Moto Fiscaal inbrengen?? help!
Moderator: GVN
-
WIMGSA1200
Moto Fiscaal inbrengen?? help!
Kan iemand mij es effe helpen want ik snap er nikls van...
Zal effe mijn situatie uitleggen,
Ik sta in het onderwijs en zou mijn moto willen inbrengen in mijn belastingsbrief, ik woon op 18 km van het werk (ik heb iets gehoord van s'middags naar huis rijden voor te eten?) en rij voor de rest nog heel wat met de moto in mijn vrije tijd...
mijn moto is 12 jaar (kan ik deze nog inbrengen??)
als jullie nog info nodig hebben om mij te helpen, zeg het maar...
Merci en tot in den draai!
Zal effe mijn situatie uitleggen,
Ik sta in het onderwijs en zou mijn moto willen inbrengen in mijn belastingsbrief, ik woon op 18 km van het werk (ik heb iets gehoord van s'middags naar huis rijden voor te eten?) en rij voor de rest nog heel wat met de moto in mijn vrije tijd...
mijn moto is 12 jaar (kan ik deze nog inbrengen??)
als jullie nog info nodig hebben om mij te helpen, zeg het maar...
Merci en tot in den draai!
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Zumo 660
Wilbers
-
Iron Gonzo
je kan hem inbrengen als vervoers onkosten (heb je hem pas kan je hem op 3 jaar afschrijven)
dus alles wat je koopt of verbruikt dat dient om met de motor te rijden, moet je factuurtje of aankoopsbewijs van hebben.
verzekering
BIV
onderhoud
kledij
enz....
dan 18Km enkel
= 36Km heen en terug
rij je 'smiddags ook naar huis wordt het 72Km/dag
dit vermenigvuldig je met het aantal dagen dat je gaan werken bent met de motor.
VB:
72Km * 200 werkdagen = 14400Km
14400*0.15€ = 2160€
+
verbruik van 7L/100Km 98oct
= 1008L * 1.1632€ (98oct) = 1172.50€
=2160€ + 1172.50€ + al uw andere motor onkosten = eindbedrag dat je kan inbrengen
hier een topic lager beroepsonkosten nammiddag kan je een mooie exel file downloaden waar je enkel aales hoeft op in te vullen (let wel dit is een VB ) als je nog andere kosten hebt moet je die ook bij voegen
suc6
dus alles wat je koopt of verbruikt dat dient om met de motor te rijden, moet je factuurtje of aankoopsbewijs van hebben.
verzekering
BIV
onderhoud
kledij
enz....
dan 18Km enkel
= 36Km heen en terug
rij je 'smiddags ook naar huis wordt het 72Km/dag
dit vermenigvuldig je met het aantal dagen dat je gaan werken bent met de motor.
VB:
72Km * 200 werkdagen = 14400Km
14400*0.15€ = 2160€
+
=2160€ + 1172.50€ + al uw andere motor onkosten = eindbedrag dat je kan inbrengen
hier een topic lager beroepsonkosten nammiddag kan je een mooie exel file downloaden waar je enkel aales hoeft op in te vullen (let wel dit is een VB ) als je nog andere kosten hebt moet je die ook bij voegen
suc6
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
wanneer heb je je motor aangekocht?
vorig jaar vb OK geen pobleem gedurende 3 jaar kan je hem afschrijven maar procentueel...
indien je vb 70% van het gehele gebruik doet voor je werk kan je alles aan 70% inbrengen en kan je de werkelijk gereden kilometers en de benzine die je daar voor nodig had afschrijven evenals de facturen onderhoud, kledij etc...
nu moet je ook kijken of je boven je forfaitair bedrag komt, anders is het fiskaal niet aantrekkelijk.
vorig jaar vb OK geen pobleem gedurende 3 jaar kan je hem afschrijven maar procentueel...
indien je vb 70% van het gehele gebruik doet voor je werk kan je alles aan 70% inbrengen en kan je de werkelijk gereden kilometers en de benzine die je daar voor nodig had afschrijven evenals de facturen onderhoud, kledij etc...
nu moet je ook kijken of je boven je forfaitair bedrag komt, anders is het fiskaal niet aantrekkelijk.
