R1200RT :-) (95 of 98 oct?)
Moderator: GVN
R1200RT :-) (95 of 98 oct?)
de kogel is door de kerk, sinds maandag rijd ik met een R1200RT van 2006, piekfijn in orde en bijna niet gereden. Bovendien is het een motor nieuwgeleverd door een dealer in de buurt.
Een vraag aan andere r1200-rijders, volgens de handleiding is de aanbevolen brandstof 98 octaan, zijn er bezwaren om toch 95 octaan te tanken? (extra verbruikt,pingelen, garantie, roet,......)
met andere woorden, heeft iemand ooit nadelen (voordelen) ondervonden bij het gebruik van normale ipv superbenzine (het prijsverschil is toch niet te verwaarlozen vind ik)
vriendelijke groeten
Een vraag aan andere r1200-rijders, volgens de handleiding is de aanbevolen brandstof 98 octaan, zijn er bezwaren om toch 95 octaan te tanken? (extra verbruikt,pingelen, garantie, roet,......)
met andere woorden, heeft iemand ooit nadelen (voordelen) ondervonden bij het gebruik van normale ipv superbenzine (het prijsverschil is toch niet te verwaarlozen vind ik)
vriendelijke groeten
ik rijd met hetzelfde blok maar dan in het vooronder van een ST. Ik tank al sinds dag één 95 oct loodvrij, nooit of nimmer iets van gemerkt, het zit 'm gewoon tussen de oren ...
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
-
Als je de 'experts' mag geloven, rijdt je RT beter op 98 octaan. In theorie is het zo, dat de RT met 95 octaan minder vermogen heeft en er dus harder aan moet trekken. Dat zou dan weer als gevolg hebben dat je meer benzine verstookt. Als ik de verbruikscijfers van de vorig 'poster' mag geloven, lijkt het weer klinkklare nonsens... Van zulke verbruikscijfers kan ik alleen maar dromen en ik tank altijd 98 octaan. Heel soms in Duitsland (waar niet altijd 98 verkrijgbaar is) tank ik 95. Ik moet je bekennen dat ik totaal geen verschil merk.
Nochthans doe ik gewoon wat BMW voorschrijft; ik stop er altijd 98 octaan in. Waarom anders die 98 octaan sticker op je tank?
Nochthans doe ik gewoon wat BMW voorschrijft; ik stop er altijd 98 octaan in. Waarom anders die 98 octaan sticker op je tank?
Don't fix it if it ain't broken...
-
Dat hij ietsje meer trilt met 95 kan ik ook beamen. Met 98 loopt ie gewoon net iets smeuiger
Meer vermogen, dat is niet te merken, misschien wel te meten. Heb ook het idee dat ie iets zuiniger is met 98. Maar ook dit heb ik niet langduriger bijgehouden. Ik tank bijna altijd Shell V-power. Dit heeft een octaangetal van 97

Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
heren, bedankt voor de respons, gisteren 95 getankt en alles lijkt ok.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik kalmpjes aan doe omdat de motor nog in rodage is, ik denk dat de rodageolie er op 10000km uitgaat.
Mijn verbruiksmeter staat momenteel op 4.9 l/100km, als deze meter juist is, ben ik daar zeer tevreden mee.....maar de verbruiksmeter van mijn auto liegt ook 1.5 liter, dus afwachten.
groeten,
philip
Ik moet er wel bijvertellen dat ik kalmpjes aan doe omdat de motor nog in rodage is, ik denk dat de rodageolie er op 10000km uitgaat.
Mijn verbruiksmeter staat momenteel op 4.9 l/100km, als deze meter juist is, ben ik daar zeer tevreden mee.....maar de verbruiksmeter van mijn auto liegt ook 1.5 liter, dus afwachten.
groeten,
philip
PHILIP schreef:Ik moet er wel bijvertellen dat ik kalmpjes aan doe omdat de motor nog in rodage is, ik denk dat de rodageolie er op 10000km uitgaat.

