wiellager

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dan

wiellager

Bericht door Dan »

Hallo,

na hoeveel kilometer dien je je voorwiel en achterwiellager te vervangen?
Mijn K100LT heeft nu 98000 km gelopen (volgens de teller) en mijn stuur trilt van links naar rechts. Het boek geeft wat opties, zoals de lagers. Maar in het boek kan ik niet de km standen hiervoor terug vinden. Kunnen het de lagers zijn, of is er een ander bekend probleem.?
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Dan,

voel ne keer aan uw wielen of je minieme speling voelt. Normaal is dat je geen speling voelt.
Bij speling kan het zijn dat er een lager versleten is of wat vaster moet gezet worden, alhoewel.

Voel of je achterbrug geen speling heeft.

Voel of het balhoofd geen speling heeft dit door aan de vorkbenen lichtjes te schudden. Je mag nergens speling gewaar worden.

Mijn auto heeft een kapotte lager gehad op 160.000 km. De andere 3 hebben er 185.000 km opzitten.

Suc6 ee
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Danny

Bericht door Danny »

't zal negen van de tien wel de balhoofdlager zijn en dat is makkelijk te voelen dmv de motor vooraan effe (te laten) optillen (mag onder de kuip vooraan ter hoogte vd koplamp) dan zachtjes't stuur heen en weer draaien en als je een lichte remming voelt -meestal als 't stuur bijna in de rechtuit positie staat-dan vervang je best balhoofdlagers, wiellagers van de k vooraan verslijten nauwlijks, er rijd er hier eentje rond met 300.000km en 't zijn nog steeds dezelfde en ze rollen nog zonder weerstand, speling of gerochel....
't achterwiellager vervang je eveneens pas als je axiale speling voelt op 't wiel of je hoort het wel als 't in gruzelmenten is... preventief vervangen is een beetje zinloos :wink:
colingoes

Bericht door colingoes »

Hallo Dan
die spelling op stuur heb je die konstant
zoniet even wielen laten uitbalanceren
Had dat verleden jaar

Groetjes
Colin
Dan

Bericht door Dan »

excuses voor de late reactie.
Ik heb alle lagers gecontroleerd (op beweging) en de balhoofdlager is pas vervangen. Ik kan geen speling op de lagers vinden.
Wel heb ik een WP schokbreker achter en de pro-actieve voorveren van de hobbyist erin. kan het hier mee te maken hebben?
Danny

Bericht door Danny »

dan toch maar effe laten balanceren dat voorwien nazien of de vorkpoten gelijk in de klampen zitten, bandendruk, geen abnormale sleet band??
met die veren van de hobbyist zal 't niks te maken hebben, goed spul...
enneh 't is niet omdat de balhoofdlager net vervangen is dat ie daarom wel goed is....? (nog eens checken, staat mischien te strak)
Dan

Bericht door Dan »

hoi Danny

ik had het balhoofd juist al iets strakker staan dan het boek aangeeft. Ik heb ze nu nog iets strakker gezet en nu is het shimmen over. Het sturen gaat verder nog steeds goed. Dat is dus over.
Toch heb ik nog niet het gevoel dat hij weer als een blok op de weg ligt. Mogelijk dat ik de WP veer achter moet gaan experimenteren. Heb jij toevallig enig idee hoever je de ingaande demping het best kan indraaien en de uitgaande demping zetten (deze gaat van 1 tot ik meen 12)

mvg
Dan
Danny

Bericht door Danny »

vering dat is zoeken, iedereen ervaart dat anders, 't is een beetje zoals vrouwen ... of je vindt ineens de juiste of je moet lange tijd zoeken :wink:
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Merci Danny, dacht al dat ik in sommige zaken langzaam was maar er is nog hoop! :D :D :wink:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Plaats reactie