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
-
Iron Gonzo
ik weet dat het hier over een motor gaatStoffel schreef:Bartje het gaat hier over ne moto hé en gene auto!![]()
Er bestaan geen forfataire aftrekkost voor een moto als voor een auto. Je moet de berekening maken tss de kilometers privé en woon-werk en dat percentage doorrekenen op alle gedane kosten van je moto in dat jaar.
en als de aankoop prijs en eventuele lening al afgeschreven is
is dit de werkwijze
zo hebben ze mij dat op het belastingskantoor vertelt en berekend (nu ja: ik weet niet of die te vertrouwen zijn
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
janneman
- Contacteer:
nochtans denk ik (moet je eens nachecken) dat je een minimum aantal km van je werk moet wonen ... en ik dacht dat 75km was ! denk ik hé, kben het niet zeker.
je moet alleen zien dat het de moeite is en dat je boven he forfaitaire bedrag komt, anders haalt het ook niks uit. Als je alleen maar je effectieve gewerkte dagen inbrengt per jaar (bvb. 200 dagen) en dat neem je als coefficient om ook de rest van onkosten ivm. de moto te berekenen, dan zal zou het moeten lukken. Probeer je natuurlijk 300 dagen in te brengen bvb. ... ja ze weten ook dat je geen 300 dagen per jaar les geeft, dus dat het stinkt maw.
Conclusie, eerlijk duurt het langst !
En vergeet ook niet je tax en verzekering met dit coefficient uit te rekenen !
succes in elk geval, mij luktte het al jaren als particulier, nu sedert ik zelfstandige ben zit het anders natuurlijk
hasta la pasta
j.
je moet alleen zien dat het de moeite is en dat je boven he forfaitaire bedrag komt, anders haalt het ook niks uit. Als je alleen maar je effectieve gewerkte dagen inbrengt per jaar (bvb. 200 dagen) en dat neem je als coefficient om ook de rest van onkosten ivm. de moto te berekenen, dan zal zou het moeten lukken. Probeer je natuurlijk 300 dagen in te brengen bvb. ... ja ze weten ook dat je geen 300 dagen per jaar les geeft, dus dat het stinkt maw.
Conclusie, eerlijk duurt het langst !
En vergeet ook niet je tax en verzekering met dit coefficient uit te rekenen !
succes in elk geval, mij luktte het al jaren als particulier, nu sedert ik zelfstandige ben zit het anders natuurlijk
hasta la pasta
j.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
-
Iron Gonzo
ik woon 16km van mijn werk (enkel) 
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
hla
- Contacteer:
Ik heb nu niet veel tijd, dus vlug vlug.
Ofwel reken je gewoon de gereden Km voor Uw beroepsverplaatsing uit op jaarbasis en bereken je aan 0.15 Euro / Km.
En dat is het, niets anders.
Dat is dus de methode identiek aan een auto, en dus zit in de 0.15 Euro alles reeds inbegrepen.
Ofwel ga je voor echt de beroepskosten.
Dan moet je alles gaan rekenen: afschrijving, verbruik x kostprijs per liter x gereden Km, kledijafschrijving, onderhoud, herstellingen enz.
Dan pas je de verhouding toe op dit totaal:=> verhouding totaal gereden tov de beroepsverplaatsingen : vb 75%
Die 75% pas je dan toe op het totaal dat je zoeven uitgekomen bent.
Minimum afstand is er NIET, bij geen enkele methode.
Een max. wel voor de mensen die de 0.15 Euro toepassen: dat was 75 Km en zou naar 100 Km gaan of is het reeds!?
Wie 's middags naar huis kan om te gaan eten, dan moet je wel tijd hiervoor hebben!, die mag deze Km ook als kostenkilometers aanrekenen.
Daar hou ik het voorlopig bij, mijn tijd is op, ik moet ervandoor
Morgen wil ik gerust nog wat opheldering geven indien nodig.
Let wel op, de belastingsbrief moet zeer binnenkort binnen

Ofwel reken je gewoon de gereden Km voor Uw beroepsverplaatsing uit op jaarbasis en bereken je aan 0.15 Euro / Km.
En dat is het, niets anders.
Dat is dus de methode identiek aan een auto, en dus zit in de 0.15 Euro alles reeds inbegrepen.
Ofwel ga je voor echt de beroepskosten.
Dan moet je alles gaan rekenen: afschrijving, verbruik x kostprijs per liter x gereden Km, kledijafschrijving, onderhoud, herstellingen enz.
Dan pas je de verhouding toe op dit totaal:=> verhouding totaal gereden tov de beroepsverplaatsingen : vb 75%
Die 75% pas je dan toe op het totaal dat je zoeven uitgekomen bent.