Bij mij is die meter in ieder geval juist want ik reken het telkens na.PHILIP schreef:heren, bedankt voor de respons, gisteren 95 getankt en alles lijkt ok.
groeten,
philip
Ik tank meestal 95 en daarmee is mijn 1200RT zuiniger dan met 98!?
Bij 95 en 120 constant op autostrade zit ik op 4.5-4.6 liter, met 98 gaat hij al snel richting 4.8l/100km.
Raar maar waar.
Ook volgens mijn dealer lust de RT net zo graag 95 als 98.
Wat betreft het trillen bij 95 octaan, daar heb ik nog niks van gemerkt.
By the way.... Veel geluk met je Beemer trouwens, het is er ééntje om van te dromen!
Bij 95 en 120 constant op autostrade zit ik op 4.5-4.6 liter, met 98 gaat hij al snel richting 4.8l/100km.
Raar maar waar.
Ook volgens mijn dealer lust de RT net zo graag 95 als 98.
Wat betreft het trillen bij 95 octaan, daar heb ik nog niks van gemerkt.
By the way.... Veel geluk met je Beemer trouwens, het is er ééntje om van te dromen!
ja dank u, het enige waarvan ik nog niet overtuigd ben, waarschijnlijk omdat ik het niet ken is het CANBUS systeem. Hopelijk laat de electronica mij nooit in de steek, ik kan normaal altijd mijne plan trekken bij grote en kleine mankementen, maar voor het CANBUS systeem moet ik passen.
groeten,
philip
groeten,
philip
De 1200RT is voorzien van een pingelsensor en dus mag hij even goed op 95 als 98 draaien, dat staat zelfs op de officiele papieren van BMW. Als je geld teveel hebt, tank dan 98 anders 95.
Ik vertrek ermee naar de Vogezen overmorgen. Ben deze morgen vroeg de motor gaan ophalen. Verbruik vandaag lag rond de 5 l/100 km. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik vertrek ermee naar de Vogezen overmorgen. Ben deze morgen vroeg de motor gaan ophalen. Verbruik vandaag lag rond de 5 l/100 km. Ik hou jullie op de hoogte.
-
Ik denk dat een paar mensen hier toch een grote denkfout maken.
Waarom staat er in het instructieboekje dat er 98 octaan wordt geadviseerd? Waarom is er een sticker op de tank geplakt dat je 98 octaan moet gebruiken? Er staat ook beschreven dat je 95 octaan eventueel kan gebruiken. Voor zover ik weet heeft BMW er geen enkel belang bij je te dure benzine te laten tanken...
Ik heb een behoorlijk dure motor onder m'n gat. Ik vind het al met al een verkeerde vorm van zuinigheid om er 95 octaan in te doen, volg toch liever het advies van BMW op...
Waarom staat er in het instructieboekje dat er 98 octaan wordt geadviseerd? Waarom is er een sticker op de tank geplakt dat je 98 octaan moet gebruiken? Er staat ook beschreven dat je 95 octaan eventueel kan gebruiken. Voor zover ik weet heeft BMW er geen enkel belang bij je te dure benzine te laten tanken...
Ik heb een behoorlijk dure motor onder m'n gat. Ik vind het al met al een verkeerde vorm van zuinigheid om er 95 octaan in te doen, volg toch liever het advies van BMW op...
-
- Contacteer:
Niet net als Ford, die je ernstig adviseren bij BP te gaan tanken.Ivo W schreef:
Of BMW heeft aandelen in een brandstofmaatschappij![]()
Op de tankdop staat zels

