Kroatie
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Kroatie
In September is het zover: twee weken Kroatië. Iemand die daar al geweest is en de absoluut te bezoeken plaatsen kent, alsook te te vermijden plaatsen? Wij zouden verbijven in Nin, bij Zadar. Eventuele roadbooks, zowel on als off-road zijn welkom.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Zeker Istrië aandoen. Is wel héééél toeristisch, maar de mensen zijn er suppervriendelijk en de sfeer is er gemoedelijk mediterraans. Terrasjes van de restaurants zo dicht tegen het water dat je voeten bijna in het water bungelen
Hoe zuidelijker je "zakt" in Kroatië, hoe stroever de mensen en krijg je weer die oostblok mentaliteit, maar mooi is het langs de kust en op de vele eilandjes echt overal
Hoe zuidelijker je "zakt" in Kroatië, hoe stroever de mensen en krijg je weer die oostblok mentaliteit, maar mooi is het langs de kust en op de vele eilandjes echt overal
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Was tussen 94 en 97 en sinds 2001 beroepsmatig geregeld op verschillende plaatsen in Kroatie. Wat off road rijden betreft, weet dat er in sommige gebieden, met name in de zg. Krajina (Noord Dalmatie (dus ten oosten van Zadar), Lika, Banija en Kordun) nog mijnenvelden kunnen liggen (restanten van het conflict 92-95). De meeste mijnvelden zijn opgeruimd, en deze die overblijven, zijn allemaal goed gemarkeerd, maar af en toe gebeuren er toch nog ongelukken. Wat Istrie betreft, is de Oostkant minder toeristisch dan de Westkant, zij het dat Opatija ooit zijn best deed om het Kroatische Blankenberge te worden. Het vlakbij gelegen Lovran is stijlvoller. In Pula (uiterste zuiden van Istrie) is er een prachtig amfitheater en andere restanten van de Romeinse tijden.
Als je naar het Noorden wil rijden, zijn de Plitvice watervallen een must. Split (de oude stad) is ook de moeite. Als je echt rust wil, zonder moto
, is het eiland Hvar een aanrader. Zonder alarmistisch te willen klinken
, denk er ook aan dat de mensen in Dalmatie iets warmbloediger zijn dan bij ons, wat zich met name uit in hun rijstijl. De kustweg van Split naar Dubrovnik (die ook zeker de moeite is) is nogal berucht onder de locals...
PS: (on)vriendelijke mensen kan je zoals in elk land overal tegenkomen; wat dat betreft hebben ze in Dubrovnik niks te leren van Istrie
Als je naar het Noorden wil rijden, zijn de Plitvice watervallen een must. Split (de oude stad) is ook de moeite. Als je echt rust wil, zonder moto
PS: (on)vriendelijke mensen kan je zoals in elk land overal tegenkomen; wat dat betreft hebben ze in Dubrovnik niks te leren van Istrie
Hey,
ik ben eigenlijk net terug uit Kroatië. Ik ben op mijn eentje de moto opgesprongen
en tot ginder gereden. Mensen hadden me gezegd dat het de moeite was om
langs de kust te rijden, dat is ook zo, alleen zéér toeristisch. Misschien later op het jaar wel minder.
Inderdaad, er zijn nog streken waar mijnen liggen. Ik ben er voorbij
gereden, er staan daar ook zeer veel huizen gewoon leeg. Je moet ook
zeker
de nationale parken niet zomaar voorbij rijden. Als je van klimmen houd
of van wandelen moet je zeker in Paklenica stoppen. Het ligt een kilometer
van de hoofdbaan en zee.
Het binnenland is heerlijk rijden. De mensen zijn er vriendelijk en
betrouwbaar.
Dus veel plezier ginder,
het is de moeite.
ik ben eigenlijk net terug uit Kroatië. Ik ben op mijn eentje de moto opgesprongen
en tot ginder gereden. Mensen hadden me gezegd dat het de moeite was om
langs de kust te rijden, dat is ook zo, alleen zéér toeristisch. Misschien later op het jaar wel minder.
Inderdaad, er zijn nog streken waar mijnen liggen. Ik ben er voorbij
gereden, er staan daar ook zeer veel huizen gewoon leeg. Je moet ook
zeker
de nationale parken niet zomaar voorbij rijden. Als je van klimmen houd
of van wandelen moet je zeker in Paklenica stoppen. Het ligt een kilometer
van de hoofdbaan en zee.
Het binnenland is heerlijk rijden. De mensen zijn er vriendelijk en
betrouwbaar.
Dus veel plezier ginder,
het is de moeite.
F650