Minimum afstand is er NIET, bij geen enkele methode.
Een max. wel voor de mensen die de 0.15 Euro toepassen: dat was 75 Km en zou naar 100 Km gaan of is het reeds!?
Wie 's middags naar huis kan om te gaan eten, dan moet je wel tijd hiervoor hebben!, die mag deze Km ook als kostenkilometers aanrekenen.
Daar hou ik het voorlopig bij, mijn tijd is op, ik moet ervandoor
Morgen wil ik gerust nog wat opheldering geven indien nodig.
Let wel op, de belastingsbrief moet zeer binnenkort binnen
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
-
hla
- Contacteer:
Voor de "+" is dus juist. D'as het meest simpelle systeem.IRON GONZO schreef: 72Km * 200 werkdagen = 14400Km
14400*0.15€ = 2160€
+
Na de "+" is dus FOUT
R1200RT
R1200RT
Wim, voor u gaat het niet veel meer opbrengen. Je hebt uw motor al een paar jaar geleden gekocht, en niet zo enorm veel betaald. Tweedehands kan je op drie jaar afschrijven, tenzij hij al wat ouder is, dan willen ze twee jaar ook nog aannemen. Bij uw geval zal je, als je vanaf nu wil gaan afschrijven, niet zo veel als kapitaal overblijven.
Je zal ook nog eens het aantal gereden kilometers moeten bewijzen, wat wel geen probleem zal zijn, maar van uw herstellingen en onderhoud had je dan ook nog eens de bewijzen moeten bijhouden.
En een attest van de werkgever, waarin hij verklaart dat je dagelijks met de motor komt werken, en onder de middag naar huis gaat, kan de zaak ook vooruit helpen.
Je mag altijd eens langslopen, ben deze week redelijk veel thuis, dan rekenen we samen eens uit wat het verschil zou zijn tussen forfait, echte (nou ja, echte) kosten, en de 0.15 euro per km.
Even nu al een korte simulatie:
kapitaalsafschrijving 1000 euro (de volle 100 % wordt zelden aanvaard, net als van verzekering en taksen)
onderwijs:180 dagen maximum (jaja
) aan 72 km per dag, komt aan net geen 13000 km. Komt neer op zo'n 750 liter benzine, zo'n 1100 euro maximum. Doe daar nog 250 euro verzekering en tax bij, en je zit aan 2350 euro. Nu hangt het af van de facturen die je nog kan voorleggen van banden, onderhoud en kledij (dat laatste wel delen door bvb drie jaar), en dan kom je bvb aan 2500 euro bedrijfsonkosten voor beroepsverplaatsing, dit is dus niet het bedrag dat je terugtrekt, maar de som die van uw belastbaar inkomen afgaat voor de inhoudingen.
13000 km aan 0.15 euro zou u op 1950 euro aftrek gaan, dus is het op dit punt interessanter om uw echte kosten aan te geven.
Maar nu komt het: als je weinig of geen andere bedrijfsonkosten kan verzinnen, dan moet je eens uitzoeken hoeveel de forfaitaire aftrek is, dus zonder speciale aangifte. Als die aftrek gelijk of hoger is dan die 2500 euro, dan heeft het niet veel zin.
Mogelijke verbeteringen: nu een andere, duurdere moto kopen en u eens volledig in het nieuw steken. Of uw huidige moto verkopen, en daarna terugkopen aan een redelijke prijs. Dat kost u wel twee keer BIV, valt nog wel mee. Maar dat is al op het randje van wat meneer fiscus zou toestaan.
Enfin, je ziet maar, de koffie staat klaar...
En de belastingbrief moet vrij snel binnen, tenzij je uw aangifte doet met Taxonweb, dan heb je tot oktober. Hoe dat moet, is weer een ander verhaal
Je zal ook nog eens het aantal gereden kilometers moeten bewijzen, wat wel geen probleem zal zijn, maar van uw herstellingen en onderhoud had je dan ook nog eens de bewijzen moeten bijhouden.
En een attest van de werkgever, waarin hij verklaart dat je dagelijks met de motor komt werken, en onder de middag naar huis gaat, kan de zaak ook vooruit helpen.
Je mag altijd eens langslopen, ben deze week redelijk veel thuis, dan rekenen we samen eens uit wat het verschil zou zijn tussen forfait, echte (nou ja, echte) kosten, en de 0.15 euro per km.
