat je teer spatten ermee weg krijgt.
Om te beschermen tegen zout spuit ik alle onderdelen (niet de lak) in met kleurloze tectil. dit nadat hij 100% proper gemaakt is met white spirit.
Greetz Jos
R60/5 zwart: R1200Rt sandkleur 2008
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Jos,

Ik denk het wel, want ik heb er ook al teerspatten mee verwijderd. De Petroleum lost ze gewoon op. White spirit is ook op olie-basis... dus kan geen kwaad...

Greetz :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

doe eens een test,
vergelijk eens met uw auto als deze niet onlangs gesimoniseerd is.

ga met uw nagels eens zachtjes over de lak als referentie.(zoals men over een schoolbord zou gaan)
nu vergelijk eens met uw moto voor en na een poets beurt
als je na een poets beurt met de nagelsover de lak gaat en deze voelt zacht aan dan zit er degelijk een bescherm laag op voelt deze grauw aan dan sorry slecht product. en test ook eens hoelang deze er op blijft.
bij mij blijft dit er maanden op, dus een goede lak bescherming ook tegen zand.
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Mijn persoonlijke ervaring leert als mijn vod eraf vliegt als ik blaas dat alles OK is.. :P :wink:

Wat me wel ergert is dat ik met de meeste waxen toch nog statisch blijf, dus zand blijft nog plakken. Nu had ik x-aantal jaren geleden een spotje gezien op televisie en me dat product besteld. Het bleek een wax te zijn (USA) op basis van bepaalde producten gecombineerd en werd gebruikt in de vliegtuigindustrie. En zoals ik heb ervaren idd de beste die ik ooit heb gehad. Inwaxen en afwrijven, prima spul, (niet goedkoop :cry: ) daarna mocht je zelfs alle akkers omploegen, stof en zand langs alle kanten op je lak, even optrekken tot je wind genoeg had en alles was foetsie.

Nu het pulletje is al lang leeg en ik heb geen idee meer waar ik het nog kan krijgen.. verdraaid... :oops: vergeten neer te pennen...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Heb je de naam van dat spul? Eventjes Googelen?
Afbeelding
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Zal even bij m'n ouders langsgaan, die hebben nog een ander pulletje van hetzelfde merk staan... wordt vervolgd.. efkes phonen
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
WilBikeRT
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:38
Locatie: Wommelgem

Teerspatten

Bericht door WilBikeRT »

Hoi de mannen,

Om teerspatten te verwijderen gebruik ik gewone lampolie, niet deze welke je in petroleumvuurtjes voor schotelverwarmers doet maar wel deze welke je in tuinfakkels dient te gebruiken. Je bevochtigt goed de spatten, een tijdje laten inwerken, drengt een ruwe vod in de olie en je kan vervolgens de spatten, ook na een lange hete zomer makkelijk verwijderen.
Voordeel; één liter van dit recipient is bangelijk goedkoop, nadeel; je dient nog even te wrijven.
Voor de rest doe ik ook af en toe een goeie scheut witte petroleum in een halve emmer water waarna ik mijn brommer eens goed met zachte spons afwas alvorens hem met een grote kunststofdweil af te drogen. Het soort petroleum is deze welke in de verfhandel (Carrefour zoals reeds aangehaald) gebruikt wordt om bepaalde verven te verdunnen of borstels te reinigen.

Veel kuisgenot en tot in den bocht... :wink:

Wilfried.
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
Plaats reactie