R1150RT - Verbruik
Moderator: GVN
Georgie,
Het gevaar bij een volle tank is dat wanneer je je motor parkeert de warmte van je motor de benzine zal doen uitzetten en de benzine dus uit je tank zal komen. Dit kan dus ook voor heel wat geurhinder zorgen als je je motor in de garage zet (ik spreek van ondervinding). Daarom na een volle tankbeurt toch wel enkele km's rijden.
Ikzelf heb in de vulhals van mijn RT een gaatje geboord om sneller een volledig gevulde tank te hebben omdat de lucht sneller wegkan (de tankkraag van een 1100RT is niet zo diep dan een 1150RT waardoor die zelfs meer kunnen tanken). Maar een nadeel hiervan is dat ik inderdaad een 40-50 km moet rijden zodat er enkele liters zijn verbruikt en er zuimte is voor uitzetting. In de zomer is dit nog meer dan in de winter omdat de getankte benzine uit koele opslagtanks komt.
Het gevaar bij een volle tank is dat wanneer je je motor parkeert de warmte van je motor de benzine zal doen uitzetten en de benzine dus uit je tank zal komen. Dit kan dus ook voor heel wat geurhinder zorgen als je je motor in de garage zet (ik spreek van ondervinding). Daarom na een volle tankbeurt toch wel enkele km's rijden.
Ikzelf heb in de vulhals van mijn RT een gaatje geboord om sneller een volledig gevulde tank te hebben omdat de lucht sneller wegkan (de tankkraag van een 1100RT is niet zo diep dan een 1150RT waardoor die zelfs meer kunnen tanken). Maar een nadeel hiervan is dat ik inderdaad een 40-50 km moet rijden zodat er enkele liters zijn verbruikt en er zuimte is voor uitzetting. In de zomer is dit nog meer dan in de winter omdat de getankte benzine uit koele opslagtanks komt.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
Iron Gonzo
Ik heb nog eens een verbruiktest gedaan.
Vorige week tank gevuld tot onderkant trechter in tank.
Nu 188km gereden en lampje reserve brand.
Gaan tanken en 15.6 liter getankt.
Gebruik van motor:
Geen weekendgebruik door carnavals omstandigheden buiten klein ritje de 13de
S'morgens naar werk, s'avonds terug, boodschappen, wegbrengen kinderen en terug gaan halen. dit alles in een straal van 15km en ritjes van 4á5 km (werk is 13km enkel)
rijstijl=rustig en sportief (geen race toestanden)
Mijn RSje verbruikt toch veel meer dan degene hier aangeven

Gebruik van motor:
S'morgens naar werk, s'avonds terug, boodschappen, wegbrengen kinderen en terug gaan halen. dit alles in een straal van 15km en ritjes van 4á5 km (werk is 13km enkel)
Mijn RSje verbruikt toch veel meer dan degene hier aangeven
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
misterbean
Zondagmorgen vertrokken naar de Zeelandrit. Opwijk-Kruibeke gewone baan, Kruibeke-Nieuwmoer autostrade+gewone baan, Zeelandrit, getankt bij vertrek in Kalmthout en kom uit op een verbruik van 5,35 liter. Zelf vind ik dat niet slecht. Gewoonlijk zit ik aan 5,80 a 6,20 liter/100km.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Heb het mijne uitgeteld, Zeelandrit ,autosnelweg en woon werk verkeer , kom ik op 5.89L/100km uit.
6 liter zeg maar.
Is een bevredigend resultaat.
Wetende dat we nooit een juiste meting kunnen doen denk ik dat alle RT's met 2spark op dit getal uitkomen .
Mogelijks wat verschil , wanneer je dagelijks kleine baantjes neemt en veel optrekt en dan weer afremt.
Bij dagelijks woon werk verkeer kom ik op iets meer uit .
6 liter zeg maar.
Is een bevredigend resultaat.
Wetende dat we nooit een juiste meting kunnen doen denk ik dat alle RT's met 2spark op dit getal uitkomen .
Mogelijks wat verschil , wanneer je dagelijks kleine baantjes neemt en veel optrekt en dan weer afremt.