Even nu al een korte simulatie:
kapitaalsafschrijving 1000 euro (de volle 100 % wordt zelden aanvaard, net als van verzekering en taksen)
onderwijs:180 dagen maximum (jaja
13000 km aan 0.15 euro zou u op 1950 euro aftrek gaan, dus is het op dit punt interessanter om uw echte kosten aan te geven.
Maar nu komt het: als je weinig of geen andere bedrijfsonkosten kan verzinnen, dan moet je eens uitzoeken hoeveel de forfaitaire aftrek is, dus zonder speciale aangifte. Als die aftrek gelijk of hoger is dan die 2500 euro, dan heeft het niet veel zin.
Mogelijke verbeteringen: nu een andere, duurdere moto kopen en u eens volledig in het nieuw steken. Of uw huidige moto verkopen, en daarna terugkopen aan een redelijke prijs. Dat kost u wel twee keer BIV, valt nog wel mee. Maar dat is al op het randje van wat meneer fiscus zou toestaan.
Enfin, je ziet maar, de koffie staat klaar...
En de belastingbrief moet vrij snel binnen, tenzij je uw aangifte doet met Taxonweb, dan heb je tot oktober. Hoe dat moet, is weer een ander verhaal
nog een bijkomend vraagje...
Men spreekt vaak over forfaitair...
Moet je dit specifiek vermelden op de belastingsaangifte, of wordt dit automatisch afgetrokken.
Met andere woorden:
Moet je hiervoor een vermelding doen, of wordt dit ingecalculeert als je een inkomen aangeeft.
Tis maar dat men op die manier misschien een extra'tje misloopt...
Men spreekt vaak over forfaitair...
Moet je dit specifiek vermelden op de belastingsaangifte, of wordt dit automatisch afgetrokken.
Met andere woorden:
Moet je hiervoor een vermelding doen, of wordt dit ingecalculeert als je een inkomen aangeeft.
Tis maar dat men op die manier misschien een extra'tje misloopt...
Dit forfait wordt automatatisch afgetrokken. En als bvb uw eigen aangifte van onkosten uiteindelijk minder voordelig zou uitkomen, dan gaan zo ook automatisch over op het forfait. Je loopt dus geen risico.
Een flutsysteem eigenlijk, want degene die op driehonderd meter van zijn werk woont, en verder geen onkosten heeft, geniet ook van die forfait. Terwijl de sukkelaar die dagelijks 50 km in de file hangt, geen euro extra kan inbrengen
Goed voor de ene, unfair voor de andere (in verhouding dan toch).
Afschaffen die forfait. En iedereen met de motor naar het werk
Een flutsysteem eigenlijk, want degene die op driehonderd meter van zijn werk woont, en verder geen onkosten heeft, geniet ook van die forfait. Terwijl de sukkelaar die dagelijks 50 km in de file hangt, geen euro extra kan inbrengen
Goed voor de ene, unfair voor de andere (in verhouding dan toch).
Afschaffen die forfait. En iedereen met de motor naar het werk
Wordt niet in rekening gebracht, een mooi extra voordeeltje. En dit is niet onwettig, mag gewoon. Dit in tegenstelling tot een zelfstandige die een bedrijfsvoertuig na enkele jaren weer verkoopt.Wannes schreef:Wat moet ik doen met de verkoopopbrengst van een afgeschreven
motor,bij aankoop enaftrek van een nieuwe motor?
Zwijgen of netjes aangeven?
Mvg
Johan
-
hla
- Contacteer:
Woon-werk verkeer vergoedingen van de baas zijn een soort loon.
Deze moet je gewoon op Uw belastingsbrief op de juiste plaats invullen.
D'as de meest correcte manier van doen.
Daarop zul je belast worden, just zoals op je gewoon loon.
Wie GEEN beroepskosten aangeeft, mag daarnaast echter ook een bedrag invullen dat VRIJ is van belastingen. (160 Euro)
Je zult dus belast worden op de overschot.
Deze moet je gewoon op Uw belastingsbrief op de juiste plaats invullen.
D'as de meest correcte manier van doen.
Daarop zul je belast worden, just zoals op je gewoon loon.
Wie GEEN beroepskosten aangeeft, mag daarnaast echter ook een bedrag invullen dat VRIJ is van belastingen. (160 Euro)
Je zult dus belast worden op de overschot.
R1200RT
R1200RT