Ivo,
De compressie van de RT is hoger dan die van uw R, en daarom adviseert BMW 98 voor de RT.
Je haalt twee verschiilende blok configuraties door elkaar.
Mijn 1200RT loopt (voor mijn gevoel) beter op 98.
Ik heb het een paar tankbeurten achter elkaar uitgeprobeerd, en er is wel degelijk verschil.
Marco
De compressie van de RT is hoger dan die van uw R, en daarom adviseert BMW 98 voor de RT.
Je haalt twee verschiilende blok configuraties door elkaar.
Mijn 1200RT loopt (voor mijn gevoel) beter op 98.
Ik heb het een paar tankbeurten achter elkaar uitgeprobeerd, en er is wel degelijk verschil.
Marco
Honda Shadow 1100 / Ducati 750SS / Ducati ST2 / BMW R1200RT.
Zo zie je maar, uiteindelijk krijgt iedereen een helder moment.
Zo zie je maar, uiteindelijk krijgt iedereen een helder moment.
-
Ik volg deze discussie met veel belangstelling. Deze is namelijk al vele, vele malen gevoerd op diverse fora over de hele aardkloot. De eindconclusie van de meeste discussies is dat iedereen doet wat hem/haar het beste lijkt. Ook lees je allerlei argumenten om juist wél of juist niet 98 octaan te tanken.
Mijn dealer, Van Harten in Amersfoort, adviseert het instructieboekje te volgen en dus 98 octaan te tanken. Ik lees hier dat er dealers zijn die zeggen dat 95 octaan net zo goed is...
Kortom, laat iedereen lekker zelf weten wat hij/zij in z'n tank gooit. Misschien doet je RT het ook op petroleum, da's nog goedkoper...
Mijn dealer, Van Harten in Amersfoort, adviseert het instructieboekje te volgen en dus 98 octaan te tanken. Ik lees hier dat er dealers zijn die zeggen dat 95 octaan net zo goed is...
Kortom, laat iedereen lekker zelf weten wat hij/zij in z'n tank gooit. Misschien doet je RT het ook op petroleum, da's nog goedkoper...
En toch is het heel eenvoudig.
Het 1200 blok geeft de beste prestaties met 98 ROZ/RON. Omdat je niet overal ter wereld 98 kan tanken, heeft BMW via automatische pingelregeling ook de mogelijkheid gecreëerd 95 te tanken. Dit werkt zo goed, dat vele onder ons het verschil niet eens merken.
Kijk, op zo'n ranke R1200R merk je het verschil natuurlijk direct
Het 1200 blok geeft de beste prestaties met 98 ROZ/RON. Omdat je niet overal ter wereld 98 kan tanken, heeft BMW via automatische pingelregeling ook de mogelijkheid gecreëerd 95 te tanken. Dit werkt zo goed, dat vele onder ons het verschil niet eens merken.
Kijk, op zo'n ranke R1200R merk je het verschil natuurlijk direct

-
- Moderator
- Contacteer:
Dat wou ik net zeggen, op m'n Roadster heb ik één keer 95 getankt en het is me zo blubberig bevallen dat ik sindsdien speciaal nog enkele kilometers zou rondrijden voor 98 te vinden... Uiteraard heb je dan nog de verschillen van de merken... soit, ik hou het bij 98 V-Power, verbruik is toppie, soepelheid prima, en ik krijg nog wat korting ook 

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Zeg Jurgen, ik tank ook altijd V-power. Maar hier in Nederland is het octaangetal van Shell V-power 97. In duitsland zelfs 100. Is het dan bij jullie in Belgie weer anders ?
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
-
Ik kan dit nu echt niet vergelijken want ik heb nog nooit 95 getankt. Ik heb dit nooit gedaan om betere prestaties te krijgen met al mijn gebruikte motorfietsen. Ik ben ook nooit naar de 95 overgegaan om financiele redenen. Ik ben eigenlijk steeds een gewoontedier gebleven.
R1200RT
Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Lid BMW Motorclub Vlaanderen
-
- Moderator
- Contacteer:
Jups, hier in BE is Vpower wel degelijk 98. Enige die hier een beetje hoger aanbiedt was SECA, die hadden een 99oct. Nu het JET geworden is heb ik die niet meer gezien.George Michael schreef:Zeg Jurgen, ik tank ook altijd V-power. Maar hier in Nederland is het octaangetal van Shell V-power 97. In duitsland zelfs 100. Is het dan bij jullie in Belgie weer anders ?
Maar zoals je aanhaalt heb je zelfs 100oct in Duitsland.

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007

-