Bij dagelijks woon werk verkeer kom ik op iets meer uit .
Verbruik RT
Ik bezit sedert augustus 2003 een 1150 RT TS en ben nog nooit aan de 6 liter gekomen. Ik rij niet bepaald rustig, enkel indien motor koud is, en doe soms ook korte ritten, zeg maar van rond de 50 à 70 Km.
Tijdens mijn verlof, 7.000 Km op drie weken, een gem. verbruik van 5,2 Ltr. En dit in een land als CROATIE met al zijn hellingen en bochten. Telkens optrekken en afremmen en op de autoslnelweg toch aan redelijk hoge snelheden en dan nog goed gepakt en geladen. Ik ben dus best tevreden over het verbruik van mijn RT'ke./
Hagar
Tijdens mijn verlof, 7.000 Km op drie weken, een gem. verbruik van 5,2 Ltr. En dit in een land als CROATIE met al zijn hellingen en bochten. Telkens optrekken en afremmen en op de autoslnelweg toch aan redelijk hoge snelheden en dan nog goed gepakt en geladen. Ik ben dus best tevreden over het verbruik van mijn RT'ke./
Hagar
-
Iron Gonzo
nu heb ik maar 160km op de teller en mijn lichtje brand alR1100RS schreef:Ik heb nog eens een verbruiktest gedaan.
Gebruik van motor:
Mijn RSje verbruikt toch veel meer dan degene hier aangeven![]()
ga morgen tanken en kijken wat resultaat is
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Relax
Ik dacht dat ik rustig reed en heb een verbruik van 6.6 tot 6.8.Martin M. schreef:Hoi,
Gisteren was ik ook deelnemer van de openingsrit. 's Morgens de tank "boordevol" gekapt, en vandaag na 437 km en 21,04 L. terug boordevol getankt. Mijn gemiddeld verbruik komt zo op 4,81 Liter, dit bij een doorgaans vlotte rijstijl.
Groeten.
Hier klopt iets niet
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Relax,
Ik kan het getuigen, wel erbij vertellen dat Martin altijd z'n tank nokvol tankt.. dit wil zeggen, tot boven de vulopening. En hij heeft inderdaad de complete rit heen + openingsrit + terug + stops uitgereden zonder te tanken. MDC en Nik waren onze bijkomende getuigen... en zeer rustig was het ook weer niet, zoals gezegd, een soepele, vlotte rijstijl
Ik kan het getuigen, wel erbij vertellen dat Martin altijd z'n tank nokvol tankt.. dit wil zeggen, tot boven de vulopening. En hij heeft inderdaad de complete rit heen + openingsrit + terug + stops uitgereden zonder te tanken. MDC en Nik waren onze bijkomende getuigen... en zeer rustig was het ook weer niet, zoals gezegd, een soepele, vlotte rijstijl
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Relax
Ik zei ook niet dat het aan Martin zou liggen dat er iets niet kloptJüRgen schreef:Relax,
'k Had ook al meer de indruk dat mijn rijstijl niet echt kostenbesparend was, maar nu weet ik het wel zeker.
Zal in de toekomst meer m'n duo moeten meenemen, een flinke dreun op m'n helm doet wonderen.
-
Iron Gonzo
ha
hier ben ik weer
blijkbaar was lichtje vals alarm, deze morgen geen lichtje meer zien branden???
dus nu 203 km gereden
17.28 liter 98 getank.
verbruik = 8.7l op 100km.
rijstijl rustig sportief.
motor warm rijden dan
schakelen tussen 3.5 en 4.5 toeren.(X1000)
rijden tussen 4 a 5 toeren(X1000)
binnenbaantjes met redelijk wat draaitjes en keertjes.
die maar 4 a 5 liter verbruikt. Hoe rij je dan?
schakelen tussen 1.5 a 2.5 toeren????

hier ben ik weer
dus nu 203 km gereden
17.28 liter 98 getank.
motor warm rijden dan
schakelen tussen 1.5 a 2.5 toeren????
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Frans
Bart
Uwen Rs verbruikt veel teveel.
Verbruik K12RS mod 2002 6,8 l
Verbruik R12 GS 5,3 l
Er wordt goed aan het gas gedraaid. Dus zeker niet de snelheden die voorop stelt.
Laat hem eens uittesten (ontsteking,bougies,luchtfilter sproeikoppen) draaien de wielen gemakkelijk in vrijloop enz ?Hij heeft trouwens ook al wat kms.
Zaterdag en Zondag Paastrofee Motocross te Beernem.Geintresseerden
kunnen hunnen moto kwijt op mijnen hof. Gezien de toeloop ook een gelegenheid een plaatje Te Koop mee te brengen.
Bij verkoop kost het wel een pint.
Uwen Rs verbruikt veel teveel.
Verbruik K12RS mod 2002 6,8 l
Verbruik R12 GS 5,3 l
Er wordt goed aan het gas gedraaid. Dus zeker niet de snelheden die voorop stelt.
Laat hem eens uittesten (ontsteking,bougies,luchtfilter sproeikoppen) draaien de wielen gemakkelijk in vrijloop enz ?Hij heeft trouwens ook al wat kms.
Zaterdag en Zondag Paastrofee Motocross te Beernem.Geintresseerden
kunnen hunnen moto kwijt op mijnen hof. Gezien de toeloop ook een gelegenheid een plaatje Te Koop mee te brengen.
Bij verkoop kost het wel een pint.
Beste,R1100RS schreef:ha
hier ben ik weer
dus nu 203 km gereden
17.28 liter 98 getank.
motor warm rijden dan
schakelen tussen 1.5 a 2.5 toeren????![]()
Uw rijstijl kan je mss rustig sportief noemen, uw schakelgedrag is een andere zaak, mijn gedacht
Ofwel is er iets met de motor.
Groeten.
-
Iron Gonzo
ik zal hem toch eens moeten laten controleren door een deskundige op gebied van syncro en eventueel een reset van een of ander onderdeel.
als ik al jullie berichten lees over 5 en 6 liter moet er toch iets schelen.
wat betreft rijstijl vind ik het vlot schakelen tussen mijn respectievelijke toerentallen.
in 5de rij ik dan 120 a 130 km/u
op die baantjes gebeurd dat zelden het is een constante van op en afschakkelen tussen 1 en 4
1 stuk rij ik dan ongeveer 600 meter in 5de versnelling.
ik vind het leuk om vlot door een bocht te gaan en lekker acceleren als je er uit komt tot de volgende bocht om dan terug goed uw ankers te gebruiken en snel afkomen van versnelling.
PS: daarom een RS en geen RT
Nu als ik sommige foto's zie van GS rijders vind ik mij nog een zeer rustige rijder. Driften zit er niet direct in( het is wel leuk natuurlijk)
als ik al jullie berichten lees over 5 en 6 liter moet er toch iets schelen.
wat betreft rijstijl vind ik het vlot schakelen tussen mijn respectievelijke toerentallen.
in 5de rij ik dan 120 a 130 km/u
op die baantjes gebeurd dat zelden het is een constante van op en afschakkelen tussen 1 en 4
1 stuk rij ik dan ongeveer 600 meter in 5de versnelling.
ik vind het leuk om vlot door een bocht te gaan en lekker acceleren als je er uit komt tot de volgende bocht om dan terug goed uw ankers te gebruiken en snel afkomen van versnelling.
PS: daarom een RS en geen RT
Nu als ik sommige foto's zie van GS rijders vind ik mij nog een zeer rustige rijder. Driften zit er niet direct in( het is wel leuk natuurlijk)
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Mijn R1150R Roadster verbruikt een 5,5l op 100km gemiddeld. Dus ik rij 270-280km met een tank van 20l waarvan ik altijd +/- 15l bijvul.
Als m'n lampje brandt kan ik dus nog 50km of maximaal 70-80km rijden. Ja, heb dus geen benzinemeter zoals de RT...
Ter vergelijking...
Als m'n lampje brandt kan ik dus nog 50km of maximaal 70-80km rijden. Ja, heb dus geen benzinemeter zoals de RT...
Ter vergelijking...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007